در حال بارگذاری ...
نشست خبری «عروسک درگذر زمان» با حضور هما جدیکار، محیط طباطبایی و نعمت‌الله پایان برگزار شد

میزبانی برج آزادی از قدیمی‌ترین عروسک‌های ایران

همزمان با روز جهانی موزه در نمایشگاهی با عنوان «عروسک درگذر زمان» مجموعه‌ای بزرگ از عروسک‌های نفیس و قدیمی که ثبت ملی شده‌اند، برای نخستین بار در برج آزادی در معرض تماشای عموم قرار می‌گیرد.

به گزارش ایران تئاتر، نشست خبری «عروسک درگذر زمان» با حضور سید احمد محیط طباطبایی، هما جدیکار، بابک شیبانی و نعمت‌الله پایان در بینان رودکی برگزار شد. در آغاز این نشست محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران در سخنانی با اشاره به 28 اردیبهشت‌ماه که به عنوان روز جهانی موزه در دنیا شناخته می‌شود، گفت: امسال به پیشنهاد اردشیر صالح پور به عنوان رئیس یونیما، تصمیم گرفتیم به مناسبت روز جهانی موزه، که یک رویداد بین‌المللی است و تمام موزه‌ها در سراسر جهان در این روز برنامه‌های خاصی دارند و بازدید از موزه‌ها در این روز برای بازدیدکنندگان رایگان است، نمایشگاهی در باب عروسک و موزه برگزار کنیم.

طباطبایی ادامه داد: در همین راستا و با همکاری بنیاد رودکی و چندین نهاد و انجمن مرتبط با عروسک در تعاملی که برقرار شد، روز پنجشنبه 3 خردادماه به عنوان روز عروسک و موزه نمایشگاه بزرگی در برج آزادی برپا می‌شود.

رئیس ایکوم ایران بابیان اینکه برپایی این موزه یکی از اتفاق‌های مهمی است که بدون هماهنگی و تعامل چندین نهاد مقدور نبود، افزود: عروسک‌های این موزه بر اساس قرارهایی که گذاشته‌شده به ترتیب از طرف دانشگاه تهران 9 عدد عروسک، موزه سینما 2 عدد عروسک (کلاه قرمزی و پسرخاله)، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 20 عدد عروسک، بنیاد فرهنگی هنری رودکی70 عدد عروسک (که بسیاری از آن‌ها برای نخستین بار است به نمایش درمی‌آید)، اداره کل هنرهای نمایشی 26 تابلو سایه و 30 عدد عروسک سایه، عروسک خانه ماه گنج 3 عدد عروسک و مجموعه طبیعت پایدار با 6 عدد عروسک در این نمایشگاه حاضر بشوند.

طباطبایی در ادامه بابیان اینکه در صورت نبود روح کار مشارکتی برگزاری چنین نمایشگاهی ممکن نبود، افزود: علاوه بر این عروسک‌ها در این نمایشگاه برای نخستین بار 6 عروسک «دوتوک» از خراسان جنوبی، «دهتو دوک» از قشم، «لیلی بازبازک» از خوزستان، «تکتم» از اردبیل، «قورچوق» از ترکمن، «بی‌بی کک» عروسک زرتشتیان به عنوان عروسک‌هایی که به عنوان میراث ناملموس ثبت‌شده‌اند برای عموم به نمایش درمی‌آید.

به گفته طباطبایی این عروسک‌ها به عنوان موزه سیار سفیران صلح تاکنون به 9 کشور سفرکرده‌اند.

در ادامه این نشست هما جدیکار استاد دانشگاه و یکی از متخصصان حوزه عروسک در کشور نیز درباره آثار موجود در انبار بنیاد رودکی به عنوان عروسک‌هایی که ارزش بسیاری دارند، بابیان اینکه عروسک‌ها در تداوم و استمرار مفاهیم فرهنگی بسیار اهمیت دارند و یک پدیده بسیار مهم در انتقال فرهنگ هستند، گفت: قدمت عروسک‌هایی که در مجموعه‌ای بنیاد رودکی پیداشده  به 120 تا 130 سال پیش از این می‌رسد که از 12 کشور جهان عروسک‌های سنتی آن‌ها پس از جشن‌های دوهزارپانصدساله خریداری‌شده است.

جدیکار افزود: در مجموع 481 قطعه عروسک، 10 سر عروسک، 74 ماسک، 16 کلاه نمایشی، 66 ساز بین‌المللی، 2 پرده سایه در بنیاد رودکی وجود دارد که همگی آن‌ها از گروه‌هایی که اجرا داشتند خریداری‌شده است.

این استاد دانشگاه در ادامه بابیان اینکه بسیاری از این عروسک‌ها نیاز به بازسازی و تعمیر دارند و تعدادی از آن‌ها در این نمایشگاه برای عموم به نمایش درخواهد آمد اظهار امیدواری کرد که برگزاری این نمایشگاه به بهانه روز جهانی موزه، به‌نوعی بهانه‌ای شود برای به وجود آمدن یک مکان درخور و درشان عروسک‌هایی که در کشور ما موجود است.

نعمت‌الله پایان مدیر مجموعه برج آزادی نیز در این نشست با اشاره به اینکه مجموعه برج آزادی به واسطه جایگاه ملی که دارد، میزبان یکی از جذاب‌ترین نمایشگاه‌هایی است که در سال‌های اخیر برگزار می‌شود، گفت: برج آزادی به واسطه فضایی که دارد هرساله میزبان نمایشگاه‌های مختلفی است و امسال نیز از روز 3 خردادماه به مدت یک هفته، موزه اصلی و تالار آینه برج آزادی در اختیار این نمایشگاه منحصربه‌فرد خواهد بود.

مدیر مجموعه فرهنگی برج آزادی در ادامه با اعلام آمادگی این مجموعه برای ادامه میزبانی از این نمایشگاه تا پایان شهریورماه سال جاری افزود: با توجه به اینکه بیشتر مخاطبان ما دانش‌آموزان و کودکان هستند این نمایشگاه را فرصت مغتنمی دانست تا مخاطب اصلی این نمایشگاه که کودکان هستند بتوانند از آن بیشترین بهره را ببرند؛ به همین روی برای میزبانی از این نمایشگاه تا آخر شهریورماه و حتی تا پایان سال آمادگی داریم.

نعمت‌الله پایان همچنین اظهار کرد: علاوه بر اینکه در روز جهانی موزه بازدید رایگان است، در طول یک‌هفته‌ای که نمایشگاه «عروسک درگذر زمان» برگزار می‌شود نیز علاقه‌مندان می‌توانند به صورت رایگان از این نمایشگاه دیدن کنند.




نظرات کاربران