مسافر آستانه: برگزاری بزرگداشتها برای شناساندن مفاخر ملی کافی نیست
این کارگردان تئاتر در گفتوگو با سایت ایران تئاتر گفت: تمام افتخار هرکشور به بزرگانی است که تاریخ آن را ساختهاند. کشور ما شخصیتهای بزرگی چون مولانا بسیار دارد که متاسفانه در برنامهریزی فرهنگی مورد توجه قرار نگرفتهاند. وی تاکید کرد: مولانا در تمام دنیا مورد توجه است و یک شخصیت جهانی محسوب میشود. حال که مراسم بزرگداشت او در تمام دنیا برگزار میشود ایران رویکردی به بزرگداشت این شخصیت ادبی- عرفانی نشان داده است. در صورتی که ما نباید به بزرگداشت یک هفتهای بسنده کنیم. همان طور که استفادهای که جهان از او میبرد بسیار بزرگتر از اینهاست.
حسین مسافرآستانه معتقد است، بازنگری و بازپرداخت شخصیتهای تاریخساز کشور برای شناخت نسل امروز جامعه حائز اهمیت است.
این کارگردان تئاتر در گفتوگو با سایت ایران تئاتر گفت: تمام افتخار هرکشور به بزرگانی است که تاریخ آن را ساختهاند. کشور ما شخصیتهای بزرگی چون مولانا بسیار دارد که متاسفانه در برنامهریزی فرهنگی مورد توجه قرار نگرفتهاند.
وی تاکید کرد: مولانا در تمام دنیا مورد توجه است و یک شخصیت جهانی محسوب میشود. حال که مراسم بزرگداشت او در تمام دنیا برگزار میشود ایران رویکردی به بزرگداشت این شخصیت ادبی- عرفانی نشان داده است. در صورتی که ما نباید به بزرگداشت یک هفتهای بسنده کنیم. همان طور که استفادهای که جهان از او میبرد بسیار بزرگتر از اینهاست.
این استاد دانشگاه با ابراز تاسف از اینکه شخصیتی چون مولانا حتی در میان نسل تحصیل کرده امروز هم کمتر شناخته شده گفت: ایران شخصیتهای بزرگی چون مولانا زیاد دارد. رودکی، شیخبهایی، سعدی و شمس که خود منبع لازم مولانا محسوب میشوند میتوانند در عرصه هنرهای نمایشی و برنامهریزیهای فرهنگی مورد توجه قرار گیرند، در حالی که کمتر کسی را سراغ دارم که بداند مدفن شمس در ایران واقع است.
مسافر آستانه ددر تحلیل گرایش نسل جوان به فرهنگ بیگانه گفت: هویت ما مدیون بزرگان این مرز و بوم است که اگر به آنها توجه کنیم این الگو برداری بیشتر میشود. وقتی نسل جوان این
پیشینه را بشناسد کمتر دچار خلاء فرهنگی شده و کمتر از الگوهای بیگانه استقبال میکند.
مسافر آستانه با بیان اینکه تولید نمایشهایی چون "رستاخیز عشق" حاصل مطالعه گسترده و تلاش یک گروه است، افزود: این نوع نمایشها نشان دادهاند که در برخورد با تماشاگر موفق بوده و ظرفیت اجرایی بالایی دارند. بنابراین باید بیشتر در معرض دید تماشاگران قرار گیرند.
نباید نوع اجراها به گونهای طراحی شود که مانند سایر اجراها و طی چند هفته پرونده آن بسته شود. در نقاط مختلف دنیا برای کارهایی که مفاخر ملی را مدنظر قرار دادهاند برنامهریزی و سرمایهگذاری بهتری صورت میگیرد. در ایران نیز باید از همه توان استفاده کرد تا این نمونه کارها قبل از اینکه به اوج برسند، خاموش نشوند.
نمایش "رستاخیز عشق" سال گذشته برای اجرا در مرکز یونسکو فرانسه تولید شد و پس از آن در جشنواره ترابوزان ترکیه و در تهران روی صحنه رفت، مسافر در این ارتباط توضیح داد: در این نمایش به مقاطع مختلف زندگی مولانا نگاه کردهایم. نمایش در بستر مرگ او شروع میشود و در انتها نیز در بستر مرگ به پایان میرسد. دراین مسیر نخبهکشیهای خوارزمشاهیان، قتل عطار، آشنایی مولانا با گوهرخاتون و شمس، حمله مغولان و تابلوهایی از درس و بحثهای او به تصویر در میآید. درتابلو آخر رستاخیزی از پیوستن شمس و مولانا در جهان آخر را نشان دادهایم که خود دلیل نامگذاری نمایش نیز هست.
این کارگردان تئاتر، تصریح کرد: یک هفته مانده تا اجرای نمایش، تمرینات مجدد را شروع میکنیم و قطعا تجربه اجراهای گذشته در جزئیات کار تاثیر خواهد گذاشت.