در حال بارگذاری ...
کارگردان «آرزوهای بافتنی» حاضر در جشنواره نمایش عروسکی در گفت‌وگو با ایران تئاتر

جشنواره غیررقابتی سالم‌تر از جشنواره رقابتی است

کبری مالمیر کارگردان نمایش «آرزوهای بافتنی» معتقد است؛ وقتی جشنواره رقابتی نباشد کارگردان‌ها و گروه‌های تئاتری به شکل سالم‌تری کار می‌کنند چراکه دیگر رقابتی وجود ندارد و تنها هدف گروه‌ها لذت بردن مخاطبان است.

سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روز 4 شهریورماه و در چهارمین روز برگزاری هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک میزبان نمایش «آرزوهای بافتنی» نوشته فرهاد اسماعیلی با کارگردانی و بازیگری کبری مالمیر است.

این نمایش بعنوان یکی از آثار تقدیر شده بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان و همچنین یکی از پرمخاطب‌ترین آثار اجرا شده در میان تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در این روز برای مخاطب کودک، نوجوان و خانواده اجرا می‌شود.

کبری مالمیر بازیگر و کارگردان نمایش «آرزوهای بافتنی» در پاسخ به این سوال که با توجه به تأکید فراخوان جشنواره بر سه مقوله توجه به عنصر نوآوری و شگفتی به‌عنوان ویژگی نمایش عروسکی، توجه به مخاطب به‌عنوان یکی از ارکان اصلی هنر نمایش و توجه ویژه به ساختار درست و منسجم و وجوه دراماتیک نمایشنامه، به نظر او این سه مقوله چقدر در انتخاب آثار حاضر در بخش کودک، نوجوان و خانواده جشنواره لحاظ شده، به ایران تئاتر گفت: راستش وقتی به اسامی آثار نگاه می‌کردم با توجه شناختی که از کارهای همکارانم داشتم به نظر می‌رسد که واقعا انتخاب‌ها بر اساس همین الگوهای مورد تاکید صورت گرفته. در واقع چیزی که برای من بعنوان کسی که می‌خواهد کارش را در جشنواره ارائه کند خیلی مهم بود این نکته بود که داوران در هر دو مرحله وقتی نمایش را می‌دیدند بعد از اجرا وقت می‌گذاشتند و درباره وجوه مختلف کار با من صحبت می‌کردند و این برای من خیلی ارزشمند بود. البته بعضی از همکاران گلایه‌هایی در این زمینه داشتند اما حداقل در رابطه با کار من اینگونه نبود و داروان هم وقت گذاشتند و هم پیشنهادهایی به من دادند؛ به ویژه در مرحله دوم که نمایش ما را دیدند در رابطه با کار خیلی صحبت کردند و این نشاندهنده آن است که معیارهایی دارند که برایشان مهم است که در انتخاب‌هایشان لحاظ بشود.

کارگردان نمایش «آرزوهای بافتنی» در ادامه درباره قصه این نمایش توضیح داد: این اثر داستان کلاف بافتنی‌ای است که دیگر شاد نیست و در بازی‌های دوستانش شرکت نمی‌کند. او چیزی در سر دارد که نمی‌تواند به دیگران بگوید؛ برای همین نمی‌خواهد بافته شود. خاله بافتنی متوجه می‌شود که او نگران زندگی بچه‌هایی است که در مناطق کم آب دچار مشکل هستند و نمی‌داند چطور به آن‌ها کمک کند...

مالمیر با بیان اینکه پیام اصلی این نمایش مشکل خشک‌سالی است، درباره روند برقرار کردن ارتباط با مخاطب خردسال افزود: برای کار با مخاطب خردسال زبان کار باید ساده باشد و برخی مفاهیم در نمایش تکرار شود. وقتی ما مسئله را پیچیده می‌کنیم مخاطب خردسال با ما همراه نمی‌شود و سختی کار این است که انتقال پیام باید ساده و زیبا باشد؛ چراکه منطق این مخاطبان و مفاهیم ارتباطی آن‌ها هنوز به طور کامل شکل نگرفته است.

این کارگردان تئاتر در ادامه درباره بحث رقابتی شدن جشنواره عروسکی که توسط بعضی از کارگردان‌های حاضر در جشنواره مطرح شده، نیز با بیان اینکه او ترجیح می‌دهد که جشنواره رقابتی نباشد، اظهار کرد: وقتی جشنواره رقابتی می‌شود هر کاری که بعنوان اثر برگزیده انتخاب می‌شود پشت آن به نوعی حرف‌هایی وجود دارد. بعنوان مثال من الان چند سال است که در جشنواره کودک و نوجوان همدان شرکت می‌کنم و دارم می‌بینم هر سال از این حرف‌ها که واقعا خوشایند هیچکس هم نیست همواره وجود دارد. در حالیکه ما همه اعضاء خانواده تئاتر هستیم و همگی برای کارهایمان زحمت می‌کشیم، حالا اینکه با کارها به طور سلیقه‌ای برخورد می‌شود یا نه، بحث دیگری است، اما قطعا اگر کاری که برگزیده می‌شود یکسری شاخص‌هایی دارد. به همین خاطر من فکر می‌کنم وقتی جشنواره رقابتی نیست کارگردان‌ها و گروه‌ها سالم‌تر کار می‌کنند چراکه رقابتی وجود ندارد و تنها هدف گروه‌ها لذت بردن مخاطب است.

او همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه امسال سومین دوره‌ای است که مرضیه برومند دبیری جشنواره را برعهده دارد با توجه به توانایی‌های این هنرمند باسابقه چه اتفاقی می‌تواند در جشنواره بیفتد که او را غافلگیر و خوشحال کند، گفت: راستش در این چند سالی که کار می‌کنم عادت کردم که دنبال اتفاق خیلی خاصی نباشم چون وقتی ما فکر می‌کنیم افرادی که هستند باید یک کار خاصی انجام بدهند (با توجه به اینکه توقع زیادی دارم) وقتی آن کارها را انجام نمی‌دهند خیلی حالم بد می‌شود. برای همین ترجیح می‌دهم که منتظر اتفاق ویژه‌ای نباشم. ولی این را مطئمن هستم که خانم برومند هم کودک و نوجوان و جنس مخاطب را خوب می‌شناسند و هم با عروسک خوب آشناست. همچنین افرادی هم که با او کار می‌کنند را به خوبی می‌شناسند در نتیجه می‌داند که دارد چه کاری انجام می‌دهد؛ و این مسئله برای من بعنوان یک کارگردان حس خیلی خوبی دارد که با کسی کار می‌کنم که می‌توانم به او تکیه کنم.

مالمیر با بیان اینکه مخاطب اصلی نمایش او خردسالان هستند، اضافه کرد: راستش واقعا دلم می‌خواهد که همه همکارانی که دارند در این حوزه کار می‌کنند بیایند با هم امسال یک اتفاقی را رقم بزنیم و آن اینکه بین کار خردسال، کودک و نوجوان تفاوت قائل بشویم تا وقتی مخاطب وارد سالن می‌شود سردرگم نباشد.

این کارگردان خاطر نشان کرد: من چند سالی‌ست که در حوزه تئاتردرمانی با کودکان کار می‌کنم و واقعا باید به تاثیر عروسک و تکنیک‌های نمایشی بر سالم‌سازی روان کودکان توجه داشت چراکه وقتی چنین ابزار قشنگی در دست داریم بهتر است از آن به بهترین نحو استفاده کنیم.

گفتنی است، نمایش «آرزوهای بافتنی» به نویسندگی فرهاد اسماعیلی و کارگردانی کبری مالمیر، کاری از گروه تئاتر «بادبادک ارغوانی»، روز 4 شهریورماه در سانس‌‌های 17 و 19 به مدت 45 دقیقه در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران اجرا می‌شود. در این نمایش آرزو صدری و پویا یزدان‌جو بعنوان بازی‌دهندۀ عروسک با کبری مالمیر همکاری می‌کنند.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک با دبیری مرضیه برومند از 1 تا 7 شهریورماه 97 در تهران برگزار می‌شود.




نظرات کاربران