در حال بارگذاری ...
مراسم شب جیگی جیگی در تالار سنگلج بدون حضور رضا کیانیان در سنگلج برگزار شد

شهرام کرمی: برگزاری یک رویداد نمایشی به صورت کاملا خصوصی اتفاق خجسته ای است

مدیر کل هنرهای نمایشی گفت : برگزاری یک رویداد نمایشی به صورت کاملا خصوصی اتفاق خجسته ای است و امیدوارم این جشنواره علاوه بر رشد تئاتر باعث شود تا قدر آیین ها و سنت هایمان را بدانیم.

 به گزارش ایران تئاتر با نزدیک شدن به آغازین روزهای اولین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی جیگی جیگی در مشهد، شب گذشته مراسم جشنی با عنوان «رضا کیانیان  و خاطراتش از جیگی جیگی» بدون حضور وی، در سالن سنلگج برگزار شد.

در این مراسم که با حضور شهرام کرمی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی کشور، محمد برومند دبیر جشنواره بین المللی جیگی جیگی، داوود کیانیان و جمعی از پیشکسوتان تئاتر کشور برگزار شد، ابتدا مستندی کوتاه در خصوص زندگی جیگی جیگی مطرب دوره گرد مشهدی که خاطره نیکی در میان اهالی مشهد به یادگار گذاشته و جشنواره مزین به نام اوست، در گفتگو با هنرمندان و اهالی شهر مشهد به نمایش درآمد.

در ادامه محمد برومند در سخنان به تشریح برنامه های جشنواره پرداخت و گفت: این جشنواره اولین جشنواره بین المللی خصوصی تئاتر در ایران است که توسط موسسه سیمرغ برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از حامیان این جشنواره به کمک معنوی بسنده کردند، افزود: تلاش کردیم جشنواره را به نام کسی برگزار کنیم که جزو میراث فرهنگی کشور ماست.

دبیر جشنواره بین المللی جیگی جیگی اضافه کرد: اولین مسابقه بین المللی نمایشنامه نویسی در این جشنواره برگزار می شود و علاقه مندان به دو زبان انگلیسی و فارسی آثار خود را ارسال کردند و در نهایت دو جایزه با نام دو نمایشنامه نویس فرهیخته تئاتر مشهد یعنی داوود کیانی و حمید قلعه ای به برگزیدگان اهدا می شود.

وی با تاکید بر اینکه آثار مرتبط با فرهنگ رضوی از تقدیر ویژه ای برخوردار خواهند شد، تصریح کرد: 8 گروه خارجی از کشورهای اسپانیا، آلمان، آذربایجان، انگلستان، ترکیه، روسیه، شیلی و چک برای اجرا اعلام آمادگی کردند که متاسفانه به دلیل مشکلات مالی فقط 5 گروه برای اجرای برنامه دعوت شدند.

برومند از حضور 8 گروه داخلی برای اجرای نمایش در جشنواره خبر داد و تصریح کرد: بخش دیگری از این جشنواره به آیین های سنتی همچون تکم، اسب چوبی، آهو بره و غیره اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: برگزاری مسابقه عکاسی تئاتر از دیگر بخشهای جشنواره است که در سه بخش عکاسی از جشنواره، عکاسی از نمایشهای کودک و نوجوان که عکاسان قبلا عکاسی نموده اند و برای جشنواره ارسال می کنند و نیز عکاسی از آیین ها و نمایش های سنتی با تاکید بر  شادی برگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره بین المللی جیگی جیگی با اشاره به اینکه این جشنواره از روز دوشنبه 3 اردیبهشت در 8 سالن مشهد برگزار می شود، تصریح کرد: قرار است 8 کارگاه آموزشی با حضور اساتیدی از ایران و کشورهای مختلف در حاشیه جشنواره برگزار گردد.

پس از سخنرانی دبیر جشنواره بین المللی جیگی جیگی، مهدی اسماعیلی فرد از نوازندگان  و عروسک گردانان بجنوردی، قطعاتی را اجرا نمود و در ادامه گروه رقص آذربایجانی و محمد امینی از اصفهان با نمایش سایه بازی هنرنمایی کردند.

در ادامه از آخرین اثر محمد برومند با عنوان «داد و بیداد نویسنده ؛ بررسی آثار و اندیشه های داوود کیانیان» رونمایی شد.

سپس شهرام کرمی در سخنان کوتاهی با تقدیر از تلاش محمد برومند گفت: اتفاق خجسته ای است که یک رویداد نمایشی به صورت کاملا خصوصی برگزار می شود.

وی افزود: توجه به یک شخصیت فرهنگی کهن حتی اگر در عالم خیال هم وجود داشته باشد ارزشمند است و حداقل کار این جشنواره معرفی شیوه سنتی است که قابل ستایش می باشد.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی کشور در ادامه تصریح کرد: امیدوارم این جشنواره علاوه بر رشد تئاتر باعث شود تا ما قدر آیین ها و سنت هایمان را بدانیم.

اجرای موسیقی جیگی جیگی توسط جهانگیر رها، نمایش جیگی جیگی سلام توسط ناصر آویژه و گروه بازی سازان و موسیقی آذربایجان حسن ختام این مراسم بود

لازم به ذکر است در این مراسم قرار بود رضا کیانیان بازیگر مطرح کشورمان به بیان خاطراتی از جیگی جیگی بپردازد که به دلیل همزمان بودن این برنامه با کارگاهی در سینما فلسطین موفق به حضور نشدند.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با آتش تقی‌پور، بازیگر پیشکسوت

هنرمندان شهرستانی را فراتر از جشنواره‌ها ببینیم
گفت‌وگو با آتش تقی‌پور، بازیگر پیشکسوت

هنرمندان شهرستانی را فراتر از جشنواره‌ها ببینیم

آتش تقی‌پور، بازیگر پیشکسوت، با وجود تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، خواستار آن شد تا هنرمندان شهرستانی، فراتر از چنین رویدادها و گردهمایی‌های هنری دیده شوند و مورد توجه قرار بگیرند.

|

کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

ارسلان محبی: کوچک‌ترین کار جشنواره، معرفی تئاتر خیابانی به مردم است
کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

ارسلان محبی: کوچک‌ترین کار جشنواره، معرفی تئاتر خیابانی به مردم است

ارسلان محبی، کارگردان نمایش خیابانی «چرمت شاه» براین باور است که جشنواره‌ها حداقل کاری که می‌کنند فراهم کردن بستر شناخت مردم از این گونه نمایشی است.

|

«عمو نوروز» به هند می‌رود

«عمو نوروز» به هند می‌رود

بیستمین جشنواره بین‌المللی رایان هند با حضور نمایش «عمو نوروز» نوشته و کار محمد برومند به‌عنوان نماینده ایران برگزار می‌شود.

|

نگاهی به نمایش «پدر» نوشته فلوریان زِلِر و کار آروند دشت‌آرای

سرما صحنه را در برمی‌گیرد
نگاهی به نمایش «پدر» نوشته فلوریان زِلِر و کار آروند دشت‌آرای

سرما صحنه را در برمی‌گیرد

علیرضا نراقی: هنگام خواندن نمایشنامه «پدر» نوشته فلوریان زِلِر که توسط ساناز فلاح‌فرد به فارسی ترجمه شده است، یکی از نقاط قوت متن که به‌سرعت خود را نمایان می‌کند، ایجاز زبان و فنی بودن ...

|

نظرات کاربران