در حال بارگذاری ...

هادی مرزبان: ملودی شهر بارانی را روی صحنه می برم

هادی مرزبان کارگردان پیشکسوت و قدیمی تئاتر ایران است بیش از ۳۵ سال در این عرصه فعالیت هنری دارد.با او درباره تئاتر و مخاطبان آن گفت و گو کرده ایم.

خبرگزاری سینا- مونابهرامی نیا
هادی مرزبان کارگردان پیشکسوت و قدیمی تئاتر ایران است بیش از 35 سال در این عرصه فعالیت هنری دارد.با او درباره تئاتر و مخاطبان آن گفت و گو کرده ایم.
به نظر شما چرا تماشاگران ومخاطبان تاتر کم شده است؟
به نظرم تماشاگران ومخاطبان تئاتر کم نشده است .آن چه تئاتر را به سوی زوال می کشاند عدم وجود مدیران علاقمند به این هنر است در حالی که علاقمندان به تئاتر نه تنها کم نشده است بلکه ما با افزایش مخاطبان این هنر روبه رو هستیم.
من خودم وقتی چند ماه قبل نمایش "خاطرات هنرپیشه نقش دوم "را در تالار سنگلج که اصولا به دلیل موقعیت مکانی تماشاگران ومخاطبان کمی دارد روی صحنه بردم ، در 20 شب اجرا ما هر شب با سالن پر و بدون جای خالی اجرا رفتیم. پس ما نمی توانیم بگوییم تماشاگران علاقه مند کم شده اند بلکه سیاست گذاری هنری در این زمینه ایراد پیدا کرده است . چون با وجود این که این نمایش با این استقبال از جانب مخاطب و تماشاگر روبه رو شده مسولان بنیاد رودکی با کم لطفی خوداز ادامه اجرای آن جلوگیری کردند.
پس ما باید مسوولان علاقمند و سیاستگذاران مهم هنری داشته باشیم.مدیریت هنری خیلی ریزه کاری ها دارد اما تماشاگران در حال حاضر بازیچه ما هستند و ما بازیچه مدیران .

به نظر شما اگر مشکلات اقتصادی اجتماعی وجود نداشته باشد ، تعداد تماشاگران بالاتر نمی رود؟

این مسله جای بحث طولانی دارد .بازهم می گویم تماشاگران کم نشده اند و من معتقدم بهتر هم شده اند ،اما به هر حال مسایل اقتصادی دراین امر تاثیر به سزایی دارد.
من خودم شدیدا با بالارفتن قیمت بلیط ها مخالف هستم .مشکل این است که تماشاگر را علاقمند نمی کند. ما باید ابتدا تماشاگر رامعتاد به تئاتر کنیم به طوری که تئاتر جزی از زندگی وبرنامه او شود وتماشاگر احساس کند تئاتر برای مغز و فکر و اندیشه اش مفید ولازم است. زمانی که این اتقاف افتاد و این مسئله در ذهن تماشاگر جا افتاد آن موقع ما می توانیم تماشاگر را معتاد به تئاتر کنیم و این هنر فرهنگی را وارد زندگی او کنیم.

نظر شما در باره وابسته کردن تئاتر به گیشه چیست؟

این خیانت صد در صد به تئاتر به تماشاگر وبه سازندگان تئاتر است. من شدیدا مخالفم و اگر این اتفاق بیافتد دیگر ادامه نخواهم داد.
یعنی خصوصی شدن تئاتر تاثیری در رونق آن نخواهد داشت؟
ما اگر به عقب افتاده ترین و پیشرفته ترین تئاتر کشورهای دنیا نگاهی کنیم می بینیم تئاتر باید از یک پشتوانه محکم برخوردار باشد.عدم برخورداری این هنر از سوبسید دولت نمی تواند تئاتر را نگه دارد و خیلی زود این هنر را از پای خواهد انداخت واین خصوصی شدن خیانت به تئاتر است ،زیرا که یک عده حرفه ای خود را کنار می کشند وعده ای دیگر کم همت به ابتذال تئاتر می بندند و تئاتر فقط نوعی وقت گذرانی برای مخاطبان می شود که این امر در هتل ها و مکانهای دیگر نیز امکان پذیر خواهد بود.
برای جوانانی که تازه وارد این عرصه می شود چه صحبتی دارید؟
عرصه هنر به طور کلی عاشق می خواهد و عشق. اگر دوستان تازه وارد به این عرصه برای خودنمایی ، پول، شهرت و غیره بیایند قطعا موفق نخواهند شد ،چون تئاتر برای کسانی است که حرفی برای گفتن دارند دردی دارند و استعدادی دارند.
من با 35 سال کار حرفه ای دراین عرصه هنوز قطره ای از این دریا هستم و اگر دوستان علاقمند وارد این عرصه شوند خود خواهند دیدکه با چه دریایی روبه رو خواهند شد .
به عنوان اخرین سوال برنامه آینده شما چیست؟
من اگر مسئله گیشه ای شدن از بین برود و در واقع مسولان بگویند اصلا تئاتر می خواهند یا نه نمایشنامه ای به نام "ملودی شهربارانی "نوشته اکبر رادی را روی صحنه خواهم برد.