در حال بارگذاری ...
به قلم حسین فرخی و توسط حوزه هنری؛

کتاب «ساختار نمایشی قصه‌های قرآن» به بازار نشر آمد

کتاب «ساختار نمایشی قصه‌های قرآن» نوشته‌ دکتر حسین فرخی با تائید مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و توسط نشر «سوره مهر» منتشر شد.

به گزارش ایران تئاتر حسین فرخی در پیشگفتار این کتاب آورده است: «سال‌ها فعالیت در عرصه‌ی تئاتر حرفه‌ای، مطالعه، تحصیل و تدریس در دانشگاه، احساس نیاز برای پیگیری جایگاه و پیشینه‌ی ادبیات نمایشی در ایران و استفاده از ظرفیت‌های بنیادین اندیشه‌های اسلامی و ایرانی باعث شد نگاه دوباره به این عرصه بی‌اندازم. از طرفی فرهنگ و ارزش‌های گذشته و حال را بررسی کردم و نیم‌نگاهی به ارتباط این موضوعات مهم با ادبیات نمایشی داشتم تا شاید از طریق این پیوند به جایگاهی بایسته در ادبیات نمایشی آینده‌ی این مرز و بوم دست‌یابم. تحقق این امر ممکن نبود جز طی مسیری سخت و پرپیچ و خم و تلاشی چند ساله که به تدوین این کتاب انجامید. امیدوارم این پژوهش زمینه‌ای را فراهم کند تا با پیگیری دیگر عزیزان دلسوز و فرهیخته‌ی این سرزمین در آینده‌ای نچندان دور شاهد شکل‌گیری آثار نمایشی تازه در ساحتی مقدس و با الهام گرفتن از آموزه‌های بزرگ و انسان‌ساز قرآن کریم باشیم.»
گفتنی است در این کتاب، انطباق یا عدم انطباق قصه‌های قرآن با اصول درام و نمایش‌نامه‌نویسی بررسی شده و در نهایت راه و روش عملی چگونگی نگارش متون دراماتیک از قصه‌های قرآنی ارائه شده است.
موضوعات مطرح شده در کتاب «ساختار نمایشی قصه‌های قرآن» عبارتند از: قابلیت‌های دراماتیک قصه‌های قرآن، بررسی و اثبات میزان این قابلیت‌ها در شکل‌گیری نمایش‌نامه، فضای موجود در قصه‌های قرآن و انطباق آن‌ها با عناصری چون داستان نمایش، شخصیت‌پردازی، دیالوگ، گره‌افکنی، کشمکش، فضاسازی نمایشی و... .
در مقدمه‌ی کتاب آمده است: بررسی و اثبات این نکته که آیا ساختار قصه‌های قرآنی قابلیت تبدیل شدن به یک نمایشنامه را دارند حائز اهمیت است. طبیعی است که به لحاظ موضوعی می‌توان از هر موضوع و اتفاقی برای نوشتن یک نمایشنامه استفاده کرد اما بحث اصلی در اینجا یافتن کدها و نشانه‌هایی است که با ساختار و اجزای نمایشنامه‌نویسی ارتباط مستقیم دارند. اگر در قصه‌های قرآن، عناصر ساختارگرایانه‌ی یک نمایشنامه وجود داشته باشد و اثبات شود، مرحله‌ی تبدیل شدن قصه به درام و نمایشنامه، علمی‌تر و عملی‌تر خواهد بود.
خاطرنشان می‌شود کتاب «ساختار نمایشی قصه‌های قرآن» نوشته‌ی دکتر حسین فرخی (عضو هیات علمی دانشگاه هنر) در 472 صفحه با قیمت 35 هزار تومان توسط انتشارات سوره مهر منتشر و به بازار نشر عرضه شده است.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران