در حال بارگذاری ...
سیروس همتی در گفت و گو با ایران تئاتر مطرح کرد

در «مزا مزا» حرف های ناگفته ام در طول بیست و هفت سال را بیان کردم

ایران تئاتر: نمایش مزامزا اثری در باره وضعیت تئاتر در شرایط فعلی است و سیروس همتی در اثرش برخی از مسائل تئاتر را در قالبی طنز به چالش می کشاند. سیروس همتی در این دو سه ساله اخیر نمایش های اجتماعی مهمی نظیر صبح به خیر و فیش آباد را روی صحنه برده است که نشان از دغدغه مند بودن او در باره طرح مسائل روز اجتماعی است.

سیروس همتی درسینما و تلویزیون هم پر کار و فعال بوده است. او سه سال قبل در به خطر بازی در نمایش بوقلمون بهترین بازیگر جشنواره تئاتر فجر شد. بازی در نمایش های خروسک پریشان، بازی تابلوی اخر، مسافران مرو، رویاهای خلیج فارس، بهرام چوبینه، بلوط های تلخ، حریم، اسب های پشت پنجره، بسه دیگه خفه شو، بحرالغرایب٬ کالیگولا شاعر خشونت، خانمچه ومهتابی٬ مومیا، نامه، در چهارسو خبری نیست٬ روز سرباز، طلسم صبحگل، ترن، معمای مطربان پریشان، روشان، طروپ طرب٬ بوقلمون و نویسندگی وکارگردانی نمایش های مثل  مونی و کاروان هایش، غروب تا غروب، جایی میان خوک ها، برگ ریزان، محال هم ممکن است، مجلس برادر کشی، قربانی و ح دو چشم  از جمله فعایت های مهم کاری همتی در سه دهه فعالیتش در تئاتر هستند و بارها برنده جوایز متعددی برای نویسندگی و بازیگری هم شده استدر نمایش مزا مزا آرزو نبوت، سروش طاهری، سیروس همتی، سامان دارابی، جواد پورزند، علی یعقوب زاده، شهرام مسعودی و آزیتا نوری وفا بازی دارند و از سایر عوامل این نمایش می‌توان به حمید رضا علی نژاد تهیه‌کننده، خیرالله تقیانی پور مشاور کارگردان، احسان باقری مدیر تولید، سمانه حبیب پور دستیار و برنامه‌ریز، غزال مجتهدی طراح صحنه و لباس، مسعود عربی طراح گریم، محمد احمدی آهنگساز، مارال غفوریان عکاس، حسن محمدی مجری طرح، حمید ناصر مدیر هماهنگی و اجرا و عرفان حق روستا، مهرداد رحیمی و امیرحسین اخیانی مدیران صحنه اشاره کرد. نمایش مزامزا مهرماه در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه در حال اجرا است. با سیروس همتی در باره اجرای نمایشش گفت وگویی انجام داده ایم.

 

آیا نمایش مزا مزا را می توانیم به لحاظ استفاده از ساختار غیر خطی و روایت پازل گونه نمایشی متفاوت در کارنامه کاریتان دانست؟

همینطور است و هر هنرمندی دوست دارد که هر اثرش متفاوت تر از اثر قبلیش باشد؛ من هم روی این قضیه تاکید خاصی دارم.

 

آیا نوع کارگردانی را به وسیله شکست زمان به دلیل ارتباط بهتر مخاطب با نمایش انتخاب کردید؟

جنبه تکنیکی، آشنا زدایی و هم جنبه باور پذیری برایم در چنین بحثی مهم بود. دوست دارم مخاطب با شروع نمایش و درحین اجرا با علامت سوالاتی مواجه بشود و در انتها به جواب هایش برسد.

 

این نوع ساختار ممکن است برای مخاطب عام تر تئاتر ملموس و قابل فهم نباشد و نمایش در ارتباط گیری با مخاطب دچار مشکل بشود؟

بیست و هفت سال است که در تئاتر فعالیت می کنم و بیشتر تماشاگران تئاتر پیگیر اجرای نمایش هایم هستند و به طور حتم نمایش مزا مزا برای چنین مخاطبی قابل باور و درک است. گروه تئاتر مانی در این دو دهه فعالیت جایگاهش را بین مخاطبان تئاتر به دست آورده است. شاید برخی از واژگان و عبارات شخصیت های نمایش  تخصصی باشد؛ اما ساختار روان و داستان جذاب نمایش باعث ایجاد ارتباط با مخاطب خواهد شد.

 

آیا نمایش مزا مزا بیان کننده دغدغه های یک تئاتری باسابقه(سیروس همتی) در باره شرایط امروز تئاتر است؟

به طور حتم نمایشم چنین ویژگی دارد. اسم نمایش هم مزامزا یا قضیه سین ه است؛ سین حرف اول نامم است و ه هم اول نام فامیلیم است. بنابراین با نمایش حدیث نفسی مواجه هستیم و حاوی حرف های ناگفته ام در طول بیست و هفت سال فعالیت در تئاتر است.

 

آیا علاقه دارید تا با طرح چنین مسائلی مخاطب اجرا را وارد چالش کنید؟

من قصدم این است و اگر تماشاگر وارد چنین چالشی بعد از دیدن نمایش در مورد مسائل تئاتر بشود در کارم موفق بوده ام. من در نمایش این مسئله را مطرح کردم که آدم هایی بر اثر یک اشتباه کوچک و به حق به یک تراژدی بزرگ به نام مرگ و اعدام شدن می رسند.

 

در انتهای نمایش حتی زن تماشاگر، همسرش را در صحنه تنها می گذارد؟

بله، زن تماشاگر عاشق بازیگری است و کارگردان نمایش او را تتهیج کرد که می تواند بازیگر خوبی باشد و او شرایط را طور دیگری رقم می زند.

 

این کارگردان در نمایش وجوهات خاکستری دارد؟

بله، بدمن قصه و نمایشم است. او در طول نمایش اطلاعاتی از مرد تماشاگر توسط همسرش می گیرد و بعدا هم با عوام فریبی زن را بازیگری توانا دانسته و شرایط را تغییر می دهد. در حقیقت مرد تماشاگر در زیر چرخ دنده های چنین سیستیمی خرد می شود و در ضمن رابطه اش هم با زنش از بین می رود.

 

آیا دنبال ارائه مفهوم خاصی بودید که در نمایش اشاره می کنید کارگردان در خارج از کشور تحصیل کرده است؟

دلیل خاصی نداشت. در اصل قضیه این طوری بود که برخی ها بعد از تحصیل در خارج با انگیزه ای به کشور برمی گردند که هرآنچه را که در آنجا دیده و آموخته اند را باید در اینجا پیاده کنند. در حالی که هر کشوری شرایط خاص خودش را دارد. در طول نمایش هم این ظن و شک به وجود می آید که آیا واقعا این مرد در خارج تحصیل کرده است.

 

آیا درسالهایی که به بازیگری پرداخته اید با چنین کارگردان هایی تجربه همکاری داشته اید؟

بله، با کارگردانی کار کرده ام که در حین کارش اصلا نمی دانست اجرای نمایش در ایران چه مختصاتی دارد و در فضای اجراهای کلاسیک آثار شکسپیر باقی مانده بود. من نخواستم این آدم ها را نقد کنم و بیشتر شرایط را مورد نقد قرار دادم.

 

آیا با انجام این نقدها می توانیم امید داشته باشیم شرایط تئاتر بهتر شود؟

من طرح موضوع کرده ام و اگر چند مسئول تئاتری به دیدن نمایش بیایند و شرایط را ببینند برای من نکته مهمی است و امیدوارم دیدن اجرایم باعث چنین تغییر و تحولاتی بشود.

 

آیا مرد تماشاگر قهرمان داستان نمایش مزا مزا است؟

مرد تماشاگر در جایی از نمایش تصریح می کند که من قهرمان نمایش شما نیستم و انتحاب خوبی برای کاری که باید در صحنه انجام می دادم نبودم. اما در مزا مزا مرد تماشاگر بتدریج با شرایطی که به وجود می آید در انتها تبدیل به قهرمان می شود.

 

شخصیتی که مرد مسئول جلسه بازی می کند؛ آیا نمادی از جریان و طرز تفکر خاصی است؟

شخصیتی ملموسی دارد و در دور و اطرافمان زیاد از این نوع دیده ایم. مهم ترین ویژگی شخصیتی این آدم کمبود اطلاعات و دانش و آگاهیش است و خیلی از مدیران را داریم که معلوماتشان از آدم های عادی هم کمتر است و عبارات را نمی توانند بیان کنند.

 

به همین دلیل است در طول نمایش خیلی از کلمات را به اشتباه تلفظ می کند؟

بله، می خواستم این بی دانشی او را پر رنگ تر نشان بدهم.  

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

یادداشت سیروس همتی در اهمیت جشنواره‌های استانی

تئاتر استان‌ها، پتانسیل جهانی شدن دارد
یادداشت سیروس همتی در اهمیت جشنواره‌های استانی

تئاتر استان‌ها، پتانسیل جهانی شدن دارد

سیروس همتی: باوجود این‌که آثار حاضر در سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استانی چهارمحال‌وبختیاری یا بهتر است بگویم، تئاتر بام ایران، از نظر تعداد محدود بودند اما خوشبختانه تمامی آن‌ها از نظر کیفی بسیار ...

|

گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است
گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است

داور سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری با اشاره به خالی بودن جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های تئاتر استانی گفت: سرمایه‌گذاری و ارائه آموزش در این حوزه به دلیل اهمیت بُن‌مایه تئاتر کودک و نوجوان و ضرورت پشتوانه‌سازی برای آینده تئاتر لازم است.

|

نظرات کاربران