جلالی تهرانی: تنها متنی را امضاء میکنم که چند بار آن را بازنویسی کرده باشم
جلال تهرانی، کارگردان و نویسنده تئاتر که کارگاه نمایشنامهنویسی او در شهر گرگان در حال برگزاری است، به سایت ایرانتئاتر گفت:«معمولاً متنهایمان را در تمرین بازنویسی میکنیم چون باید بین متن از قبل نوشته شده و مناسبات اجرایی تناسب ایجاد کنیم. بازنویسیها به علت ضعف متن نیست، بلکه معمولاً کار امکانات تازهای را در اختیار میگذارد و متن باید با آن هماهنگ شود. گاه با بازیگرانی روبهروییم که با نقش فاصله دارند و نقش باید به آنان نزدیک شود یا مستلزم تغییر امکانات فنی است. بازنویسی جزء مراحل نگارش نیست و من نیز متنی را امضاء میکنم که چند بار آن را بازنویسی کردهام.»
جلال تهرانی معتقد است:«بازنویسی نمایشنامه جزء نگارش محسوب نمیشود چون متنی کامل است که چندین بار بازنویسی شده باشد.»
جلال تهرانی، کارگردان و نویسنده تئاتر که کارگاه نمایشنامهنویسی او در شهر گرگان در حال برگزاری است، به سایت ایرانتئاتر گفت:«معمولاً متنهایمان را در تمرین بازنویسی میکنیم چون باید بین متن از قبل نوشته شده و مناسبات اجرایی تناسب ایجاد کنیم. بازنویسیها به علت ضعف متن نیست، بلکه معمولاً کار امکانات تازهای را در اختیار میگذارد و متن باید با آن هماهنگ شود. گاه با بازیگرانی روبهروییم که با نقش فاصله دارند و نقش باید به آنان نزدیک شود یا مستلزم تغییر امکانات فنی است. بازنویسی جزء مراحل نگارش نیست و من نیز متنی را امضاء میکنم که چند بار آن را بازنویسی کردهام.»
وی که به بهانه پذیرفته شدن نمایشنامه"دراکولا" با خبرنگار ما گفتوگو میکرد، گفت:«"دراکولا" از نمایشنامههای سال 81 ـ 82 من است که سه پرسوناژ دارد. میدانم که چند متن قدیمی دیگرم را نیز دانشجویان در شهرهای اهواز، گرگان، شیراز و تنکابن تمرین میکنند. نگاه تجربی کارگردان به کار و این که با پاسخهای از پیش معلوم به سراغ متن نرود برای اطمینان من به کارگردان کفایت میکند.»
وی تأکید کرد که چون کوچکزاده، کارگردان"دراکولا" این نگاه تجربی را دارد، نگران اجرا نیست و افزود:«در نگاه تجربی به اثر نمایشی خوب یا بد بودن اجرا مهم نیست.»
تهرانی در پاسخ به این که چرا برای جشنواره تئاتر فجر کار پیشنهاد نداده، گفت:«به علت فشار کاری که در جشنواره به گروه و به خودم وارد میشود، تمایلی به این کار ندارم. ضمن این که مجموعه محدودیتهای تولید برای جشنواره با شیوه من در کارگردانی مناسبت ندارد. بعد از چند تجربه حضور جشنوارهای تصمیم گرفتم دیگر برای جشنوارهها کار نکنم؛ مگر با کاری که از پیش آماده باشد یا شرایط قابل پیشبینی داشته باشد.»