در حال بارگذاری ...
از سوی دبیر جشنواره‌ی تئاتر دانشگاهی :

آثار منتخب برای رقابت در جشنواره‌ منطقه‌ای خلیج فارس اعلام شد

حسین عبداللهی؛ دبیر بیست و یکمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر دانشگاهی آثار منتخب برای رقابت در جشنواره‌ی منطقه‌ای ویژه‌ی متقاضیان استان‌ها به غیر از استان‌های تهران و البرز اعلام کرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از صحنه حسین عبداللهی؛ دبیر بیست و یکمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر دانشگاهی گفت: بعد از بازبینی بیش از 90 اثری که به مرحله‌ی ارزشیابی آثار متقاضیان استان‌ها برای حضور در جشنواره‌ی منطقه‌ای (خلیج فارس) راه یافته‌ بودند، در نهایت 9 نمایش توسط هیات انتخاب، برگزیده و معرفی شدند. البته ناگفته نماند با وجود انتشار دیرهنگام فراخوان جشنواره، از تمام بخش‌های جشنواره استقبال شایانی انجام گرفت و بیش از 300 تقاضا در سامانه‌ی جشنواره ثبت شد.
وی ادامه داد: بسیار خرسندیم که توانسته‌ایم با حمایت و همراهی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، بعد از چندین دوره، ساز و کار برگزاری جشنواره‌ی منطقه‌ای رویداد بزرگ تئاتر دانشگاهی را فراهم آوریم. بسیاری از هنرمندان بدنه‌ی تئاتر کشور از دانشجویانی بوده‌اند که در دانشگاه‌های استان‌ها تحصیل کرده‌اند و زمینه‌ی رشدشان از جشنواره‌ی تئاتر دانشگاهی فراهم شده است.
این کارگردان تئاتر اضافه کرد: بدون اغراق از بدو حضور من در دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی بیست و یکم، همه‌ی هم و غم ما این‌ بود که بتوانیم شرایط برگزاری جشنواره‌ی منطقه‌ای را فراهم آوریم. البته قصد ما این بود که بتوانیم در دو یا سه استان جشنواره‌ی مناطق داشته باشیم اما فقط توانستیم به برگزاری جشنواره‌ی منطقه‌ای در یک استان و به میزبانی شهر بوشهر بسنده کنیم که این مهم نیز با پشتیبانی حوزه هنری، سهل و میسر شد.
وی با اشاره به رقابت دانشجویان رشته‌های تئاتر با دانشجویان دیگر رشته‌های دانشگاهی توضیح داد: در برخی دوره‌های پیشین رقابت دانشجویان تئاتر با دیگر دانشجویان به طور مجزا انجام می‌شد که چندان با چنین شیوه‌ای موافق نیستم. تئاتر، تئاتر است و مهم نیست که کارگردان آن دانشجوی تئاتری باشد یا نباشد. چه بسا هنرمندانی که در دیگر رشته‌های دانشگاهی تحصیل می‌کردند گاهی خلاقیت خیره‌کننده‌‌ای نسبت به دانشجویان تئاتر بروز داده‌اند و مورد توجه ویژه قرار گرفته‌اند. از این رو سزاوار است ملاک ارزیابی‌ها، فقط خود تئاتر باشد.
حسین عبداللهی در پایان گفت: با توجه به آثاری که به جشنواره‌ راه یافته‌اند، حتما شاهد رقابت تنگاتنگی بین هنرمندان جوان خواهیم بود. 9 اثری که به جشنواره‌ی منطقه‌ای راه پیدا کرده‌اند با رویکردها و نگاه‌ها و سبک‌های مختلف، حتما مورد توجه هیات داوران قرار خواهند گرفت که در نهایت و به انتخاب هیات محترم داوران 3 تا 5 اثر به جشنواره‌ی بین‌المللی راه خواهند یافت. امیدوارم در نهایت شاهد برگزاری جشنواره‌ای بسیار موفق برای ارتقاء تئاتر دانشجویی و دانشگاهی که منتهی به کشف و شکوفایی استعدادها خواهد شد، باشیم.
خاطرنشان می‌شود آثار منتخب برای رقابت در جشنواره‌ی منطقه‌ای ویژه‌ی متقاضیان استان‌ها به غیر از استان‌های تهران و البرز توسط هیات انتخاب (متشکل از رضا صمدپور، ایوب آقاخانی، توحید معصومی، کامران شهلایی و دکتر مریم دادخواه) به شرح زیر اعلام شد:
1- آن‌شرلی با موهای قرمز / امیربهادر اکبرپور / دانشگاه شهرکرد
2- دلقک‌های غمگین / مانلی حسین‌پور / دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن
3- مردی که مار شد / مجید درویش‌نژاد / دانشگاه پیام نور ارومیه
4- سنگی بر گورم / زیبا دریاسفر / دانشگاه آزاد اسلامی بندر دیر
5- فراخوان بازیگری / رضا ذهبی / دانشگاه هنر شیراز
6- چشمش به دشت / سعید رسولی / دانشگاه دامغان
7- سفارش برای اشتراک 137 / ایمان رمضانی / دانشگاه آزاد اسلامی قوچان
8- ناتان و تبیلت / هادی محرابی / دانشگاه دامغان
9- غشمار / ابوالقاسم یزدانی / دانشگاه نبی‌اکرم تبریز

لازم به یادآوری است جشنواره‌ی منطقه‌ای (خلیج فارس) از 3 تا 7 اردیبهشت‌ماه با حمایت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به میزبانی شهر بوشهر برگزار می‌شود. منتخبین این جشنواره در کنار آثار دانشجویان استان‌های تهران و البرز در بیست و یکمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران از 16 تا 25 اردیبهشت‌ماه در تهران به صحنه می‌روند.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با حسین عبداللهی، دبیر بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر42

اجرای تئاتر با رویکردهای آکادمیک از اهداف جشنواره است
گفت‌وگو با حسین عبداللهی، دبیر بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر42

اجرای تئاتر با رویکردهای آکادمیک از اهداف جشنواره است

حسین عبداللهی، دبیر بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، رونق‌بخشی به حوزه پژوهش و آموزش و نیز اجرای تئاتر با رویکردهای آکادمیک را از مهم‌ترین اهداف این بخش از جشنواره برشمرد.

|

نظرات کاربران