در حال بارگذاری ...
عادل علیزاده سرپرست گروه نمایشی فطرس در گفت‌وگو با ایران تئاتر :

هنر اقوام ایرانی قابلیت جهانی شدن دارند

عادل علیزاده کارگردان نمایش «آیین های نوروزی» معتقد است؛ داشته‌های غنی فرهنگی در اقوام ایرانی این قابلیت را به آن‌ها داده تا در سطح بین‌المللی عرضه بشوند.

اجرای نمایش «آیین‌های نوروزی» توسط گروه نمایشی فطرس به کارگردانی عادل علیزاده به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی و روز جهانی تئاتر در محوطه مجموعه تئاتر شهر با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد. این گروه نمایشی نزدیک به چهار سال است با اجرای پژوهشی درزمینهٔ خرده‌فرهنگ‌های ایرانی توانسته آثار متنوع و قابل‌توجهی را اجرا کند. عادل علیزاده کارگردان نمایش «آیین‌های نوروزی» درباره اجرای این اثر در روز ملی هنرهای نمایشی به ایران تئاتر گفت: روز ملی هنرهای نمایشی و روز جهانی تئاتر درواقع روزی است که همه هنرمندان تئاتر با گردهمایی و دورهم بودن می‌توانند به ایجاد همدلی کمک کنند و اجرای نمایش در این روز نیز از این جهت اهمیت دارد که ارزش‌های والای هنر تئاتر برای مردم نمایش داده می‌شود.

علیزاده با اشاره به داشته‌های غنی فرهنگ‌های بومی ایرانی، درباره نمایش «آیین‌های نوروزی» اظهار کرد: در این نمایش ما با تمرکز بر دو مؤلفه رنگ در لباس و فرم در حرکت توانستیم بخشی از خرده‌فرهنگ‌هایی را که میان کشاورزان و شالی‌کاران وجود دارد را به نمایش دربیاوریم. به‌عنوان‌مثال در زمان‌های قدیم کشاورزان در مزرعه برای گیاهان خود آواز می‌خواندند و امروز از نظر علمی ثابت‌شده که آواز و موسیقی در رشد گیاه تأثیر زیادی دارد.

این کارگردان تئاتر افزود: متأسفانه تاکنون به فرهنگ‌های قومی و بومی ایران خیلی پرداخته نشده درحالی‌که ارزش‌های غنی و متنوعی در این خرده‌فرهنگ‌ها وجود دارد و امیدوارم شرایط به‌گونه‌ای بشود که گروه‌هایی که بر اساس فرهنگ اقوام ایرانی کار می‌کنند بتوانند در طول سال اجراهای بیشتری داشته باشند.

علیزاده اضافه کرد: مثلاً گروه معروف «جیپسی کینگ» که امروز در سطح جهان شناخته می‌شود یک فرهنگ بومی اسپانیایی را عرضه کرده و با توجه به بازخوردهایی که من از اجرای کارهایمان در کشورهایی مثل ارمنستان، ترکیه، آذربایجان و امارات گرفتم واقعاً این قابلیت وجود دارد که بتوان در سطح بین‌الملل کارها را عرضه کرد.

کارگردان نمایش «آیین‌های نوروزی» درباره بازخورد مخاطبان نیز گفت: تمام اجراهای ما هم در از سوی مخاطب عام و هم از سوی مخاطب خاص موردتوجه قرارگرفته و علت آن هم این است که تمام افراد می‌توانند قسمتی از خودشان را در این‌گونه کارها پیدا بکنند. درواقع من باور دارم که بهترین روش مبارزه با سریال‌های ماهواره‌ای بیشتر بها دادن به فرهنگ‌های بومی ایرانی است.

گفتنی است، نمایش «آیین‌های نوروزی» کاری از گروه نمایشی «فطرس» به کارگردانی عادل علیزاده که در روزهای 6 و 7 فروردین‌ماه در محوطه تئاتر شهر برای علاقه‌مندان اجرا شد، تا پایان تعطیلات نوروز هر روز در برج میلاد برای علاقه‌مندان اجرا می‌شود.




مطالب مرتبط

شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه
شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه

شکرخدا گودرزی در یادداشتی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی، تئاتر را دیالوگی معرفی کرد برای این که وضعیت را از آنچه که اکنون هست به جلو ببرد و در جستجوی کمال مطلوب و روابط انسانی برای استعلای جامعه باشد.

|

پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است
پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است

امین اشرفی، مدیر خانه نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری به تئاتر را هنر ارتباط انسانی مبتنی بر نیاز بشر دانست و روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی را به هنرمندان نمایشی و علاقه‌مندان این هنر تبریک گفت.

|

گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر اندیشه‌ورز، بودجه مناسب می‌خواهد
گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر اندیشه‌ورز، بودجه مناسب می‌خواهد

داوود فتحعلی‌بیگی، با تبریک روزملی هنرهای نمایشی، تاکید کرد تئاتر خصوصی و خودگردان چون دربند گیشه است، نمی‌تواند فرهنگ‌سازی کند و برای همین، تولیدات اندیشه‌ورز، نیازمند بودجه مناسب هستند.

|

نظرات کاربران