در حال بارگذاری ...
...

مسئله اصلی تئاتر دفاع مقدس تولید نیست، انتشار و انتقال است

‌‌مدیر مرکز هنرهای نمایشی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که به‌تازگی به این سمت منصوب شده، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اعزامی سایت ایران‌تئاتر به سنندج، گفت:«مشکل اساسی تئاتر دفاع مقدس نبودن تعریف در تئاتر دفاع مقدس است. هنوز تعریف جامع و درستی نداریم و هنرمندان نمی‌دانند که تئاتر دفاع مقدس چیست. آیا اگر یک رزمنده در کار باشد یا اسم جنگ برده شود کار دفاع مقدسی است؟ ‌یا این که مقوله دفاع، مقاومت را نیز در برمی‌گیرد؟ ‌در حال حاضر در زمینه مبانی نظری ‌تئاتر دفاع مقدس کمبود داریم. نخستین اقدا‌م من تقویت مبانی نظری است که هنرمند بداند در چه زمینه‌ای حرکت می‌کند.»

سعید اسماعیلی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، تقویت مبانی نظری تئاتر دفاع مقدس را اولین قدم خود در این راه عنوان کرد.
‌‌مدیر مرکز هنرهای نمایشی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که به‌تازگی به این سمت منصوب شده، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اعزامی سایت ایران‌تئاتر به سنندج، گفت:«مشکل اساسی تئاتر دفاع مقدس نبودن تعریف در تئاتر دفاع مقدس است. هنوز تعریف جامع و درستی نداریم و هنرمندان نمی‌دانند که تئاتر دفاع مقدس چیست. آیا اگر یک رزمنده در کار باشد یا اسم جنگ برده شود کار دفاع مقدسی است؟ ‌یا این که مقوله دفاع، مقاومت را نیز در برمی‌گیرد؟ ‌در حال حاضر در زمینه مبانی نظری ‌تئاتر دفاع مقدس کمبود داریم. نخستین اقدا‌م من تقویت مبانی نظری است که هنرمند بداند در چه زمینه‌ای حرکت می‌کند.»
وی با تأکید بر این که هرگونه دفاع، مقاومت و پاسداری از وطن می‌تواند در زمره تئاتر دفاع مقدس قرار گیرد، گفت:«متأسفانه در کشور ما بسیاری از اتفاقات بدون آن‌که چیستی آن درک شود شروع می‌شوند و در پاسخ می‌گویند کار را شروع کنید بعداً تعریف خودش را پیدا می‌کند. مانند جشنواره‌هایی که تکراری شده‌اند و هرگز نمی‌پرسیم چرا باید جشنواره داشته باشیم. امیدوارم در قدم اول با کمک استادان و پژوهشگران این عرصه تئاتر دفاع مقدس را ‌تعریف کنیم. اگر این تعریف درست باشد با اثر‌ هنرمند سلیقه‌ای برخورد نخواهد شد.»
وی در پاسخ به این سؤال که آیا بنیاد حفظ آثار به ‌تولید آثار دفاع مقدس برای اجرای عمومی نیز می‌پردازد، گفت:«بنیه مالی بنیاد چندان نیست که به تنهایی کاری را تولید کند. ولی با همین بضاعت موجود دنبال کارهای فاخر و خوب می‌گردیم که با مشارکت دیگران انجام دهیم.»
وی با ابراز خرسندی از این‌که ارتباط و تعـامل خوبـی بین بنیـاد، وزارت ارشـاد، ســازمان فـرهنگی ـ هنری شهرداری تهران و حوزه هنری وجود دارد گفت:«‌می‌توانیم با مشارکت و به‌صورت حمایتی به اجرای عمومی بپردازیم. اما کار باید با ویژگی‌های خوب و مناسب بنیاد تولید شده باشد.
وی با اشاره به این که هنوز خودش را ‌ناظر عادی دوازدهمین جشنواره تئاتر دفاع مقدس می‌داند، به ارزیابی این جشنواره پرداخت و گفت:«به عنوان ‌ناظر بیرونی هنوز نمی‌دانم چرا مردم سنندج خیلی از جشنواره استقبال نکردند‌. ‌در بنیاد باید کاری کنیم که تئاتر در نگاه مردم باشد و مردم به آن اقبالی ویژه کنند. البته این مشکل تئاتر در سراسر کشور است که تئاتر پاتوق هنرمندان آن شده ‌و نتوانسته اوقات فراغت مردم را به خود اختصاص دهد. وظیفه من و دیگران این است که تئاتر را بنمایانیم.»
وی تأکید کرد:«برنامه‌ریزی‌های آینده ما این است که تئاتر را از سالن‌ها به بیرون آورده و به متن زندگی مردم بکشانیم. مشکل در تئاتر نیست مشکل در تولید نیست، بلکه در انتقال و انتشار آن است.»
وی تصریح کرد:«فعالیت من به طور رسمی از روز اختتامیه شروع می‌شود و فاز اول تعریف مبانی نظری و به طور همزمان جست‌وجوی نمایشنامه‌های مناسب برای اجرای عمومی است. در حال حاضر مشغول بازدید از اجراها و نامزد کردن آن‌ها برای اجرای عمومی هستیم. اگر نمایشنامه خوبی پیدا نکنیم، سفارش کار می‌دهیم تا هر چه زودتر وارد اجرا شویم.»
وی در خصوص دستاورد جشنواره تئاتر دفاع مقدس توضیح داد:«جشنواره باید محلی برای دیدار، گفت‌وگو و تعامل هنرمندان باشد و اگر این اتفاق نیفتد، رسالت خود را از دست داده است. این جا کمتر اتفاق می‌افتد که هنرمندان گرد‌ هم آیند و با هم گفت‌وگو کنند. هیچ کس، دیگری را قبول ندارد یا آن قدر گرفتارند که دیگری را نمی‌بیند. اگر این هدف نباشد ادامه دادن آن صلاح نیست. باید ‌انتظارمان را از جشنواره‌ها معلوم کنیم و جشنواره را به سمت انتظاراتمان پیش ببریم.»
گفتنی است، سعید اسماعیلی در عرصه‌های نمایشنامه‌نویسی مذهبی، تولید برنامه‌های رادیو و تلویزیون و سینما، برنامه‌‌ریزی‌ فرهنگی و مطبوعات فعالیت داشته است. وی پیش از این مدیر روابط عمومی خانه کتاب بود.