در حال بارگذاری ...
گفت و گو با علیرضا کوشک جلالی که این روزها نمایشهایش در تبریز و رشت به روی صحنه رفته است

دوست دارم پرچمدار کار در شهرستان ها باشم

در آلمان به شهره هنرمندان تئاتر است اما در ایران او را باید پرچمدار کار در شهرستانها بنامیم.

علیرضا کوشک جلالی کارگردان و نویسنده شهیر ایران و آلمان، از دست هنرمندانی است که همواره مسیر انتقال تجربه به هنرمندان تازه کار را در دستور کار خود قرار داده است.

او از 1986 به عنوان نویسنده و کارگردان در کلن آلمان زندگی می کند و در تئاتر آلمان از جایگاه خوبی برخوردار است. در آنجا گروهی به نام «علی جلالی آنسامبل» راه اندازی کرده، چندین نمایشنامه اش در انتشارات تئاتر مونیخ و گوته به چاپ رسیده، آثار اجرائی اش مدتهاست که از عدد 45 گذشته اند و آثارش در فستیوالهای بین المللی متعددی درخشیده اند که نمونه اش نمایشنامه  «پا برهنه، لخت، قلبی در مشت»(با کاروان سوخته) است که بیش از 650 بار در کشورهای آلمان، سوئیس، اوکراین، بورکینا فاسو، روسیه، آمریکا، ایران، ترکیه و ...  به روی صحنه رفته و عنوان برترین نمایش نامه نویس آلمانی را آن خود کرده است.

کوشک جلالی با وجود این شهرت که در دلش بی شک مفاهیمی همچون مشغله زیاد، فکر درگیر، تلاش برای نوآوری جدید و ... را می پروراند، اما همچنان زمانی را برای ایران و هنرمندان ایرانی کنار می گذارد و بی ادعا کوله بار سالها تجربه و تلاش خود را در اختیار تازه واردان و دوستداران این هنر متعالی به ویژه در شهرستانها قرار می دهد. برگزاری چندین کارگاه آموزشی بازیگری-کارگردانی در تبریز، کرج، رشت، کاشان، کرمان، اهواز، آمل، یاسوج، بندر لنگه، گرگان، رشت، شیراز، اردبیل، خرم آباد، لنگرود، نوشهر، بندر دیربوشهر، نوشهر و ورامین و اجرای 13 نمایش با بهره مندی از هنرمندان بومی این شهرستانها نمونه بارز عشق او به وطن است.

او چند روزی است که به ایران آمده و این روزها در رشت مشغول آماده سازی نمایش موسیو ابراهیم است. نمایشی که با بهره گیری از هنرمندان شهرستان رشت قرار است 24 اردیبهشت ماه در سالن هامون به روی صحنه رود.

فرصت را مناسب دیدیم و گفت و گوی کوتاهی با این ایشان انجام دادیم که نظر شما را بدان جلب می کنیم:

 

در سفر اخیرتان به ایران، چه برنامه هایی را مدنظر داشتید؟

من در سفر به ایران ابتدا دو کارگاه در ارتباط با «هنر، سلامت و خلاقیت» در تهران برگزار کردم. سپس به تبریز رفتم تا در آنجا با هنرمندان خلاق تبریزی تمرینات نهایی نمایش سیستم گرون هلم را انجام دهیم. این نمایش یک هفته است که به روی صحنه رفته و خوشبختانه با استقبال بی نظیری روبرو شده است. در حال حاضر هم به گیلان آمده ام. در رشت با هنرمندان این شهر نمایش «موسیو ابراهیم» که برگرفته از نمایشنامه موسیو ابراهیم و گلهای قرآن اریک امانوئل اشمیت است، به روی صحنه برده ایم.

 

تلاش شما در جهت ارتقای سطح دانش هنرمندان استانها و شهرستانها واقعا ارزشمند است، با توجه به کمبود امکانات، این اقدام آیا تاثیری بر رشد تئاتر شهرستانها دارد؟

همواره در تلاش بوده و هستم که تا آنجایی که از دستم بر می آید به مسئله آموزش متمرکز شوم. متاسفانه با وجود آنکه در ایران استعدادهای درخشان زیادی وجود دارد اما تفاوت امکانات سخت افزاری ایران با آلمان به اندازه یک سال نوری است. امکانات در ایران بسیار محدود هستند. حالا اگر پایتان را از تهران بیرون بگذارید و به شهرهای دیگر کشور بروید، وضع بدتر هم می شود. همان اختلافی که بین اروپا و تهران وجود دارد، بین تهران و شهرستان ها هم وجود دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتم به جای این که در پایتخت متمرکز شوم پرچمدار کار در شهرستان ها شوم. من در تلاشم تا هر آنچه در آلمان می بینم با برگزاری کارگاههای آموزشی و اجرای نمایش با بهره گیری از هنرمندان بومی، به آنها منتقل کنم تا حداقل از منظر دانش ارتقا پیدا کنند.

 

چرا عمده سفرهایتان به استان گیلان و شهرهای آن است، دلیل خاصی دارد؟

اینگونه نیست. من به هر شهری که هنرمندان آن علاقه مند به حضور در کارگاهایم باشند و مرا دعوت کنند حاضر می شوم. در این چند سال فکر می کنم فقط به 3استان سفر نکرده باشم و به شهرهای زیادی همچون تبریز، کرج، رشت، کاشان، کرمان، اهواز، آمل، یاسوج، بندر لنگه، گرگان، رشت، شیراز، اردبیل، خرم آباد، لنگرود، نوشهر، بندر دیر و ... برای آموزش رفته ام. همانطور که گفتم هدف من از فعالیت در ایران و حضور در  شهرستان ها آموزش است. آشنا کردن هنرمندان تئاتر با متدهای جدید کارگردانی و بازیگری بزرگ ترین خشنودی من است و این عاملی است که مرا از آلمان به ایران می کشاند. ضمن آنکه از بچه های ایران و خلاقیت هایشان چیزهای زیادی یاد می گیرم. به عبارتی محدودیت مالی با عشق و علاقه، و بداهه کارکردن را از ایران به آلمان، و متدهای نوین کارگردانی و بازیگری و نظم آهنین را از آلمان به ایران هدیه می آورم.

 

برگزاری سی و یکیمن نمایشگاه کتاب همزمان با چاپ موسیو ابراهیم بعد از چند سال وقفه بود. این نمایشنامه که اهالی رشت نیز تا چند روز دیگر آن را بر صحنه می بینند بیانگر چه موضوعاتی است؟

همانطور که گفتید بالاخره نمایشنامه موسیو ابراهیم به همراه کتاب فرهنگ کوچک ایپسن در انتشارات افراز به چاپ رسیدند و در نمایشگاه در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت.

موسیو ابراهیم داستان عشق و محبت است که امانوئل اشمیت براساس داستانهایی از مولانا نوشته است. من این اثر را دستکاری کردم و با تغییراتی مجددا نوشتم که به نظرم علاقه مندان را به خود جذب خواهد کرد.

 

از رشت به آلمان باز می گردید.

خیر. من یک سفر نیز به شهریار دارم. در آنجا یک کارگاه بازیگری دارم و سپس به آلمان باز می گردم.

 

شما از هنرمندان فعال تئاتر هستید و مطمئنا برای استراحت به آلمان باز نمی گردید، اگر ممکن است در خصوص برنامه هایی که در آلمان دنبال می کنید توضیح دهید؟

بله من در آلمان کاری به نام خرس های پاندا را با گروهی از این کشور آماده اجرا داریم. پس از پایان اجرای این نمایش، پاییز دوباره به کشور باز می گردم.




مطالب مرتبط

جنونِ محضِ مایکل فرین وخنده‌ی ملیح کوشک‌جلالی بر آنچه می‌بینیم و آنچه نمی‌بینیم

روایتی معناگرا از نمایش جنون: کوشک جلالی
جنونِ محضِ مایکل فرین وخنده‌ی ملیح کوشک‌جلالی بر آنچه می‌بینیم و آنچه نمی‌بینیم

روایتی معناگرا از نمایش جنون: کوشک جلالی

عبدالحسین لاله: هنرمندان باهوش تاریخ از همان یونان باستان یاد گرفتند گاهی لازم است جدی‌ترین مفاهیم نزد بشر چون مقولات فلسفی را به سخره بگیرند. آنها در نمایشی که به «کمدی‌ اشتباهات» شهرت داشت نشان دادند چگونه فلاسفه‌ای که به خلقت و آفرینش هستی و انسان می‌اندیشند، حتی چاه ...

|

نظرات کاربران