در حال بارگذاری ...
در نشست خبری جشنواره مطرح شد:

جشنواره بین المللی هنرهای نمایشی «جیگی جیگی» با حضور 8 اثرخارجی برگزار می‌شود

محمد برومند در نشست خبری نخستین دوره جشنواره بین‌المللی هنرهای نمایشی جیگی جیگی اعلام کرد: این جشنواره از تاریخ ۱۰ تا ۲ اردیبهشت‌ماه ۹۷ با حضور ۸ اثر خارجی و ۸ اثر ایرانی در شهر مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر محمد برومند در نشست خبری که در محل پردیس تئاتر مستقل مشهد برگزار شد، با بیان اینکه هدف از برگزاری این جشنواره، توسعه روابط بین‌المللی میان فرهنگ‌ها بر مبنای صلح و دوستی جهانی است، اظهار کرد: این هدف برگرفته از سخن امام رضا( ع) است که می‌فرمایند در نزد خداوند بعد از واجبات بهترین کار شادکردن مردم است.

وی یادآور شد: هنرمندان سرمایه‌های این کشور هستند و باید ارزش آنها را بدانیم، در این شهر بزرگانی مانند داوود کیانیان و حمید قلعه‌ای تربیت شده‌اند، ولی ما قدر آن‌ها را نمی‌دانیم.

دبیر جشنواره جیگی جیگی با بیان اینکه در برگزاری این جشنواره از هنرمندان مشهدی که در این زمینه کار کرده‌اند، کمک و مشورت گرفته‌ایم، افزود: آقایان تحفه‌گر و طباطبایی هم به عنوان مشاور با ما در نحوه اجرا این جشنواره همکاری می‌کنند.

برومند با اشاره اینکه مشهد نیازمند یک موزه مخصوص عروسک‌های تئاتر است، بیان کرد: قرار براین است که شورای شهر زمینی را در اختیار ما بگذارد، تا ما بتوانیم موزه ای مخصوص عروسک‌های تئاتر بسازیم.

وی با بیان اینکه  مدیریت فرهنگ یک شهر را نمی‌تواند یک سازمان برعهده گیرد، گفت: با توجه با هماهنگی‌های صورت گرفته قرار است آستان قدس رضوی از تئاترهای با موضوع امام رضا(ع) و حوزه هنری از تئاترهایی با موضوع فردوسی حمایت ویژه کنند.

دبیر جشنواره جیگی جیگی ادامه داد:جشنواره جیگی جیگی از ۱۰ تا ۲ اردیبهشت ماه ۹۷ در مشهد برگزار می‌شود، در این جشنواره قرار است ۸ نمایش خارجی از کشورهای برزیل، هلند، بوسنی هرزگوین و روسیه و ۸ نمایش ایرانی با مخاطب کودک و نوجوان به روی صحنه برود.

برومند با بیان اینکه از ۲۱ بهمن، شنبه‌های خوانش این جشنوره شروع می‌شود، گفت: آثاری از بزرگان تئاتر کودک و نوجوان کشور، در روزهای شنبه در محل پردیس تئاتر مستقل خوانش می‌شود.

وی افزود: برآورد مالی ما از برگزاری این جشنواره حدود ۵۰۰ میلیون تومان است.

دبیر جشنواره  جیگی جیگی  با بیان اینکه بخشی از تأمین این برآورد جشنواره فروش بلیت است، اظهار کرد: قصد درآمدزایی از  اجرای این جشنواره را نداریم و هدف ما تنها فرهنگ‌سازی است.

برومند اضافه کرد: قرار است نهادهای دولتی، حکومتی و سرمایه‌گذارها مابقی نیازهای مالی این جشنواره را تامین کنند.

وی با اشاره به اینکه در این جشنواره ۸ کارگاه آموزشی برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود، ادامه داد: خروجی هر کارگاه، ۵ تئاتر عروسکی است که این تئاترهای ۸ دقیقه‌ای به روی صحنه می‌رود و داوری می‌شود.

دبیر جشنواره “جیگی جیگی” گفت: برای پیشگیری از جدا شدن کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده از هنر، تصمیم گرفته‌ایم که برای همه شرکت‌کننده‌ها جوایز مناسبی در نظر بگیریم.

برومند یکی از بخش‌های مهم و با اهمیت جشنواره را برگزاری مسابقه نمایشنامه‌نویسی خواند و یادآور شد: این بخش از جشنواره برای دو گروه سنی کودک و نوجوان است.

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باید سبب رشد این رده‌ی سنی شود

پیشکسوت و نویسنده تئاتر کودک نیز گفت: جشنواره تئاتر باید سبب رشد این دو رده سنی شود که جشنواره بین‌المللی هنرهای نمایشی “جیگی جیگی” این مسیر را در پیش گرفته است.

حمید قعله‌ای که دیگر سخنران این نشست خبری بود، اظهار کرد: متاسفانه به کارهای خوبی که در کشور می‌شود به خصوص در عرصه تئاتر، بهای لازم داده نمی‌شود.

وی با اشاره به یکی شدن بخش کودک و نوجوان جشنواره همدان ادامه داد: در آموزش و پرورش نیز بخش تئاتر کودک و نوجوان ضعیف عمل کرده است.

این  پیشکسوت نویسنده تئاتر کودک افزود: متاسفانه در بخش تئاتر کودک و نوجوان سلیقه‌ای عمل می‌شود.

قلعه‌ای بیان کرد: جشنواره تئاتر باید سبب رشد این دو رده سنی شود که جشنواره بین‌المللی هنرهای نمایشی “جیگی جیگی” این مسیر را در پیش گرفته است

 

 

 

 

پیش از این فراخوان نخستین جشنواره بین‌المللی هنرهای نمایشی جیگی جیگی با بخش‌های تئاتر عروسکی تک‌نفره، نمایشنامه‌نویسی و کارگاه‌های آموزشی منتشر شده بود.

به گزارش ایران تئاتر در متن فراخوان این جشنواره آمده است:
به نام خداوند جان و خرد
موسسه سیمرغ با مشارکت شورای شهر و شهرداری مشهد و همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حوزه هنری، اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و بخش خصوصی نخستین دوره جشنواره بین المللی هنرهای نمایشی جیگی جیگی را به یاد او و قدردانی از تمام هنرمندانی که به مردم شادی و نشاط می بخشند برگزار می کند.
جیگی جیگی نام مستعار هنرمندی مردمی است که نیم قرن پیش در شهر مشهد می زیست و بصورت تک‌نفره نمایش عروسکی همراه با ساز و آواز اجرا می کرد. او با هنرش گل لبخند برلبان مردم کاشت و نامیرا شد.
هدف جشنواره، توسعه روابط بین المللی میان فرهنگها بر مبنای صلح و دوستی جهانی است. اساس آن شاد کردن کودکان و نوجوانان و برقراری ارتباط میان انسانها با استفاده از هنر نمایش درسرتاسر دنیاست. هدفی بر گرفته از سخن گهربار امام رضا (ع) که می فرمایند: " در نزد خداوند بعد از واجبات بهترین کار شاد کردن مردم است."

 

بخش‌های جشنواره:


1 اجرای تئاتر عروسکی تک‌نفره توسط هنرمندان بین المللی:
تمام هنرمندان حرفه ای تئاتر از سراسر دنیا و ایرانی های مقیم کشورهای خارجی می توانند در این بخش حضور یابند. هیچ محدودیتی درتکنیک اجرایی وجود ندارد. متقاضی باید مخاطب خود را در فرم تقاضای شرکت در جشنواره مشخص نماید.
گروه های نمایشی ضمن پر کردن فرم درخواست جشنواره باید فیلم اجرای خود را بر روی اینترنت بارگذاری و آدرس لینک آن را به ایمیل جشنواره ارسال نمایند.
هیات انتخاب پس از بازبینی آثار، هشت نمایش را برای حضور در جشنواره دعوت خواهد کرد.
حداکثر افراد حاضر در هر گروه دو نفر می باشند (یک نفر عروسک گردان و یک نفر برای همراهی در امور فنی و...)
چگونگی پرداخت هزینه ها پس از بازبینی آثار و در مکاتبات اینترنتی دبیرخانه جشنواره با گروه متقاضی اعلام خواهد شد.


2 اجرای تئاتر عروسکی تک‌نفره توسط هنرمندان حرفه ای از سراسر ایران:
تمام گروه های حرفه ای از سراسر ایران می توانند در این بخش حضور یابند. هنرمندان می توانند آثار خود را به شیوه های سنتی همچون خیمه شب بازی و آئینی ویا تلفیق بازیگر و عروسک با موضوعات روز و به مدد هر تکنیکی که مایل هستند اجرا نمایند.
گروه های متقاضی در این بخش ضمن پر کردن فرم درخواست جشنواره می بایست یک نسخه از فیلم اجرای خود را به آدرس پستی جشنواره ارسال نمایند و شماره پیگیری محموله پستی را همراه با فرم جشنواره به آدرس دبیرخانه ایمیل کنند.
مدت اجرای نمایش ها در این بخش می بایست حداقل چهل و حداکثر شصت دقیقه باشد.
هیات انتخاب پس از بازبینی آثار، هشت نمایش را برای حضور در جشنواره دعوت خواهد کرد.
 - حداکثر افراد حاضر در هر گروه دو نفر می باشند (یک نفر عروسک گردان بر روی صحنه و یک نفر برای همراهی در امور فنی و... در پشت صحنه)
کمک هزینه حضور در این بخش حداقل دو میلیون تومان و حداکثر هشت میلیون تومان می باشد. در صورتی که با نظر دبیرخانه جشنواره، گروهی بیش از دو اجرا داشته باشد با توجه به تعداد اجراها کمک هزینه بیشتری دریافت خواهد کرد.
گروهایی که با موضوع امام رضا (ع) یا مرتبط با فردوسی و شاهنامه، آثاری را تولید نمایند از امتیازات ویژه ای برخوردار خواهند شد.


3 اجراهای تئاتر عروسکی تک‌نفره توسط کودکان و نوجوانان مشهدی:
تمام کودکان و نوجوانان ساکن مشهد که در گروههای نمایشی مدارس و یا در موسسه های آموزشی تئاتر فعالیت دارند می توانند متقاضی حضوردر این بخش باشند.
کودکان و نوجوانان هنرمند و مستعد، جهت حضور می بایست مستقیما با دبیرخانه جشنواره تماس بگیرند تا پس از طی مراحل ثبت نام و حضور در کارگاههای آموزشی به تولید آثار مناسب همت گمارند. تمام نمایش هایی که زیر نظر اساتید در این کارگاهها تولید می شوند در جشنواره اجرا خواهند داشت.
این بخش به صورت غیررقابتی برگزار خواهد شد و به تمام هنرمندان شرکت کننده لوح تقدیر و جوایز نفیسی اهدا می گردد.


4 مسابقه بین المللی نمایشنامه‌نویسی برای دو گروه سنی کودک و نوجوان توسط نویسندگان حرفه ای:
یکی از بخش‌های مهم و با اهمیت جشنواره برگزاری مسابقه نمایشنامه‌نویسی برای دو گروه سنی کودک و نوجوان می باشد.
الف: گروه کودکان شامل گروه سنی 7 تا 12 سال (از آغاز دبستان تا کلاس ششم) می شود.
 ب: گروه نوجوانان شامل گروه سنی 13 تا 18 سال (از آغاز دوره اول متوسطه تا پایان کلاس دوازدهم) می باشد.
هر نویسنده می تواند با در نظر گرفتن مخاطب، یک نمایشنامه برای حضور در بخش کودک و یک نمایشنامه در بخش نوجوان بدون محدودیت موضوع و محتوا به زبان فارسی و یا انگلیسی به آدرس صندوق پستی دبیرخانه جشنواره ارسال نماید و یا فقط در یکی از بخش‌های فوق حضور یابد.
 توصیه می شود نمایشنامه نویسان آثار جدید خود را ارسال نمایند با این حال ارسال نمایشنامه های چاپ و یا اجرا شده بلا مانع می باشد.
مسئولیت مالکیت هر اثر بعهده ارسال کننده است.
نمایشنامه ها می توانند مناسب اجرای عروسکی و یا اجرای صحنه ای باشند و محدودیتی از این لحاظ وجود ندارد.
نویسندگان غیر ایرانی و یا نویسندگان ایرانی ساکن در کشورهای دیگر می بایست ضمن پر کردن فرم در خواست حضور در مسابقه، متن پی دی اف (PDF) نمایشنامه خود را از طریق ایمیل به جشنواره ارسال نمایند.
نویسندگان ایرانی و یا نویسندگان غیر ایرانی ساکن ایران ضمن پر کردن فرم جشنواره می بایست سه نسخه از متن چاپ شده خود را به همراه متن پی دی اف (PDF) بر روی دی وی دی DVD ) ) به آدرس صندوق پستی دبیرخانه جشنواره ارسال وکد پیگیری محموله پستی را از طریق ایمیل و یا تلفن به دبیرخانه جشنواره اعلام نمایند.
پس از مطالعه آثار ارسالی توسط هیات داوران، یک نمایشنامه به عنوان اثر برگزیده در بخش کودک معرفی و نشان ویژه استاد داوود کیانیان را دریافت خواهد کرد و یک نمایشنامه در بخش نوجوان معرفی و نشان ویژه استاد حمید قلعه ای را کسب می نماید. جایزه نقدی هر بخش چهار میلیون تومان می باشد.
در صورتی که آثار شاخصی با موضوعات: فرهنگ رضوی یا شاهنامه فردوسی وجود داشته باشد هیات داوران می توانند به صورت ویژه از این آثار تقدیر نمایند. آثار برگزیده مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره جیگی جیگی به دو زبان فارسی و انگلیسی توسط انتشارات «افراز» چاپ خواهد شد. هزینه ترجمه متون را دبیرخانه جشنواره متقبل می شود و یک نسخه از آثار چاپ شده را برای تمام شرکت کنندگان این بخش بصورت رایگان ارسال خواهد کرد.

 

5 کارگاه‌های آموزش عروسک سازی وعروسک گردانی توسط اساتید ایرانی و غیر ایرانی:
اساتید و هنرمندان سراسر دنیا که مایل به حضور در بخش کارگاه‌های آموزشی هستند ضمن ارائه بیو گرافی، شرح کاملی از چگونگی برگزاری کارگاه خود را همراه با چند تصویر به آدرس ایمیل دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.
برای برگزاری کارگاه ها حداقل دوجلسه سه ساعته بصورت کار عملی توسط استاد پیش بینی شود
اگرهنرمندان متقاضی حضور در بخش اجرا مایل به برگزاری کارگاه می باشند حتما آمادگی خود را اعلام نمایند تا درخواست آنها مورد بررسی قرار گیرد وجدول اجراها بر اساس آن تنظیم گردد.
چگونگی پرداخت هزینه ها در این بخش پس از ارسال فرم درخواست مشخص خواهد شد.

    شرایط عمومی شرکت در جشنواره:
نمایش ها از کیفیت بالای اجرا برخوردار بوده و سه عنصر مهم تخیل، شگفتی و شادی به همراه خلاقیت و توانمندی هنرمند اجرا کننده، می بایست در نمایش ها وجود داشته باشد.
تمامی شرکت کنندگان باید در طول سفر بیمه شده باشند.
هر هنرمند بر اساس برنامه ریزی جشنواره حداقل دو اجرا در جشنواره خواهد داشت.
همه متقاضیان حضور در جشنواره ضمن ارسال فرم درخواست و فیلم اجرا می بایست بیوگرافی و عکس خود را به همراه چهار قطعه عکس با کیفیت ازاجرا برای درج درکتاب جشنواره ارسال نمایند.
هنرمندان بین المللی شرکت کننده باید تمامی هزینه های سفر از قبیل: بلیط، ویزا، عوارض خروج و... را تا فرودگاه بین المللی مشهد شخصا پرداخت نمایند. در صورتی که هنرمندی برای پرداخت هزینه سفر مشکل مالی داشته باشد می تواند پس ازهماهنگی با ستاد جشنواره در قبال تعداد اجرای بیشتر یا برگزاری کارگاه آموزشی هزینه سفر دریافت نماید.
هر هنرمند می تواند تئاتر خود را با هر سبکی اجرا نماید. برنامه اجرایی می تواند به زبان خود شرکت کننده باشد.
 مدت زمان اجرای نمایش توسط هنرمندان حرفه ای می بایست حداقل 40 و حداکثر 60 دقیقه باشد. نمایش های اجرایی توسط کودکان و نوجوانان که در کارگاههای آموزشی جشنواره تولید می شوند حداقل 5 و حداکثر 8 دقیقه خواهد بود. تمام آثار در سالن های نمایش اجرا می شوند.
از هنرمندان تقاضا می شود در صورت امکان مقاله ای در زمینه تئاترعروسکی در کشور خودشان که توسط نویسنده برجسته تئاتر به زبان انگلیسی نوشته شده است (حتی اگر قبلا چاپ گردیده) جهت درج در مجله مخصوص جشنواره به ایمیل دبیرخانه ارسال کنند.
ممکن است هر هنرمند شرکت کننده در زمان و مکان خاصی که کمیته برگزاری تعیین می کند در سمپوزیوم و یا سمیناری یا برنامه تلویزیونی حضور یابد و به معرفی اجرای خود و یا معرفی تئاتر کشورش بپردازد.
ستاد جشنواره این حق را دارد که از تمام اجراها و برنامه ها بصورت ویدیویی تصویر برداری نماید و برای استفاده های تبلیغاتی و...از آن استفاده نماید.

تسهیلات:
کمیته برگزارکننده موارد زیر را برای گروه‌ها فراهم خواهد کرد:
اقامت حداکثر 5 شب همراه با غذا برای تمام شرکت کنندگان بجز هنرمندان ساکن مشهد.
دسترسی رایگان به تمام برنامه‌های جشنواره/ اجراها و بازدید از اماکن تاریخی، تفریحی
حمل و نقل داخلی از محل اقامت تا فرودگاه و برعکس.
پشتیبانی فنی (نور وصوت) جهت اجرا در سالنهای نمایش
دیپلم شرکت در جشنواره.
هدیه جشنواره بصورت بسته سوغات ایران.
زبان استفاده در جشنواره فارسی یا انگلیسی است. اگر هنرمندی به زبان فارسی و انگلیسی تسلط ندارد می بایست از قبل به دبیرخانه جشنواره اطلاع دهد تا مترجم مورد نیاز هماهنگ شود.

گاه شمار جشنواره:
مهلت ارسال فرم درخواست و ارسال فیلم اجرا برای بخش‌های بین الملل و حرفه ای:
 20 اسفند 96 - اعلام آثار پذیرفته شده: 25 اسفند 96 - حضور در جشنواره 2 تا 10 اردیبهشت 97
- مهلت ثبت نام برای حضور در کارگاهای تولید نمایش توسط کودکان و نوجوانان مشهدی:
 30 بهمن 96 - برپایی کارگاههای آموزشی اول اسفند 96 تا آخر فروردین 97
مهلت ارسال نمایشنامه برای بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی 25 اسفند 96 - اعلام کاندیداهای بخش نمایشنامه‌نویسی 15 فروردین 97 - اعلام آثار برگزیده در افتتاحیه جشنواره

فرم درخواست شرکت در بخش‌های اجرایی:
- نام و نام خانوادگی هنرمند و همراه:
- کشور:
 - ملیت:
 - عنوان اثر:
- زبان اجرا:
- مخاطب نمایش (گروه سنی مشخص شود):
- مدت زمان اجرا:
- خلاصه متن اجرا:
- لیستی از نیازهای فنی مورد نیاز / تجهیزات فنی:
 - بیو گرافی به همراه عکس:
 - آدرس پستی، ایمیل و تلفن تماس:

 

فرم شرکت در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی:
- نام و نام خانوادگی نویسنده:
- کشور:
 - ملیت:
 - عنوان اثر:
- مخاطب نمایشنامه (گروه سنی مشخص شود):
- خلاصه نمایشنامه:
 - بیو گرافی به همراه عکس:
 - آدرس پستی، ایمیل و تلفن تماس:


آدرس دبیرخانه جشنواره:
آدرس پستی: مشهد صندوق پستی: 188-91465
تلفن: 05158201300 و 09367019758
آدرس سایت: www.artsimorgh.com
آدرس ایمیل: info@ artsimorgh.com

 

 


 




مطالب مرتبط

«عمو نوروز» به هند می‌رود

«عمو نوروز» به هند می‌رود

بیستمین جشنواره بین‌المللی رایان هند با حضور نمایش «عمو نوروز» نوشته و کار محمد برومند به‌عنوان نماینده ایران برگزار می‌شود.

|

نظرات کاربران