در حال بارگذاری ...
...

در آینده نزدیک تئاترها به شکل زنده ضبط تلویزیونی می‌شوند

مسعود ساکت‌اف تهیه کننده و کارگردان تلویزیونی تله تئاتر"خانواده تُت" با بیان این مطلب به سایت ایران تئاتر گفت:«آن چه مد نظر این پروژه است به"خانواده تُت" منتهی نمی‌شود، بلکه شامل ضبط ۲۶ تله تئاتر از جدیدترین تولیدات صحنه‌ای است.» وی درباره بازخورد بخش تله تئاتر"خانواده تُت" گفت:«برای بررسی بازخورد پخش نخستین تله تئاتر، هنوز خیلی زود است. طبیعتاً شبکه این کار را از طریق تماس‌ها و نقدهای مطبوعات انجام می‌دهد. نگاه ما به این تولیدات نسبت به تولیدات گذشته شبکه در زمینه تئاتر تلویزیونی متفاوت است. در این پروژه تمام تلاش‌مان این است که بیننده شبکه، حسی را که تماشاگر تئاتر تجربه می‌کند، داشته باشد.»

تولید تله تئاتر نمایش‌های روی صحنه کشور یک پروژه بزرگ است که 26 تله تئاتر را در برمی‌گیرد.
مسعود ساکت‌اف تهیه کننده و کارگردان تلویزیونی تله تئاتر"خانواده تُت" با بیان این مطلب به سایت ایران تئاتر گفت:«آن چه مد نظر این پروژه است به"خانواده تُت" منتهی نمی‌شود، بلکه شامل ضبط 26 تله تئاتر از جدیدترین تولیدات صحنه‌ای است.»
وی درباره بازخورد بخش تله تئاتر"خانواده تُت" گفت:«برای بررسی بازخورد پخش نخستین تله تئاتر، هنوز خیلی زود است. طبیعتاً شبکه این کار را از طریق تماس‌ها و نقدهای مطبوعات انجام می‌دهد. نگاه ما به این تولیدات نسبت به تولیدات گذشته شبکه در زمینه تئاتر تلویزیونی متفاوت است. در این پروژه تمام تلاش‌مان این است که بیننده شبکه، حسی را که تماشاگر تئاتر تجربه می‌کند، داشته باشد.»
وی ادامه داد:«در جامعه ما که فرهنگ تئاتر دیدن چندان غنی نیست، مردم تعریف خود از تئاتر را براساس تئاترهای تلویزیونی پخش شده به دست می‌آورند. قصد داریم در این پروژه نسبت به آشتی مخاطبان با نمایش‌های صحنه‌ای، قدمی برداریم. قطعاً پخش این نمایش‌ها باعث افزایش تماشاگران تئاتر نیز خواهد شد.»
وی در پاسخ به این سؤال که چرا تئاتر بدون حضور تماشاگر ضبط شده و روح و آمبیانس حاکم بر اجرای صحنه‌ای در مرحله پخش منعکس نشده، گفت:«بسیار دوست داشتیم که ضبط تلویزیونی همزمان با اجرای عمومی انجام شود، اما در این مسیر با چند مشکل مواجه بودیم: اول این که به لحاظ تجربه عوامل فنی، تصویربردار، فیلمبردار و... در ضبط تئاتر جدی در حال اجرا نگران بودیم و دیگر آن که سالن‌های کوچک و فضای محدود به ما اجازه نمی‌داد که با حضور تماشاگر از تجهیزات و سه دوربین استفاده کنیم. بحث دیگر در این مسیر این بود که میان اجرای روی صحنه و نمایش قابل پخش در تلویزیون قدری تفاوت وجود دارد که ما را ملزم می‌کند تئاتر را بدون حضور تماشاگر ضبط کنیم.»
وی با اشاره به تجربه اندک گروه‌های نمایشی در زمینه انجام چنین کارهایی افزود:«شاید گروه‌ها فکر می‌کنند اگر صدای خنده تماشاگر را داشته باشند، کار سبک می‌شود. ایده‌آل من این است که به شکل زنده تله تئاتر را تولید و پخش کنم و شبکه نیز این کار را در برنامه دارد.»
ساکت‌اف درباره نمایش بعدی که به صورت تله تئاتر در خواهد آمد، اظهار داشت:«هنوز در مرحله بازبینی هستیم. تمام نمایش‌هایی که اجرا می‌شوند، پایان نامه‌ها و حتی اجراهای شهرستان را از طریق فیلم مورد بررسی قرار می‌دهیم تا اگر شرایط پخش از رسانه‌ تلویزیون را داشتند به صورت تله تئاتر ضبط شوند. اعتقاد دارم این فرصت برای گروه‌های دانشجویی و کوچک که کاری حرفه‌ای انجام داده‌اند، می‌تواند بسیار برانگیزاننده باشد.»
وی درباره ضوابط انتخاب آثار نمایشی توضیح داد:«از آن جا که تأکید ما بر این است که کمترین تغییر در چیدمان و مفهوم، مد نظر کارگردان هنری در مرحله ضبط صورت گیرد، کار باید با ضوابط تلویزیون قابل پخش باشد. قصد نداریم کار را به این ضوابط نزدیک کنیم. این تجربه پیشتر انجام شده و لطمه بزرگی را به آثار بزرگ ادبیات نمایشی وارد کرده، در عین حال نتیجه نیز رضایت بخش نبوده است.»
وی با تأکید بر نزدیک بودن زمان اجرای عمومی به پخش تله تئاتر گفت:«یکی از اهداف ما این است که نمایش‌های پر مخاطب و از نظر کیفی خوب را برای مردم دور از مرکز و با کمترین فاصله از اجرای عمومی پخش کنیم. البته در صورتی که آن نمایش اجرای بعدی نداشته باشد، حتماً بلافاصله بعد از پایان اجرا، تله تئاتر آن پخش می‌شود.»