در حال بارگذاری ...
گزارشی از یک بخش جدید در جشنواره نمایش عروسکی

رقابت نمایشی دانش آموزان سراسر کشور

در هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک، هفت نمایش از سراسر کشور به عنوان نمایندگان تئاتر دانش‌آموزی به صحنه می‌روند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

به گزارش ایران تئاتر هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با معرفی دو بخش تازه برگزار می‌شود و بخش تجربه و دانش‌آموزی، در این دوره از جشنواره برای اولین بار تعریف شده‌اند. برگزارکنندگان این جشنواره امیدوارند این دو بخش فضای مناسبی برای معرفی استعدادهای تازه در سطح مدارس و نیز دانشگاه‌ها فراهم کند. با توجه به اینکه همواره از سهم اندک تئاتر در مدارس گله‌مند بوده‌ایم، این حضور را شاید بتوان به فال نیک گرفت تا سرآغازی برای همکاری‌های بیشتر میان وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.


به دنبال فلک؛ جست و جویی برای یافتن علت بیچارگی
"به دنبال فلک" نام نمایشی است که از هنرستان جنت "فارسان" با مربی‌گری نوشین فرهادی در این بخش روی صحنه می‌رود.
در خلاصه داستان این نمایش که مدت زمان اجرای آن 26 دقیقه است، آمده: مرد فقیری برای یافتن علت بیچارگی‌اش راهی سفر می‌شود تا شاید با پیدا کردن فلک بتواند علت بدبختی‌اش را جویا شود. در مسیر با گرگ، پادشاه و ماهی غول پیکر روبرو می‌شود و...
بازیگران و بازی‌دهندگان و صداپیشگان این نمایش مهتاب قاسمی، لیلا سلیمانی، شیما احمدی، هانیه طالبی، سارا کاظمی، فرشته امامی و مریم امرا هستند.


چرا ماهی خندید؟
"خنده ماهی" نام نمایشی است که از مدرسه استعدادهای درخشان فارابی بندر لنگه اجرا می‌شود و با مربی گری امین سالاری اجرا می‌شود.
در خلاصه داستان این نمایش که مدت زمان اجرای آن 15 دقیقه است، آمده:"همسر حاکم لنگه دستور صید ماهی قرمز می‌دهد. عیود ماهیگر ماهی قرمز را صید کرده و نزد حاکم می‌رود. ماهی با دیدن ملکه می‌خندد و حال عیود هفت روز مهلت دارد برای یافتن پاسخ خنده‌ی ماهی.
بازیگران و بازی‌دهندگان این نمایش، معراج صوغانی، متین رجایی، مهیار قاسمی، سید علی فاطمی، امیررضا پاسلار، یاسین رفسنجانی، مبین سخی و علیرضا دهقانی هستند.


خواب ربایی به سبک عروسکی
نمایش "خواب ربا" کاری از مدرسه سینما تئاتر هنر هفتم از تهران است که با مربی‌گری افسانه زمانی به صحنه می‌رود.
این نمایش با برداشتی آزاد از قصه‌های شل سیلوراستاین آماده اجرا شده است.
مدت زمان اجرای این اثر نمایشی 30 دقیقه است و بازیگران و بازی‌دهندگان آن بر عهده هومن اردکانی‌زاده، سبحان سهراب، صدرا معمر، فاطمه حیدرهانی، نیکا مشهدی، نیوشا ساعتچی، مهدی دانشور، غزل قنبریان، سانیا احتجاب و هستی زمان وزیری است.


روایتی دانش‌آموزی از کاوه و ضحاک
"خوراک ماران" عنوان نمایشی است که از مدرسه "فرزانگان دورۀ دوم"  شهر گنبد کاووس و با مربی‌گری غزاله عبادی به صحنه می‌رود.
در خلاصه داستان این نمایش که مدت زمان اجرای آن 26دقیقه است، آمده: "ضحاک مرداس را کنار زد و خود بر تخت شاهی نشست. ضحاک که دید جمشید در دل اهل دین جایگاهی ندارد، از همان اهل سپاهی ساخت، به ایران تاخت و جام جمشید ستاند.
بازیگران و بازی‌دهندگان این نمایش، مائده عطائی، پارمیدا چمن پیرا،کیمیا میردار، گونای آهی، زهرا باقریان، هانیه طاطاری، مریم قزل سفلو، آیدا سارانی، پریسا اسلامی، نادیه پرنیان و یلدا مفیدی‌فر هستند.

 

اختراعی برای پیدا کردن مادر
"سفر به آینده" از مدرسه موعود تهران با مربی‌گری، داودسرآبادانی دیگر نمایشی است که به صحنه‌ می‌رود.
در خلاصه داستان این نمایش که مدت زمان اجرای آن 27 دقیقه است، آمده:"لوییز پسربچه‌ای 13 ساله است که عاشق اختراع است. او در پرورشگاه زندگی می‌کند و برای پیدا کردن مادر خود دستگاه زمان را اختراع می‌کند. او توسط این دستگاه در زمان گم می‌شود و به آینده خود می‌رود در آینده با خودش رو به رو می‌شود و ...
بازیگران و بازیدهندگان آن امیرطاها طاهریان، متین بیگدلی، آرمین رحیمی مقدم، پارسا دربندسری        علی سورانی، امیرمهدی علی محمدی، مصطفی حاج صادق، محمدامین عباسچیان، سینا محمدی، محمد فرحزادی و علی اشکانی هستند.   


آرش کمانگیر در نمایش"کمانه جاودانه"

"کمانه جاودانه" نمایشی است از مدرسه سما 2 تهران که با مربی گری  سمیه گلباز به صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این نمایش که مدت زمان اجرای آن 18 دقیقه است، آمده:" آرش مردی از سرزمین ایران است که تصمیم می‌گیرد در نبرد ایران و توران شرکت کند و شرط دشمن را که کمانگیری باید کمانی پرتاب کند تا مرز ایران و توران مشخص شود و او نماینده‌ی ایرانیان می‌شود تا این کار بزرگ را انجام دهد و از جان و روح خود مایه می‌گذارد تا مرز ایران مشخص شود و پیام‌ آور شادی برای مردم ایران باشد.

بازیگران و بازی‌دهندگان این نمایش یاسمن میرزایی، الهام آریانی، پرنیان شیخ حسنی، نازنین ملازینعلی(نگار رضایی، سیده زهرا عبدالغفوریان، سمیه گلباز و شراره یوسفی هستند.

 

روایتی دیگر از موسی و شبان

"موسی شبان" نمایشی است از دبیرستان شهید عالمی شهر قدس که با مربی‌گری حجت هاشمی اجرامی‌شود.

در خلاصه داستان این نمایش که مدت زمان آن 15 دقیقه است، آمده: "در این نمایشنامه معجزات حضرت موسی؛ شکافتن دریا و تبدیل عصایش به اژدها و بلعیدن مارها نمایش داده می‌شود. در نهایت موسی با چوپان که درحال راز و نیاز بر اساس تفکرات خود است، روبرو می‌شود.

بازیگران و بازی‌دهندگان این نمایش، علیرضا قزوینی، امیر حسین زنگنه، ابوالفضل محمدزاده، امیر حسین مرادیان، رضا نیازی، علی سلطانی، سینا گرشاسبی، امیر محمدی، محمد حیاتی، مهدی فخشوری، حمیدرضا خلج و سیاوش رضایی هستند.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار خواهد شد. شادپیمایی این دوره از جشنواره روز چهارشنبه 31 مرداد ماه از ساعت 17 تا 20 در مجموعه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد (بوستان آب و آتش) برگزار می‌شود و همه افراد و خانواده‌ها از طیف‌های مختلف برای حضور در این جشن شادی دعوت شده‌اند. تنها شرط حضور در این جشن، همراه داشتن عروسک است. همچنین سایت جشنواره نمایش عروسکی به نشانی اینترنتی tehranmobarak.com  دربردارنده جزییات برگزاری این رویداد هنری است.




نظرات کاربران