در حال بارگذاری ...
...

گیتی قاسمی در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر عنوان کرد

در اولین تجربه کارگردانیم نمایش دوزخ را به صحنه می برم

گیتی قاسمی در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر عنوان کرد

در اولین تجربه کارگردانیم نمایش دوزخ را به صحنه می برم

ایران‌تئاتر: گیتی قاسمی در سال های اخیر دوران موفقی را در سینما و تئاتر سپری می کند. او سال قبل به خاطر بازی در فیلم سد معبر کاندیدای جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم مالزی شد و بازیش در فیلم دفاع مقدسی ویلایی ها در نقش زن یک رزمنده دوران دفاع مقدس نظرها را به خودش جلب نظر کرد و در نمایش موفق و پر مخاطب آبی مایل به صورتی درخشش را ادامه داد.

گیتی قاسمی دارای مدرک کارشناسی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و در یک دهه اخیر با همکاری با بزرگانی نظیر حمید رضا آذرنگ، آرش عباسی و تاجبخش فنائیان نقش های متنوعی  را به شایستگی بازی کرده است. قاسمی  دو سال قبل هم در نمایش خانه پاکیزه در قالب ویرجینا زن میانسال ساده لوح و خوش باوری بازی متفاوتی ارائه کرد.گیتی قاسمی برنده 16 جایزه بازیگری از جشنواره های  میثاق، بانو، ماه، رضوی، فجر، مقاومت، فجردانشگاهی، نمایشهای کوتاه و دفاع مقدس  شده است  و در ضمن  دو سال قبل هم بازیگر منتخب جشن بازیگر خانه تئاتر برای نمایش عامدانه عاشقانه قاتلانه شد. بوق(فرهاد تجویدی)، قصیده شب نمناک(علی ثقفی)، عدالتخانه(حمید آذرنگ)، بی کس و کارها(علیرضا اولیایی)، حوالی تئاتر شهر(فرهاد تجویدی)، اتاق گریم( رویا کاکاخانی)، آفتاب ازمیلان طلوع می کند(آرش عباسی)، خون رقعه(رضا صابری)، گاهی به پشت سر نگاه کن، جراحت، چک برگشتی، نامه آخر(دانش اقبال شاوی) و دژهوش ربا(تاجبخش فناییان) از جمله کارهای مهم کارنامه بازیگری گیتی قاسمی هستند. با گیتی قاسمی در باره فعالیت های جدید بازیگریش گفت وگویی انجام داده ایم.  

 

در تئاتر چه برنامه  جدیدی برای بازی دارید؟

قرار است به زودی اولین تجربه کارگردانیم نمایش دوزخ به نویسندگی ژان پل سارتر را روی صحنه اجرا کنم. ازاین نمایش نامه ترجمه های متعددی به فارسی نظیر ترجمه استاد حمید سمندریان در نشر قطره و ترجمه مصطفی فرزانه انجام شده است و من از ترجمه استاد سمندریان در اثرم استفاده کرده ام. نمایشنامه دوزخ نیز یکی از آثار ارزشمند سارتر است که در آن تصویری متفاوت از دوزخ را نشان می دهد تصویر که در آن خبر از شکنجه گری فیزیکی نیست و افراد به سبب آنچه که انجام داده اند، رنج می برند. در این نمایشنامه خواندنی سه شخصیت نا آشنا و غریبه به نام هایگارسن، اینز و استل و یک شخصیت فرعی تر وجود دارند و اینها هیچ وجه مشترکی با هم ندارند، در اتاقی بسته به سر می برند.گارسن مردی بسیار بزدل است که از جنگ فرار کرده است، اینز زنی خبیث و مظنون به قتل شوهر دوستش است و اما استل کودک کشی است که عذاب وجدان این عمل بر سینه اش سنگینی می کند. آنها مرده اند و این اتاق تصویر سارتر از جهنم است. مکانی بدون خواب و رویا، بدون چشم بر هم زدن و بی کتاب و پنجره و… هیچ آیینه ای وجود ندارد تا به کمک آن خودشان را همان طوری که دیگران می بینند، مشاهده کنند. دوزخی که در آن خبری از شکنجه گر نیست تا آنها را شکنجه ی فیزیکی بدهد. آنها به سبب پشیمانی خودشان را شکنجه می دهند و تلاش می کنند با توجیه های خودشان زندگی ای را که زیسته اند، بررسی کنند. آنها با انتقادها و با شناختی که به زودی از عیوب دیگری به دست می آورند، همدیگر را شکنجه می دهند. این اثر کاری  تاثیر گذار است که بن مایه های اندیشه فلسفی سارتر نیز به شکل بارزی در آن دیده می شود. این نمایشنامه را سارتر در زمانی نوشت که پاریس تحت اشغال آلمان نازی بود و نخستین بار در ماه مه 1944 در تئاتر ویوکولومبیه روی صحنه رفت. سارتر در این نمایشنامه با استادی موقعیتی را تدارک دیده تا شخصیت ها در هراس از عاقبتی که در انتظار آنها است به مرور گذشته خود بپردازند. دوزخ شاید بهترین نمایشنامه سارتر نباشد اما از جنبه هایی مهمترین نمایشنامه اوست. به خصوص اثری کلیدی است که همراه با تهوع در اوایل کارنامه او بازتاب دهنده دیدگاه های فلسفی او و مشخصا اگزیستانسیالیسمی که از آن پس به عنوان چهره شاخص نمایندگی می کرد.

 

آیا تمرینات  نمایش دوزخ شروع شده است؟

دور خوانی متن و انتخاب کامل عوامل شروع شده و برای اجرای نمایش تماشاخانه پالیز را مد نظر دارم.

 

 حضور چه بازیگرانی در نمایش قطعی شده است؟

نسیم ادبی، فرزانه سهیلی و مرضیه بدرقه حضورشان در نمایش قطعی است وبرای انتخاب بازیگر نقش مرد مشغول مذاکره هستم. سرمایه گذار نمایش هم مسعود حکم آبادی است. الهام شعبانی هم طراحی لباس را انجام می دهد و امیدوارم دانش اقبال شاوی علی رغم مشغله کاریشان بتوانند به عنوان مشاور پروژه در این نمایش کنار ما حضور داشته باشند.

 

این اولین تجربه کارگردانی شما است ؟

در تئاتر حرفه ای بله، اما در دوران تحصیل در دانشگاه چند نمایش را کارگردانی کرده بودم.

 

به چه دلیل خودتان در نمایش بازی  نمیکنید؟

خیلی علاقه داشتم تا در نمایش بازی کنم؛ اما ترجیح دادم تا تمام تمرکزم روی کارگردانی معطوف باشد. کارگردانی کار سختی است.

 

در این دو سال اخیر با شایستگی در سینما  و تئاتر حضور داشته اید؟

بله، تلاش کردم انتخاب های خوبی داشته بشم کما اینکه دو فیلمم در سال قبل یعنی ویلایی‌ها و سد معبر برایم دستآوردهای بسیار مهمی داشت و به خاطر سد معبر کاندیدای دریافت جایزهای ازیک جشنواره معتبر خارجی شدم . الان هم در فیلم جاندار به کارگردانی مشترک حسین امیری و پدرام پور امیری مشغول به ایفای نقش هستم. در این فیلم با بازیگرانی نظیر مسعود کرامتی، فاطمه معتمد آریا، حامد بهداد، جواد عزتی و ... همبازی هستم و امیدوارم در جشنواره فیلم فجر به نمایش در بیاید.

 

بازیگری هستید که نقش های متفاوتی را بازی می کنید؛ چقدر به ایفای نقش های متفاوت علاقه دارید؟

برای هربازیگری ایفای نقش های مختلف دارای جذابیت است و من هم با انتخاب‌هایم به خصوص در تئاتر تلاش می کنم بیشتر این نوع نقش ها را بازی کنم.

 

آیا اعتقاد دارید برای ایفای نقش باید به سراغ مابه ازا واقعی هم رفت؟

بسته به جنس و نوع نقش دارد؛ نقش هایی ازجنس ویرجینا در نمایش خانه پاکیزه این نیاز را دارند که برای ایفای درستشان به سراغ نمونه واقعی برویم. البته در برخی از کارهای رئالیستی کمتر چنین نیازی احساس می شود و متن اگر درست وکامل باشد می تواند بازیگر با رجوع به آن، با نقش ارتباط درست و منطقی برقرار کند.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی