در حال بارگذاری ...
گفت و گو با ساجد قدوسیان کارگردان حاضر درهشتمین دوره تئاتر صاحبدلان :

نقل عاشقی روایتی متفاوت از شهادت مولا علی (ع) است

ساجد قدوسیان کارگردان نمایش «نقل عاشقی» گفت: شمشیر ابن ملجم مرادی در این اثر نقش وجدان او را بازی می‌کند و از او می‌خواهد که دست به چنین کاری نزند اما با اینکه در وهله ابن ملجم می‌پذیرد اما باز قطام به یادش می‌آید و...

نمایش «نقل عاشقی» به نویسندگی و کارگردانی ساجد قدوسیان امسال به عنوان یکی از آثار صحنه‌ای در هشتمین دوره تئاتر صاحبدلان در پلاتو اجرای تئاترشهر اجرا می‌شود. این اثر نمایشی به دلیل نگاه متفاوتی که به شهادت حضرت علی(ع) دارد در اجرای عمومی خود در استان البرز بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و می‌توان از آن به عنوان اثری در خور این گونه نمایشی نام برد.

«نقل عاشقان» روایتی است از آنچه در خیال ‌ابن ملجم مرادی پیش از ضربت زدن به حضرت علی(ع) می‌افتد و گویی او در تمام لحظات نمایش با وجدان و شهوت درونش درگیر است ولی در نهایت به هیچ سرانجام مثبت و کمال انسانی نمی‌رسد.

ساجد قدوسیان که برای نخستین بار این نمایش را در کرج برای عموم اجرا کرده، درباره روند نگارش و اجرای این اثر نمایشی به ایران تئاتر گفت: نگارش این متن به 13،14 سال پیش برمی‌گردد که به خاطر مشغله کاری نتوانتسته بودم آن را اجرا کنم. ضمن اینکه در زمینه نمایش‌های دینی معتقدم باید روح کار با مضامین دینی گره خورده باشد و نه اینکه فقط شکل کار طوری باشد که بخواهیم اشک تماشاگر را دربیاوریم.

قدوسیان درباره خط داستانی نمایش «نقل عاشقی» نیز توضیح داد: داستان نمایش درباره شخصیت ابن ملجم مرادی است. در واقع درباره کاری است که توسط ابن ملجم صورت می‌گیرد. کاری که در عرض زمان کمتر از یک لحظه است اما طول زمان آن به اندازه کل نمایش ما است. یعنی ما آن صحنه‌ای را می‌بینیم که ابن‌ملجم در مسجد کوفه شمشیرش را آماده کرده و مترصد این است که حضرت علی(ع) را به شهادت برساند. در همین حین به همراه تماشاگر به خیال و ذهن ابن ملجم می‌رویم و می‌‌بینیم که شمشیر او در مقابلش ایستاده و می‌گوید که نمی‌خواهد بر فرق مولا فرود آید. در واقع تماشاگر شاهد حرف‌هایی است که بین ابن ملجم و شمشیرش رد و بدل می‌شود.

این کارگردان تئاتر در ادامه افزود: شمشیر از نظر روانی نقش وجدان ابن ملجم مرادی را بازی می‌کند و با اینکه از نظر منطقی او را راضی می‌کند که دست به چنین کاری نزند و او نیز در وهله اول می‌پذیرد اما باز به یاد قول و قراری که با قطام گذاشته می‌افتد و قطام هم به خیالش می‌آید. این کشمکش با قطام هم به وجود می‌آید ولی در نهایت وقتی به خودش می‌آید می‌بیند که شمشیرش را بر فرق مولا علی(ع) فرود آورده است. در واقع این درگیری‌های ذهنی ممکن است برای همه ما در دنیای امروز اتفاق بیفتد. چه بسا ابن ملجم هم می‌دانسته که دارد کار خطایی انجام می‌دهد ولی نتوانست جلوی نفس‌اش را بگیرد. برای ما نیز همین گونه است و ممکن است در طول زندگی‌مان بارها با نفس خود درگیر می‌شویم و نتوانیم جلوی آن را بگیریم.

گفتنی است در نمایش «نقل عاشقی» ساجد قدوسیان، کامران مبشری و زهره کدخدازاده ایفای نقش می‌کنند. همچنین عقیل تقی زاده به عنوان مشاور پروژه و گروه موسیقی متشکل از  بهروز شیری، همایون کاکی و سولماز حسینی این گروه راه همراهی می‌کنند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران