در حال بارگذاری ...
نگاهی به تقویم متولدین دومین ماه از اولین فصل سال

اردیبهشت؛ ماه تئاتری‌ها

ایران تئاتر: دومین ماه سال، زادروز هنرمندان تئاتری بسیاری است. هنرمندانی که هریک در برهه‌ای، به عنوان تاثیرگذارترین هنرمندان تئاتر شناخته شده‌اند.

به گزارش ایران تئاتر، هنرمندان و اساتید برجسته متعددی در  ماه اردیبهشت متولد شده اند. هنرمندانی که هر یک از آن‌ها صاحبِ سبک و شیوه خاصی در آثارشان هستند و همواره از آنها به عنوان مولف و اساتید هنر نمایش یاد می شود. کمتر هنردوست و مخاطبی وجود دارد که نام اشخاصی همچون حمید سمندریان، آتیلا پسیانی، جمیله شیخی، فرزانه کابلی، جواد انصافی و... به گوشش نخورده باشد و یا آثار فاخر آنها را در دنیای تئاتر به یاد نیاورد. با توجه به اهمیت تقویم تئاتری ایران، در ادامه نگاهی خواهیم داشت به کارنامه کارگردانان، بازیگران و نویسندگان و هنرمندان تئاتری صاحب‌نامی که در اردیبهشت ماه متولد شدند.

 

حمید مظفری؛ بازیگر و کارگردان

حمید مظفری زاده اول اردیبهشت ۱۳۲۷ در کازرون، فارغ‌التحصیل کارشناسی بازیگری و کارگردانی نمایش از دانشکده هنرهای دراماتیک  است. وی علاوه بر بازیگری، به عنوان کارگردان نمایش، مدرس، پژوهشگر، نویسنده، چهره‌پرداز و طراح صحنه و لباس نیز سابقهٔ فعالیت دارد. حمید مظفری در مجموعه‌هایی چون «پهلوانان نمی‌میرند»، «فردا دیر است»، «مختارنامه» و «چه کسی به سرهنگ شلیک کرد» به نقش‌آفرینی پرداخته است. او دارای نشان درجه یک هنری از شورای عالی ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جایزهٔ بهترین بازیگر نقش مرد برای نمایش «نوای اسرارآمیز» از بیست و پنجمین جشنوارهٔ تئاتر فجر است.

 

رضا معطریان؛ عکاس

رضا معطریان متولد اول اردیبهشت ۱۳۴۸ مشهد است.او عکاسی را از سال 1368 در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، همکاری با روزنامه‌های ایران، همشهری، آفتاب امروز، صبح امروز و شرق آغاز کرد. برنده سه جایزه اول از جشنواره مطبوعات در رشته عکس، برگزاری نمایشگاههای انفرادی و جمعی در ایران و خارج از کشور از جمله فعالیت‌های این عکاس است.

هم‌چنین معطریان مدیربخش عکس جشنواره تئاتر فجر در دوره‌های مختلف بوده است.

 

حمیدرضا نعیمی؛ کارگردان، نمایشنامه‌نویس و بازیگر

حمیدرضا نعیمی متولد اول اردیبهشت ۱۳۵۳ در سر پل ذهاب  نمایشنامه نویس، بازیگر و کارگردان تئاتر ایرانی است. تحصیلات او کارشناسی ادبیات نمایشی از دانشگاه آزاد اسلامی، هنر و معماری و  کارشناسی ارشد بازیگری و کارگردانی از دانشگاه آزاد اسلامی، هنر و معماری می‌باشد. نعیمی در نمایش‌های خانه‌ کاغذی، وعده‌گاه نهنگ‌ها، شهر آدم ، شهر حیوان، آژاکس، خانه‌ کاغذی، گمسار، داستان‌های کارور، مکبث، قضیه‌ تراخیس، چه گوارا، ددالوس و ایکاروس، کالون و قیام کاستلیون ایفای نقش کرده است.

حمیدرضا نعیمی تا کنون جوایز متعددی از جمله جایزه ویژه‌ی فیلمنامه‌نویسی برای فیلمنامه بلند داستانی مخمصه از یازدهمین جشنواره بین‌المللی روستا، جایزه اول نمایشنامه نویسی از دوازدهمین جشنواره سراسری دانشجویان برای نمایشنامه وعده‌گاه نهنگ‌ها، لوح تقدیر به عنوان نمایشنامه‌نویس فعال در روز جهانی تئاتر، جایزه‌‌ اول نمایشنامه‌ی اقتباسی برای نمایش مکبث از بیست و سومین جشنواره‌ی بین ‌المللی فجر، جایزه‌ اول نمایشنامه‌نویسی از اولین جشنواره‌ی سراسری نمایشنامه‌نویسی کودک و نوجوان برای نمایشنامه‌ قصه‌ی خوب خدا و جایزه‌ی نمایشنامه‌نویسی برتر از سومین جشنواره تئاتر ماه برای امشب دیگر مهره‌های پشتم نی‌لبک می‌زنند را دریافت کرده است. از آثاری که او کارگردانی کرده است می‌توان به  روزنه، وعده‌گاه نهنگ‌ها، دختری با شنل ارغوانی، شوایک؛ سرباز ساده‌دل، فاوست، سقراط، شرق دور شرق نزدیک و داستان‌های کارور و نویسندگی نمایش‌های گمسار، روزنه، خانه‌ کاغذی، وعده‌گاه نهنگ‌ها، دختری با شنل ارغوانی، آوای سرخ، آژاکس، داستان‌های کارور و کالون و قیام کاستلیون اشاره کرد.

 

قطب‌الدین صادقی؛ نویسنده، کارگردان و بازیگر

قطب‌الدین صادقی زاده۳ اردیبهشت ۱۳۳۱، سنندج محله جوراباد نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس، مترجم، کارگردان تئاتر، استاد دانشگاه، بازیگر سینما، تلویزیون و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران است.

وی در سال ۱۳۵۴ مدرک کارشناسی خود را در رشته هنرهای نمایشی، از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دریافت نمود؛ سپس جهت ادامه تحصیل عازم فرانسه شد و توانست در دانشگاه سوربن پاریس، دوره کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته هنرهای نمایشی به پایان ببرد. پس از پایان تحصیلات در سال ۱۳۶۴ به ایران بازگشت و در کنار تدریس در دانشگاه‌های مختلف، به فعالیت‌های هنری و ادبی پرداخت. از عمده فعالیت‌های صادقی می‌توان به تألیف ۵۰ نمایشنامه، کارگردانی ۵۲ تئاتر و چندین فیلم کوتاه، ترجمه ۱۸ کتاب و بازی در فیلم و سریال‌های مشهوری همچون کیف انگلیسی، کلاه پهلوی و معمای شاه اشاره کرد. اکادمی دکتر صادقی (تماشاخانه شانو) نیز متعلق به او میباشد.

از آثاری که او کارگردانی کرده می‌توان باغ شکرپاره، یادگار زریران، عادل‌ها، عکس یادگاری، دخمه شیرین، پرومته در زنجیر، افشین‌وبودولف‌هردومرده‌اند، سرود مترسک پرتقالی، قابیل، سحوری، هفت قبیله گمشده، خط عشق، پیکره‌های بازیافته، زنان صبرا مردان شتیلا، دوران بیگناهی، مبارک نگهبان کوچک، مویه جم، هفت خوان رستم، بهرام چوبینه، مردفرزانه ببر دیوانه، نیرنگ‌های اسکاپن، هملت، سی‌مرغ سیمرغ، آرش، مده‌آ، آژاکس، فرمان گمشده، پیک‌نیک در میدان جنگ، افعی طلایی و بامها و زیر بامها اشاره کرد.

 

کوروش تهامی؛ بازیگر، خواننده و نوازنده

کوروش تهامی زاده ۴ اردیبهشت ۱۳۵۰ در تهران است. وی دانش‌آموخته رشته تئاتر از دانشگاه آزاد اسلامی است و تاکنون تئاترهای گوناگونی از او به نمایش درآمده است. نخستین حضور او در سینما در سن ۲۵ سالگی بود که نخستین فیلم سینمایی‌اش با نام «سینما سینماست» را بازی کرد. از کارهای وی در زمینه موسیقی و آواز می‌توان به آوازی که در سریال روزی روزگاری خواند با آهنگسازی فرهاد فخرالدینی اشاره کرد. همچنین تیتراژ سریال عصر پاییزی که اجرای دوباره یک ترانه قدیمی از ساخته‌های عطاالله خرم با تنظیم مجدد نیکان ابراهیمی به نام «خزان» بود. از جمله آثار این هنرمند می‌توان به بازی در مجموعه‌هایی چون «قلب یخی»، «مریم مقدس»، «رستوران خانوادگی»، «مشق عشق»، «زیر تیغ»، «ساعت شنی»، «شمس‌العماره»، «ملکوت»، «شوق پرواز»، «تبریز در مه»، «رویای گنجشک» و «عصر پاییزی»؛ و فیلم‌هایی نظیر «این زن حرف نمی‌زند»، «به رنگ ارغوان»، «سرگیجه»، «نسل جادویی»، «آن مرد آمد»، «برف روی شیروانی داغ»، «گناهکاران»، «دل بی‌قرار»، «تنها در چند دقیقه سکوت» و «رگ خواب» اشاره کرد.

 

ارمغان بهداروند؛ مدیرعامل انجمن هنرهای نمایش ایران

ارمغان بهداروند، متولد 4 اردیبهشت ۱۳۵۳ در اندیمشک است. او از سال ۷۳ فعالیت حرفه‌ای خود را در عرصه‌های هنری آغاز کرد. در سال ۷۷ به‌عنوان مدیر روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهواز دعوت به کار شد و در تدوین و برگزاری بسیاری از رویدادهای مهم فرهنگی و هنری همکاری کرد. در طی این سال‌ها آثار مکتوبی از او منتشر شده که از آن جمله می‌توان به "مخاطب ممنوع"، "به من که رسیدی بپیچ"، "این روزها که می‌گذرد" و "اندیمشک پلاک ۹" اشاره کرد. همکاری در برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری همچون بخش ادبیات نمایشی جایزه ادبی پروین اعتصامی، کنگره ادبی ملکوت، جشنواره تئاتر لاله‌های سرخ، جشنواره فرهنگی دانشجویی، جشنواره امام رضا (ع)، همایش پایتخت پنجره‌ها، جشنواره خلیج‌فارس و... با عناوینی همچون دبیر، داور و عضو هیئت‌علمی، عضویت در هیئت تحریریه و دبیر سرویس ادبی نشریات ادبی و تدریس هنری در مراکز فرهنگی و کانون‌ها، فرهنگسراها، همکاری با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان از جمله فعالیت‌های او محسوب می‌شود. او دانش آموخته مقطع دکتری زبان و ادبیات فارسی و مدیرعامل انجمن هنرهای نمایش ایران است.

 

احمد کامیابی مسک؛ نویسنده، مترجم و نمایشنامه نویس

احمد کامیابی مسک؛ نویسنده، مترجم، نمایشنامه نویس و استاد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در 5 اردیبهشت سال ۱۳۲۲ در مسک، نزدیک بیرجند در جنوب خراسانزاده شد. در سال ۱۳۴۶ وارد دانشکده ادبیات مشهد شد و این هم برخلاف میلش بود، چون  می‌خواست ریاضیدان و فیزیکدان شود. اما چون از دوران کودکی در ده به بازی و کارگردانی شبیه و تعزیهمی‌پرداخت به تئاتر هم علاقه‌مند بود و در مشهد همزمان  تحصیل در دانشکده در کلاسی که از طرف وزارت فرهنگ و هنر تشکیل شده بود شرکت می‌کرد. در آنجا استادی داشت به نام محمدعلی لطفی و از همین طریق با بسیاری از  بازیگران آن دوره در مشهد آشنا شد. در دانشکده نیز روی تئاتر پژوهش می‌کرد و نخستین رساله لیسانس خود را در تئاتر سارتر گذراند. سپس در فوق لیسانس رشته ادبیات فرانسه در دانشگاه تهران پذیرفته شد. آنجا هم نمایشنامه‌های سارتر و کامو و داستانهای آنتوان دو سنت اگزوپری را پژوهید. نمایشنامه در جستجوی دوست را بر اساس شازده کوچولو در سال دوم دانشگاه برای اجرا تنظیم و ترجمه کرد که بعدها در پاریس در دانشگاه سوربون و در سالن شماره یک سازمان فرهنگی یونسکوروی صحنه برد؛ سبب علاقهٔ کامیابی مسک به سنت اگزوپری این بود که او نقاشی، جغرافیا و خلبانی را دوست می‌داشت و این هر سه آرزو را برآورده کرده بود. در سالهای تحصیل در دانشگاه مون پلیه با دپارتمان‌های زبان و ادبیات اسپانیایی و فرانسه همکاری کرد و چند  نمایشنامه به زبان اسپانیایی در دانشگاه به صحنه برد. بلافاصله پس از انجام رساله فوق لیسانس برای دکترا ثبت نام کرد و موضوع رساله‌اش با کارهای پیشین بی ارتباط بود: کرگدن‌های اوژن یونسکو. کامیابی بیش از سه سال روی این رساله کار کرد. در سال ۱۳۵۶ قبل از اینکه به ایران برگردد بلافاصله برای دکترای دولتی که بالاترین مدرک دانشگاهی جهان است نام‌نویسی کرد؛ و موضوع این رساله «مسئله انتظار و چگونگی اجرای آن در نمایشنامه‌های یونسکو و بکت در سراسر جهان و ارتباط فرهنگی بین شرق و غرب» بود. این رساله را با گرفتاری‌هایی که برایش پیش‌آمد دیرتر از موعد تعیین شده به اتمام رساند؛ ولی رساله‌ای است که مورد تأیید ساموئل بکت و اوژن یونسکو در زمان حیاتشان و بیشتر دانشگاهیان و منتقدین تئاتر در سراسر جهان قرار گرفت. احمد کامیابی مسک سال ۲۰۱۱ از سوی دولت فرانسه نشان عالی «شوالیه پالم‌های آکادمیک» را دریافت کرد. کامیابی مسک دارای مدرک دکترای دولتی (دِتا) از دانشگاه‌های سوربن (پاریس ده) و پل والری مُن‌پلیه در فرانسه است و تا کنون از وی چندین اثر به پارسی، فرانسه، آلمانی، انگلیسی و هلندی منتشر شده‌است. مجموعه سه جلدی رساله دکتری دولتیش با نام «مسئله انتظار در نمایشنامه‌های یونسکو و بکت و چگونگی اجرای آن در سراسر جهان و ارتباط فرهنگی بین شرق و غرب» در زمان حیات ساموئل بکت و اوژن یونسکو مورد توجه  ایشان قرار گرفت و یونسکو بر آن مقدمه‌ای طولانی نگاشت. از جمله کتاب‌هایی که تا کنون از پروفسور کامیابی به پارسی منتشر شده‌است می‌توان به یونسکو و تئاترش،گفتگوهایی با ساموئل بکت، اوژن یونسکو و ژان لویی بارو و ده‌ها مقاله و ترجمه اشاره کرد. وی پیش از این در سال ۱۹۹۱ به دریافت جایزه بهترین نقد دانشگاهی در فرانسه مفتخر شده بود.

 

ایرج راد؛ بازیگر

ایرج راد با نام اصلی اکبر حسنی راد زاده ۷ اردیبهشت ۱۳۲۴ بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است. او دارای کارشناسی نمایش از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه کاردیف ولز و عنوان درجه یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور می‌باشد. اولین اجرا نیمه حرفه ایی او سال ۱۳۴۲ به نام قرعه برای مرگ اثر واهه کاچا در تالار  فرهنگ به کارگردانی کمال الدین شفیعی به صحنه رفت. او در فروردین ۱۳۸۷ به عنوان مدیر عامل خانه تئاتر انتخاب شده است. از نمایش هایی که راد در آن ها ایفای نقش کرده می توان به آی با کلاه آی بی کلاه، افول، سیاوش بر باد هرسه به کارگردانی علی نصیریان؛ مردی که مرده بود و خود نمی دانست و بازرس به کارگردانی عزت الله انتظامی و مرده های بی کفن به کارگردانی حمید سمندریان اشاره کرد. از آثار سینمایی و تلویزیونی او می توان دایره مینا، پستچی، فاکتور هشت، مدار صفر درجه، در قلب من، در پناه تو و امیرکبیر را نام برد.

 

جمیله شیخی؛ بازیگر

جمیله شیخی زاده ۸ اردیبهشت ۱۳۰۹ بود. او که دکترای افتخاری تئاتر داشت در ۳ خرداد ۱۳۸۰ درگذشت. وی مادر آتیلا پسیانی است. جمیله شیخی با اصالتی آذری در شهر زنجان متولد شد. از کودکی به تشویق پدر و مادرش که  خانواده‌ای فرهنگ دوست بودند در نمایش‌های مدرسه بازی می‌کرد و در دبیرستان به شرکت در جلسات انجمن ادبی و اجرای نمایش می‌پرداخت. سپس نزد استادان تئاتر به آموختن و تمرین تئاتر مشغول شد و به استخدام رسمی اداره تئاتر درآمد. از معروف‌ترین نمایش‌هایی که شیخی بازی کرد می‌توان به ملاقات با بانوی سالخورده (حمید سمندریان)، از پشت شیشه‌ها (اکبر رادی) و بن‌بست (علی نصیریان) اشاره کرد. او در فیلم‌ها و نمایش‌هایی همچون کاغذ بی‌خط، لیلا، مسافران، پرنده کوچک خوشبختی، پاییزان، پس از باران، تولدی دیگر و پدرسالار نیز بازی کرده است.

 

آتیلا پسیانی؛ بازیگر و کارگردان

آتیلا پسیانی زاده 10 اردیبهشت در سال ۱۳۳۶ بازیگر تئاتر، سینما، تلویزیون و کارگردان است. آتیلا پسیانی فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری تئاتر از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. بازی در تئاتر را از سال ۱۳۵۶ آغاز کرده و بازی در سینما را از سال ۱۳۶۰ با فیلم عفریت، کاری از فرشید فلک‌نازی، تجربه کرد. از آثاری که پسیانی در آن ایفای نقش کرده می‌توان به پروفسور بوبوس، جاده قدیم، نگار، کارگر ساده نیازمندیم، نقش نگار، آخرین بار کی سحر را دیدی؟، سیانور، نیمه شب اتفاق افتاد، آتش بس۲، سوت پایان، پل چوبی، زیرپای مادر، انقلاب زیبا، مادرانه، خداحافظ بچه و زیرهشت اشاره کرد.

 

حمید سمندریان؛ کارگردان و مترجم

حمید سمندریان در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۱۰ متولد شد. او کارگردان و آموزگارِ ایرانیِ تئاتر و بازیگری بود. سمندریان از سرآمدان نسلی از کارگردانان نمایش به شمار می‌رفت که با کارگردانان نامدار دیگری چون عباس جوانمرد، علی نصیریان، بهرام بیضایی، رکن‌الدین خسروی،آربی اوانسیان و دیگرانی تئاتر را در ایرانِ دههٔ ۱۳۴۰ و  ۱۳۵۰ به پایگاه جدّی‌تری رسانیدند. وی پس از دبیرستان به اروپا سفر کرد و در آلمان دورهٔمهندسی شوفاژ سانترال را در دانشگاه صنعتی برلینگذراند؛ ولی پس از آن به کنسرواتور عالی موسیقی و هنرهای نمایشی هامبورگ رفت. برخورد با تئاتر چندان جذبش کرد که مجالی برای موسیقی نمی‌گذاشت. او طی شش سال تحت آموزش ادوارد مارکس، که یکی از استادان برجستهٔ تئاتر بود، اصول و مبانی کارگردانی و بازیگری را آموخت و همزمان در آلمان به صورت حرفه‌ای مشغول به کار شد. نخستین کار حمید سمندریان تله‌تئاتر«جراحی پلاستیک» نوشتهٔ پیر فراری بود که در سال  ۱۳۴۰ برای تلویزیون ملی ایران (ثابت پاسال) کارگردانی کرد. یک سال بعد او و تیمش در ادارهٔ هنرهای دراماتیک سالن ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفری درست کردند که چند برنامهٔ تئاتری در آن اجرا شد. سمندریان اولین اثر خود، نمایشنامهٔ «دوزخ یا در بسته» نوشتهٔ ژان پل سارتر را در همین تالار نوبنیاد روی صحنه برد و کار نمایش را پیوسته ادامه داد؛ همچنین با همکاری مهدی فروغ به تأسیس هنرستان آزاد هنرهای دراماتیک که وابسته به هنرهای زیبای کل کشور بود دست زد.

پس از آن حمید سمندریان به دعوت مهندس هوشنگ، مهدی برکشلی و با همکاری مهدی نامدار دانشکدهٔ تئاتر دانشگاه تهران را بنیان گذاشتند. از آثار او می‌توان به ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی، باغ‌وحش شیشه‌ای، طبیب اجباری، ملاقات بانوی سالخورده، بازی استریندبرگ و دایره گچی قفقازی اشاره کرد. سمندریان در ۲۲ تیر ۹۱ درگذشت.

 

فرزانه کابلی؛ بازیگر

فرزانه کابلی زاده ۱۲ اردیبهشت ۱۳۲۸ بازیگرتئاتر، تلویزیون و سینما است. پس از انقلاب ایران، فرزانه کابلی فعالیت‌هایش را در سینما و تئاتر آغاز کرد. در سال ۱۳۴۶ به استخدام وزارت فرهنگ و هنر وقت درآمد و در سال ۱۳۵۷ به استخدام ادارهٔ تئاتر درآمد. اولین نمایش تئاتر وی «همه پسران من» اثر آرتور میلر به کارگردانی اکبر زنجان‌پور بود. اولین حضور تلویزیونی وی «ستارخان» به کارگردانی جهانگیر الماسی بود.  فعالیت سینمایی‌اش را در سال ۱۳۶۳ با فیلم صاعقه به کارگردانی  ضیاءالدین دری آغاز کرد. دومین بازی وی در یک فیلم سینمایی مربوط به فیلم تنوره دیو به کارگردانی داریوش عیاری بود. وی در اواسط دهه ۶۰ در سریال علی کوچولو به کارگردانی امیر حسین قهرایی در نقش مادر علی کوچولو ظاهر شد. کابلی نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن درهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم در مسیر تندباد شد. از آثاری که فرزانه کابلی در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته می‌توان به بچه‌های ابدی، خواهران غریب، آمیز قلمدون، همه پسران من، آهسته با گل سرخ و خاطرات هنرپیشه نقش دوم اشاره کرد.

 

عزت الله مهرآوران؛ بازیگر و کارگردان

عزت‌الله مهرآوران زاده ۱۸ اردیبهشت ۱۳۲۸ در مسجد سلیمان بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون است. وی دارای نشان درجه ۱ هنری از سوی وزارت علوم و وزارت ارشاد اسلامی (دکترا تئاتر)، دریافت صلاحیت هنری از اداره تئاتر در سال ۱۳۵۴ با ارزش کارشناس تئاتر در خوزستان است. از آثاری که مهرآوران در آن‌ها ایفای نقش کرده می‌توان به مومیایی۳، آژانس شیشه‌ای، خوابم می‌آد، غربت، هنرپیشه هملت، پیامک از دیار باقی، وضعیت سفید، دزد و پلیس، هفت‌سنگ و لیسانسه‌ها اشاره کرد.

 

پیام دهکردی؛ بازیگر

نام اصلی وی پیام نادری دهکُردی است. او۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۶ در شهرکرد متولد شد. دهکردی بازیگر سینما و تئاتر، کارگردان و مدرس فن بیان و بازیگری است. وی از بازیگرانی موفق در عرصه تئاتر بوده و در سینما و تلویزیون نیز کارهای تاثیرگذاری از خود بجا گذاشته است. پیام دهکردی دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته تئاتر از دانشگاه تهران است. پیش از آن دهکردی مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی ادبیات دراماتیک (نمایشی) از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک گرفته بود. پیام دهکردی جایزهٔ بهترین بازیگر در بیست و دومین جشنوارهٔ بین‌المللی تئاتر فجر، جایزهٔ فعال‌ترین بازیگر تئاتر در روز جهانی تئاتر (۲۰۰۴)، نامزد بهترین بازیگر در بیست و یکمین جشنوارهٔ بین‌المللی تئاتر فجر، نامزد بهترین بازیگر در جشنوارهٔ بین‌المللی نمایش‌های آیینیـسنتی در سال ۱۳۸۲ و بهترین بازیگر مرد سال به انتخاب خانهٔ تئاتر و کانون ملی منتقدان در سال ۱۳۸۶ را داراست. او در افسون معبد سوخته، کرگدن، بازرس، بحرالغرائب، می‌بوسمت و اشک، مرگ فروشنده، جیب‌بر خیابان جنوبی، همیشه پای یک زن درمیان است، یه بوس کوچولو، شهریار و مدار صفر درجه ایفای نقش کرده است.

 

کامبیز صمیمی مفخم؛ طراح عروسک و کارگردان

کامبیز صمیمی مفخم زاده ۲۴ اردیبهشت ۱۳۳۱، طراح عروسک، طراح صحنه و لباس، عروسک‌ساز، عروسک گردان، کارگردان، از پایه گذاران و مدیران مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، از پایه گذاران و عضو موسس یونیما ایران(مبارک یونیما) و مدرس دانشگاه بود. از جمله مشهورترین آثار وی می‌توان به مجموعه تلویزیونی-عروسکی مدرسه موش‌ها و فیلم‌های سینمایی شهر موش‌ها(گوینده)، دزد عروسک‌ها(طراح صحنه و لباس)؛ پاتال و آرزوهای کوچک(طراح صحنه و لباس، طراح عروسک و بازیگر عروسکی) الو! الو! من جوجو ام(بازیگر، طراح صحنه و لباس) اشاره کرد. او در ۲۱ دی ۱۳۷۶ درگذشت.

 

امیر دژاکام؛ نویسنده، بازیگر و کارگردان

امیردژاکام زاده ۲۶ اردیبهشت ۱۳۴۱ در کرمان، نویسنده، بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر است. وی مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه تربیت مدرس تهران گرفته است. او با فیلم سینمایی هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند در سال ۱۳۹۱ و فیلم سینمایی آزاد به قید شرط حسین شهابی در سال ۱۳۹۵۵ در جشنواره فیلم فجر شرکت کرد. از نمایشنامه‌های او می‌توان به بهار را دوست دارم، عروسی چاه، شهرزاد، ضیافت شیطان و تاج محل اشاره کرد. او هم‌چنین بن‌بست، حکم، لیلی و مجنون، عروس خون و با دهانی پر از سیب را کارگردانی کرده است.

 

جواد انصافی؛ بازیگر و کارگردان

جواد انصافی متولد ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۳۰ شمسی در تهران بازیگر و کارگردان است. وی را بیشتر با نام عَبدُلی می‌شناسند؛ عبدلی نام شخصیتی است که وی از اواخر دههٔ شصت، در نمایش‌های تلویزیونی آن را بازی کرده است. از آثاری که انصافی در آن‌ها ایفای نقش کرده می‌توان از زن بدلی، اشک‌ها و لبخندها، میوه ممنوعه، دام، ازپا نیفتاده، میراث، جانشین و دلقک نام برد. انصافی در حوزه تئاتر کودک و نوجوان و همچنین نمایش های آیینی و سنتی فعالیت بسیاری دارد.

 

دیگر هنرمندان ایرانی اردیبهشت ماهی

فرشید صمدی چور(نمایشنامه نویس و کارگردان)، اردشیر محمودی فر(نمایشنامه نویس)، علیرضا پورمحمد(بازیگر)، ناصر حسینی مهر(کارگردان)، ماریا حاجیها(چهره پرداز)، فرزاد زیدی نژاد(نمایشنامه نویس، کارگردان و رئیس انجمن هنرهای نمایشی لرستان)، ابراهیم عادلی(رئیس انجمن هنرهای نمایشی کرمان جنوب)، فرشید بزرگ نیا(نمایشنامه نویس، کارگردان و رئیس انجمن هنرهای نمایشی چهارمحال و بختیاری)، حسین نجف لو(بازیگر و کارگردان)، علاءالدین قاسمی(تعزیه خوان)، میثم عبدی(کارگردان)، حسین شاکری(مترجم، نویسنده و منتقد)، اسماعیل صدقیانی(بازیگر و کارگردان)، مرتضی هواسی(نمایشنامه نویس و کارگردان)، سینا دلشادی(نمایشنامه نویس و کارگردان)، جابر عناصری(پژوهشگر و نویسنده)، مژگان عیوضی(طراح صحنه)، رضا ارحام صدر(بازیگر)، ارسلان پوریا(محقق و نمایشنامه نویس)، رامک مردانی(بازیگر)، پیام فروتن(طراح صحنه)، حاج علی عسگری(کارگردان)، حسن اسدی(پژوهشگر و کارگردان)، داوود فرمانی(بازیگر)، مهرداد طوسی(کارگردان و بازیگر)، جعفر بزرگی(بازیگر)، ادنا زینلیان(طراح صحنه و لباس)، مهدی حاجیان(بازیگر)، مرتضی کاظمی(معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال های 76 تا 82)، لاله تقیان(محقق، مترجم و بازیگر)، حسین محمدی(بازیگر و کاگردان)، امین فرحی(رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان شمالی)، صاحب آهنگر(کارگردان و بازیگر)، کریم اکبری مبارکه(بازیگر و کارگردان)، محمدحسین ناصربخت(کارگردان و پژوهشگر)، محمود اخی(کارگردان)، مهدی میامی(بازیگر)و رحیم موسویان(بازیگر و کارگردان).

 

هنرمندان غیر ایرانی متولد اردیبهشت(21 آوریل- 21 می)

ویلیام شکسپیر(نمایشنامه نویس بریتانیایی)، آل پاچینو(بازیگر آمریکایی)، یاسمینا رضا(نمایشنامه نویس فرانسوی)، اورسن ولز(بازیگر و کارگردان انگلیسی)، رابیندرانات تاگور(شاعر و نمایشنامه نویس هندی)، آندره اوبی(نویسده فرانسوی)، لودوین(کارگردان رروسی)، ماریا ایرن فرونس(کارگردان آمریکایی)، ماکس رودلف فریش(درام نویس سوئیسی)، اونوره دوبالزاک(رمان نویش و نمایشنامه نویس فرانسوی)و ولفگانگ برشرت(نویسنده آلمانی).




مطالب مرتبط

مهدی ارجمند، کارگردان نمایش «کمی کمتر بدزدین»:

هیچ چیز به اندازه «خنده»، قدرت را هراسان نمی‌کند
مهدی ارجمند، کارگردان نمایش «کمی کمتر بدزدین»:

هیچ چیز به اندازه «خنده»، قدرت را هراسان نمی‌کند

مهدی ارجمند، کارگردان نمایش «کمی کمتر بدزدین» با بیان اینکه داریوفو براین باور است که هیچ‌چیز به اندازه خنده، قدرت را هراسان نمی‌کند، این اثر را نمایشی دانست که مخاطب را به فکر وامی‌دارد.

|

با یادی از کامبیز صمیمی‌مفخم

اجرای نمایش «دلغَک» در سالروز تئاتر کانون پرورش فکری آغاز شد
با یادی از کامبیز صمیمی‌مفخم

اجرای نمایش «دلغَک» در سالروز تئاتر کانون پرورش فکری آغاز شد

نمایش «دلغَک» به کارگردانی سعید ابک در حالی از شب گذشته ۱۹ دی در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه رفت که با دو مناسبت مهم در حوزه تئاتر کودک و نوجوان همراه بود.

|

نمایشگاه «شب عکس تئاتر» افتتاح شد

ثمره 40 سال دوستی حمید جبلی و آتیلا پسیانی
نمایشگاه «شب عکس تئاتر» افتتاح شد

ثمره 40 سال دوستی حمید جبلی و آتیلا پسیانی

حمید جبلی، در مراسم افتتاحیه نمایشگاه و جشن «شب عکس تئاتر» در خانه هنرمندان، با اشاره به دوستی 40 ساله‌اش با آتیلا پسیانی، عکس‌هایش از آثار به صحنه رفته گروه تئاتری «بازی» را به نمایش گذاشت.

|

نظرات کاربران