در حال بارگذاری ...
  • جشنواره گام دوم
  • نگاهی به نمایش «بازی زندگی» به کارگردانی علیرضا دهقانی

    همه چیز به خودت بستگی دارد بازیگر

    ایران تئاتر، کیارش وفایی: عنوان‌های بسیاری در جهان پیرامون می‌تواند معنا و مفهومی را پدید آورد تا آدمی از آن در زمان حیات خود جهت پیشبرد روز افزون زندگی استفاده کند، اما تعریف واژه زندگی این چنین نیست. زیرا که به اندازه انسان‌های روی کره زمین این واژه تعریف‌های متعددی دارد.

    بی شک رسیدن به اهمیت واژه زندگی و تاثیرگذاری آن در طول زمان حیات هر شخص بستگی به کنش‌ها و واکنش‌های آن فرد دارد. در واقع باید این طور تصور کرد که هر انسان به عنوان بازیگری در مقام نقش اول صحنه زندگی پیش روی جهان و داشته‌های آن ایستاده و می‌کوشد از هویت و دیدگاه خود دفاع کند. کالبدی که در ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه خود امیدوار و آرزومند است تا لحظاتی را خلق کند که از آن طریق به خواسته‌هایش برسد و تا زمان چشم فرو بستن در زیر سایه آن آرزوها شبانه روز بگذارند. حال باید با این نگاه متوجه آن شد که دستاورد و باورها فارغ از بُعد فلسفی و درونی تا اندازه‌ای تحت تاثیر مسائل، اتفاق‌های محیط پیرامون و اجتماع رقم می‌خورد. دلایلی که گاهی در جهت صعود و گاهی نزول عرضه اندام می‌کنند تا مزایای نقش اول بودن برای مدتی به فراموشی سپرده شود یا خیر.

    نمایش «بازی زندگی» با استفاده از الگوی مسائل جهان درون و پیرامون آن پایه ریزی و طراحی شده است. اشاره به وجود داشته‌ها و نداشته‌های هر یک از شخصیت‌های این نمایش، محیطی را فراهم می‌سازد تا از طریق آن‌ها به نکات قابل توجه‌ای درباره نوع زندگی، آرزوها و ناکامی‌هایی که برای این شخصیت‌ها وجود دارد رسید. در واقع کوشیده شده است که از ابتدای نمایش مخاطب با قراردادهایی از سوی گروه نمایشی رو به رو شود و بداند که چگونه می‌تواند به دنیای نمایش وارد شود و با بازیگران که به نوعی نقش راوی زندگی خود را دارند همراهی کند. حال از نگاه دیگر باید این طور بیان داشت که استفاده از مقوله زمان و پس و پیش رفتن در این کارکرد امکانی را فراهم می‌سازد تا خط سیر داستان گاهی در گذشته و گاهی در زمان حال بگذرد و مخاطب به عنوان مشاهده گر دائم در تقلای کشف باشد تا دستاوردی مناسب را برای خود کسب نماید. البته کارکرد دیگر استفاده از مقوله زمان در این اثر آن است که هویت زندگی از نگاه شخصیت‌های نمایش به بازی ای می‌ماند که اهمیت لحظات و اتفاق‌های آن شرح ماجرا را پُر رنگ و قابل لمس جلوه می‌دهد. لذا تمهید استفاده از بازی‌های کودکانه و فرم نمایشی در قالب زندگی دو شخصیت اثر سبب شده است تا بازگو کردن نکات مهم که در محیط واقعی نیاز به ساعت‌ها بحث و تفسیر دارد در مدت زمان نمایش تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. البته باید یادآور شد که این ذکاوت و هوشمندی تحت تاثیر متن نویسنده و درک کامل کارگردان از آن است. زیرا که پرداختن به زندگی و اتفاق‌های آن مانند راه رفتن روی شمشیر است، ریسک پذیری اینکه آن را چگونه نشان بدهند و در مقابل از آن چه دریافت کنند کار آسانی نیست. زیرا هر انسانی به اندازه طول عمری که گذارنده این مقوله پیچیده و شگرف را تجربه کرده و دیده است. حال باتوجه به این موضوع ریسک پذیری اهمیت دیگری پیدا می‌کند و آن مربوط به قصه‌های پیوسته در این نمایش است که تحت تاثیر آرزوهای ناکام یک بازیگر رخ می‌دهد که دوست دارد به عنوان نقش اول در اثری بدرخشد اما پارتی بازی‌ها و ضابطه‌های موجود در این هنر بی‌انتها مانع از رسیدن به آرزوی شهرت و دیده شدن او می‌شود.

    اشاره به ضوابط اجتماعی و درک متقابل از سوی مردم آن جامعه نسبت به یکدیگر برای کسب موفقیت نکته مهمی است که در این نمایش مطرح و ثمرات نبود ضابطه‌های واقعی تذکر داده شده است. شاید بتوان گفت آثار اجتماعی در هر سبک و سیاقی این مهلت را به مخاطب خود می‌دهند تا در مقام قضاوت نسبت به شرایط موجود جامعه خود بنشیند و مشاهده کند. حال این مجال تفاوتی ندارد که با کدام سبک و یا دیدگاه مرسوم در دنیای نمایش شکل می‌گیرد اما گزنده بودن آن که به نوعی مسئولیت چنین آثاری است باید تا اندازه‌ای باشد که مخاطب آگاه شود که انسان‌ها چگونه ما و چگونه تنها می‌شوند.

    نمایش «بازی زندگی» با زبان دو پهلوی خود در قالب کمدی که در نیمه‌ای منتقدانه به شرایط روز می‌پردازد و در نیمه‌ای از ثمرات آن نگاه نقادانه در تراژدی غوطه می‌خورد قصد آگاه سازی دارد و اینکه اگر شرایط از سوی انسان‌ها تغییر نکند چه آینده‌ای پیش روی آنها قرار خواهد گرفت. شاید می‌توان روزانه شاهد مرگ هزاران آرزو و انسانیت بود. البته مولفه مرگ از زاویه دید این اثر در جهان خودش شاید این باشد که همه چیز برای فراموش شدن به مویی بند است و دیگر هیچ...

    در آخر باید به این نکته اشاره داشت که زندگی کردن مهمترین مسئولیت هر انسانی است و رسیدن به سر منزل آخر باید با ثمرات آن ساخته شود، پس بیایم در زندگی نقشی را بازی کنیم که بدانیم همیشه در آن اول خواهیم ماند.     




    مطالب مرتبط

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با علیرضا دهقانی کارگردان و بازیگر نمایش «بازی زندگی»

حرف اثر، نقدی مستقیم بر شرایط موجود تئاتر ما است
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با علیرضا دهقانی کارگردان و بازیگر نمایش «بازی زندگی»

    حرف اثر، نقدی مستقیم بر شرایط موجود تئاتر ما است

    ایران تئاتر: روایت کردن زندگی و نوع نگاه به این مقوله پیچیده و شگرف راهکارهای بسیاری دارد. ترفندهایی که هر کدامشان می‌توانند به نوعی آدمی را به مسیری هدایت و یا از ورود به آن منصرف کنند. حال در این مجال نمایش «بازی زندگی» کوشیده است با زبان خاص خودش از زندگی و بازی‌های آن برای ...

    |

    نقدنمایش شاهزاده و خرس به کارگردانی ماندانا عبقری

فرازوفرود یک نمایش در بلندای زمان
    نقدنمایش شاهزاده و خرس به کارگردانی ماندانا عبقری

    فرازوفرود یک نمایش در بلندای زمان

    ایران تئاتر- هومن نجفیان: من پیش‌تر اجرای دیگر از همین نمایش را در ششمین جشنواره تئاتر شهر به کارگردانی علیرضا دهقانی در سالن استاد رشیدی پردیس تئاتر تهران دیده بودم و در نشریه نقد صحنه ویژه‌نامه این جشنواره؛ نقد این نمایش را نوشته بودم این پیشینه را برای این یادآور شدم که در ...

    |

    نگاهی به نمایش «ماشینِری» به کارگردانی هادی حوری

همیشه باید به نوار زرد و کلاه قرمز احترام گذاشت
    نگاهی به نمایش «ماشینِری» به کارگردانی هادی حوری

    همیشه باید به نوار زرد و کلاه قرمز احترام گذاشت

    ایران تئاتر، کیارش وفایی: جهان انسان‌ها با تمام داشته‌هایش همیشه در تلاش هستند که نسبت به روز قبل خود تغییراتی داشته باشند که این هدف گاهی در جهت منفی و گاهی مثبت سوق پیدا می‌کند. البته این رفتار به نوعی معرف تفاوت دیدگاه از جانب هر دو گروه است. لذا این در میان این مجادله گروه ...

    |

    نگاهی به نمایش «آیا می‌شناسید راه شیری را؟» به کارگردانی محمدعلی زمانی

انسان چندوجهی نمونه‌ای کامل از جهان هستی است
    نگاهی به نمایش «آیا می‌شناسید راه شیری را؟» به کارگردانی محمدعلی زمانی

    انسان چندوجهی نمونه‌ای کامل از جهان هستی است

    ایران تئاتر، کیارش وفایی: جهان هستی باتوجه به داده‌هایی که به انسان می‌دهد و داشته‌هایی که در خود پنهان می‌کند جذابیت خود را حفظ کرده و حتی در اوقاتی ماهیتش را تغییر می‌دهد. حال بنابر این تغییرات و پدید آمدن عصر مدرنیته انسان کالبدش را در پوسته‌ای قوت می‌بخشد تا در شرایط ...

    |

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با محمدعلی زمانی کارگردان نمایش «آیا می‌شناسید راه شیری را؟»

شناخت هویت، مهم‌ترین نشانه کشف وجود و ماهیت بشر است
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با محمدعلی زمانی کارگردان نمایش «آیا می‌شناسید راه شیری را؟»

    شناخت هویت، مهم‌ترین نشانه کشف وجود و ماهیت بشر است

    ایران تئاتر: انسان بعنوان مهمترین مخلوق، با تفکر و اراده خود سبب شده که اتفاق‌های گوناگون و زیادی در جهان هستی که دارای نظمی توامان است رخ بدهد. رویدادهایی که گاهی نشان از کائنات و قدرت‌های ماورایی دارد و در لحظاتی به درون و باورها اشاره می‌کند. کالبد این ضمیر در هم تنیده ...

    |

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با هادی حوری نویسنده و کارگردان نمایش «ماشینِری»

تراژدی همیشه معنای واقعی و مستقیم کمدی است
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با هادی حوری نویسنده و کارگردان نمایش «ماشینِری»

    تراژدی همیشه معنای واقعی و مستقیم کمدی است

    ایران تئاتر: پرداختن به زاویای مهم کلان اجتماعی یکی از شاخص‌هایی است که می‌توان از طریق آن افراد آن اجتماع و شرایط حاکم بر آن را شناخت. البته این پیش زمینه قوه محرکی است که سبب می‌شود کنش و واکنش‌های مثمرثمری در اثری شکل بگیرد که تبعات آن می‌تواند در تصمیمی موثر باشد.

    |

    نگاهی به نمایش «شهر تنهایی من» به کارگردانی حسن عسگری

پنهان کاری و تاوان دادن دو گزینه محرک فراموش شدن هستند
    نگاهی به نمایش «شهر تنهایی من» به کارگردانی حسن عسگری

    پنهان کاری و تاوان دادن دو گزینه محرک فراموش شدن هستند

    ایران تئاتر، کیارش وفایی: شرایط فردی و جمعی در هر زمانی بعنوان یکی از کارکردهای مهم برای انسان‌ها تلقی می‌شود که در لحظه آنها کنش و واکنش‌های متفاوتی را از خود بروز می‌دهند. حال این موضوع در بستر اجتماع و رویارویی افراد با یکدیگر متفاوت و حتی متمایز است به شکلی که باور درون ...

    |

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با حسن عسگری کارگردان و بازیگر نمایش «شهر تنهایی من»

جهان رازآلود امروز، تحت تاثیر اشک‌ها و لبخندهای یک انسان مدرن است
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با حسن عسگری کارگردان و بازیگر نمایش «شهر تنهایی من»

    جهان رازآلود امروز، تحت تاثیر اشک‌ها و لبخندهای یک انسان مدرن است

    ایران تئاتر: جامعه و مسائل پیرامون آن را می‌توان دراماتیک، هزارتو و مالامال از اتفاق‌هایی است که جاومع بشری را دچار خود کرده است. حال در این میان روابط بین انسان‌ها بعنوان محرک‌های هدایت شده در این مسائل جای می‌گیرند که هر کدام سعی در پنهان و یا افشا کردن رازهایی دارند که ...

    |

    نگاهی به نمایش «شب بخیر مادر» به کارگردانی ملیکا رضی و پیمان یاقوتی

درک درونی، تاوان متقابل یک تجربه طولانی مدت از شرایط موجود است
    نگاهی به نمایش «شب بخیر مادر» به کارگردانی ملیکا رضی و پیمان یاقوتی

    درک درونی، تاوان متقابل یک تجربه طولانی مدت از شرایط موجود است

    ایران تئاتر، کیارش وفایی: گاهی برای پیشرفت و درک شرایط باید از اصولی پیروی و آن را جهت آگاهی در مسیری مشخص هدایت کرد. آثار مهم و قابل توجه در هر گونه‌ای حرف‌های زیادی برای خود دارند. حال اهمیت آنها در زمانی افزوده می‌شود که آن آثار بتوانند به شکلی چند وجهی ذوق مخاطب را ترغیب به ...

    |

    نظرات کاربران

  • جشنواره ملی تئاتر خرمشهر
  • جشنواره سراسری تئاتر رضوی
  • جشنواره تئاتر فجر