در حال بارگذاری ...
فرماندار شهرستان اهر:

شهرستان اهر و ارسباران پایتخت تئاتر کوتاه کشور است

فرماندار اهر با اشاره به این‌که شهرستان اهر و ارسباران پایتخت تئاتر کوتاه کشور است، گفت: شهرستان اهر و ارسباران تنها میزبان تئاتر کوتاه در کشور هستند و به عبارتی می‌توان گفت با این میزبانی ایران جزو ۴ کشور برگزارکننده تئاتر کوتاه دنیاست.

به گزارش ایران تئاتر، زاهد محمودی در آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر ارسباران که در سالن میرزا جعفر قراجه داغی مجتمع فرهنگی و هنری اهر برگزار شد، اظهار داشت: ما در این سه روز که میزبان هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی از اقصی نقاط کشور بودیم قبول داریم کم و کاستی‌هایی داشتیم و شاید آن‌طور که در خور شان شما بود نتوانستیم میزبانی کنیم و از این بابت طلب بخشش می‌کنیم.

فرماندار شهرستان اهر افزود: شهرستان اهر و اهری‌ها تنها میزبان جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران نبودند با این رویکرد می‌گوییم که قره‌داغ میزبان جشنواره تئاتر کوتاه است شاید میهمانان در اهر بودند ولی میزبانی از هنرمندان اهری‌ها بودند.

وی با اشاره به این‌که شهرستان اهر و ارسباران پایتخت تئاتر کوتاه کشور است، گفت: شهرستان اهر و ارسباران تنها میزبان تئاتر کوتاه در کشور هستند و به عبارتی می‌توان گفت با این میزبانی ایران جزو 4 کشور برگزارکننده تئاتر کوتاه دنیاست و علاوه بر این‌ها ارسباران با برگزاری جشنواره‌های مختلف باعث شده تا رنگین‌کمان جشنواره‌های فرهنگی و هنری در منطقه شکل گیرد.

محمودی اضافه کرد: شهرستان اهر و منطقه ارسباران از گذشته مهد فرهنگ و هنر بوده و این جایگاه ویژه در عرصه فرهنگ و هنر موجب شکل‌گیری شخصیت‌ها و چهره‌های تأثیرگذار شده است، اگر به تاریخ نگاه کنیم خواهیم دید زادگاه بنیان‌گذار هنر نمایش در ایران و پدر مطبوعات ایران اهر بوده است.

فرماندار شهرستان اهر گفت: وقتی مسافری به شهرستان اهر می‌رسد و جویای آثار تاریخی می‌شود به بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری هدایت می‌شود، شیخ شهاب‌الدین محمود اهری عارف قرن هفتم بوده و همه از اهر تا کل کشور می‌بایست به داشتن مفاخری این‌چنین افتخار کنیم.

وی بابیان اینکه برگزاری جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران ابتداعاً به همت هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان اهر بوده است، ابراز داشت: اگر امروز ما از هنرمندان جوان اهری قدردانی کنیم جای دوری نمی‌رود چون برگزاری جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران آن‌هم در سطح کشوری و با دستان خالی نشان می‌دهد که هنرمندان ما توانمند هستند و این اقدام آن‌ها نهایت منجر به ارتقاء جایگاه هنرهای نمایشی منطقه و استان و حتی کشور می‌شود.

محمودی با قدردانی از همکاری دستگاه‌ها و نهادها در دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر ارسباران، گفت: دستگاه‌های دولتی و نهادها شاید با آن‌که مشغله کاری داشتند ولی از همکاری در برگزاری جشنواره و همراهی با عوامل اجرایی دریغ نکردند.

فرماندار شهرستان اهر بیان کرد: راه‌یابی بیشترین اثر به دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر ارسباران گویای جایگاه فرهنگ و هنر این شهرستان است، شهرستان اهر با داشتن شش گروه نمایشی از نظر تعدد گروه‌های نمایشی بر دیگر شهرستان‌ها غلبه کرده و به‌نوعی ظرفیت‌ها به ما می‌گویند اهر مهد فرهنگ و هنر است و باید برای ارتقاء جایگاه در این عرصه سخت تلاش کنیم.

وی با اشاره به نظر عوامل اجرایی جشنواره مبنی بر عدم برگزاری به دلیل مشکلات و بی‌توجهی‌ها، یادآور شد: ابتدا عوامل اجرایی معتقد بودند به خاطر بی‌توجهی‌هایی که به جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران شده امسال قصد برگزاری ندارند ولی ما با عدم برگزاری مخالف بودیم و همان‌طور که قول داده بودیم حمایت می‌کنیم از تلاش‌هایمان در حمایت از جشنواره دریغ نکردیم.

محمودی با ذکر اینکه نقطه قوتی که جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر ارسباران را با سایر جشنواره‌ها متفاوت‌تر می‌کند مردم بودن این جشنواره است، خاطرنشان کرد: هرگاه اداره امور به مردم سپرده‌شده قطعاً در پی آن موفقیت‌هایی نیز بوده و در این جشنواره که حال شاهد خاتمه دوازدهمین دوره هستیم با حمایت‌های مردم به این سطح دست‌یافته است.

فرماندار شهرستان اهر با تأکید بر اینکه دولت‌های یازدهم و دوازدهم تاکنون نشان داده که حامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری بوده است، تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های دولت تدبیر و امید مبنی بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری، تا به حال برنامه‌ای در شهرستان اهر نمی‌توان یافت که بدون دلیل لغو شده باشد و ما به‌عنوان مدیران دولت تدبیر و امید از برنامه‌های فرهنگی حمایت همه‌جانبه می‌کنیم.

 

وی در پایان افزود: ورود مردم و حمایت آن‌ها از برنامه‌های فرهنگی و هنری قطعاً بر ارزش و اهمیت برنامه‌ها می‌افزاید و امروز که هنرمندان میهمان از اهری‌ها راضی بودند بسیار خرسندیم امیدواریم سال‌های آینده نیز بتوانیم از این بیشتر میزبان خوبی باشیم




مطالب مرتبط

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

گفت‌وگو با محمدباقر قهرمانی، عضو هیئت انتخاب جشنواره آیینی و سنتی

پژوهشگرانی که بدون چشمداشت کار می‌کنند، باعث افتخار تئاتر ایران هستند
گفت‌وگو با محمدباقر قهرمانی، عضو هیئت انتخاب جشنواره آیینی و سنتی

پژوهشگرانی که بدون چشمداشت کار می‌کنند، باعث افتخار تئاتر ایران هستند

محمدباقر قهرمانی، استاد دانشکده هنرهای زیبا معتقد است با اینکه همچنان درگیر معضل کم‌توجهی به امر پژوهش هستیم، اما بعضی از پژوهشگران با انگیزه شخصی، آثار بسیار خوبی را خلق می‌کنند که باعث افتخار تئاتر ایران است.

|

گلایه عضو هیئت داوران جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

علیرضا حنیفی: به داستان‌ها و شخصیت‌های کهن ایرانی کم‌توجهیم
گلایه عضو هیئت داوران جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

علیرضا حنیفی: به داستان‌ها و شخصیت‌های کهن ایرانی کم‌توجهیم

علیرضا حنیفی، معتقد است شخصیت‌های بیگانه جایگزین اساطیر کهن ایرانی در نمایشنامه‌نویسی کشورمان شده‌اند و همچون گیاهی بیگانه هستند که در خاکی که برای آنها نیست گذاشته شده و هم خاک را آلوده می‌کنند و هم بار نمی‌دهند.

|

نظرات کاربران