در حال بارگذاری ...
کارگردان «بعد از صبحانه» حاضر در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی در گفت‌وگو با ایران تئاتر

تأکید بر نوآوری و خلاقیت در فراخوان جشنواره واقعاً خوشحال کننده بود

محمد صاحبی کارگردان نمایش «بعد از صبحانه» می‌گوید: تأکید بر مسئله نوآوری در فراخوان جشنواره واقعاً خوشحال‌کننده بود به همین خاطر تلاش کردیم هم به لحاظ تکنیکال و هم به لحاظ متریال کاری را انجام بدهیم که خودمان هم پیش‌ازاین انجام نداده باشیم.

جمعه دوم شهریورماه تالار سایه مجموعه تئاترشهر در دومین روز برگزاری هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک میزبان نمایش عروسکی «بعد از صبحانه» به کارگردانی محمد صاحبی است. این نمایش که برای بزرگسالان تولید شده در این روز در دو سئانس 18 و 20:15 به مدت 45 دقیقه اجرا می‌شود.

نمایش «بعد از صبحانه» به نویسندگی مشترک ناهید وثیقی و مصطفی اوصانلوی در حالی روی صحنه می‌رود که محمد صاحبی علاوه بر کارگردانی این نمایش، طراحی صحنه، طراحی نور و طراحی پوستر و بروشور را نیز خود انجام داده است. طراحی عروسک‌ها نیز در این اثر توسط محمد صاحبی و مهنوش نراقی به‌طور مشترک انجام‌شده و پرستو آریاکیا، فاطمه پورهاشمی و مهنوش نراقی به‌عنوان عروسک‌گردان در این نمایش با این کارگردان جوان همکاری می‌کنند.

محمد صاحبی کارگردان نمایش عروسکی «بعد از صبحانه» در پاسخ به این سؤال که با توجه به تأکید بر سه مقوله توجه به عنصر نوآوری و شگفتی به‌عنوان ویژگی نمایش عروسکی، توجه به مخاطب به‌عنوان یکی از ارکان اصلی هنر نمایش و توجه ویژه به ساختار درست و منسجم و وجوه دراماتیک نمایشنامه در فراخوان جشنواره، در طول تولید این اثر چقدر این موارد را مدنظر داشته، به ایران تئاتر گفت: تأکید بر مسئله نوآوری در فراخوان جشنواره چیزی بود که واقعاً من از دیدن آن خوشحال شدم و به همراه گروهمان بسیار تلاش کردیم تا هم به لحاظ تکنیکال و هم به لحاظ متریال، کاری را در این دوره جشنواره انجام بدهیم که ازنظر نوآوری برای خودمان نیز تازه باشد و پیش‌ازاین انجام نداده باشیم.

صاحبی که امسال برای چهارمین بار است که تلاش کرده در جشنواره حضور داشته باشد و در این راستا نیز کارش توانسته نظر هیات بازبینی جشنواره را به خود جلب کند، بابیان اینکه او و گروهش نزدیک به 5 ماه درگیر تمرینات این نمایش بودند، با بیان اینکه در این نمایش به دنبال روایت داستان و قصه‌گویی نبوده، اظهار کرد: تمرکز و تلاش ما در این کار بیشتر بر خلق تصاویر و فضاسازی بوده و به همین خاطر سعی کردیم در طراحی صحنه‌ رعایت تمام جزئیات را در نظر بگیریم و بسازیم.

کارگردان نمایش «بعد از صبحانه» ادامه داد: این نمایشی هیچ دیالوگی ندارد و تکنیک مورداستفاده در کار تکنیک رومیزی یا Top table است که در آن تنها کاراکتر نمایش توسط سه عروسک‌گردان بازی داده می‌شود. درواقع همین مسئله دلیلی آن است که سعی کردیم که در ساخت عروسک به لحاظ فنی و همچنین انتخاب متریال شیوه‌ای را بکار ببریم که عروسک‌مان توانایی انجام کارها را به شکل واقع‌گرایانه داشته باشد.

او همچنین درباره داستان این نمایش توضیح داد: نمایش «بعد از صبحانه» درباره شخصی است که در یک اتاق تشریح کار می‌کند و به دنبال یافتن چیزی درون بدن انسان است. به عبارتی در طول نمایش و در پی مواجهه‌ی این شخص با فضای پیرامونش و تغییراتی که به‌واسطه‌ی اعمال او در آن شکل می‌گیرد فضای کلی داستان را می‌سازد. ضمن اینکه برای تلاش کردیم برای اینکه مخاطب بتواند ارتباط بهتری با کار برقرار کند در ساخت موسیقی و صداسازی‌ها جزییات اعمال را با کمک صدایی که توسط عروسک تولید می‌شود، در ترکیبی مناسب با صدای محیط و موسیقی قرار بدهیم.

لازم به یادآوری است، نمایش «بعد از صبحانه» نوشته مشترک با کارگردانی محمد صاحبی، روز جمعه دوم شهریورماه در دو سئانس 18 و 20:15 به مدت 45 دقیقه برای مخاطب نوجوان و بزرگسال در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک با دبیری مرضیه برومند از 1 تا 7 شهریورماه 97 در تهران برگزار می‌شود.




نظرات کاربران