در حال بارگذاری ...
هما جدیکار کارگردان «دختری که پدرش را باد برد»:

باید تئاتر سنتی حفظ شود تا ریشه درخت تئاتر بارور باشد

هما جدیکار کارگردان و مدرس دانشگاه، به اجرای عمومی نمایش‌های عروسکی در طول سال تاکید کرد و گفت: باید تئاتر سنتی حفظ شود تا ریشه درخت تئاتر بارور باشد.

این کارگردان و مدرس تئاتر که روز گذشته 4 شهریور ماه نمایش «دختری که پدرش را باد برد» را در هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران ـ مبارک اجرا کرد،  جدیکار با تاکید بر اینکه باید در طول سال شاهد اجرای نمایش عروسکی باشیم، ادامه داد: طی سال‌هایی که دبیری جشنواره را مرضیه برومند عهده‌دار است، با همکاری پیمان شریعتی و مهدی شفیعی، اجراهای عمومی جزو محسنات محسوب می‌شد. امیدوارم مدیر جدید مرکزهنرهای نمایشی و دبیر دوره بعد نیز به تئاترعروسکی و اجرای عمومی اهمیت بدهند.
کارگردان «عروسی ملک جمشید» در گفت و گو با ستاد خبری هفدهمین جشنواره بین‎المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک، استمرار اجرای عمومی نمایش عروسکی در طول سال را موجب پیشرفت این هنر دانست و افزود: دوره قبل بیشتر کارها به اجرای عمومی راه پیدا کردند و اگر این روند ادامه پیدا کند، هنرمند عروسکی سراغ کارهای دیگر نمی‌رود. می‌ایستد سرکار اصلی خودش و نمایش تولید می‌کند و به اجرا می‌رساند.
او توضیح داد: هستند افرادی که در این عرصه مستمر کار می‌کنند و جوان محسوب می‌شوند که خیلی با ارزش است. ولی کسانی که سن آن‌ها کمی بالاتر می‌رود و مشغله زندگی دارند، باید به نوعی احساس تامین شدن داشته باشند. نمی‌گویم همه پول زندگی از تئاتر است ولی اهمیت داشتن و امنیت شغلی حال هنرمند را برای ادامه فعالیت خوب می‌کند تا این راه ادامه پیدا ‌کند.
کارگردان «حامیان کجایند» جشنواره را بهانه‌ای برای دور هم جمع شدن هنرمندان عروسکی دانست و اضافه کرد: در این چند روز نمایش‌هایی مانند «اگزویا» و «منو نمی‌بره» را تماشا کردم که جذابیت و قابلیت‌های خودشان را داشتند.
جدیکار در پاسخ به این پرسش که چرا کمتر تئاترعروسکی کار می‌کند، گفت: من کارگردان نیستم، مدرسم. برخی اوقات با دانشجویانم نمایش تولید می‌کنم ولی هیچ وقت ادعای کارگردانی نداشتم. بیشتر وقتم به تدریس می‌گذرد و خوشحالم شاگردانم چه قدیمی‌ترها و چه جوانترها در این عرصه موفق هستند.
او درباره نمایش «دختری که پدرش را باد برد» که در جشنواره اجرا شد، توضیح داد: براساس عقیده‌ای که دارم، باید تئاتر سنتی حفظ شود تا ریشه درخت تئاتر بارور باشد نمایشی براساس تئاتر سنتی تولید کرده‌ام. مبارک، حاجی و سیاه‌بازی که با تکنیک رومیزی به صحنه رفت. در این کار از اشعار و فرهنگ عامیانه مرتبط با سنت بهره برده‌ام تا دوباره جذابیت‌های آن دیده شود.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران ـ مبارک، با دبیری مرضیه برومند تا 7 شهریور ادامه دارد.




نظرات کاربران