در حال بارگذاری ...

دفاع اغراق‌آمیز و مخالفت سرسختانه طرح استقرار گروه‌ها را به ویرانی می‌کشد

طرح‌های این چنینی را دو دسته به ویرانی می‌کشند، یک دسته آنهایی که ناشیانه به دفاع اغراق آمیز و منفعت طلبانه از چنین طرح‌هایی می‌پردازند و یک دسته افرادی که باز هم ناشیانه به فعالیت‌ سرسختانه پرداخته و اپوزیسیون آنها تنها با مخالفت ثبات می‌یابد. اما برای اجرای این طرح نیاز به نگاهی معتدل و واقعیت‌پذیر است.

واگذاری اختیارات مدیریتی تئاتر به اهالی تئاتر یک فرصت تاریخی است که اگر به درستی از آن استفاده نشود خاطره‌ا‌ی ناخوشایند را در ذهن اهالی تئاتر کشور باقی می‌گذارد.
علی‌اصغر دشتی نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر با بیان مطلب بالا گفت:«در مدیریت جدید مرکز هنرهای نمایشی و در دو مدیریت اساسی آن یعنی شورای نظارت و ارزشیابی و شورای مدیریتی تئاترشهر از هنرمندان استفاده شده است. اینکه میزان توفیق و یا عدم توفیق به چه اندازه بوده جای بحث فراوان دارد. بنابراین وقتی مدیریت تئاتر کشور به هنرمندن واگذار می‌شود یعنی بخشی از مدیریت به جامعه تئاتری واگذار شده و در توفیق و عدم توفیق این مدیریت(منهای مسائل کلان فرهنگی) جامعه تئاتری هم نقش بسزایی دارد.»
وی افزود:« انتخاب مدیران هنری تالارها دومین مرحله از واگذاری بخشی از اختیارات به اهالی تئاتر است که متاسفانه در دو گام نخست، آن طور که باید و شاید گفت‌وگوی مورد نظر بین مدیریت و اهالی تئاتر به وجود نیامد. چنانچه قرار باشد همزمان با استقرار گروه‌های نمایشی طرح انتخاب مدیران هنری نیز به اجرا درآید، تنها مسئله‌ای که لازمه این رویداد است برقراری گفت‌وگوی منطقی، و نه از سر موضع از سوی طرفین است.»
این کارگردان تئاتر خاطر نشان کرد:«هر هدفی که باعث شده نظام مدیریتی تئاتر به این کار اقدام کند، لازم است، جامعه تئاتر و مدیران هنری با هوشمندی در جهت منافع همه جانبه تئاتر از آن استفاده کنند. پس به نظر می‌رسد امروز قبل از هر چیز باید همزمان با اجرای این طرح فرهنگ تازه‌ای در روابط تئاتری ما ایجاد شود چرا که در غیر این صورت تنها چند پست تازه مدیریتی تقسیم شده است.»
دشتی همچنین گفت:« طرح‌های این چنینی را دو دسته به ویرانی می‌کشند، یک دسته آنهایی که ناشیانه به دفاع اغراق آمیز و منفعت طلبانه از چنین طرح‌هایی می‌پردازند و یک دسته افرادی که باز هم ناشیانه به فعالیت‌ سرسختانه پرداخته و اپوزیسیون آنها تنها با مخالفت ثبات می‌یابد. اما برای اجرای این طرح نیاز به نگاهی معتدل و واقعیت‌پذیر است.»
وی اشاره کرد:« از سوی دیگر ارائه کنندگان این طرح باید با استحکام تمام به عنوان پشتوانه مدیران هنری از آنها حمایت کرده و اختیارات شایسته یک مدیر هنری را در اختیارشان قرار دهند و برای انتخاب مدیران هنری هم به توانایی افراد توجه کنند. به نظر من گام سوم هر چند ریشه در دو گام نخست دارد ولی اساسی‌ترین گام محسوب شده و می‌تواند کاستی‌های موجود در دو گام اولیه را نیز اصلاح کند.»