در حال بارگذاری ...
محمد قاسمی کارگردان نمایش «آبی‌ترین آسمان زمین» در گفت و گو با ایران تئاتر :

جشنواره تئاتر فجر گردهمای بزرگی برای تبادل تجربیات داخلی و خارجی است

نمایش «آبی‌ترین آسمان زمین» نمایشی در باره احوالات آدم هایی است که در خشنونت و جنگ های منطقه دچار چالش و آسیب شده اند . نمایشی که شخصیتهایش روح و روانشان تحت تاثیر جنگ قرار گرفته اند.محمد قاسمی هنرمند باسابقه تئاتری در نزدیک به یک دهه فعالیت حرفه ایش در تئاتر حضور مستمری در اجرای نمایش و حضور در جشنواره تئاتر فجر داشته است.

 نمایش «آبی‌ترین آسمان زمین» پیش از این سه اجرای بسیار موفق در مجموعه تئاتر شهر داشته و اجرای آخر این نمایش در تماشاخانه استادمحمد پردیس تئاتر تهران در تابستان امسال انجام شده است.در این نمایش سه شخصیت جداگانه نمایش هر یک با سه قصه مجزا اتفاقاتی را که پس از جنگ برایشان رخ داده است، روایت می کنند. نمایش «آبی‌ترین آسمان زمین» در ۴ هزار لیتر آب اجرا می‌شود . پری بارانی، محمد قاسمی و محیا جباری در این نمایش ایفای نقش می کنند. برخی از عوامل این نمایش عبارتند از دستیار کارگردان: رسول رنجبر، طراح صحنه: محمد قاسمی، طراح‌نور: رضا باغبان، منشی صحنه: مرجان آقا نوری، صدابردار: حدیث گودرزی. با محمد قاسمی در باره مضمون نمایشش و حضور در جشنواره تئاتر فجر گفت وگویی انجام داده ایم .

 

در ژانرها و گونه های مختلفی نمایش اجرا کرده اید. آیا نمایش «آبی‌ترین آسمان زمین» را می توانیم نمایشی مونولوگ بدانیم؟

نمایشم در اصل سه اتوبیوگرافی است و در حوزه تئاتر مستند قابل ارزیابی است . نمایش سه شخصیت دارد  و در بخش هایی از نمایش یک گفت وگوی تلفنی بین زن و مردی انجام می شود که قصه مجزای خودشان را دارند . هر سه شخصیت نمایش در آب کشته شده اند و خط و ربط این سه شخصیت آب است .

 

آب هم نماد پاکی است؟

 بله، آب مظهر سفیدی و پاکی در مقابل سیاهی و پلشتی های موجود در دنیای امروز است و این مظهر پاکی در شرایط  ناخواسته باعث مرگ آدم ها می شود.

 

آیا سه شخصیت نمایش نماد آدم هایی مختلف با طرز تفکرات گوناگونی هستند؟

بله، هر کدام از این شخصیتها متعلق به تفکر خاصی هستند. دو شخصیت ایرانی نمایش در دهه های مختلفی زیست کرده اند . شخصیت سوم یک دختر کرد کوبانی است . در سه سال قبل و هجوم داعش به شهر کوبانی اغلب دختران این شهر اسلحه به دست گرفتند و از شهر و خودشان دفاع کردند . این مسئله نکته حائز اهمیتی که زنان با لطافت و روح حساسشان درگیر خشونت جنگ می شوند .

 

در نمایش نمایش «آبی‌ترین آسمان زمین» به سراغ طرح مضامین روز هم رفتید؟

 بله، هنوز هم وحشی گری ها و خون ریزی های داعش و گروههای افراطی تبعاتش در عراق و سوریه وجود دارد و خیلی  ها آواره و بی خانمان شده اند.

چقدر طرح این موضوع ( محصور شدن آدم ها در خشونت جنگ) را از نزدیک لمس کرده بودید؟

 دوران کودکیم مصادف با جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود و در آن زمان در شهر ملایر زندگی می کردیم و برای دور شدن از بمباران ها به روستاها رفته بودیم و همچنان با خشونت جنگ مواجه بودم.زنان و کودکان قربانیان اصلی هر جنگی در هر نقطه ای از دنیا هستند.

 

حضور در جشنواره تئاتر فجر برایتان چه ویژگی هایی دارد؟

 به طور مستمر از سال 1387 به جز یک دوره در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته ام . معتقدم جشنواره تئاتر فجر یک ویترین و محل گردهمایی اهالی تئاتر و دیده شدن آثار و در معرض نقد و بررسی قرار گرفتن است و در ضمن یک تبادل فرهنگی با سایر کشورها هم صورت می گیرد که به نفع رشد تئاتر ملی است .

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی 




نظرات کاربران