درمراسم معرفی برگزیدگان جوایز مواد تبلیغی جشنواره تئاتر فجر مطرح شد:
مهدی شفیعی: جشنواره سی و ششم منافع جمعی تئاتر را یک گام به پیش برده است
نمایشگاه بخش عکس، پوستر و هویت بصری سی و ششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با مراسم معرفی برگزیدگان این رویداد امروز شنبه ۱۲ اسفندماه در باغموزه قصر با عنوان نمایشگاه اسپند آغاز به کار کرد.
به گزارش ایران تئاتر در این مراسم که با حضور مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی و فرهاد مهندس پور دبیر سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر برگزار شد، داوران بخش های مختلف ، همچنین جمعی از فعالان و علاقهمندان عرصه تئاتر حضور داشتند.
مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی در ابتدای این مراسم گفت: فرصت خوبی است که همین جا بابت برگزاری سی و ششمین جشنوار تئاتر فجر به عنوان یکی از موفقترین دورههای این جشنواره به استاد مهندس پور عزیز خسته نباشید و دست مریزاد بگویم. البته که خیلی از منافع و تقاضاهای فردی را این دوره پاسخگو نبوده و به طور دقیق تر باید گفت جشنواره فجر هیچ گاه هم نخواهد توانست منافع همه افراد حاضر در این نهاد اجتماعی را پاسخگو باشد. ولی شهادت میدهم که تمام برنامه ریزیها و تمام اتفاقات این جشنواره بر اساس منافع جمعی تئاتر بوده و تئاتر ما را از این جهت یک گام به پیش برده است.
شفیعی در ادامه افزود: حالا که اندکی از جشنواره سی و ششم فاصله گرفتهایم از همه دوستانی که جسته و گریخته درباره این رویداد صحبت میکنند، دعوت میکنم که اتفاقات جشنواره را کمی منصفانه تر رصد کنند. حوزه بین الملل جشنواره و خصوصاً اجراهای بخش خارج از صحنه اتفاق بدیع و جدیدی در تئاتر ما و در این جشنواره بود.
مدیر کل هنرهای نمایشی در ادامه سخنانش در خصوص تفکیک بخش هویت بصری جشنواره تئاتر فجر اظهار کرد: چقدر خوب است که بخش هویت بصری از جشنواره تئاتر فجر تفکیک شده، البته از دوره قبل هم تلاش شد تا بعضی از بخشهای تخصصی از آن هیاهوی معمول روزهای جشنواره فاصله بگیرد. بخش پوستر و تبلیغات و عکس این ظرفیت و توانمندی را پیدا کرده که به صورت مستقل دیده شود. حتماً این استقلال در برگزاری این رویداد را سال به سال توانمندتر خواهد کرد و موجب خواهد شد تا این بخش بیشتر دیده شود.
شفیعی در بخش پایانی سخنانش بیان کرد: هم از دوستانی که پیش تر این بخش را برگزار کردند از جمله آقای ابراهیم حسینی ودوستان دیگر که خدمتشان خسته نباشید عرض میکنم و همینطور از آقای اسمی و آقای آشنا و همه همکاران عزیزشان سپاسگذاری میکنم. شاهد بودم که با چه انگیزه ای این رویداد را پی گیری میکردند و خوشحالم که امروز خدمت شما هستم و این اتفاق خوب به ثمر نشسته است. همچنین باید به بخش نمایشنامه نویسی جشنواره اشاره کنم که خارج از زمان برگزاری جشنواره برگزار شد و این اتفاق میتواند در سالهای آتی این بخش را بیشتر تقویت کند.
فرهاد مهندس پور دبیر سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر هم در ادامه این مراسم طی سخنانی گفت: واقعیت ماجرا این است که ریسک جدا کردن بخشهایی از جشنواره به این معنی است که مخاطراتی در پی دارد و معنی دومش هم این است که کسانی که این ریسک را میپذیرند مثل امیر اسمی علاقه مند هستند که هم کار سخت انجام دهند و هم باور دارد که اگر بخواهیم نوآوری کنیم باید کمی سختی را هم تحمل کنیم. تقریباً از فراخوان تا داوری و آماده شدن نمایشگاه همگی به همت او و دوستانش انجام شد. این بخش واقعاً بخش مستقلی بود همانطور که مسابقه ادبیات نمایشی هم همینطور بود.
او در ادامه افزود: این استقلال چند جنبه داشته، یکی اینکه به طور مشخص در این دوبخش هم آقای امیر اسمی در بخش عکس و پوستر و تبلیغات تئاتر و هم آقای نوری در بخش نمایشنامه نویسی از مشورت گروههای مختلفی که در نهاد تئاتر وجود داشته بهره بردند. علاوه بر این زمینه را برای اینکه جشنواره به این بخشها تقسیم شود فراهم کردند. این جزو سیاستهایی بود که مرکز هنرهای نمایشی داشت و امسال یک قدم جدی برداشته شد برای اینکه آن بخشهایی که واقعاً مربوط به اجرا و صحنه نمیشوند و همیشه در شلوغی اجراهای جشنواره گم میشدند، جدا شوند تا این دوب خش شدن آرام آرام برود به سمت اینکه در نهایت جشنواره را به دو بخش بزرگ قابل توجه تقسیم کنیم. این امر در جهت رسیدن به اهداف فرهنگی کلان تری که این جشنواره دارد صورت گرفته است.
مهندس پور در بخش بعدی سخنانش اظهار کرد: جشنواره فجر جزو قدیمیترین جشنوارههایی است که در ایران بعد از انقلاب و بعضاً در شرایطی دشوار برگزار شده و تا امروز توانسته کماکان به طور منظم به کارش ادامه دهد. با وجود همه تغییراتی که در مدیرت ها وجود داشته ولی جشنواره توانسته در سی و شش دوره برگزاری تقریباً به طور هدفمند برگزار شود و در هر دوره بتواند پیشنهاد یا عرصه تازه ای را تجربه کند. ولی همه می دانیم که بخصوص در بخش بین الملل مشکلی که وجود دارد این است که زمان برگزاری جشنواره یعنی بهمن ماه هیچ تناسبی با برنامه کلی گروههای تئاتری در جهان ندارد. از این بابت دعوت از آثار خارجی به خودی خود بسیار مشکل است، به این دلیل که تورهای اجرا برای فستیوالها در پایان بهار و تابستان صورت میگیرد. برنامه به این صورت بود که این دوبخش تفکیک و هر دو در تابستان برگزار شوند یا اینکه بشود در یک بازه زمانی سه ساله آرام آرام جشنواره و به خصوص بخش بین الملل را به تابستان منتقل کرد. امیدوارم که این برنامه پیش برود چرا که به صلاح است برای جریان تئاتر در کشور و امکان دعوت از آثاری با کیفیت بهتر این تغییر اتفاق بیفتد. از جهت دیگر این تغییر مثبتی خواهد چرا که میتواند به این طریق یک جریان فرهنگی در طول سال ایجاد کند و در عین حال به لحاظ بودجه هم میتواند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به این صرافت بیندازد تا در میزان بودجه ای که میخواهد برای جشنواره تأمین کند تجدید نظر کند چرا که برای مثال در همین دوره هنوز پرداختهای بسیاری از همکاران و گروههای نمایشی معوق مانده که امیدواریم در همین روزها این پرداختها صورت گیرد. با این وجود به نظر میرسید وزارت فرهنگ و اشاد اسلامی هم باید بتواند موضعش را نسبت به حمایتهای جدی مالی از جشنواره فجر تغییر دهد که امیدواریم این اتفاق هم بیفتد.
دبیر سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: هرچند نمیدانیم در آینده چه تغییرات مدیریتی را در حوزه تئاتر شاهد خواهیم بود، من امیدوارم با سپاسگذاری هایی که از امیر اسمی به عمل خواهیم آورد، از او بخواهیم که برای دوره آتی جشنواره هم مدیریت این بخش را بر عهده بگیرد. او در این دور دوره که بخش هویت بصری جشنواره را برنامه ریزی و مدیریت کرده، نشان داده که صاحب ایدههایی است که آنها را با بودجه ناچیزی اجرا میکند. همینطور امیدواریم این بخش از جشنواره هم در آینده بین المللی شود چرا که این قابلیت را دارد؛ فکر میکنم اینکه بخش عکس و پوستر و تبلیغات به شکل بین المللی برگزار شود، به اعتبار فرهنگی کلیت فستیوال خواهد افزود. این حرف را در مواقع مختلفی گفتهام که جشنواره تئاتر فجر باید به یک رویداد شاخص در منطقه ای که در آن ساکن هستیم تبدیل شود و بدیهی است که بین المللی شدن بخش عکس و پوستر و تبلیغات تئاتر بخشی با هزینههای پایین است ولی در عین حال پژواک فرهنگی قابل توجهی دارد.
در ادامه مراسم برگزیدگان این بخش جوایز خود را دریافت کردند .