در حال بارگذاری ...
آلبرت بیگ‌جانی دبیر بخش ایران جشنواره خبر داد

بخش ایران جشنواره هایفست در یادبود لوون هفتوان برگزار می‌شود

آلبرت بیگ‌جانی دبیر بخش ایران جشنواره هنرهای اجرایی هایفست از برپایی بخش ویژه ایران در یادبود لوون هفتوان هنرمند فقید در این دوره خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر آلبرت بیگ جانی کارگردان تئاتر در خصوص فعالیت‌های گروه "دیماک" به خبرنگار ایران تئاتر گفت: « دیماک» عنوان گروهی است که من سرپرستی آن را بر عهده دارم . متاسفانه در اواخر سال گذشته و با از دست دادن لوون هفتوان که پروژه هایی را با او داشتیم شوکی به گروه وارد شد که امکان تهیه اثری جدید را از ما گرفت و به همین دلیل سراغ چند کار قدیمی گروه رفتیم. یکی از این کارها نمایش تک نفره «مارشملو» است که تا کنون در ایران اجرا نشده ولی پیش از این اجراهای خارجی زیادی داشته است. با توجه به اینکه بازیگر قبلی این نمایش چند سالی است در دسترسمان نیست، آقای داریوش مودبیان از بازی در این نمایش استقبال کردند و بعد از دو اجرای آزمایشی در موزه استاد انتظامی از نتیجه کار هم بسیار راضی بودند. در این فاصله از این نمایش برای اجرا در بوسنی دعوت شد که متاسفانه امکانش فراهم نشد، اما توانستیم در جشنواره "لوویو" اوکراین با این نمایش حضور داشته باشیم و با استقبال خوبی هم مواجه شدیم. همچنین از طرف جشنواره های تاجیکستان و جشنواره واگن لیتوانی و همینطور جشنواره هایفست ارمنستان دعوت هایی برای اجرا داریم که امیدواریم امکان حضور در این رویدادها را داشته باشیم. تا امروز حضور این نمایش در جشنواره واگن لیتوانی قطعی شده که از 7 تا 12 سپتامبر برگزار خواهد شد.

به گزارش ایران تئاتر این کارگردان شناخته شده تئاتر همچنین در ارتباط با ویژگی های ساختاری نمایش «مارشملو» بیان کرد: این نمایش به شیوه تئاتر کاغذی تهیه شده است. دیزاین این کار را در حقیقت پسرم وقتی که تنها 10 سال داشت انجام داده و فضایی کاملاً فانتزی دارد. این نمایش از داستان "لافکادیو" شل سیلورستاین الهام گرفته شده و حکایتی مدرن از داستانی است که در جنگل و بخش هایی از آن هم در شهر نیویورک می گذرد. نمایش فضایی مدرن دارد و اگرچه نمی توانم مشخصاً بگویم کاری کودکانه است ولی می تواند برای کودکان هم جالب باشد. شیوه اجرای این نمایش به گونه ای است که همزمان با عروسک و بازیگر شکل می گیرد؛ در این اثر بعضی وقت ها بازیگر از عروسک جدا می شود و بازی خودش را دارد، و بعضی مواقع دوباره وارد صحنه می شود؛ در حقیقت این دو در نمایش مکمل هم هستند.   

بیگ جانی همچنین درباره دیگر فعالیت های خود در عرصه تئاتر اظهار کرد: نمایش « رابطه» به کارگردانی نازنین والاجم امسال به واسطه ما به جشنواره " پوتی" رفت که اجرایی قدرتمند در حوزه تئاتر بدن بود و در این جشنواره مورد استقبال خوبی قرار گرفت. احتمال دارد همین اثر را برای اجرا در بخش ایران جشنواره هایفست بفرستیم. امسال همچنین تهیه کنندگی نمایش « ستاره‌ها و باران» باز هم به کارگردانی نازنین والاجم را بر عهده داشتم که در جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک اجرا خواهد شد. این نمایش در فضای باز اجرا می شود و محوریت آن اسطوره های ایرانی و بر فرم و ماسک استوار است. 

بیگ جانی که دبیری بخش ایران جشنواره هنرهای اجرایی هایفست را بر عهده دارد، در خصوص زمان و نحوه برگزاری این دوره از جشنواره گفت:  جشنواره هایفست هر ساله از اول اکتبر برگزار می شود، اما امسال به دلیل هماهنگی با برنامه یکی از گروه های قدرتمند جشنواره از کشور لهستان این دوره سه روز زودتر یعنی از 27 سپتامبر آغاز به کار خواهد کرد. 

او در ادامه با اشاره به تدارک بخشی ویژه در این دوره از جشنواره گفت:  در این دوره بخش ایران جشنواره هایفست را در یادبود لوون هفتوان خواهیم داشت که احتمالاً با حضور خانواده این هنرمند همراه خواهد بود. برنامه های متنوعی در این بخش پیش بینی شده که از جمله آن ها می شود به نمایشگاه عکسی از فعالیت تئاتری او ، همچنین سخنرانی هایی با محوریت شخصیت و فعالیت های این هنرمند اشاره کرد. 

این هنرمند عرصه تئاتر درباره چگونگی برگزاری این دوره از جشنواره هایفست بیان کرد: به دلیل تحولات سیاسی و اجتماعی که ماه های گذشته در ارمنستان روی داد، وزارت فرهنگ این کشور هنوز آنطور که باید استقرار نیافته،طوری که برگزارکنندگان دیگر جشنواره بین المللی ارمنستان،که "جشنواره پانتومیم ینگی باریان "نام دارد،مجبور به تعلیق آن شدند. بودجه جشنواره هایفست نیز دچار کاهش شده است. . تا امروز انتخاب آثار جشنواره در بخش اصلی قطعی شده اما در بخش جنبی احتمال تغییرات وجود دارد.




نظرات کاربران