در حال بارگذاری ...
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران:

انجمن‌های استان تهران باید طرح‌های نوآورانه یا خلاقانه ارائه کنند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران گفت: پویایی تئاتر شهرستان‌ها نیازمند طرح‌های نوآورانه و خلاقانه از سوی انجمن‌های هنرهای نمایشی آنها است.

به گزارش ایران تئاتر، در نشست روز گذشته مدیران انجمن‌های نمایشی شهرستان‌های استان تهران و سرپرست گروه‌های نمایشی مشکلات موجود در انجمن‌ها مطرح شد.
امیرحسین شفیعی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران در اشاره به برخی از این مسائل خطاب به بهزاد مریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران گفت: ما شعبی ایجاد کرده‌ایم که نمی توانیم به آنها هویت دهیم. انجمن‌های هنرهای نمایشی شهرستان‌ها با مشکلاتی چون نداشتن مهر، سربرگ و شماره حساب روبه‌رو هستند. اکثر مدیران انجمن‌ها با بودجه شخصی و از جیب خود برخی از هزینه‌ها را تقبل می‌کنند.
وی با اشاره به مشکلات مالی و تاثیری که بر عملکرد انجمن‌ها دارد درباره عدم حمایت‌ها سخن گفت و افزود: نیاز است تا از هنرمندان پیشکسوت شهرستان‌ها حمایت شود. در حالی که نیاز به سازمان تئاتر وجود دارد انجمن هنرهای نمایشی شهرستان‌ها می توانند به عنوان یک سازمان در کل کشور عمل کنند. .
شفیعی افزود: اگرچه برخی از ادارات ارشاد، همکاری و عملکرد خوبی دارند ولی اکثر مسئولان ادارات  ارشاد جمهوری‌های خودمختار تشکیل داده‌اند دراین میان سوال این است که روسای شهرستان‌ها چرا فضای امنیتی ایجاد می‌کنند.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران گفت: باید مشخص شود که ما برای اختصاص سالن باید پولی پرداخت کنیم یانه. ما فصل تئاتر داریم و انتظار داریم حمایت خوبی از آن شود. من از نهادهایی پول می‌گیرم که موظف نیستند کمک کنند.
 سپس مریدی در خصوص مشکلات انجمن‌های نمایش استان تهران گفت: به نظر می‌رسد مشکل تئاتر ما جشنواره‌های پی در پی است که مشکلاتی را به وجود آورده ما از دوره قبل 50 میلیون بودجه ابلاغ شده داشتیم که به شهرستان ها اعلام کردیم تا زمان ارائه طرح و برنامه آن را نگه دارند بنابراین لازم است تا انجمن‌های شهرستان‌ها هر چه سریعتر طرح‌های خود را ارائه کنند. ادارات با هنرمندان طرح‌های بدیع نوآور و جریان‌ساز را ارائه کنند.
وی بیان کرد: ما از اردیبهشت تا آخر خرداد 15 طرح ملی در استان را برگزار می‌کنیم اما در شهرستان‌ها طرح‌ها برعهده انجمن‌ها است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با تاکید بر اینکه تکلیف باید با راه‌اندازی پلاتوها مشخص شود بیان کرد: در حال حاضر یکسری بی‌نظمی‌هایی وجود دارد که لازم است تا رفع شود البته اینکه گفته می‌شود در آغاز سال بدانیم که چقدر بودجه داریم موضوعی است که برای ما هم مشخص نیست و ما نمی‌دانیم که در طول سال چقدر بودجه در اختیار داریم تا بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم. این گونه است که یکباره پولی از جایی می‌رسد و ما بر اساس اولویت تصمیم می‌گیریم تا بودجه را صرف کدام بخش کنیم، سال گذشته هم یک میلیارد و 400 میلیون تومان پول در اختیار داشتیم که 300 میلیون آن برای تئاتر صرف شد.
وی با اشاره به اینکه تئاتر به واسطه شور و شعفی که ایجاد می‌کند باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: ما برنامه مالی نداریم ولی باید این برنامه را به شکل صحیح پیش ببریم.
مریدی با اعلام اینکه هفته‌های فرهنگی را تا پایان سال در شهرستان‌ها برگزار می‌کنیم که این امر نیازمند تلاش بیشتر انجمن‌ها است، درباره واگذاری مجتمع‌ها به انجمن‌ها بیان کرد: اگر در اساسنامه قید شده باشد که مجتمع‌ها در اختیار انجمن‌ها قرار گیرند این امر هر چه زودتر و بدون هیچ حرفی اجرایی می‌شود بنابراین اگر یک بند به مدیریت تالارها اضافه شود اکثر مجتمع‌ها در اختیار انجمن‌ها قرار خواهند گرفت. ما برای بلک باکس‌ها هم مذاکراتی را آغاز کرده‌ایم و با شهرداری به توافق رسیده‌ایم که اگر فضایی در اختیارمان قرار دهند می‌توانیم تجهیز آن را بر عهده بگیریم.
حمید نیلی مدیرعامل انجمن نمایش نیز بیان کرد: از سال 93 که کار تئاتر را شروع کردم تا مدتی پیش می‌توانم بگویم تقریبا 98 درصد چالش‌های تئاتر را می‌شناسم البته در استان تهران امیر حسین شفیعی مشغول به کار است که من بابت این همکاری از وی هم تشکر می‌کنم. ما باید دست را روی زانوی خود بگذاریم بالاخره فضای تئاتر فضایی است که همه ارگان‌ها درگیر آن هستند و اگر زبان، زبانِ گویای دغدغه‌ها باشد ارگان‌ها هم این نیاز را حس می‌کنند و از انجمن به عنوان بازوی قابل اعتماد در این فضا استفاده خواهند کرد.

وی ادامه داد: ‌از قدیم مشکلاتی در حوزه تئاتر شهرستان بوده و من هم دوست دارم مسائل را حل کنم.نیلی عنوان کرد: موضوع حائز اهمیت بعد،  تاکید بر جریان‌سازی‌ها است که باید از استان‌ها آغاز شود. اگر بخواهیم تئاتر سالم، اندیشمند و دغدغه‌مند داشته باشیم باید از استان‌ها و شهرستان‌ها کار را آغاز کنیم و تاکید من در این ایام این است که به استان‌ها سر بزنیم تا از نزدیک مسائل را رفع کنیم. اولویت‌ها باید مطرح شوند تا دوستان برنامه‌های خوبی ارائه کنند.
در بخش دیگری از این مراسم کتاب مرحوم داوود سرلک رونمایی شد و تندیس انجمن به مستخدمی اهدا شد. همچنین مجید رضوانی حکم تمدید مدیریت انجمن هنرهای نمایشی فیروزکوه را دریافت کرد.




مطالب مرتبط

با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری و هنرمندان

تماشاخانه‌ ایرانشهر صاحب پلاتو شد
با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری و هنرمندان

تماشاخانه‌ ایرانشهر صاحب پلاتو شد

تماشاخانه‌ ایرانشهر که دارای دو سالن استاد سمندریان و استاد ناظرزاده بود، صاحب یک پلاتو هم شد که برای تمرین گروه‌ها و همچنین اجراهای تجربی و مونولوگ، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

|

نظرات کاربران