در حال بارگذاری ...
...

با محمد برومند، نمایشگر عروسکی

برومند ‌یکی از پیش قراولان راه‌اندازی تئاتر خصوصی در کشورمان به شمار می‌آید که برای اولین بار در ۱۳۷۸ با راه‌اندازی خانه نمایش مشهد به دنبال ایجاد ‌تئاتر خصوصی بود. تئاتری که بدون حمایت‌‌های دولتی و با اتکای به گیشه در صدد جذب تماشاچی بود.

رضا آشفته:
اجرای نمایش عروسکی"مردان خورشید" به نویسندگی و کارگردانی در تالار اسوه انگیزه‌ای برای آشنایی با این هنرمند مشهدی شد که از 1360 ، 10 سالگی، در این عرصه فعال بوده است.
او در سال‌های نخستین کار‌ با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و صدا و سیمای مرکز خراسان در مقام بازیگر کودک همکاری می‌کرد و از 1365 در مقام کارگردان به مدت 10 شب نمایش"نخل سوخته" را در تالار هلال احمر مشهد اجرا کرد. از آن پس با ‌‌مربیگری و با ابلاغ آموزش و پرورش در مدارس گوناگون شروع به کار کرد. در این دوره ‌‌با ‌‌کارگردانی چند اثر از سوی مدارس مشهد راهی مراحل مختلف جشنواره‌های دانش‌آموزی شد. برخی از این آثار نیز جایزه گرفتند.
محمد برومند که در نوجوانی به جبهه رفته بود، در آن جا ‌در نمایش"دیکتاتور" ‌بازی کرد و نمایش"هیولا" را نیز کارگردانی کرد. این دو نمایش نوشته مرحوم ماشاءالله وحیدی، یکی از کهنه کارهای عرصه تئاتر سنتی خطه خراسان بود و هدف از اجرای آن‌‌ها‌(سنگر و خاکریز و تپه و مسجد و هر جایی که می‌شد این دو نمایش را اجرا کردند) ایجاد شادابی بود چون این دو کمدی هر تماشاگری را روده‌بر می‌کرد.
کتاب و آموزش
کتاب برای محمود برومند در مقام استاد و راهنما برای فراگیری ‌شیوه‌های اجرای نمایش‌های عروسکی مؤثرترین ابزار بوده است. البته در این بین فرصتی هم دست داد که در کلاس‌های داود کیانیان ‌در دانشگاه مشهد‌، شرکت کند و نکات بارز و کاربردی‌ای را بیاموزد. دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی هم در تهران برای او امکان حضور در کلاس‌هایش را به صورت مستمع آزاد فراهم کرد. اشتیاق او به تئاتر دیدن هم ‌نکته‌ای بارز در فراگیری این هنر اصیل و مردمی شد. او یک بار برای آمدن به تهران و دیدن تئاتر مجبور شد که دو کتاب از کازانتزاکیس را در کتاب فروشی‌های مشهد بچرخاند و در نهایت یکی از آن دو را با غلبه بر دودلی‌اش بفروشد و به این ترتیب خود را به تهران برساند.
گروه سیمرغ
تأسیس گروه سیمرغ در 1375 سرآغاز فعالیت حرفه‌ای محمد برومند در مقام نمایشگر عروسکی بود. او با این گروه در پی رشد و تعالی در عرصه تئاتر مشهد بود و البته پیش از هر چیزی به مخاطب(تماشاچی) می‌اندیشید و جشنواره برای او در درجه بعدی اهمیت قرار داشت. او می‌خواست ‌نمایش عروسکی تولید کند و مردم برای دیدنش وقت و سرمایه(اندک) صرف کنند. بنابراین، ‌یکی از پیش قراولان راه‌اندازی تئاتر خصوصی در کشورمان به شمار می‌آید که برای اولین بار در 1378 با راه‌اندازی خانه نمایش مشهد به دنبال ایجاد ‌تئاتر خصوصی بود. تئاتری که بدون حمایت‌‌های دولتی و با اتکای به گیشه در صدد جذب تماشاچی بود. برومند خود به آموزش اعضای گروهش پرداخت و از هنرمندان بنامی مانند داود رشیدی هم دعوت کرد که در این آموزش‌ها سهیم باشند. همچنین، این گروه علاوه بر تولید تئاتر عروسکی، در زمینه تولید تئاتر صحنه‌ای با مضمون‌های مذهبی نیز ‌‌فعال بودند. در ابتدا گروه سالن مشخصی نداشت و در 1375 نمایش"مادر جان سلام" را در سالن سینما قدس اجرا کردند. این اجرا هر روز صبح ‌به دانش‌آموزان مدارس اختصاص داشت و بعداً همین نمایش را در تالارهای مختلف آموزش و پرورش هم اجرا کردند.
با تأسیس خانه نمایش در 1377 با دو کارگردان دیگر، حمید قلعه‌ای و سیدجواد رحیم‌زاده، فعالیت‌های گروه سیمرغ را گسترش دادند. به همین سبب سالنی را برای اجراهای خود اجاره کردند که این وضعیت تا 1382 تداوم داشت و از این پس به علت بالا رفتن میزان اجاره‌ها، این سالن خصوصی هم از نیز پاشید و ‌‌این هنرمند‌ با این انگیزه که بتواند فعالیت حرفه‌ای خود را ادامه بدهد به تهران مهاجرت کرد. بنابراین، چند نمایش را در فرهنگسراها‌ ‌اجرا کرد و البته با کمبودهای زیاد این فرهنگسراها کنار آمد. همین وضیعت نابسامان تئاتر عروسکی باعث شد که به‌ فیلمنامه نوشتن برای انیمیشن‌های تلویزیونی ‌رو آورد.
انیمیشن
محمد برومند تاکنون بیش از 1000 دقیقه فیلمنامه انیمیشن نوشته است. سریال 26 قسمتی آریا پهلوان کوچک، در حال تولید‌، سریال 13 قسمتی مدادهای رنگی، در حال پخش‌، سریال 26 قسمتی کاکلی، در حال تولید‌، سریال 30 قسمتی ایلیا، برای امور استان‌ها در حال نگارش‌، و چند فیلمنامه تک قسمتی حاصل این تلاش‌هاست.
مردان خورشید
اعضای گروه سیمرغ نمایش"مردان خورشید" را نیز به سفارش بنیاد شهید کل کشور، در مشهد ‌تولید کرده است. در مشهد قرار بود که این نمایش به مدت 10 شب اجرا برود که به علت استقبال شدید تماشاگران 30 شب در فرهنگسرای غدیر اجرا شد و پس از آن نیز 10 شب متوالی در تالار اسوه تهران اجرا شد‌ و در مجموع 20 اجرا داشت.
متن"مردان خورشید" در مسابقه نمایشنامه‌نویسی برنده شده بود و همین انگیزه تولید آن شد. برومند فیلمنامه انیمیشن"مردان خورشید" را هم نوشته که در حال حاضر تولید می‌شود. همچنین نمایشنامه آن را انتشارات نمایش چاپ کرده که با اصلاحاتی جدید‌ انتشارات صریر، وابسته به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، آن را تجدید چاپ خواهد کرد.
کاکلی
نمایش عروسکی"کاکلی" یکی دیگر از نمایش‌های موفق به کارگردانی محمد برومند است. این نمایش در مشهد 120 اجرا داشت و تکنیک اجرایی آن هم شبه بونراکو بود. "کاکلی" در 1379 اجرا شد که پس از آن ضبط تلویزیونی شد و متن آن هم چاپ و منتشر شد.
گروهی از شهرستان اردبیل هم آن را در 1385 با نام"عاشق شدن به فصل سرما" تولید و آن را برای اولین بار در جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران ـ مبارک اجرا کرد. همچنین این متن در چند شهر دیگر نیز تولید و اجرا شده است.
واقعه در واقعه
گروه سیمرغ نمایش"واقعه در واقعه" را که برگرفته از واقعه کربلا و متأثر از شیوه اجرایی تعزیه بود، از 1381 تا 1383 چند بار‌ ‌به سفارش شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد اجرا کردند که هر بار هم استقبال بسیاری از آن شد.
این نمایش برای اولین بار به مدت 3 ماه تمرین و روزی 7 ساعت سر و سامان گرفت و در 10 شب اجرا در فضای بازی که در آتش‌نشانی سابق مشهد تدارک دیده شده بود، 50 هزار نفر را جذب ‌کرد. پس از آن هم در جشنواره بچه‌های مسجد یزد شرکت کرد و چند جایزه در زمینه کارگردانی و بازیگری گرفت.
توپ جادویی
نمایش عروسکی توپ جادویی برای محمد برومند به سبب تجربه نوین در اجرا بسیار حائز اهمیت است. این نمایش اصلاً دیالوگی نداشت و برگرفته از"درخت بخشنده" اثر سیلور استاین بود. عروسک‌ها و دکور نیز با توپ‌های پلاستیکی کوچک و بزرگ ساخته شده است.
از امتیازات کارهای برومند، توجه به شیوه‌های اجرایی متفاوت و مختلط است. سایه، دستکش و شبه بونراکو در"مردان خورشید" به کار گرفته شده بود، در نمایش"افسانه آدمک" هم بعد آموزشی و توجه به شیوه دستکش، بونراکو و شیوه مدرن استفاده از دست و پارچه ملاک‌ اجرایی موفق بوده است.
از دیگر فعالیت‌های این گروه تولید نمایش‌های عروسکی"پرنده آوازه‌خوان"، "آهنگ شب"، "گلناز"، "نانی و نی‌نی" و... بوده است.