در حال بارگذاری ...
نگاهی به فعالیت های تئاتر کشور در حوزه دینی در سال 96:

برگزاری بیش از 8 جشنواره و اجرای 30 نمایش در یکسال

ایران تئاتر:با برنامه ریزی مدون اداره کل هنرهای نمایشی ،‌توجه سازمانهای مرتبط با حوزه های دینی و مذهبی و حمایت هنرمندان تئاتر کشور،‌مخاطبان بیش از ۸ جشنواره و ۳۰ نمایش دینی را در سال ۹۶ نظاره گر شدند.

هنر تئاتر به واسطه توانایی منحصر به فردی که در برقراری ارتباط موثر و سازنده با مخاطب دارد، همواره نقش مهمی را در انتقال، فهماندن و در نهایت به باور نشاندن پیام در ذهن مخاطب ایفا می کند. این جایگاه باعث شده  هنرهای نمایشی کارکرد ویژه ای  در  نهادینه سازی ارزش های مورد نیاز جامعه  داشته باشد.

ارتباط تنگاتنگ میان دین و هنر نمایش که سبقه ای به درازای تاریخ تئاتر دارد، نیز منبعث از همین ظرفیت است.  این بدان معناست که تئاتر در طول تاریخ همواره به عنوان مهم ترین ابزار، وسیله یا واسطه قوی انسانی در خدمت ترویج اصول اعتقادی، باورهای بشری، تکریم اخلاقیات، ترویج فرهنگ اصیل و عمیق بشری و اندیشه ها و آرمانهای ماندگار قرار داشته باشد.

در کشور ما نیز از دیرباز توجه به مقوله تئاتر در ترویج مبانی دینی و مذهبی مدنظر متولیان بوده و در سالهای اخیر نیز با تاکید و تعمیق بیشتری مدنظر قرار گرفته شده است.

برپایی جشنواره ها و برنامه های دینی و مذهبی، حضور گسترده هنرمندان حرفه ای و صاحب نام در حوزه تئاتر دینی و اجراهای عمومی متعدد و توجه به پژوهش و تحقیق در این عرصه از جمله اقداماتی است که در این سالها به منظور تحکیم ارتباط میان دین و هنر نمایش صورت گرفت است.

در این مجال بنا داریم تا مهمترین این رخدادها در یکسال گذشته را در دو بخش جشنواره ها، همایش ها و برنامه های دینی مذهبی و اجراهای عمومی  مرور کنیم .

 

الف: جشنواره ها، همایش ها و برنامه های مرتبط با تئاتر دینی و مذهبی

توجه به جشنواره های دینی و مذهبی از اصلی ترین رویکردهای اداره کل هنرهای نمایشی و سازمانهای مرتبط در حوزه تئاتر کشور بوده و هست و همواره علاقه مندان زیادی را به خود جلب می کرد.

در سال 1396 نیز جشنواره ها، همایش ها و برنامه های مختلفی مرتبط با مناسبتهای دینی و مذهبی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی برگزار شد که علاوه بر استقبال طیف کثیری از هنرمندان و گروههای نمایشی، مخاطب زیادی را نیز به سمت خود کشیدند. در این بخشی به برخی از آنها اشاره می کنیم:

 

برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر رضوی

دوازدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر رضوی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و با حمایت و پشتیبانی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و استانداری خراسان شمالی از 8 تا 11 مردادماه جاری در شهر بجنورد برگزار شد.

دراین جشنواره که همه ساله با هدف معرفی اندیشه‌ها و آموزه‌های امام رضا (ع) به زبان نمایش، گسترش فعالیت‌های مذهبی و مرتبط، سیره ائمه معصومین به ویژه حضرت رضا(ع)، اشاعه فرهنگ والای رضوی در سطح جامعه و معاصرسازی مفاهیم دینی برگزار می شود، 133متن به دبیرخانه ارسال شد که از بین آنها 44 متن برای تولید انتخاب و نهایتا 8 اثر به جشنواره رسید.

 

برگزاری دومین دوره جشنواره‌ سراسری پرده‌خوانی و نقالی «غدیر»

دومین جشنواره‌ سراسری پرده‌خوانی و نقالی «غدیر» (نقالان علوی) به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و حمایت موسسه فرهنگی تسنیم نور همزمان با هفته‌ امامت و ولایت (از عید سعید قربان تا عید غدیر خم) از 13 تا 17 شهریورماه در تهران برگزار شد.

در این جشنواره که با هدف زنده نگه داشتن معارف ولایت علوی، زنده نگاه داشتن واقعه غدیر خم در اذهان مردم به ویژه نسل جوان، استفاده از هنر اصیل و تاثیرگذار نقالی در تبیین و ترویج فرهنگ دینی، ایجاد جریان فکری ولایی در هنرمندان به منظور انتقال مفاهیم دینی و مذهبی به ویژه حقیقت غدیر خم و  احیاء و ترویج اشعار و متون ادبی غنی ایرانی و اسلامی با محوریت ولایت، تقویت هنر نقالی و پرده خوانی در مسیر درست و ایجاد انگیزه و پرورش  نقالان و پرده خوانان در رابطه با عید غدیر خم برگزار شد، 117 اثر به جشنواره ارسال شد که در نهایت  31 اثر به روی صحنه رفت.

 

برگزاری برنامه عاشورا تا اربعین حسینی

برگزاری برنامه عاشورا تا اربعین یکی از اقدامات ارزشمند اداره کل هنرهای نمایش در سال 96 بود که با حضور 34 نمایش صحنه ای و 10نمایش خیابانی از 24مهرماه تا 18آبان در 11 استان کشور برگزار شد.

در این همایش در تهران سه نمایش در پلاتو اجرای تئاتر شهر، ۲ نمایش در اداره تئاتر، یک نمایش در تالار محراب، یک نمایش در پردیس تئاتر تهران، پنج نمایش در تالار ناصرخسرو، ۲ نمایش در کوی دانشگاه به اجرا گذاشته شد.

در سایر شهرستانها نیز پنج نمایش در اصفهان، ۲ نمایش در اراک، پنج نمایش در کرمانشاه، سه نمایش در دهلران، پنج نمایش در خوزستان، یک نمایش در بوشهر، ۲ نمایش در رشت و لاهیجان، یک نمایش در یاسوج، یک نمایش در همدان، ۲ نمایش در خراسان رضوی و ۲ نمایش در لرستان به روی صحنه رفتند.

 

برگزاری برگزاری آیین‌های عاشورایی و مجالس تعزیه در سراسر کشور

مراسم آیین‌های عاشورایی و مجالس تعزیه در سال 96 نیز همچون سالهای گذشته با شور و استقبال هنرمندان سراسر کشور برگزار شد. در تهران نیز این آیین ها با عنوان «ماتم ماه» از 26 تا 30مهر ماه 96 در مجموعه تئاترشهر برگزار گردید.

اولین اجرای این ویژه‌برنامه به آیین «عَلَم‌گردانی» و «کُتَل‌گردانی» به سرپرستی یوسف شاه‌حسینی از تفرش اختصاص دارد که این برنامه بعد از اذان مغرب و عشا در محوطه تئاتر شهر میزبان دوستداران آیین‌های نمایشی عاشورایی خواهد بود.

اجرای مجلس شبیه‌خوانی «حضرت مسلم» به سرپرستی احمد عزیزی بخش دوم برنامه‌های روز اول آیین‌های عاشورایی مجموعه تئاتر شهر را تشکیل می‌دهد که این گروه نمایشی بعد از اجرای گروه تفرش برنامه خود را به مخاطبان ارائه می‌دهد.

 

برگزاری همایش تئاتر مردمی اربعین

دومین همایش تئاتر مردمی اربعین با حضور 120هنرمند در شهرهای نجف اشرف و کربلا معلی عراق برگزار شد.

در این همایش که همزمان با اربعین حسینی(ع) و همسو با پیاده روی عمومی مردم کشورمان به  نجف اشرف و کربلا معلی برگزار شد،  12 گروه نمایشی 60 اجرا به زبان های عربی و فارسی به روی صحنه بردند.

 

برگزاری جشنواره ملی «آیات»

جشنواره ملی نمایشنامه نویسی«آیات» در سه بخش نمایشنامه نویسی، فیلم نامه نویسی و بخش ویژه و با محوریت قرآن و عترت (ع)، اقتباس از داستان های قرآن کریم، زندگی و سیره پیامبر اسلام (ص) و دیگر پیامبران الهی از دیدگاه قرآن، زندگی و سیره معصومین (ع) و دیگر شخصیت های قرآنی، تمثیل های مرتبط با قرآن و عترت (ع) و مضامین و معارف دینی و قرآنی از موضوعات جشنواره ملی فیلم نامه نویسی و نمایشنامه نویسی آیات در شیراز برگزار خواهد شد.

این جشنواره که در مرحله نخست داوری 100 اثر به دبیرخانه ارسال شده است نیمه اول اردیبهشت 97 برگزار خواهد شد.

 

برگزاری جشنواره تئاتر «کریمه»

سومین جشنواره تئاتر «کریمه» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، معاونت فرهنگی آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) و با حمایت مرکز هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران برگزار شد. در این جشنواره که  اتفاقات رخ داده از زمان ورود حضرت معصومه (س) تا وفات شهادت گونه ایشان در بیت النور و ارتباط حضرت معصومه (س) با عهد و پیمان زائران، حجاب و عفاف بانوان در جامعه، رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم، سرگذشت خادمین، کرامات، معجزات و امید به زندگی جوانان، نماز و نیایش، پیدایش انقلاب اسلامی و وجود علما و فقها و... همچنین موضوعات نمایشی کریمه اهل بیت (سلام الله علیها) و ارتباط آن با امام رضا (علیه السلام) و امام زمان (عج الله) و نیمه شعبان از اولویت های موضوعی محسوب می شدند، 29 نمایشنامه به دبیرخانه ارسال شد که در نهایت 6 متن نمایش صحنه ای و 3 متن نمایش صحنه ای به مرحله نهایی راه یافتند. این جشنواره در روز 4 خردادماه 1396 با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

 

برگزاری همایش بزرگ شبیه‌خوانی

چهاردهمین همایش بزرگ شبیه‌خوانی در استان قزوین توسط گروه استاد حاج میرزا کرم زمانی از ۳۱ شهریور تا ۹ مهرماه برگزار شد.

این همایش که با همکاری انجمن هنرهای نمایشی به اجرا در آمد، 10 مجلس واقعه جانسوز کربلا روایت شد.

 

ب: نمایش هایی که با مضامین دینی و مذهبی در یکسال گذشته به اجرای عموم در آمدند:

تئاترهای دینی در میان مخاطبان عام همواره با استقبال روبرو بوده و هست. بسیارند گروههای نمایشی که از دیرباز به صورت خودجوش در مناسبت های مذهبی مخاطبان را مخصوص نمایشهای خود به خصوص در ایام محرم و صفر می کردند. این تفکر در گذر زمان بر صحنه تئاتر هم جای گرفت و امروزه علاوه بر خیابانها که میعادگاه تئاتر برای مخاطب عامه است،‌ سالنهای نمایشی نیز محلی برای بازنشر حوادث تاریخی و متون دینی برای مخاطب خاص شده اند.

براساس آمار در حدود 30نمایش صحنه ای در سال 96 بر موضوعات دینی و مذهبی تاکید داشتند که در ذیل به آنها اشاره می کنیم:

 اگر یه روزه دیگه زنده بودم...

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی مهدی راستی از 21 فروردین تا 8 اردیبهشت 1396 در تماشاخانه گندم سالن پرویز پرستویی به اجرا در آمد.

در این نمایش یک ساعته که تمرکزش را بر گورکنی گذاشته که با ارواح سرگردان در ارتباط است، آرمین اسحق محمدی، بهنوش فرهودی، پریسا زارع، حنانه محمودی، میترا پوررمضان، مهدی راستی و نازنین چزانی شراهی ایفای نقش کردند.

 

رفته بچرخه بر می گرده

عباس عبدالله زاده از 14 اردیبهشت ماه 96 نمایش رفته بچرخه بر می گرده را در پردیس تئاتر تهران به روی صحنه برد.

در این نمایش که افشین غیاثی، احمد داوودی، زهره بختیاری، مجید رمضانی نسب، فاطمه محبوب لایزال، نازنین فراهانی، عسل احمد نیا، حسنا قنبری و ندا اصغرپور به عنوان بازیگر حضور داشتند، داستان پیرزنی را روایت می کند که قصد دارد یک کیسه‌ای طلا را در داخل ضریح امام رضا(ع) بیاندازد؛ اما به شکلی اتفاقی کیسه طلا بیرون ضریح افتاده است و در پایان کیسه طلا به داخل ضریح انداخته می‌شود.

 

«سلمان رضوی» به فرهنگسرای بهاران رفت

این نمایش که تمرکزش را بر شرح ماجرای ایجاد فرقه واقفیه پس از شهادت امام موسی کاظم (ع) و دوران مه آلود پس از آن امام قرار داده بود،  از روز ۱۸ تا ۲۵ اردیبهشت ۹۶ به کارگردانی و نویسندگی مسعود اسماعیلی در سالن همایش‌های فرهنگی هنری بهاران به روی صحنه رفت.

 

نام تمام مادران در شیراز جلوه کرد

نمایش «نامِ تمام مادران ...» نوشته و کارگردانی محمد رحمانیان از ١٦ تا ١٩ اردیبهشت ١٣٩٦ ساعت ١٨ و ٢١ در تالار احسان به روی صحنه رفت.

در این اثر نمایشی که روایتگر ماجرای یک گروه فیلمسازی است که در شهرک سینمایی خود را برای ساخت پروژه‌ای درباره حضرت فاطمه (س) آماده می‌کنند، سیما تیرانداز، آشا محرابی، بهنوش طباطبایی، هانا کامکار، سانیا سالاری، نوشین اعتماد، مبینا طبایی، رویا بختیاری و سینا رازانی ایفای نقش کردند.

 

نمایش خیابانی زنجیر

نمایش زنجیر کاری به کارگردانی ساحل احمد دوست از گروه نمایش همزاد به مناسبت ماه مبارک رمضان به مدت سه روز در لاهیجان اجرا شد.

این نمایش خیابانی با نگاهی به نفس انسان داستان پسر جوان متدینی است که با زنجیر شیطان را اسیر کرده است اما وقتی دچار هوای نفسانی می‌شود شیطان بر او غلبه می‌یابد.

این نمایش در  31 خرداد اجرا شد و در تاریخ‌های اول و دوم تیر نیز در مکانهای پرتردد شهر؛ حاشیه استخر، باغ ملی و محوطه جلوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ اجرا گردید.

 جواد آتش دهقان، رامین کمالی و آرمین رهنمابازیگران این نمایش خیابانی بودند.

 

مجلس تعزیه «شاه فتاح» در حوزه هنری

حوزه هنری از 17 خرداد تا 4 تیرماه میزبان مجلس تعزیه «شاه فتاح» با کارگردانی و دراماتورژی ناصر عاشوری بود.

این تعزیه که از جمله مجالس غریب تعزیه‌ بود و کمتر به آن پرداخته می شد، داستان آن رویایی پهلوان فتاح با حضرت علی(ع) و به بهانه‌ آن روند آشنایی و شیفتگی قنبر (غلام حضرت امیر) با امیرالمومنین(ع) را روایت کرد.

 

«گوهر» نجفیان در حوزه هنری

گوهر قصه‌ کارگری به نام جمعه بود که در پروژه‌ ساخت مسجدی مشغول به کار و عاشق بانو گوهر مهندس معمار این مسجد گردید.

در این نمایش که به نویسندگی سیروس همتی و کارگردانی سعید نجفیان از 13 تیر تا 6مرداد در تماشاخانه مهر حوزه هنری به روی صحنه رفت، شیوا خسرومهر، علی یعقوب‌زاده، بهار کریم زاده، محمدهادی عطایی، حمیدرضا کشوردوست، مسعود انعامی و سالار نجفیان ایفای نقش کردند.

 

دشمن خدا در پلاتوی اجرای تئاتر شهر

نمایش «دشمن خدا» به کارگردانی عمادالدین رجبلو از 20 مرداد تا 6 شهریور در پلاتوی اجرای تئاتر شهر به روی صحنه رفت.

در این نمایش که برگرفته از امثال الحکم و حدیث دروغ‌گو دشمن خداست می باشد، رضا وحیدی فر، پورنیک کاوش، محمد حسین صفایی، امیر محمد درویش، محدثه شیر علی، ملیکا البرزی و مارال سینه سپهر ایفای نقش کردند.

گفتنی است دشمن خدا از آثار سی و ششمین جشنواره فجر نیز محسوب می شود که  در روز پنجم جشنواره(2 بهمن) فجر در پلاتو اجرا به روی صحنه رفت.

 

غسالخونه در تالار حافظ

تالار حافظ از 18 شهریور تا 14 مهر پذیرای نمایش غسالخونه به نویسندگی سهند خیرآبادی کارگردانی مصطفی ملک جان بود.

در این نمایش که رنسانسی از عشق، شرافت و مردانگی لقب گرفت، شبنم گودرزی، نادر فلاح، علی برقی، محمد حسینی، مصطفی پور‌یوسف، جوانه دلشاد، حسین سپهرنژاد، اریک قاراسمیان، اردوان اربابی، هادی محرابی و رامین پرچمی ایفای نقش کردند.

 

اجرای نمایش «کاروان نور» به مناسبت محرم در محمودآباد

نمایش «کاروان نور» با یاد شهید حججی و به مناسبت ماه محرم در سالن غدیر شهرستان نور به روی صحنه رفت. این نمایش از سوی گروه تئاتر همرهان شهرستان محمودآباد وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر به نویسندگی اصغر واشهری قمصری وکارگردانی مشترک احترام حسین‌پور و اصغر واشهری قمصری با همکاری موسسه فرهنگی هنری سبز باران و آموزشگاه موسیقی دلشدگان شهرستان محمودآباد اجرا می‌شود.

«کاروان نور» داستان به ماجرای اسارت بردن اهل بیت سیدالشهداء(ع) است که در سه اپیزود  به روایت دیر مسیحی، کاخ یزید و خرابه شام می‌پردازد.

اصغر واشهری قمصری، سید علی حسینی، حسینعلی باقری، محمد نورانی، سید محمدرحیم حسینی، سید عیسی حسینی، یاسین واشهری قمصری، مرتضی تقوی، گلسا حیدری، زینب حسامی ارانی، راحیل توکلی، یگانه خوشخو، سانیا حسین‌پور، فاطمه فرهنگ، ضحی محمدی، دیانا اسدی، فاطمه ابراهیمی، طاهره محمدی،  فاطمه حسینی، مسیحا کاظمی و فاطمه گل محمدی تواندشتی در این اثر بازی می‌کنند.

 

میدان ولیعصر و تعزیه های عرفان پورمحمدی

عرفان پورمحمدی سال 96 دو تعزیه اباعبدالله حسین(ع) و ابوالفضل عباس(ع) را در روزهای 7 و 8 مهرماه در میدان ولیعصر تهران اجرا کرد.

عباس بابایی، محمد امین پازُکی، وحید جوانی، مبینا چاپی، مبین دودانگی، بهداد رویان، حمید رجبی، بهار رحمتی، کیوان

سبحانی، اصغر شیرزاد، آرمان شهبازی، رضا کاشی و ابوالفضل وزیری نقش‌آفرینان این تعزیه‌‌ها بودند.

میزبانی پردیس شهرزاد از «خورشیدهای همیشه»

نمایش «خورشیدهای همیشه» نوشته مشترک بهاره رهنما، علی رادی و زهرا اسماعیل‌زاده با کارگردانی بهاره رهنما و نقش‌آفرینی اکرم محمدی و بهاره رهنما، از روز 13 مهرماه جاری هر روز ساعت 21:30 به مدت 60 دقیقه در سالن شماره سه پردیس شهرزاد روی صحنه می‌رود.

این نمایش سه برش از مونولوگ و در واقع یک سه‌گانه از حضرت زینب(س) اس که با تهیه‌کنندگی امیرخسرو عباسی آماده اجرا می‌شود.

در نمایش «خورشیدهای همیشه» اکرم محمدی در نقش حضرت ام‌البنین مادر حضرت علی‌اکبر (ع) و بهاره رهنما در نقش حضرت رباب مادر حضرت علی‌اصغر (ع) روی صحنه می‌روند.

 

برپایی بزرگترین تعزیه میدانی کشور در صحرارود فسا

تعزیه میدانی «وترالموتور» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا زراعتی بعنوان بزرگترین تعزیه کشور با حضور 160 بازیگر در رده‌های مختلف سنی در زمینی به مساحت ۱ هکتار در روستای غیاث آباد از توابع شهرستان فسا برگزار شد.

هنرمندان هنرهای تجسمی شهرستان فسا با طراحی و ساخت المان‌هایی از ضریح نمادین حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، کاخ یزید و... جلوه‌های ویژه را برای این اجرا آماده کرده و این تعزیه با موضوع بصیرت و روشنگری، شهادت حضرت علی اصغر(ع) و سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) و یاران با وفایش برای مخاطبان اجرا کردند

در این نمایش مذهبی که روز یکشنبه 9 مهرماه اجرا گردید، برای اولین بار تعدادی از مددجویان اصلاح و تربیت اداره زندان فسا نیز نقش‌آفرین بودند. 

 

«عاشورا بدون مرز»؛ هشت پرده شیدایی از عاشورای حسینی

نمایش ترکیبی «عاشورا بدون مرز» به نویسندگی و کارگردانی سید مرتضی دارابی در قالب روضه - نمایش در محوطه پارک ملت روی صحنه رفت.

یکی از ویژگی‌های این نمایش این است که مخاطب در یک زمان کوتاه 15 دقیقه‌ای  بخش‌هایی از جریان حادثه عظیم عاشورا از لحظه ورود حضرت امام حسین(ع) به کربلا تا زمان اسارت اهل بیت(ع) و نهایتا پیوند نمایش به پیاده‌روی اربعین که پایان بخش این روضه نمایش است نظاره گر آن خواهد بود.

در نمایش «عاشورا بدون مرز» 12 نفر بازیگر همراه با تعریف میزانس‌های مشخص ایفاگر نقش‌های خود هستند.

استفاده از صداهای روضه مداحان به عنوان روایت هر بخش (پلان) در این نمایش ترکیبی است که مخاطب را در زمان کوتاهی درگیر جریان حادثه عاشورا می‌کند و از طرفی همراهی و ترکیب نور، صدا و حرکات فرم از دیگر ویژگی‌های این نمایش است.

 

«رکعت به رکعت عاشقی»؛ تجربه‌ جدیدی از تولید تعزیه

سوگواره‌ نمایشی «رکعت به رکعت عاشقی» با هنرنمایی سیاوش طهمورث بازیگر و کارگردان شناخته شده کشورمان نیز از دیگر برنامه‌های ویژه ماه محرم سال 96 بود.

نکته مهم در سوگواره‌ «رکعت به رکعت عاشقی» که تلفیقی از تعزیه و پرده‌خوانی متناسب با ایام عزاداری ماه محرم  و تجربه‌ جدیدی از تولید تعزیه محسوب می شد حذف زیاده‌گویی‌های تعزیه بود.

 

خاتون در محرم جلوه کرد

«خاتون» عنوان نمایشی بود که حسین عالم بخش همزمان با ایام سوگواری محرم و صفر در تالار اندیشه حوزه هنری به روی صحنه برد.

 در این نمایش که از 23 مهرماه و با محوریت اسرای کربلا به اجرا در آمد، پونه عبدالکریم زاده، افشین سنگ چاپ، کیمیا ملایی، لیلا بوشهری، علی یعقوب زاده، محمد ساربان و محمود راسخ فر ایفای نقش کردند.

 

راهمرد از تئاتر شهر گذشت

راهمرد داستان پسر تعزیه خوانی است که با خود عهد می بندد تا بهبودی فرزندش در خادم اهل بیت(ع) باشد.

در این نمایش که حامد هوشیاری از 25 مهرماه در پلاتو اجرای مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه برد علاالدین قاسمی و بابک والی ایفای نقش کردند.

 

پایین گذر سقاخانه به پردیس تئاتر تهران رسید

نمایش «پایین گذر سقاخانه» نوشته زنده یاد اکبر رادی است که به کارگردانی حامد آقایی از 24 مهرماه در سالن استاد کشاورز پردیس تئاتر تهران به روی صحنه رفت.

در این نمایش که تا 23 آبان ماه به اجرای خود ادامه داشت، دامون ابراهیمی، مرتضی مشکات، روح الله خداکرم، دانیال گندم کار، فائزه اسکندری، لیلا عباسی، دنیا بابالو، سمیرا یادگاری، حسام اسمی، مهدی مقینان، امیرحسین خاتونی، امیرحسین آرمانی، لیلا نترسی، شروین برزگر، امیرحسین جعفرپور و اکبر داودی ایفای نقش کردند.

لازم به ذکر است این نمایش که تاکید زیادی بر آیین جوانمردی و توسل به سالار شهیدان داشت، از 27 آذر تا 27 دی ماه نیز در سالن صبا به اجرا گذاشته شد.

 

کوکوی کبوتران حرم

نمایش کوکوی کبوتران حرم درباره مردان یک جامعه مردسالار است اما به روایت زنانی که در یک سفر زیارتی و در جوار امام رضا (ع) درباره این مردان و سرنوشت خودشان در مواجهه با نیمه دیگرشان در طبیعت آنچه را اتفاق افتاده واگویه می کنند.

در این نمایش که به نویسندگی علیرضا نادری و کارگردانی افسانه ماهیان از 13 مهر تا 25 آبان در پردیس تئاتر شهرزاد به رروی صحنه رفت، بازیگرانی همچون مرضیه بدرقه، بهناز جعفری، ناهید مسلمی، مسیح کاظمی، عاطفه رضوی، فروغ قجابگلی، مرضیه وفامهر، یلدا عباسی، فرزانه سهیلی، گیتی قاسمی، شقایق دهقان، شیدا خلیق بازی می کنند. رضیه بدرقه، بهناز جعفری، ناهید مسلمی، مسیح کاظمی، عاطفه رضوی، فروغ قجابگلی و مرضیه وفامهر ایفای نقش کردند.

گفتنی است نمایش «کوکوی کبوتران حرم» روز نهم جشنواره (6 بهمن)بین المللی تئاتر فجر در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت.

 

«سومین تیر» به خاوران رسید

نمایش «سومین تیر» نوشته و کارگردانی سید مصطفی هاشمی تبار از 3 تا5آبان در پردیس تئاتر تهران به روی صحنه رفت.

در این نمایش که روایتگر داستانی از صحرای کربلا بود، سید محسن هاشمی تبار، رضا شوشتری، علی انتظاری، علیرضا نورعلی پور، امیرحسین جوانی، امیرعباس سالاری، طاها یوسفی، علیرضا گبرلو، حامد عفت منش، حسام برزگران ایفای نقش کردند.

 

فانوس‌های تاریک بر گذرگاه خورشید درخشید

نمایش «فانوس‌های تاریک بر گذرگاه خورشید» روز اول تا 17آبان‌ماه در تالار مهر حوزه هنری به روی صحنه رفت.

این نمایش که هادی حوری نویسندگی و کارگردانی آن را برعهده داشت، روایتگر یک حادثه مدهبی تاریخی در خصوص دوران بعد از مرگ خلیقه اموی است.

کرامت رودساز، مرتضی آقا‌حسینی، غلامحسین بابوته، جمشید صفری، علی رجایی و علی صالحی از بازیگران این نمایش هستند.

 

آسمان برای تو می‌بارد

آسمان برای تو می‌بارد به نویسندگی سیدعلی موسویان و کارگردانی سعید دولتی در دو نوبت به اجرا درآمد.

اجرای اول این نمایش که حول محور عدم تفاهم میان پدران مذهبی و فرزندانشان می‌چرخد از 11 تا 19 آبان در تماشاخانه شهرزاد و اجرای دوم از ۲۱ آبان در تماشاخانه «همای سعادت» بود.

میرمنصور کاظمی، عباس بهمنش، وهاب امین الرعایا، امیر پورخلیل، ماهرخ امینی و محمدحسین قاسمی در این نمایش ایفای نقش کردند.

 

کارد، ترنج و زلیخا اینبار در صحنه تئاتر

این نمایش به نویسندگی ملیحه مرادی و کارگردانی احمد ایرنی‌خواه از 15 بهمن ماه به مدت یکماه در سالن سایه مجموعه ایرانشهر اجراهای خود را آغاز کرد.

در خلاصه داستان این نمایش که هدی نوری زاده، میثم جهانگیری، امین اکبری نسب، علی آسترکی در آن ایفای نقش کردند، آمده است: هادان پزشک مسیحی است که همراه سپاه عمر سعد، وارد کربلا شده و دور از هیاهوی جنگ به مداوای مجروحان می پردازد. دراین حین با مردی زخمی به نام مهند روبرو می شود که از یاران امام حسین(ع) است که میدان جنگ را ترک کرده و گریخته است....

 

به آسمان نگاه کن

به آسمان نگاه کن عنوان نمایشی بود که محمدمهدی خاتمی با تاکید بر جایگاه و مقام شامخ امام رضا (ع) روایت کرد.

در این نمایش  که از ۱۹ بهمن ماه در خانه موزه استاد انتطامی به صحنه رفت، محسن افشار، نسرین نکیسا،غلامرضا عارف نژاد، سودابه جعفر زاد، مجید معافی، امیر افشار، امینا خاتمی، داود آزاد و نیلوفر سلیمان تاش به عنوان بازیگر حضور داشتند.

 

ابوبکر محمدی، فاطمه محمدی

ابوبکر محمدی فاطمه محمدی اثر تاثیرگذار جلال تجنگی اگرچه در سال 96 اجرای عمومی نداشت اما از آثار جشنواره فجر محسوب می شد که در بخش مهمان روز 6 بهمن ماه به روی صحنه رفت.

در این نمایش با محور قرار دادن ازدواج یک مرد جوان اهل سنت و یک زن شیعه به موضوعی پرداخته که کمتر نمایشی در تئاتر حرفه‌ای با ان به روی صحنه رفته است. نیاز به شناخت بیشتر اهل سنت و رسیدن به یک زندگی مسالمت‌آمیز در میان مذاهب مختلف اسلامی دغدغه‌هایی است که تجنگی را به نگارش و کارگردانی این اثر سوق داده است.

 

3 نمایش خیابانی در تکریم مقام شامخ حضرت زهرا(س)

همزمان با ایام فاطمیه سه نمایش «بانوی ماه»، «بوی بهشت» و «بشنو از فاطمه» با محوریت ویژگی‌های شخصیتی ایشان روز 29 بهمن ماه در محوطه مجموعه تئاترشهر به اجرا در آمدند.

اولین نمایش با عنوان «بوی بهشت» با کارگردانی زهرا علامی آغاز شد.

نمایش «بوی بهشت» که بر اساس یک اتفاق واقعی شکل گرفته، داستان مادر شهید صبوری است که پس از 23 سال بی‌خبری از فرزندش، یک شب خانم فاطمه زهرا (س) به خوابش می‌آید و محلی که پیکر پسر آن مادر دفن بوده را به او نشان می‌دهد. بعد از آن مادر این شهید با مراجعه به بنیاد شهید و با اصرارهای فراوان نهایتا مسئولان را متفاعد می‌کند که آن مکان را که منطقه‌ای مین‌گذاری شده بود را برای یافتن پیکر پسرش بررسی و جستجو  کنند. جستجویی که نهایتا در کمال ناباوری منجر به کشف پیکر شهید صبوری و چند تن دیگر از شهدای دفاع مقدس بعد از گذشت دو دهه می‌شود.

نمایش دوم این ویژه برنامه با عنوان «بانوی ماه» کار مشترک ابراهیم رحیمی و مرتضی زیوری بود.

«بانوی ماه» داستان زنی بود که برای پیدا کردن فرزندش به فاطمه زهرا متوسل می‌شود. او یک شب در خواب خانم فاطمه زهرا(س) را می‌بیند و ایشان به زن می‌گوید که حاجتش را از پسرش عباس بخواهد. این زن بعد از آن به سراغ سیدی که در خیابان روضه‌‌خوانی می‌کرده می‌رود و زمانی‌که سید داشته مقدمات روضه‌اش را آماده می‌کرده از او می‌خواهد که تعزیه حضرت عباس را بخواند. روضه‌خوان به زن می‌گوید که در ایام فاطمیه نمی‌تواند تعزیه حضرت عباس را بخواند و درخواست زن را رد می‌کند اما زن بر خواسته‌اش پافشاری کرده و کوتاه نمی‌آید و نهایتا مجبور می‌شود خوابی را که دیده برای سید تعریف کند. با این حال روضه‌خوان می‌گوید که اگر بخواهد این کار را بکند هم نه کسی هست که کمکش کند و نه لباس تعزیه همراه دارد. در این زمان یکی از میان جمعیت جلو آمده و با بیان اینکه یک بازیگر تئاتر است می‌گوید که می‌تواند به روضه‌خوان کمک کند. زن هم از کیسه‌ای که همراهش بوده لباس‌های تعزیه روضه‌خوان را که از در خانه‌اش قبلا گرفته بوده را به او می‌دهد و...

در این نمایش حمیدرضا شیخی، ابراهیم رحیمی و زهرا غلامی ایفای نقش می‌کنند.

سومین سوم بشنو از فاطمه است که مرتضی وکیلیان با اعضای خانواده خود آن را به روی صحنه برد.

این نمایش با روایت دو داستان درباره مقاومت زنان ایرانی در زمان کشف حجاب رضاخان و مقابله با جاهل‌های آن دوران و پاسبان‌ها و داستانی درباره تفاوت کمک به فقرا در زمان حال و مقایسه آن با برخوردی که حضرت فاطمه(س) با فقرا داشته، اثری متفاوت و تاثیرگذار را اجرایی کرد.

 

 

علی رحیمی

 

 

 

 

 

 

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران