در حال بارگذاری ...
حاشیه‌های شهریوری تئاتر به روایت حواشی الدوله

از بازداشت و نوبت‌فروشی تا توقف آدم کشی !

ایران تئاتر- حسین سینجلی: از بازداشت پُر سروصدای دو مدیر تئاتری، نوبت‌فروشی نوبرانه‌ی تئاترشهر، وضعیت مبهم یک مجموعه تئاتری، توقف آدمکشی به دلیل عدم استقبال مخاطبان، از جمله عناوین آخرین مطلب دریافتی از حواشی الدوله است.

یکی از معدود اتفاق‌هایی که می‌تواند حواشی الدوله را رسما دلگیر و بعد از آن زمین‌گیر کند، شنیدن پی در پی خبر درگذشت هنرمندان کشورمان است. فرقی هم ندارد که تئاتری باشند یا نباشند؛ اصولا او معتقد است برای ساختن هر هنرمندی که از این دنیا می‌رود باید کلی انرژی صرف کرد تازه شاید بعد از سال‌ها کسی که شبیه آنها باشد نیز نتوان پیدا کرد. در واقع این حس حواشی الدوله از آنجا ناشی می‌شود که باور دارد ما آنطور که باید قدر هنرمندان خود را نمی‌دانیم و روزی متوجه می‌شویم که چه افراد گرانبهایی را از دست دادیم که خیلی دیر شده و دیگر کاری از دست کسی ساخته نیست. حواشی الدوله ضمن تسلیت درگذشت هنرمندانی همچون؛ زنده‌یادان عزت‌الله انتظامی، حسین عرفانی، سعید کنگرانی و مهدی آریان‌نژاد که جملگی به تازگی دار فانی را وداع گفتند، آخرین مطلب خود را برایم ارسال کرد.

 عناوین آخرین مطلب دریافتی از حواشی الدوله به قرار زیر است:

 

بازداشت پُر سروصدا و کم حاشیه دو مدیر تئاتری

بعید میدونم در سال 97 اتفاقی مثل انتشار خبر بازداشت سعید خان اسدی در مقام مدیر مهم‌ترین مجموعه تئاتری کشور و مریم خانم کاظمی به عنوان دبیر جشنواره کودک و نوجوان و کارگردان نمایش «رویای نیمه شب تابستان» جامعه تئاتری را تا این حد بهت زده کرده باشه. البته کاری ندارم که به نظر میرسه که با کمی هوشمندی می شد از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کرد.بلاخره دوستان جزو مدیران رده بالای بدنه تئاتر مملکت هستند و با تمام ممیزی ها آشنایی کامل دارند، اما به هر روی اتفاقی بود که افتاد و از هر اتفاقی هم میشه کلی تجربه بدست آورد و قطعا جامعه تئاتری ما هم از این اتفاق و مسائل پیرامونش خیلی چیزها آموخت.

یکی از نکته‌های قابل توجه پس از این اتفاق واکنش منطقی اکثر رسانه‌های داخلی بود که  سعی کردند بدون پرداختن به شایعات و بزرگنمایی‌هایی که معمولا هیچ پشتوانه‌ای ندارن از ایجاد حاشیه‌های بیشتر که ممکن بود باعث دردسر این پرونده بشه، جلوگیری کرد. کاش رسانه‌ها در موارد دیگر نیز بتونن مثل این اتفاق اجازه ندهند فضا بی‌دلیل مشوش بشه و بعضیا از آب گل الود ماهی بگیرن.

نمره مثبت دیگری که تئاتری‌ها در این اتفاق گرفتن یکدلی قابل تامل تئاتری‌ها در مواجه با این رویداد بود. به طوریکه پس از نشر خبر بازداشت این دو هنرمند جامعه تئاتری و ارگان‌های مرتبط به این حوزه مثل خانه تئاتر و اداره کل هنرهای نمایشی، در یک همت جمعی نانوشته بسیار منسجم و متحد فقط و فقط پیگیر حل مسئله بودند و همین اتحاد اجازه نداد اونایی‌که میخوان به تئاتر به هر بهانه ضربه‌ای بزنن کارشونو تموم کنن.

البته این وسط تک و توک بودن هنرمندانی که اجراهاشونو به این دو هنرمند تقدیم کردند و بعضی هم اجرای خودشون رو لغو کردن اما نهایتا رفع مشکل این دو هنرمند مهم بود که با مساعدت دستگاه قضایی اتفاق افتاد. شخصا امیدوارم این اتفاق درسی بشه برای بقیه تئاتری‌ها به  ویژه حرفه‌ای‌های تئاتر که یه وقت ناخواسته به خاطر یه کم اهمال کار دست خودشون و تئاتر ندن.

 

نوبت‌فروشی نوبرانه‌ تئاترشهر

راستش خیلی وقته درباره اینکه اگه اینکاره باشی میتونی هر وقت خواستی برای اجرای کارت در تئاترشهر نوبت بگیری، از اون جمله‌هایی که خیلی وقته شنیده بودم و به خاطر اعتمادی که به کلیت سیستم در این مجموعه داشتم هیچ وقت این حرف رو خیلی جدی نمی‌گرفتم. اما از شما چه پنهوون  بعد از اینکه فهمیدم خبر صحت داره، بعد از این همه سال و خواندن انواع اخبار جور و واجور مثل دیدن میوه نوبرونه بود! خوبه که مدیر سابق تئاتر شهر هم توضیح داد که :"این موضوع در زمان مدیریتم پیگیری و برخورد لازم با خاطیان انجام شده است، اما منتقد کارگردان‌هایی هستم که با وجود اطلاع از پروسه اجرا در تئاتر شهر اقدام به رشوه‌دادن کرده‌اند."

امیدوارم مدیریت به گونه ای عمل کرده باشه که تمام کسانی‌که به نوعی در حوزه تئاتر فعال هستند متوجه بشن که عاقبت ،چنین کارهایی، بهای سنگینی براشون داره و حتی به فکر چنین راه‌هایی در آمد زایی اون هم از بروبچه‌های تئاتری نیفتن، همین.

 

وضعیت مبهم یک مجموعه تئاتری

نمی‌دونم آخرین باری که برای دیدن یک نمایش به پردیس تئاتر تهران (خاوران) رفتید کی بوده، اما من به عنوان کسی که حتما هر از گاهی یه سری به تمام سالن‌ها می‌زنم باید بگم که آخرین باری که به این مجموعه بزرگ سر زدم، تنها چیزی که عایدم شد دلگیری بود و دلگیری. آخه واقعا یعنی هیچ مدیر یا راهکاری برای رونق روزافزون این مجموعه در منطقه‌ای پر جمعیت مثل جنوب شرق تهران نیست! واقعا تکلیف اون همه هزینه‌ای که سال‌ها برای ساخت این مجموعه شده الان باید با گفتن اینکه دسترسی به اونجا سخته تموم بشه بره پی کارش! شنیدم یکی از اعضاء شورای شهر درباره این مجموعه گفته: «این تئاتر حدودا دو سال قبل با اعتبار حدود ۲۹۰ میلیارد تومان ساخته شد و تجهیزات خوبی برای ساخت این پردیس تخصصی در نظر گرفته شد اما حالا نبود مردم و عدم استقبال هنرمندان از این پردیس مشکل ساز شده است. ضمن اینکه بزرگترین مشکل پردیس تئاتر خاوران از ابتدا در جانمایی اشتباه این پردیس صورت گرفته چرا که مشکل جانمایی بد داریم و با این وجود امکانات لازم برای انتقال مخاطبان به این تئاتر وجود ندارد و به همین دلیل هم هنرمندان و هم مردم از این مجموعه استقبال کمتری کردند.» جالب‌تر اینکه این عضو شورای شهر در ادامه فرمودند که: «اینگونه فعالیت‌های هنری (یعنی تئاتر) بیشتر باید در محلاتی باشد که می‌طلبد و عمدتا در مناطق یک، دو، سه، پنج، شش، هفت و مناطق مرکزی رغبت به استفاده از تئاتر وجود دارد.» یکی نیست بگه برادر من حواست هست چی میگی؟! یعنی مردمی که در مناطق 12، 14، 15 زندگی می‌کنند با فرض اینکه خوشون خیلی به تئاتر علاقه ندارن، نباید به سمت این هنر سوق داد؟! آخه با چه منطقی سوءمدیریت و هدر رفت بین‌المال را توجیه می‌کنید؟! فقط جهت اطلاع این عضو شورای شهر باید بگم اولا بخش قابل توجه نسل نو و موفق تئاتر امروز از برو بچه های همان منطقه و محله هستند. هنرمندایی که امروز تئاتر کودک و نوجوان با تلاش اونها گام های  بلند ملی و بین المللی برداشته. در مورد مخاطب هم اگه شما ندیدید بهتره از کسانی که دیدن بپرسید، اتفاقا اون منطقه تماشاگر علاقه‌مند به تئاتر زیاد داره. کافیه به چند اجرایی که در همین پردیس تئاتر تهران با استقبال مواجه شد نگاهی بیاندازید و بررسی کنید  که چه عواملی باعث شد آن اجراها ادامه پیدا نکند و سالن‌ها کماکان سوت و کور بماند. مطمئن باشید مشکل دوری راه و نبود اتوبوس و مترو نیست.

 

توقف آدمکشی به دلیل عدم استقبال مخاطبان

این روزها به گفته بعضی از مدیران سالن‌ها تعداد نمایش‌هایی که به دلیل فروش پایین مجبور میشن که اجراشونو متوقف کنن داره کم کم زیادتر از حد معمول میشه. هر چند خیلیا برای حفظ حرمت و شان هنرمندان تئاتر سعی می‌کنن تا جایی‌که ممکنه اسم اون نمایش‌ها رو علنی نکنن اما بالاخره این مسئله‌ای است که باید یه بار برای همیشه حلش کرد. یکی از آخرین نمایش‌هایی که متاسفانه شنیدم به همین دلیل اجرایش متوقف شده نمایش «آد‌م‌کش» به کارگردانی زری اماد بود.سال گذشته نمایش «فروغ ساراپینا» کار محسن حسینی هم در حالی تماشاخانه ایرانشهر را ترک کرد که البته گفته شد گروه خودشان خواسته اند اجراشونو لغو کنن! اما همه اینا یه طرف، مسئله‌ی دیگه اینکه بودند نمایش‌هایی که ظاهرا با اینکه به کف فروش نرسیدند بازهم کسی از اجرای آنها جلوگیری نکرده. حالا اینکه نمایش‌های «آدمکش» و «فروغ ساراپینا» چطور به این نتیجه رسیدند ، نمی دونم !




مطالب مرتبط

داوران جشنواره «افرا» معرفی شدند

داوران جشنواره «افرا» معرفی شدند

همزمان با آغاز اجراهای گروه‌های منتخب، گلاب آدینه، مریم کاظمی و هانا کامکار به‌عنوان داوران چهارمین دوره جشنواره «افرا» معرفی شدند.

|

نظرات کاربران