در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با چند تن از هنرجویان ورک‌شاپ «چگونه بازیگر نشویم» به سرپرستی سیدعلی تدین صدوقی

آموزش متفاوت و کاربردی مفاهیم بازیگری

ایران تئاتر- آموزش مفاهیم بازیگری به صورت کاربردی و تصحیح برداشت‌های غلط افراد از مفاهیم مختلف این رشته، از نظر هنرجویانی که ورک‌شاپ «چگونه بازیگر نشویم» با سرپرستی سیدعلی تدین صدوقی را گذراندند، مهم‌ترین ویژگی‌های این کارگاه بوده است.

این روزها تنوع و گستردگی ورک‌شاپ‌ها، کلاس‌های بازیگری، کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی‌و انواع پنل‌های آموزشی آنهم با حضور چهره‌های شناخته شده و بعضا مشهور سینما، تئاتر و تلویزیون به قدری زیاد شده که  ‌اغراق نیست اگر بگوییم برای کسانی‌که می‌خواهند از این کلاس‌ها و ورک‌شاپ‌ها استفاده کنند کار نه تنها آسان نشده بلکه به شکلی سخت‌تر هم شده است. البته هزنیه ثبت‌نام‌ و همچنین تعهد به اجرای عمومی و یا ارائه مدرک معتبر و.... در پایان اکثر این دوره‌ها را نیز اگر به این تنوع اضافه کنیم واقعا یافتن یک ورک‌شاپ مفید را سخت‌تر می‌کند.

در این بین عنوان «چگونه بازیگر نشویم» با سرپرستی سیدعلی تدین صدوقی کارگردان، نویسنده و منتقد شناخته شده و مطرح تئاتر، برای یک ورک‌شاپ‌ بازیگری بیش از سایر عناوین جلب نظر می‌کرد. به همین خاطر سراغ چند تن از هنرجویانی که در این ورک‌شاپ شرکت کرده بودند رفتیم و درباره آنچه در این دوره آموخته بودند گپ‌وگفتی زدیم که در ادامه می‌خوانید:

ایلمیدا تومه که پیش از این در هیچ ورک‌شاپی شرکت نکرده بوده و با مقوله بازیگری نیز آشنایی کمی داشته، درباره مطالبی که در کارگاه «چگونه بازیگر نشویم» به ایران تئاتر گفت: آقای تدین صدوقی در این کارگاه بسیاری از تصورات اشتباهی که از بازیگری داشتم و یا اینکه به غلط به من گفته بودند را با شیوه‌ای تاثیرگذار به شکلی که متوجه علت آنها نیز بشوم اصلاح کردند.

او با اشاره به تمرینات متفاوتی که در این کارگاه فراگرفته، افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های این کارگاه تمرینات متفاوتی بود که آقای تدین صدوقی در این مدت به ما می‌دادند. ویژگی این تمرین‌ها این بود که با تمرکز روی آنها خیلی زود می‌توانستی تاثیر آن را حس کنی و متوجه تغییرات بشوی.

این هنرجو تصریح کرد: در این کارگاه ما «چگونه بازیگر نشویم» را به صورت مفهومی فراگرفیتم و متوجه شدیم که بازیگری فقط ادا کردن یکسری حرکت و حس نیست و اموختیم که چگونه می‌توانیم از تمام حواس خود در بازیگری استفاده کنیم.

رسول تجلی از دیگر افرادی که این کارگاه را به پایان رسانده. او حدود هشت سال است که در زمنیه بازیگری تئاتر مشغول بکار است و پیش از حضور در این کارگاه سابقه حضور در چندین نمایش بعنوان بازیگر و همچنین حضور در چند ورک‌شاپ را نیز داشته است. او درباره کارگاه «چگونه بازیگر نشویم» به ایران تئاتر گفت: در وهله اول نام ورک شاپ برایم جذاب بود و دوست داشتم بدانم اصلا قرار است در این کارگاه چه چیزی مطرح بشود.

او ادامه داد: مسئله بعدی که باید بعنوان ویژگی این کارگاه به آن اشاره کنم این است که در این ورک‌شاپ مباحث جدیدی ارائه شد و برای همه تازگی داشت در حالی‌که این روزها تقریبا در اکثر ورک‌شاپ‌های بازیگری که با هزینه‌های بعضا زیاد و با حضور چهره‌های معروف برگزار می‌شود، اکثرا مطالبی که ارائه می‌شود تکراری هستند و چیز جدیدی به دانش بازیگری شما اضافه نمی‌شود. در واقع به نوعی یک شکل بیزینس به خود گرفته و یکسری آموزش‌های کلیشه‌ای تنها چیزی است که در اکثر این ورک‌شاپ‌ها به همه یاد می‌دهند.

این هنرجو تمرینات متفاوت روی بیان و بدن و نحوه آموزش این موضوع را یکی از ویزگی‌های این کارگاه عنوان کرد و افزود: چیز دیگری که این ورک‌شاپ را برای من متمایز کرده بود نحوه آموزش تمرکز و همچنین انجام دادن تمرینات بیان و بدن با تمرکز به صورتی بود که بازیگر تمام حرکات بدنی خود را با تمرکز انجام می‌دهد.

نانت تومه هم بعنوان یکی دیگر از هنرجویان کارگاه «چگونه بازیگر نشویم» نیز درباره این کارگاه فارغ‌التحصیل بازیگری تئاتر بوده، با بیان اینکه مواردی که در این کارگاه فراگرفته را در ترم‌های دانشگاه فرا نگرفته، گفت: مطالبی که در کارگاه ۀموختیم نسبت به چیزهایی که قبلا شنیده بودیم خیلی تفاوت داشت مثلا درباره فاصله‌گذاری برشت به ما در دانشگاه چیزهایی به طور تئوری گفته بودند در حالی‌که چیزی که استاد تدین به ما آموختند با عنوان بیگانه سازی، چیزی فراتر از مواردی سطحی بود که در دانشگاه‌ها به همه یاد می‌دهند. در واقع من در این کارگاه متوجه شدم که هدف واقعی برشت از طرح مسئله فاصله‌گذاری چه چیزی بوده است.

او افزود: مورد دیگر در مورد ریتم و تم بعنوان یکی از مفاهیم مهم در بازیگری بود که در این کارگاه هم به لحاظ تئوری و هم به لحاظ عملی آموختیم.

نانت تومه ویژگی دیگر این کارگاه را تشریح کاربردی سبک‌های بازیگری عنوان کرد و خاطر نشان کرد: بعنوان بازیگر قبل از این کارگاه فکر می‌کردم که می‌توانم در هر کاری بازی کنم و وقتی نقشی را قبول می‌کردم وقتی در حین کار به گره‌هایی برمی‌خوردم نمی‌توانستم آنها را با آنچه آموخته بودم باز کنم. اما الان با نکاتی که استاد تدین به ما آموختند من به راحتی می‌توانم گره‌هایی که در نقش‌هایم وجود دارد را باز کنم.

هانیه ملکی هم بعنوان یکی دیگر از افرادی که کارگاه «چگونه بازیگر نشویم» را گذرانده، با بیان اینکه چیزی که من از «چگونه بازیگر نشویم» متوجه شدم این بود که چگونه کلیشه نشویم، گفت: مهم‌ترین موردی که در این کارگاه برای من بود این  که مدرک محور نبود. چون بازیگری  مقوله‌ای نیست که مدرک در آن تاثیری ندارد.

ملکی افزود: نکته جالب دیگر این کارگاه این بود که معمولا در کلاس‌های بازیگری یکسری چیزها مشترک هستند و به همه می‌گویند اما کمتر یاد می‌دهند که چگونه مثلا تمرینات بیان و بدن را انجام بدهیم که به خودمان آسیب نزنیم، یا اگر آسیب زده‌ایم چگونه آن را ترمیم کنیم.

لازم به ذکر است که ثبت‌نام دوره جدید کارگاه تئاتر «چگونه بازیگر نشویم» از اواسط اسفندماه در پلاتو پتواژ آغاز می‌شود.




نظرات کاربران