در حال بارگذاری ...

تیم فوتبال: آری ,گروه تئاتر: نه

گفت و گوی سایت ایلنا با عباس جهانگیریان کارشناس تئاتر و عضو هیئت مدیره خانه تئاتر

آمیزش هنر با صنعت می‌‏تواند در پیشبرد اهداف و توسعه اقتصادی نقش بسیار مهمی را ایفا کند. امری که امروزه در جوامع توسعه یافته و پیشرفته به خوبی رعایت شده است.
عباس جهانگیریان", کارشناس تئاتر و عضو هیئت مدیره خانه تئاتر, در گفت و گو با خبرنگار گروه هنر ایلنا, پیرامون نقش تئاتر در ارتقای تولید و توسعه اقتصادی با بیان مطلب بالا گفت: همانطور که همه ما می‌‏دانیم طبق قوانین و مقررات, ساعت فعالیت یک کارگر در یک کارخانه 8 ساعت است. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کردیم که از این 8 ساعت که کارگر در یک واحد صنعتی مشغول به کار است , فعالیت فوق برنامه‌‏ای صورت می‌‏گیرد؟ آیا این کارگر بعد از فعالیت 8 ساعته خود, سرگرمی دارد که بتواند دشواری فعالیت 8 ساعته خود را برطرف کند.
وی افزود: در ممالک توسعه یافته و یا در حال توسعه مسئولان واحدهای تولیدی- صنعتی برای بالا بردن راندمان کاری وجلوگیری از خستگی وایجاد روان سالم برای کارگران برنامه های بسیاری را تئاتر نیز درآن سهم مهمی را ایفا می کند,تدارک دیده اند . به طوری که در کشورهایی مانند سنگاپور و اندونزی, بعد از اتمام کار روزانه در طول راه باز گشت به خانه, نمایش های شادی آور و عروسکی تدارک دیده شده است که تا حدی بتواند روح خسته کارگران را التیام دهد.
این کارشناس تئاتر خاطر نشان کرد: در گذشته های نه چندان دور, برنامه هایی برای ترغیب کارگران به فعالیت های هنری می شدکه برگزاری جشنواره های تئاتر کارگران از این دسته اند .اما متا سفانه بعد از چندی برگزاری آن دچار وقفه شد و بعد از مدتی نیز تعطیل شد و درد ناک تر اینکه وزارت کار وامور اجتماعی که تنها متولی دولتی این مسئله بود, هیچ اقدامی در این خصوص انجام نداد.
"جهانگیریان" تصریح کرد:هم اکنون بسیاری از واحدهای تولیدی در کشور هستند که برای خود انواع واقسام تیم های ورزشی تشکیل داده اندکه این امر می تواند از جهات بسیاری مطلوب باشد. اما آیا واحد تولیدی - صنعتی را سراغ دارید که برای خود یک گروه تئاتر داشته باشد؟ آیا کارگران باید ورزش دوست باشند.
عضو هیئت مدیره کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر گفت:متاسفانه کارگران کارخانه ها در طی چند سال اخیر به سوی فحشا و فساد سوق پیدا کرده اندو این امر همه ناشی از عدم برنامه کافی و لازم برای امور فرهنگی وهنری کارگران است.این مسئله به خودی خودباعث می شودکه نه تنها در تولید ورونق اقتصادی پیشرفت نکنیم بلکه هر روز یک گام به عقب تر برویم.