در حال بارگذاری ...
  • سیامک صفری در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر عنوان کرد

    دن کیشوت یک مصلح اجتماعی است

    ایران‌تئاتر: سیامک صفری استاد ایفای نقش های چند وجهی و حتی فانتزی است. مخاطبان هنوز بازی زیبای او را در نقش یک معمار پابه سن گذاشته و گیج در نمایش اهل قبور و یا پدر عصبی مزاج اما بامزه هتل پلازا به یاد دارند. صفری در هملت و دن کیشوت در نقش هملت بازی متفاوت و مهندسی شده انجام می دهد.

    سیامک صفری بیش از دو دهه است که در در سطح اول تئاتر فعالیت می کند و چند سالی است که در تلویزیون هم حضور جدی دارد و نقش های منفی و عجیب و غریبی را در قاب کوچک بازی کرد؛ شخصیت مرد کوفی سریال مختار، مال خر سریال گاو صندوق، دیو بدقیافه سریال آب پریا و مرد سرایدار خاطرات مرد ناتمام از جمله این نقش‌ها هستند. پیرمرد آلزایمری و تنهای منهای دو، اوستا معمار سربه هوای اهل قبور، آقا محمد خان سیاس و حیله گرشکار روباه، رئیس باندخلافکار و آلزایمری فیلم اعترافات ذهن خطرناک من(که به خاطر آن کاندیدای دریافت سیمرغ بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم فجرشد) از جمله بازی های ماندگاری صفری هستند. او با اغلب بزرگان تلویزیون، سینما وتئاتر نظیربهمن فرمان آرا، ابراهیم حاتمی کیا، فرهاد مهندس پور، داود رشیدی، نادر برهانی مرند، دکتر علی رفیعی و سایرین همکاری کرده است. صفری همچنین در فیلم محبوب و کودکانه شهر موش ها هم صدا پیشگی انجام داد.گروتسکی بر تبارشناسی دروغ و تنهایی، صد سال پیش از تنهایی ما، خاطرات مرد ناتمام(مجموعه تلویزیونی)،گزارش یک جشن،گاوصندوق(مجموعه تلویزیونی)، رومولوس کبیر و کارگردانی نمایش لامبورگینی از جمله کارهای ماندگار کارنامه بازیگری و کارگردانی صفری محسوب می شوند. نمایش هملت و دن کیشوت به کارگردانی تاجبخش فناییان و تهیه‌کنندگی حجت سید علیخانی نوشته زورایر خالاپیان است و آندرانیک خچومیان این نمایشنامه را یک دهه قبل به فارسی ترجمه کرده و تاجبخش فناییان متن را برای اجرا بازنویسی کرده است. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: هملت از فرط ترس و اندوه، دیوانه شده! حالا هم‌دیوانه دیگری پیدا کرده که شهسواریست! این شهسوار عجیب دستیار یا مهتر دیوانه‌تری نیز به همراه دارد! یکی از آن‌ها در پی انواع قربانیان است تا از آن‌ها حمایت کند، دیگری از پی او روان است و منتظر است تا سرورش جزیره یا کشوری را تسخیر کند و به او بدهد! قضیه اصلا جدی نیست. عوامل این نمایش عبارتند از: بازیگران :کورش سلیمانی، وحید نفر، شیوا خسرومهر، به ناز نادری، امیرحسین سرداریان و کاظم بلوچی، مجید اکبری، وحید رضاخانلو، حجت حسینی، گلناز مظهری، سمن حاجی محمد، امیرحسین دیانتی، بیتا نجاتی، آیدا کائینی، مهسا لطیفی، بشرا خادملو، غزال راه آورد، فرشاد فعال، احمد بهاروند، بهراد خاکساری، رهام گلرخیان، امیرسجاد سلمانی و مهبد دانی آذر، دستیار کارگردان و برنامه ریز: حسین فنائیان، طراح صحنه: منوچهر شجاع، طراح لباس: منیره ملکی، آهنگساز: سعید ذهنی، ترانه سرا: سپیده ذهنی، طراح حرکت: منصوره علی مددی،  طراح گریم: ماریا حاجیها، طراح پوستر، بروشور و مواد تبلیغی: مهدی دوائی، عکاس: سیامک  زمردی مطلق، مشاور رسانه: مریم نراقی، تبلیغات مجازی: امیر قالیچی، منشی صحنه: مژگان قربانی، مدیر صحنه: حمیدرضا صفوی برنا و مدیر تولید: هادی بادپا. با سیامک صفری در باره حضورش در نمایش هملت و دن کیشوت گفت وگویی انجام داده ایم.

     

    بعد از مدتها با نمایش هملت و دن کیشوت  دوباره در سالن اصلی تئاتر شهر به بازی پرداختید؛ سالنی که در آن نمایش های خاطره‌انگیزی نظیر منهای دو و رومولوس کبیررا بازی کردید. بازی در این سالن برایتان چه ویژگی‌هایی دارد؟

    ببینید من آدم رومانتیک و نوستالوژی‌گرایی نیستم که این مسائل برایم دغدغه و خاطره برانگیز باشد. بازیگر حرفه ای هستم و نقشم را در سالن بلک باکس و یا قاب صحنه  بازی می کنم.

     

    با تاجبخش فنائیان هم چند تجربه کاری داشتید؟

    بله همکاری خوب و موثری در نمایش مک برد با تاجبخش فنائیان داشتم که خوانش جدیدی از نمایش نامه مکبث بود.

     

    موقعی که متوجه شدید قرار است در نمایشی بازی کنید که ترکیبی از نمایش نامه هملت و داستان دن کیشوت است چه واکنشی داشتید؟

    نویسنده این نمایش یک نویسنده ارمنی تبار است و ترکیب از دو شخصیت نام آشنای ادبیات داستانی و نمایشی را در اثرش شکل داده است. نکته حائز اهمیت در این اثر خلق موقعیت های کمیک خوب و جان دار توسط نویسنده است؛کمدی که به سمت گروتسک تمایل دارد.

     

    به نطرتان مخاطبان نمایش با این جنس از کمدی در ساختار نمایش ارتباط برقرار کرده اند؟

     با توجه به واکنش هایی که هرشب از مخاطبان می بینیم، فکر می کنم این ارتباط به وجود آمده است.

     

    نوشتن و اجرای نمایشی که بر اساس تلفیق این دو داستان مشهور اجرا شده آیا کار چالش برانگیزی است؟

    نویسنده در اصل رفته به سمت انجام یک کار خلاقانه و به نظرم ایده جذابی بوده و اینکه ما چقدر در اجرای این نمایش موفق بوده ایم برمی گردد به نظر مخاطبان و منتقدان. به طور حتم دیدن این نمایش برای مخاطبی که عمیق و جدی تر تئاتر را دنبال می کند خالی از لطف نیست.

     

    برای شما به عنوان بازیگر چه جایگاهی دارد؟

     برای من خیلی جذاب است و معتقدم اجرای این نمایش اتفاق خوبی را در تئاتر ما رقم زده است.

     

    آیا قبل از بازی در نمایش متن ترجمه شده به فارسی اثر را خوانده بودید؟

    نه، به متن آشنا نبودم و بعد از پیشنهاد کارگردان برای بازی در نمایش آن‌را خواندم وکلی لذت بردم . اینکه فضای ذهنی آدم تخیل گرا و آرمان خواه(دن کیشوت) در کناردیدگاه تلخ، مورد ستم قرار گرفته و دگر اندیش(هملت) قرار بگیرد بسیار دراماتیک است.

     

    درکنار هم قرار گرفتن تم خیانت و حماقت که در این دو اثر بن مایه اصلی است؛ در اجرای نمایش چه ویژگی هایی را به وجود آورده بود؟

    من زیاد وارد این بحث های منتقدان که می آیند و می نشیند یک اثری را در یک یا دو کلمه خلاصه می کنند نمی شوم و علاقه ای هم به این نوع تعابیر ندارم. البته معتقدم در رفتارهای دن کیشوت نوعی حماقت قابل دیدن است.

     

    البته ممکن است این استباط لایه ظاهری این شخصیت باشد و دن کیشوت آدم فرزانه‌ای باشد که خودش را پشت این حماقت ظاهری مخفی می کند؟

    بله، دن کیشوت یک مصلح است و می خواهد شرایط را تغییر بدهد و برای تحقق چنین خواسته‌ای دست به حرکت زده است و یک سفر را به همراه دستیارش آغاز می کند. دن کیشوت تلاش می کند با زشتی مبارزه کند وطرفدار ستم دیده ها است.

     

    در توهم و وهمی هم گرفتار است؟

     بله ، در توهمش به مبارزه با آسیاب بادی می رود و این تقابل استعاره ای است و برای سعادت بشر به این مبارزه می رود. به همین دلائل است که در اعصار مختلف این رمان سروانتس جزو رمان های پر طرفدار است.

     

    اگر قدرت انتخاب داشتید دوست داشتید نقش هملت را بازی کنید و یا دن کیشوت ؟

    دن کیشوت را انتخاب می کردم و روحیاتم نزدیک به دن کیشوت است و البته برای انتخاب کارگردان احترام قائلم.

     

    نقش هملت بارها توسط بازیگران بزرگ ایفا شده است؛ برای ایفای این نقش چه مهندسی انجام دادید؟

    تصورات و استباط هایی از این شخصیت در ذهن داشتم که در حین تمرینات اتود زدم. بهر حال استنباط های زیادی از شخصیت هملت و بازی کردنش چه به صورت کلاسیک و چه به شکل های دیگر وجود دارد.

     

    آیا قبول دارید هیچگاه نتوانستید نصف توانایی‌هایتان  که در تئاتردارید در بازیگری در تلویزیون وسینما نشان بدهید؟

    فرصت های خوبی برای بازیگری در سینما نداشتم که بتوانم توانایی هایم را نشان بدهم. نقش ها به جز چند مورد مثل فیلم اعترافات ذهن خطرناک من  آنقدر پستی و بلندی نداشتند که من را وارد چالش کند.

     

    گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

     

     

     




    مطالب مرتبط

    نقد نمایش «گور خواب‌ها» به کارگردانی سیامک صفری

از بد حادثه اینجا به پناه آمده‌ایم
    نقد نمایش «گور خواب‌ها» به کارگردانی سیامک صفری

    از بد حادثه اینجا به پناه آمده‌ایم

    ایران‌تئاتر - سید علی تدین صدوقی: نمایش «گورخواب‌ها» را سیامک صفری حدود یک سال پیش در تماشاخانه شهرزاد با بازی اشکان خطیبی و خودش به روی صحنه برد؛ این بار اما جای اشکان خطیبی یعنی دیگر شخصیت مرد نمایش  با نسیم ادبی عوض شده  است.

    |

    گفت وگو با سیامک صفری کارگردان نمایش گورخواب‌ها

سوژه گورخوابی برای خلق اثر بسیار دراماتیک است
    گفت وگو با سیامک صفری کارگردان نمایش گورخواب‌ها

    سوژه گورخوابی برای خلق اثر بسیار دراماتیک است

    ایران تئاتر:سیامک صفری درباره تازه‌ترین تجربه کارگردانی‌اش می‌گوید: نمایش گورخواب‌ها داستان محور نیست و خرده داستان‌هایی در کنار هم پازل نمایش را به وجود می‌آورند . ما در واقع برشی از شکل‌گیری رابطه‌ای بین یک زن و مرد را نشان می‌دهیم.

    |

    دو خبر از عمارت نوفل‌لوشاتو

از جنگ در «خنده ماهی» تا روزهای جدید برای «گورخواب‌ها»
    دو خبر از عمارت نوفل‌لوشاتو

    از جنگ در «خنده ماهی» تا روزهای جدید برای «گورخواب‌ها»

    آغاز اجرای نمایش «خنده ماهی» به نویسندگی و کارگردانی عباس رثایی از روز شنبه و همچنین آغاز فروش بلیت روزهای جدید «گورخواب‌ها» به کارگردانی سیامک صفری دو خبر از عمارت نوفل‌لوشاتو است.

    |

    نظرات کاربران