در حال بارگذاری ...
نخستین گزارش مردمی ایران تئاتر از هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک

دخترم را تا این حد اینقدر خوشحال ندیده بودم

ایران تئاتر- هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک در حالی دومین روز خود را سپری می‌کند که مراسم شادپیمایی در عید قربان و برنامه‌های نخستین روز جشنواره، در مجموع توانستند نظر قشرهای مختلفی از شهروندان تهرانی را به خود جلب کرده و پای آنها را به پارک آب و آتش و محوطه تئاترشهر باز کند.

توجه به مخاطب به ‌عنوان یکی از ارکان اصلی هنر نمایش از جمله مورادی بوده که در  فراخوان هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک بر آن تاکید بسیاری شده است. اما صرفه‌نظر از اینکه برگزارکنندگان جشنواره در انتخاب آثار حاضر در این دوره چقدر این نکته را  مدنظر قرار دادهاند، به سراغ چند تن از مخاطبانی که به همراه خانواده‌های خود به پارک آب و آتش و محوطه تئاترشهر آمده بودند رفتیم و نظرات آنها را درباره روند برگزاری شادپیمایی و جشنواره جویا شدیم.  

 

هر جای تهران از این برنامه‌ها باشد فرزندانم را به آنجا می‌برم

محمدعلی نیازمند مغازه‌دار 44 ساله‌ای‌ست که به گفته خودش بعد از دیپلم و خدمت سربازی به خاطر امرار معاش نتوانسته ادامه تحصیل بدهد، در روز شادپیمایی به همراه همسر و دو فرزند 5 و 7 ساله‌اش به پارک آب و آتش آمده است. او در پاسخ به این سوال که از چه طریقی در جریان برگزاری این مراسم قرار گرفته به ایران تئاتر گفت: بیشتر برنامه‌ریزی‌هایی که مربوط به تفریحات خانواده می‌شود را همسرم انجام می‌دهد و او نیز گویا از طریق فضای مجازی در جریان این رویداد قرار گرفته است.

او با بیان اینکه به خاطر فرزندانش حاضر است هر جای تهران که چنین برنامه‌هایی باشد حاضر شود، افزود: من الان متوجه شدم که این شادپیمایی برای سومین بار است که برگزار می‌شود و خیلی عجیب است متوجه چنین برنامه‌ای در دوره‌های قبل نشدیم.

این شهروند تهرانی با تاکید بر اینکه من خودم با دیدن این جمعیت به وجد آمدم و اگر هز هفته از این برنامه‌ها باشد حتما بچه‌هایم را به این برنامه‌ها می‌آورم، افزود: به نظرم فضای مجازی خیلی کمک کرده تا خانواده‌ها از برگزاری این گونه برنامه‌ها بیشتر از قبل مطلع بشوند. بنابراین وقتی این استقبال را هم از طرف مردم می‌بینند پس به نظرم باید حداقل در سال 4، 5 برنامه این چنینی داشته باشیم و نه هر دو سال یک بار.

 

تا به حال دخترم را تا این حد خوشحال ندیده بودم

مینا صبوری‌راد 32 ساله دیپلمه و خانه ‌دار که به همراه همسر و تنها دخترش (نگین) که اول مهر امسال به کلاس اول دبستان می‌رود، هم برای نخستین بار است که از طریق یکی از دوستانش که هنرمند تئاتر است در جریان برگزاری شادپیمایی و جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک قرار گرفته است. او با ابراز خرسندی و قدردانی از برگزارکنندگان این مراسم به ایران تئاتر گفت: راستش من با اینکه خیلی اهل سینما هستم و به همراه همسرم همیشه اکثر فیلم‌‌های جدید را در همان هفته اول می‌بینیم اما تا به حال تنها دو بار تئاتر دیده‌ایم، آن هم به اصرار یکی از دوستانم بود.

این بانوی خانه‌دار تهرانی در ادامه با بیان اینکه دخترش پس از دیدن عروسک‌ها از نزدیک به قدری خوشحال شد که به جرات می‌توانم بگویم که پیش از این چنین خوشحالی از او ندیده بودم. به همین خاطر از این به بعد حتی اگر خودم نیز خیلی از تئاتر لذت نبرم به خاطر دخترم هم که شده هر جای تهران که تئاتری برای کودکان باشد او را می‌برم.

 

خیلی از اعضاء فامیل را مخاطب تئاتر کردیم

در نخستین روز برگزاری هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک، حمیدرضا سیادت 41 ساله مهندس راه و ساختمان با فرزند 7 ساله‌اش و برادر و برادرزاده‌ی 9 ساله‌اش، برای دیدن نمایش‌های بخش فضای باز جشنواره به محوطه تئاترشهر آمده‌اند. او که به گفته خودش بواسطه نزدیکی منزل‌شان با مجموعه تئاترشهر چند سال است در زمان برگزاری جشنواره‌های مختلف به همراه خانواده‌شان حتما از آثاری که در فضای باز تئاترشهر اجرا می‌شود دیدن می‌کنند، به ایران تئاتر می‌گوید: من در محل کارم بسیاری را می‌شناسم که اگر بدانند که چنین برنامه‌هایی برگزار می‌شود حتما خودشان را به تئاترشهر می‌رسانند اما متاسفانه اگر من به آنها نگویم اصلا خبردار نمی‌شوند.

این مهندس ساکن تهران با تاکید بر اینکه هنوز تئاتری‌ها و هنرمندان تئاتر آنطور که باید و شایسته است نتوانستند از فضای مجازی و امکانات جدید برای اطلاع‌رسانی کارهایشان استفاده کنند.

او با بیان اینکه تاکنون بیش از 15 نفر از بستگانش را از طریق دعوت مستقیم به مخاطبان جدی تئاتر تبدیل کرده، افزود: وقتی من که اصلا هیچ تخصصی در تئاتر ندارم می‌توانم 15 نفر از بستگانم را که اصلا تئاتری نبودند تبدیل به مخاطبان جدی تئاتر بکنم قطعا هنرمندان مطرح و محبوبی که حرفشان روی مردم تاثیر دارد در این زمنیه بیشتر و بهتر می‌توانند کار بکنند. ضمنا خیلی از مردم نمی‌دانند که اکثر بازیگران مطرح و محبوب تلویزیون و سینما از تئاتر کارشان را شروع کردند و حتی به خاطر دیدن بازیگران محبوب‌شان هم که شده به تئاترشهر می‌آیند.

 

بچه‌ها از دیدن عروسک‌های محبو‌شان خسته نمی‌شوند

لیلا عموبابایی 65 ساله لیسانس پرستاری و بازنشسته به همراه پسر و عروس‌اش به شادپیمایی جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک آمده، درباره برگزاری این مراسم و اینکه چگونه از این برنامه مطلع شده، با بیان اینکه او چه در زمانی‌که هنوز بازنشسته نشده بود و چه در دورانی که بازنشسته شده، همیشه یک مخاطب جدی تئاتر بوده، به ایران تئاتر گفت: به نظرم این اتفاق که توسط خانم برومند بدعت آن از دوره پانزدهم جشنواره پایه‌گذاری شده، امسال به بلوغ رسیده و پارک آب و آتش بهترین انتخابی بود که برای این مراسم می‌شد در نظر گرفت. در واقع به نظرم پارک آب و آتش می‌تواند به پاتوق اصلی این شادپیمایی تبدیل شود و با برنامه‌ریزی دقیق‌تر کاری کرد که هر سال خاطره‌ای فراموش نشدنی برای همه بچه‌ها رقم بخورد.

این پرستار بازنشسته حضور عوامل برنامه‌های محبوبی مثل «زی‌زی‌گولو» یا عروسک «لقمه» یا «سنجد» در جذب مخاطب نقش بسزایی دارد، افزود: به نظرم هر کدام از این عروسک‌ها اگر چند روز هم در اینجا باشند باز مردم و بچه‌ها برای عکس گرفتن با آنها صف می‌ایستند و به نظرم این ظرفیتی است که هنرمندان تئاتر باید از آنها بیشتر استفاده بکنند.

 

فکر نمی‌کردم خواهر و برادرم اینقدر از دیدن عروسک‌ها خوشحال شوند

راضیه سادات فاطمی 23 ساله دانشجوی کامپیوتر هم که به همراه خانواده و خواهر و برادر کوچکترش عروسک به دست به پارک آب و آتش آمده‌اند، تنها علت آمدن خودش را دیدن هنرمندان شناخته شده تلویزیون و سینما همچون رامین ناصرنصیر، مریم سعادت و... از نزدیک عنوان می‌کند و می‌گو‌ید: مطمئن نیستم که بتوانم از نمایش‌های جشنواره در سالن‌های اجرا دیدن کنم اما واقعا فکر نمی‌کردم که برادر و خواهرم را که امروز به اینجا آوردم اینقدر از دیدن عروسک‌ها و فضای شادی که وجود دارد، خندان ببینم.

این دانشجوی کامپیوتر افزود: مطمئن هستم وقتی به خانه برگردیم برای اولین بار برادر و خواهرم از مادرم می‌خواهند که هر هفته به این پارک بیایند چون فکر می‌کنند که همیشه در اینجا چنین برنامه‌ای هست و دائم به من می‌گویند که چرا ما را قبلا به اینجا نیاورده‌ام.  

 

نمایش‌های اجرا شده در جشنواره‌ها را از دست نمی‌دهیم

شاهد علیان 33 ساله لیسانس مهندسی صنایع و همسرش نیز در نخستین روز جشنواره برای دیدن یک نمایش صحنه‌ای به تئاترشهر آمده‌اند. آنها که به نظر می‌رسد بیشتر طرفدار نمایش‌های صحنه‌ای باشند تا شروع اجرا در محوطه بیرونی تئاترشهر از نمایش‌های بخش فضای باز دیدن می‌کنند. این زوج جوان برگزاری جشنواره‌های تئاتر را تنها فرصتی برای خود می‌دانند که می‌توانند به تماشای تئاتر بنشینند.

این زوج جوان ساکن تهران با بیان اینکه سعی می‌کنند حداقل هر دو، سه ماه یک بار به تماشای یک تئاتر بنشینند، می‌گویند: با این حال فضای جشنواره‌ها و شور و حالی که معمولا به خاطر برگزاری جشنواره‌ها در شهر به وجود می‌آید بیشتر ما را برای دیدن تئاتر تحریک می‌کند، به همین خاطر اکثر کارهایی که در جشنواره‌ها اجرا می‌شود به ویژه نمایش‌هایی که بازیگران مطرح در آنها بازی می‌کنند را سعی می‌کنیم از دست ندهیم.

 

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک از 1 تا 7 شهریورماه به دبیری مرضیه برومند در تهران برگزار می‌شود.




نظرات کاربران