نشست مطبوعاتی گروه نمایش ویرگول برگزار شد
گروه ویرگول با توجه به تجربیاتی که تا کنون داشته است، این بار براساس شیوه جان مارتین و با همکاری یک گروه از بازیگران فرانسوی وارد عمل میشود تا یک نمایش مشترک را برای تمرین و اجرا در ایران و فرانسه آماده کند.
نشست مطبوعاتی گروه هنرهای اجرایی ویرگول با حضور آروند دشتآرای، کارگردان، هادی کمالیمقدم، بازیگر و فابریس نیکو، بازیگر مهمان فرانسوی با موضوع همکاری مشترک در روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی برگزار شد.
گروه ویرگول با توجه به تجربیاتی که تا کنون داشته است، این بار براساس شیوه جان مارتین و با همکاری یک گروه از بازیگران فرانسوی وارد عمل میشود تا یک نمایش مشترک را برای تمرین و اجرا در ایران و فرانسه آماده کند.
گروه ویرگول در نظر دارد به مدت سه هفته در مرداد ماه 1384 کارگاه مشترک خود را در کارگاه نمایشی تئاترشهر تشکیل دهد که ماحصل آن به مدت یک هفته در همین تالار اجرا میشود.
آنها برای رفتن به پاریس و اجرای عمومی در آنجا نیاز به حمایت مرکز هنرهای نمایشی، مطبوعات و اسپانسرهای فرهنگی دارند. به همین منظور در صدد هستند تا ضمن جلب رضایت مرکز هنرهای نمایشی برای برپایی چنین کارگاهی، با حمایت یک اسپانسر بتوانند برنامه خود را در آن سوی مرزها نیز ارایه کنند. متاسفانه تا روز 25 اسفند ماه جلسه مرکز هنرهای نمایشی برای چنین برنامهای هنوز تشکیل نشده اما آتیلا پسیانی، سرپرست کارگاه نمایش کتباً اظهار رضایت کردهاند که چنین کارگاهی
برگزار شود. همچنین محمد اطبایی، مسوول روابط بینالملل مرکز هنرهای نمایشی اعلام کردهاند که برگزاری آن با مشکلی روبرو نمیشود.
آروند دشتآرای اظهار امیدواری کرد که هر چه زودتر تکلیف این گروه برای سفر به پاریس و برگزاری کارگاه در تابستان از سوی مرکز هنرهای نمایش به صورت شفاف و صریح روشن شود.
البته سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قبلاً اعلام کردهاند که از چنین حرکت میخواهند حمایت کنند اما به دلیل آنکه این ماهها در آستانه تغییرات اساسی در ساختار دولت خواهند بود، از چنین حرکتی صرف نظر کردهاند. هادی کمالیمقدم، بازیگر گروه ویرگول ضمن اشاره به مطلب فوق افزود:«من با حسین جعفری صحبت کردهام متاسفانه به نتیجة قطعی نرسیدیم.»
آروند دشتآرای در ادامه تاکید کرد که این وظیفه مرکز هنرهای نمایشی است که به لحاظ مادی و معنوی گروههای تجربی را برای ارتقای سطح کیفی تئاتر کشورمان مورد حمایت قرار دهند.
وی افزود:« از آنجا که برای اولینبار یک گروه بازیگر اروپایی زیر نظر یک کارگردان ایرانی قرار است کار کنند. ما انتظار داریم که این حمایت به طور کامل و پیگیرانه باشد.»
وی با اشاره به اینکه تئاتر ایران کاملاً دولتی است و اصلاً تئاتر خصوصیای در مملکت نداریم، از مرکز خواست تا با حمایت خود از انجام چنین حرکتی باعث ارتقای تئاتر در کشورمان شود.
شیوه جان مارتین
در ادامه این نشست مطبوعاتی هادی کمالیمقدم که از 20 سال سابقه بازیگری برخوردار است، با اشاره به اینکه سالها در آثار کارگردانهای حرفهای مانند پری صابری، علی رفیعی، قطبالدین صادقی و
مجید جعفری شرکت داشته و در کلاسهای آموزش بازیگری امین تارخ و سیروس شاملو و همچنین کلاسهای فیلمسازی دکتر الستی حضور داشته، از یک سالونیم پیش تصمیم قطعی گرفت تا با گروههای تجربی و جوان کار کند. او در اولین قدم موفق شد با محمودرضا رحیمی، کارگردان تجربی روزهای یکشنبه، سه شنبه و جمعه در کارگاه نمایش پیگری کنند. این بازیگر با سابقه معتقد است که در این شیوه به چنان انرژی قابل دسترسی بازیگر یا هر هنرمندی میرسد که به راحتی میتواند از عهده خلق و ارایه یک اثر ارزشمند هنری برآید. وی همچنین تمرینات چند هفتة اخیر گروه ویرگول را آن قدر مهم ارزیابی میکند که در آن جهش یک ساله در زمینه بازیگری به چشم میآید.
کمالیمقدم میگوید:« در شیوه جان مارتین درباره چگونگی بازی کردن صحبت نمیشود، بلکه بستر مناسب برای درک و دریافت انرژی ایجاد میشود که هر بازیگری پس از این مرحله به راحتی میتواند انرژی لازم را کسب و به تماشاگر منتقل سازد.»
او از این شیوه کاملا لذت میبرد و تفاوت بازیگری خود را با سالهای گذشته بسیار فاحش میداند.
آروند دشتآرای درباره شیوه جان مارتین گفت:« در این شیوه همه چیز مبتنی بر حضور بازیگر است. یک بازیگر آن شخصی دارد و بازیگر با حضور خود که مبتنی بر شناخت انرژیهای خویش است، میتواند در انتقال آن به دیگران موفقتر باشد.»
تاکنون 30 نفر برای کارگاه معرفی شدهاند که از این بین 14 نفر برای حضور در تمرینهای مقدماتی دعوت شدهاند و از بین آنها 12 نفر برای ورک شاپ تابستانی انتخاب خواهند شد.
آروند دشتآرای درباره بازیگران انتخابی گفت:« تاکنون از گروه ویرگول هادی کمالیمقدم، اشکان صادقی، ندا مقصودی و شیدا مرادی از گروه لیو حسن معجونی و سعید چنگیزیان و از گروه پاپتیها سینا رازانی،همچنین بهروز پناهنده، نرگس ابدی، الهام شکیب، رویا دعوتی، کورش ستوده، باربد ابراهیمی و مهشاد مخبری برای این کارگاه دعوت شدهاند.»
وی متذکر شد که عدهای از این افراد از جمله استعدادهای درخشان بازیگری به شمار میآیند و در کارهای بعدی گروه ویرگول حضور خواهند داشت.
همه چیز متفاوت
فابریس نیکو، بازیگر جوان فرانسوی که قرار است با گروه ویرگول همکاری داشته باشد، گفت:« وقتی به ایران آمدم، تفاوتهای موجود در نمایشهای ایرانی مرا شگفت زده کرد. برای آنکه تئاترهای مختلف ، سنتی، اجتماعی، کلاسیک و ... را در اینجا دیدم.»
وی که متاثر از خلاقیت گروه تجربی ویرگول شده است، افزود:« آروند دشتآرای کارگردانی خلاق و حساس است و برای شکل و شیوه کارش بسیار ارزش قائل هستم برای آنکه مدام در پی کشف نکته تازهای هستند. بنابراین تصمیم گرفتیم که با گروه خودمان به ایران بیاییم تا از نزدیک با تجربه گروه ویرگول آشنا شویم.»
وی افزود:« فرانسویها از کار تجربی میترسند و خیلی مستقیم در این مورد وارد عمل نمیشوند، برای آنکه میترسیم کار جواب ندهد.»
درباره آروند دشتآرای
آروند دشتآرای
متولد: 1360
شمیران
لیسانس طراحی صنعتی
تاسیس”گروه هنری قرمز” سال 1378
طراحی و کارگردانی پرفورمنس”گفتگو”اجرا شده در کاخ نیاوران 1379
طراحی صحنه و لباس نمایش”ژاندارک در آتش” به کارگردانی احسان فکاء، اجرا شده در سالن خورشید تئاترشهر 1380
تاسیس”گروه هنرهای اجرایی ویرگول” سال 1380
طراحی و کارگردانی گروهی نمایش”سولوی سوئیت سرد”، فقط یک اجرا در اداره تئاتر جهت بازبینی 1380
بازی در نمایش”لیلی و مجنون“ به کارگردانی”شهرو خردمند“، اجرا شده در خانه هنرمندان ایران 1381
طراحی صحنه و لباس نمایش”نام همه مردگان یحیاست” به کارگردانی احسان فکاء، اجرا شده در تالار مولوی 1382
طراحی و کارگردانی اجرای”چند نمونه از موارد چند وجهی”، اجرا شده در گالری طراحان آزاد 1382
کارگردانی نمایشنامهخوانی”بچه” اثر”یون فوسه”، اجرا شده در کافهتریای اصلی تئاترشهر 1382
کارگردانی اجرای”لابه”، اجرا شده در باشگاه هنرمندان ایران 1382
طراحی و کارگردانی نمایش”هشتمین خوان”، اجرا شده در بیستویکمین جشنواره بینالمللی فجر و تالار نو تئاترشهر 1382
طراحی و کارگردانی نمایش”عروسی شغال”، اجرا شده در سالن شماره دو تئاترشهر 1383
بازی در اجرای”کلاغ و دوچرخه“ به کارگردانی”آتیلا پسیانی“، سه اجرا در موزه هنرهای معاصر تهران 1383
تاسیس”اولین مغازه خلاقیت ایران”، 1383
و تجربیاتی پراکنده در زمینه هنرهای تجسمی ....
گروه هنرهای اجرایی ویرگول
”گروه هنرهای اجرای ویرگول” در سال 1380 توسط آروند دشتآرای(با سمت مدیر گروه) و”هدا ناصح”(با سمت سرپرست گروه) تاسیس شد. این گروه به لحاظ پتانسیل خاصی که در ساختار وجودی خود داشت همیشه سعی در شناخت خود و بیان احساسش در موقعیت خلق هنری داشته است.
در”گروه هنرهای اجرایی ویرگول” افرادی با تخصصهای متفاوت از همه گرایشهای هنری و علوم انسانی گرد هم آمدهاند تا با شناخت و توجه دقیقتر به وجوه مختلف”چند وجهی اجرا” بتوانند زمینههای بکر موجود در اجرا که مهجور ماندهاند را شناسایی کرده و با تاکید بر”ایده پردازی” در فرآیند ساخت یک”اجرا” بتواند با مدیریتی موازی به فضاهای ناشناخته اجرا دست پیدا کنند.
گروه هنرهای اجرایی ویرگول، در ادامه روند فعالیتهای هنری خود، اصلیترین دل مشغولی خود را مبتنی بر دو عنصر”تجربه” و”پژوهش” بنا کرده و سعی میکند با بهرهمندی موازی از این دو عنصر بتواند به سمت”زبان اجرایی جهانی” خیز بردارد و در این مسیر، یکی، پژوهش درباره مبانی تئوریک مفاهیم نمایشی که در روند شکلگیری هر پروژه بدان نیازمند است و دیگر، تدوین رویدادهای به وجود آمده توسط گروههای تجربی که در همین جغرافیا به”زبان اجرایی جهانی“ دست یافتهاند را از اهم وظایف پژوهشی در کنار تجربیات اجرایی خود، میداند.
کارهای گذشته گروه:
پرفورمنس”گفتگو” اجرا در کاخ نیاوران، 1378 ، ن. گروهی، ک، آروند دشتآرای
نمایش”سولوی سوئیت سرد” تنها یک اجرا در اداره تئاتر، ن. محمد رضاییراد. ک. آروند دشتآرای
پرفورمنس”لابه”،باشگاه هنرمندان ایران، 1382، ن. گروهی. ک. آروند دشتآرای
پرفورمنس”چند نمونه از موارد چند وجهی” گالری طراحان آزاد، 1382 . ن.گروهی. ک.آروند دشتآرای
اجرای عمومی نمایش”هشتمین خوان”، تالار نو تئاترشهر. ن. محمد رضاییراد.ک. آروند دشتآرای
نمایشنامهخوانی”بچه” کافه تریای تالار بزرگ تئاترشهر، 1382 . ن. یون فوسه. ک. آروند دشتآرای
اجرای عمومی نمایش”عروسی شغال” تالار شماره دو تئاترشهر،1383، ن. محمد رضاییراد. ک. آروند دشتآرای
کارهای آینده گروه:
”بازگشت به خوان نخست”، ن. محمد رضاییراد. ک.آروند دشتآرای
”سیمرغ”، ن. فرهاد آئیش. ک. هدا ناصح
”خم میشوم و ماه را میبوسم”، ن. محمد چرمشیر. ک. آروند دشتآرای