در حال بارگذاری ...
شهاب راحله در گفت‌وگو با ایران تئاتر عنوان کرد

«به آسمان نگاه کن»؛ روایتی از رستگاری انسان

شهاب راحله کارگردان نمایش «به آسمان نگاه کن» می‌گوید: در این اثر نمایشی تلاش کردیم از پُرگویی پرهیز کرده و به طور مینی‌مالیستی و گزیده‌گو در فضایی سورئال کار را جلو ببریم.

به گزارش ایران تئاتر نمایش «به آسمان نگاه کن» نوشته محمود فرهنگ با کارگردانی شهاب راحله به عنوان یکی از آثار صحنه‌ای هشتمین دوره تئاتر صاحبدلان این روزها در پلاتو اجرای مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است.

شهاب راحله بازیگر و کارگردان فعال تئاتر که در کارنامه هنری خود کارگردانی نمایش‌های صحنه‌ای و محیطی متعددی همچون؛ «آن سه نفر»، «آن سیب سرخ»، «دشمن مردم»، «حشمت سلیمان نبی»، «نظمیه قجری»، «کشتی نوح»، «گل کوچیک در پارک لاله»، «اسمعیل ات»، «عام‌الفیل»، «لکه‌ای سرخ بر برگی سبز» و... را دارد، درباره ویژگی های نمایش «به آسمان نگاه کن»  به ایران تئاتر گفت: به طور کلی ما در انتخاب نمایشنامه سعی می‌کنیم به سراغ متن‌هایی برویم که خیلی موجز و خیلی سریع، بدون آنکه از قصه و محتوا دور بشوند بتوانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند و در نهایت برای مخاطب ایجاد سوال کرده و او را به اندیشیدن وادارد. بر همین اساس گروه ما از سال گذشته روی متون نمایشی دینی تحقیق مفصلی انجام داد اما به جرات می‌توانم بگویم که نتوانستیم متنی با مشخصاتی مدنظرمان بود را پیدا کنیم. چراکه یا متن‌ها بسیار پر بازیگر بود، یا اینکه قصه‌ها طولانی بود و یا اینکه نویسنده‌ها اجازه نمی‌دادند که ما یک بازخوانی از آثارشان انجام بدهیم و قصه‌ای کوتاه‌تر را از دل متن اصلی استخراج کنیم.

راحله افزود: در بحث آثار دینی متاسفانه متون نمایشی بسیار تعدادشان کم هست و با توجه به سلیقه‌ی خاص گروه ما که به دنبال آثار مینی مالیستی و گزیده‌گویی هستیم کار سخت‌تر هم می‌شود. در نهایت اینگونه شد که به طرح آقای فرهنگ رسیدیم. البته در آن زمان طرح آقای فرهنگ هنوز به طور کامل نوشته نشده بود اما از وقتی که تصمیم گرفتیم که روی این طرح کار کنیم، به مرور آقای فرهنگ نیز متن را کامل کردند تا جایی‌که کاملا کار هم به لحاظ اجرایی و هم به لحاظ محتوایی قوام لازم را پیدا کرد.

کارگردان نمایش «به آسمان نگاه کن» در ادامه با اشاره به اجرای نزدیک به 150 اثر نمایشی در گونه‌های مختلف در شهر تهران، اظهار کرد: در واقع با توجه به وضعیت امروز اجتماع و سرعت زیاد در عصر ارتباطات، برای اینکه آثار بتوانند با مخاطب ارتباط بهتری برقرار کنند، بهتر است از پرگویی پرهیز شود.

راحله با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های این متن موجز بودن آن است، گفت: در این اجرا نیز بر همین اساس ما سعی کردیم هم حرف‌مان را بزنیم و هم زیاد نگوییم. یعنی سعی می‌کنیم از پُرگویی پرهیز کرده و خیلی مینی‌مالیستی و گزیده گو اجرا را جلو ببریم.

او درباره محتوای این اثر نمایشی نیز توضیح داد: نمایش «به آسمان نگاه کن» به نوعی حرکت  انسان از زمان تولد است تا رستگاری. به این معنی که این انسان در طول عمر خود چگونه مسیری که در آن پُر از عروسک‌هافریبنده و سراب‌های دنیایی است را پشت سر می‌گذارد و چگونه می‌تواند با توسل به توسل راه راست و رستگاری را در این میان پیدا بکند. در واقع اگر خواسته باشم خلاصه‌ای از روایت این نمایش را عنوان کنم باید بگویم که این نمایش روایت انسانی است محصور در صنایع و در بند تکنولوژی و فناوری و... است که هر عروسک و دست‌سازی به او داده شود آن را در آغوش می‌کشد و به آن دلبسته شده و به ضلالت می‌رسد، در این میان تنها راه نجات فرد از این ورطه، قرآن و تمسک به اهل بیت(ع) و اولیاء‌الله است.

این کارگردان همچنین اضافه کرد: ما در این اثر سعی کردیم با استفاده از زبان بدن، اصوات و موسیقی به نوعی به مخاطب این فرصت را بدهیم که پیام اثر را به حالتی که خودش می‌پسندد درک کند، اما در جاهایی هست که مجبور هستیم از صوت قرآن استفاده کنیم. به طور کلی سعی کردیم که بسته‌بندی حرف‌مان طوری باشد که مخاطب نگوید من رفتم و نصیحت شنیدم.

راحله درباره شیوه اجرایی این نمایش نیز توضیح داد: سعی کردیم طراحی نمایش در فضایی سورئال جلو برود و با توجه روایت‌ها در این اثر که بیشتر فضای فرم را به ذهن متبادر می‌کند در این کار کمتر از فرم و حرکات بدنی استفاده شده است.

در نمایش «به آسمان نگاه کن»که از 9 مهرماه هر روز ساعت 18 در پلاتو اجرای تئاترشهر  روی صحنه می‌رود، امیر نصیری یکتا، مهراد نوروزی تهرانی، علیرضا رجبی به عنوان بازیگران ایفای نقش می‌کنند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران