در حال بارگذاری ...
فروغ قجابگلی در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر مطرح کرد

با برگزاری ورک شاپ آموزش بازیگری دینم را به زادگاهم انجام دادم

ایران‌تئاتر: فروغ قجابگلی هنرمند با سابقه جنوبی تئاتر، فارغ التحصیل دانشگاه تربیت معلم است و نقش های متفاوت و جذابی در دوران فعالیت کاریش ایفا کرده است. وی در سال های اخیر سوای حضور در تئاتر در سینما و تلویزیون حضور موفقی داشته و در کارهایی نظیر قرعه به بازی پرداخته است.

فروغ قجابگلی با بزرگانی نظیر دکتر علی رفیعی، کوروش نریمانی و دکتر قطب الدین صادقی هم همکاری کرده است. کوکوی کبوتران حرم، قاتلانه عاشقانه عامدانه، خاطرات و کابوس های یک جامه دار و باغ دلگشا از جمله کارهای مهم بازیگری قجابگلی در سال های اخیر محسوب می شوند.  وی در سال‌های 83 تا 85 کاندیدای دریافت بهترین بازیگر زن از کانون ملی منتقدان‏ و در سال 84-83 کاندیدای جشن بازیگر ‏بوده است.  به عنوان بازیگر در نمایش‌های ‏خرقه ارغوانی، ‏حصیر، خونین، ‏راز چشمه، ‏گلی در خارستان، ‏خواستگاری، ‏سرود مبارزان، ‏مستانه، ‏یک ستاره بیرون، ‏مفر، ‏مضحکه پهلوان و نوبهار، ‏چنانت دوست می‌دارم، ‏خط، ‏دور گردون، ‏مضحکه شبیه قتل، ‏سیزده، ‏اعترافاتی درباره زنان، ‏تیاتر اجباری، ‏چراغ‌ها را خاموش نکنید، ‏دینه گومارو، ‏روزی روزگاری آبادان، ‏شب مویه‌ها، ‏تکیه ملت، ‏وزیرخان لنگران و ‏خیال روی خطوط موازی حضور داشته است و همچنین نمایش‌های ‏قصه جنگل سبز، ‏زیبای خفته، ‏قهوه داغ داغ بنوشید، ‏ناخوانده و ‏جای دیگر را کارگردانی کرده است و فعالیت‌های دیگری همچون بازی و دستیار کارگردان ‏آخرین مروارید، دستیار کارگردان سه نمایشنامه، دستیار صحنه‏ هفت شهر عشق، مدیر اجرایی‏‏ آواری باد، مدیرصحنه‏‏ دایره بسته، طراح لباس قصیده بلند باران، پژوهشگر و طراح‏‏ مراسم آیینی لطمه زنی زنان عرب، مشاور کارگردان , طراح صحنه و لباس دعوت، کارگردانی و طراحی نمایش ‌های‏ آواز جان سوخته، ‏اتوبوس تئاتر کودک صلح شادی و کارگردانی و بازی در نمایش ‏آپارتمان داشته است. از فروغ قجابگلی در جشنواره‌های متعددی تقدیر  شده است؛ که می‌توان به دریافت رتبه دوم کارگردانی آواز جان سوخته در اولین جشنواره منطقه‌ای‏ بهبهان، دیپلم افتخار بازیگری یک ستاره بیرون در جشنواره تئاتراستانی تهران، دریافت بازیگری آپارتمان در ششمین جشنواره تئاتر دفاع مقدس‏، دریافت بازیگری آخرین مروارید در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، دیپلم افتخار بازیگری خط در هشتمین جشنواره تئاتر دفاع مقدس، دریافت بازیگری دور گردون در سیزدهمین جشنواره تئاتر منطقه 3 کشور، ‏دیپلم افتخار بازیگری دور گردون در نهمین جشنواره تئاتر دفاع مقدس و دریافت بازیگری مضحکه شبیه قتل در نخستین جشن بازیگر اشاره کرد.

از فعالیت‌های دیگر او می‌توان به آموزش و پژوهش، آموزش بازیگری تئاتر در کلاس‌های فوق برنامه مدارس راهنمایی و دبیرستان شهرستان و تهران، آموزش خلاقیت در هنرهای تجسمی و نمایشی کلاس‌های فوق برنامه مدارس راهنمایی و ‏دبیرستان شهرستان و تهران، آموزش خلاقیت در نقاشی، بازی یا رنگ، گل بازی کودک و نوجوان آموزشگاه، ‏فرهنگسرای کودک تهران، آموزش رهایی بدن، رهایی بیان برای هنرجویان آموزشگاه موسیقی تهران ‏آموزش مشترک با سهیلا صالحی، آموزش هنرهای تجسمی در جشنواره‌های دانش آموزی سراسر کشور و استعدادهای درخشان، کارشناس و پژوهشگر فرهنگستان هنر، ‏کارشناس تئاتر در دبیرخانه شورای هنر تلویزیون‏، پژوهش در زمینه مراسم لطمه زنی زنان عرب، پژوهش در زمینه تاثیر هنر بر زندگی کودک اشاره کرد. با فروغ قجابگلی درباره فعالیت های جدید کاریش گفت وگویی انجام داده ایم.

 

این روزها مشغول به چه کارهایی در تئاتر هستید؟

مدتی است که برای استراحت و نقاهت دوران بیماری و بازدید اقوام به سرزمین مادریم در جنوب و شهر امیدیه رفته ام و در کمال تاسف پیشنهاد بازی در نمایش آمیز قلمدون هادی مرزبان را نتوانستم قبول کنم و اردیبهشت ماه در جشنواره  نما آوا که توسط دانشگاه امیر کبیر باتفاق بهار نوحیان و افشین هاشمی به عنوان داور حضور داشتم. این اولین دوره برگزاری این جشنواره بود . این جشنواره در بخش نمایش نامه خوانی برگزار می شود و جشنواره مختص دانشجویان غیرتئاتری است و مجموعا ۱۷نمایشنامه در این رویداد نمایشنامه‌خوانی خواهند شد و آثاری از دانشجویان دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، الزهرا، آزاد، علمی‌کاربردی و... در جشنواره حضور دارند و جایزه برگزیدگان نیز شرکت در ورکشاپی با حضور یکی از داوران جشنواره است.

 

 

سطحی کیفی آثار دانشجویان فنی این جشنواره نسبت به کیفیت کارهای دانشجویان هنری و تئاتری چگونه است؟

کیفیت این آثار در حد قابل قبولی بودند و در این میان دو سه کار بودند که کیفیت بالایی داشتند و چند بازیگر مستعد را در این جشنواره شناسایی کردم.

 

آیا ورک شاپ های آموزشی هم در زمان حضورتان در جنوب برگزار کردید؟

بله ، در شهر زادگاهم یعنی شهر امیدیه برای ادای دین به سرزمین مادریم و تقاضای جوان های شهر یک دوره ورک شاپ آموزشی بازیگری برگزار کردم و بعد از خاتمه دوره آموزشی، نمایش نامه خوانی از متن شیطان در تابستان نوشته میشل فو با ترجمه داریوش مودبیان انجام دادم و البته از مترجم این اثر برای اجرا اجازه گرفتم و در کنارش تمرین نمایشی را در پلاتوی امیدیه با نام ناتمام محمد چرمشیر را انجام دادم.

 

آیا این ورک شاپ ها در سایر شهرهای استان خوزستان انجام می شود ؟

با توجه به استقبال خوب علاقمندان این ورکشاپ و درخواستشان در ماهشهر و گچساران این دوره آموزشی در حال برگزاری است.

 

برای بازی در نمایش چه برنامه ایی دارید؟

برای اجرای عمومی نمایش«u+263f»  در حال آماده شدن هستیم. این نمایش قبلا به نویسندگی و کارگردانی پریسا میرعلی که به عنوان یکی از نمایش‌‌های سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر در سالن قشقایی اجرا شده بود و مدتی است تمرینات نمایش برای اجرای عمومی آغاز شده و در ماه بعد نمایش روی صحنه خواهد رفت. نمایش موضوعی جذاب و متفاوت در باره سه زن مرده شور در یک شهر دور افتاده دارد که با ورود جنازه بی صاحبی بین آنها چالشی صورت می گیرد و ئاین مرده که از کمر به بالا شبیه زنان و از کمر به پائین مثل مردان است. هر سه زن دچار تردید می شوند که آیا این مرده خاص را بشویند یا نه. نمایش به رغم  پرس‌وجوی تلفنی زنان از مراجع مورد نظرشان در همین بن‌بست موضوعی می‌‌ماند وبه پایان می رسد. در این نمایش من، شیرین دروقی و زهرا محرابی بازی داریم و شیوه اجرایی نمایش  به شکل رئالیستی است و قرار است در اجرای عمومی بر خلاف اجرای جشنواره نمایش دکور مفصل و کاملی داشته باشیم.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران