بهزاد ترابی در گفتگو با ایران تئاتر
در نمایش «اتاق» به بیان فراواقعی نزدیک شدیم

بهزاد ترابی کارگردان نمایش « اتاق» گفت: در کارگردانی نمایش « اتاق» قصدم بر این بود که از واقعگرایی فاصله بگیریم و به بیان فراواقعی و سورئالیسم نزدیک شویم.
نمایش «اتاق» نوشته هارولد پینتر و به کارگردانی بهزاد ترابی از۱ مهر درسالن گوشه فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود.
بهزاد ترابی کارگردان نمایش « اتاق» در گفتگو با ایران تئاتر در خصوص علت انتخاب این متن گفت: علاقه شخصیام به آثار هارولد پینتر اصلیترین دلیل انتخاب این متن برای اجرا بود. همچنین تلقیام این بود که نمایشنامه اتاق به دلیل مولفههای خاص خود امکان تجربه شیوههای اجرایی متفاوتی را به ما میدهد و از آنجا که این نمایش اولین تجربه کارگردانی من است، تمایل داشتم متنی را انتخاب کنم که امکان پیاده کردن ایدههای اجراییام را بر اساس آن داشته باشم.
این هنرمند در ادامه با تشریح خوانشی که در نمایش « اتاق» از این متن ارائه کرده بیان کرد: پینتر مفهومی را با عنوان «کمدی تهدید» در جهان نمایش مطرح کرد که این ماهیت در همین نمایشنامۀ اتاق، هستی خود را آغاز میکند. رویکرد عمدهام در مواجهه با این متن قدرتمند تاکید بر بعد سوررئال و فراواقعی آن است. آنچه بیش ازهمه در این نمایشنامه به چشم میخورد تاثیرگذاری مکان برعملکرد و رفتار شخصیتها است؛ طوری که میتوان گفت در اینجا مجموعه عوامل محیطی چون زمان ، مکان و موقعیتها است که کنش و واکنش را در اثر شکل میدهد. تزلزل و عدم تثبیت روابط در جای جای متن موج میزند و اتاق به عنوان مکان، محور همه اتفاقاتی است که در نمایش شاهد آن هستیم و در عین حال فضایی مثالی هم هست که میتوان آن را به عمدۀ روابط انسانی در جهان معاصر تعمیم داد.
کارگردان نمایش « اتاق» در بخشی دیگر از سخنانش در ارتباط با نحوۀ کارگردانی این متن بیان کرد: از همان موقع که تصمیم به کارگردانی نمایشنامه « اتاق»گرفتم، قصدم بر این بود که در فضای کار از واقعگرایی فاصله بگیریم و به بیان فراواقعی و سورئالیسم نزدیک شویم. بر این اساس کانسپت کلی نمایش را یک هزارتو ( لابیرنت) در نظر گرفتیم که در حقیقت استعارهای از پیچیدگیهای روابط انسانها در جهان معاصر است و در اغلب آثار هارولد پینتر هم با همین درونمایه روبهرو هستیم. در نمایشنامه « اتاق» هم با این استعاره مواجهیم که هر کدام از ما از نظر درونی دارای اتاقهای تک نفره خودمان هستیم؛ اتاقهایی که حکایت از تنهایی انسانها دارد و ناظر بر محدود شدن و فروبستگی ارتباطات انسانی است.
ترابی در بخش پایانی سخنانش با تشریح تدابیری که در القای درونمایه این متن اتخاذ کرده اظهار کرد: نقش عمده در انتقال درونمایه این اثر را از طریق طراحی فضا پیش بردیم. همانطور که پیش از این اشاره کردم کانسپت کلی در این اجرا بر پایه هزارتویی شکل گرفته که پیچیدگیهای روابط انسانی را القا میکند. بنابراین در طراحی فضا سعی کردیم تا این هزارتو را از طریق میلههای فلزی که با نظمی هندسی به دنبال هم قرار گرفتهاند به مخاطب القا کنیم. در واقع تضادی که در کنار هم قرار دادن فضای گرم صحنه و میله های فلزی سرد ایجاد کردیم، استعارهای از همین پیچیدگیهای رفتاری است که مانع از برقراری ارتباط مطلوب میان انسان ها میشود.
گفتنی است؛ در نمایش « اتاق» بازیگرانی چون پونه صمدیان، مسعود هزارخانی، حجت کشاورز، مهران ایرانی، هانیه صادقی و پژمان چهره به ایفای نقش میپردازند.
دیگر عوامل «اتاق» عبارتند از: دانیال شهریاری (مشاور کارگردان)، میلاد صالحی یگانه(دستیار کارگردان)، شهناز مددی (مدیر صحنه)، پونه صمدیان (انتخاب لباس و طراح صحنه)، نجمه محمدی (گریم)، آرزو نوری، ادنان احمدی(عکاس)، حامد هاشمی (طراح گرافیک).
لازم به ذکر است، نمایش «اتاق» از ۱ تا ۲۰ مهرماه همه روزه به جز روزهای شنبه و سه شنبه، ساعت ۲۰، در سالن گوشه اجرا میشود.