در حال بارگذاری ...
...

پیام مصطفی رحماندوست به چهاردهمین جشنواره‌ تئاتر کودک و نوجوان اصفهان

اهالی محله کودکان و نوجوانان، یعنی، هم پدیدآوران، هم مخاطبان، با این که دقیقاً زبان یکدیگر را نمی‌فهمند، به هم محتاجند. کودکان به تئاتری که "مال مال خودشان باشد" نیاز دارند. آدم بزرگ‌های این محله هم (یعنی آن‌هایی که از بد حادثه به تئاتر کودکان پناه برده‌اند) به دنبال کشف رازهایی هستند که بتوانند چنان تئاتری را پدید آورند که کودک و یا نوجوان آن را مال مال خودش بداند

در آستانه‌ برگزاری چهاردهمین جشنواره‌ تئاتر کودک و نوجوان اصفهان، مصطفی رحماندوست دبیر این جشنواره متن پیامی را منتشر کرد.
به گزارش سایت ایران تئاتر در متن پیام رحماندوست آمده است:
«اهالی محله کودکان و نوجوانان، یعنی، هم پدیدآوران، هم مخاطبان، با این که دقیقاً زبان یکدیگر را نمی‌فهمند، به هم محتاجند. کودکان به تئاتری که "مال مال خودشان باشد" نیاز دارند. آدم بزرگ‌های این محله هم (یعنی آن‌هایی که از بد حادثه به تئاتر کودکان پناه برده‌اند) به دنبال کشف رازهایی هستند که بتوانند چنان تئاتری را پدید آورند که کودک و یا نوجوان آن را مال مال خودش بداند. ویژگی‌های چنین نمایشی را چگونه و از کجا می‌توان شناخت؟ چه‌طوری می‌توان کودکان و نوجوانانی را که به طور طبیعی آرام و قرار ندارند، دراز مدتی روی یک صندلی نشاند؟ خشنود کردن بچه‌ها و کنار آمدن با نسلی که به گفته بزرگ‌ترها "سر به راه نیستند، ساز خودشان را می‌زنند و حساب و کتاب و ادب و آداب ما را نمی‌فهمند." کار بسیار دشواری نیست؟ در کشور ما که نقدا پژوهشی درست و حسابی برای پیدا کردن پاسخ این گونه پرسش‌ها انجام نشده، راهنمایی نیست تا به بزرگ‌ترهای این محله بگوید چه‌طوری می‌توان دنیا را از پشت چشم بچه‌ها دید. متأسفانه هیچ‌ یک از موفقیت‌ها و شکست‌های تئاتر بچه‌ها در این عمر شصت، هفتاد ساله‌ای که دارد صادقانه به ثبت نرسیده است تا ره‌گشای بعدی‌ها باشد، با این حساب هر اجرای تأثیرگذار و موفقیت‌آمیزی، به تنهایی یک اتفاق بزرگ است. که باید کم و کیف آن را دقیقا بررسی و مطالعه کنیم و با کنار هم قرار دادن تجربه‌ها، شکست‌ها و پیروزی‌های دیگر،‌ ‌راه‌های رسیدن به تئاتری را که مال خود خود بچه‌ها باشد، پیدا کنیم. وقتی اجرای موفقیت‌آمیز یک نمایش، این همه اهمیت داشته باشد بی‌تردید رویداد بزرگی چون جشنواره چهاردهمین تئاتر کودک و نوجوان پیش از آنکه فقط یک جشنواره باشد، پدیده قابل تامل و مطالعه‌ای است که بررسی علمی آن تئاتر کودک و نوجوان را به جایگاه شایسته خود خواهد رساند. به ویژه این که این جشنواره میوه درخت سیزده جشنواره پیشین است، که همه، بر زمینه توان هنری و نیاز اجتماعی ظرفیت تئاتر کودکان ایران بنا شده است.اگر در پشت صحنه‌های رقابتی و دوستانه و پرهیاهوی جشنواره، کارهای پژوهشی برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ‌تر و تأثیرگذاری‌های عمیق‌تر را برنامه‌ریزی نکنیم، به جایی نمی‌رسیم و همین جایی که هستیم، درجا می‌زنیم و بعد از این همه، نگاهی گذرا به کمیت و کیفیت نمایش‌های جشنواره امسال و مقایسه آن با نمایش‌های سال گذشته این امید به وجود می‌آورد که اهالی تئاتر کودک و نوجوان توان قابل توجه و ارزشمندی برای رسیدن به تئاتر مطلوب و تأثیرگذار دارند. امیدوارم این توان به فعلیت درآید و به جایی برسیم که بچه‌ها با هزینه کردن پول توجیبی خود، از اتکا تئاترشان به دولت بکاهند و به جایی برسند که پای تلفن و رایانه بنشینند و خود خودشان، به پیش خرید اجراها بپردازند.»
چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر کودک نوجوان با اجرای 12 نمایش در بخش مسابقه، 2 نمایش در بخش مهمانان خارجی و 4 نمایش در بخش ویژه از 6 تا 10 آبان‌ماه سال جاری در اصفهان برگزار می‌شود.