در حال بارگذاری ...
بازخوانی یک طرح ملی مغفول مانده

واگذاری پروژه‌های نیمه تمام فرهنگی هنری به بخش خصوصی

۳۶۶۴پروژه نیمه تمام فرهنگی هنری زیر نظر سازمان برنامه و بودجه بر اساس ضرورت تامین امنیت اقتصادی و کاهش وابستگی اقتصاد به نفت، به بخش خصوصی و تعاونی ها واگذار می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر، سازمان برنامه و بودجه فهرستی از پروژه‌های عمرانی و فرهنگی هنری در دست ساخت در سراسر کشور را با جزئیات برای واگذاری به بخش غیردولتی و تعاونی در اختیار عموم قرار داد.

این فهرست در قالب کتاب راهنمایی تحت عنوان «توسعه مشارکت بخش عمومی با بخش خصوصی و تعاونی با تامین منابع مالی ویژه، برای اتمام پروژه‌ها» منتشر شده و با توجه به بازتاب اندک آن در فضای فرهنگی به نظرمی رسد بازخوانی آن ضروری است .

محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در مقدمه این کتاب راهنما نوشته: «بزرگ شدن بدنه دولت و به تبع آن سهم بسیار زیاد اعتبارات هزینه‌ای و پرداخت‌های اجتناب‌ناپذیر در بودجه منجر به کاهش اعتبارات طرح‌های عمرانی گشته و دولت را در رسیدن به برنامه‌های عمرانی خود دچار مشکل نموده است. از طرف دیگر عدم هزینه مناسب منابع اندک طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیز دولت را با انبوهی از طرح‌های نیمه تمام، با طول دوره ساخت بسیار بالاتر از حد استاندارد مواجه کرده است.

با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر ضرورت تامین امنیت اقتصادی و کاهش وابستگی اقتصاد به نفت، رویکرد موجود دولت بر درونزایی و برونگرایی اقتصاد استوارگشته است. لازمه درون‌زایی اقتصاد بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌ها و مزیت‌های درونی اقتصاد ایران است و برای گشایش مسائل کشور و مشکلات کشور، از جمله مشکلات اقتصادی، نگاه باید به درون منعطف باشد. اما رویکرد برونگرا، بهره‌برداری حداکثری از فرصت‌های موجود در جهان خارج به منظور پیشبرد اهداف اقتصاد ملّی است.

این ظرفیت‌ها شامل دانش فنی، مدیریت و سرمایه است. با توجه به تنگنای مالی موجود که متاثر از آسیب‌های برجای مانده از تحریم‌های بین‌المللی در سال‌های گذشته و کاهش قیمت نفت در دوره اخیر است، تحقق درون‌زایی و برون‌گرایی اقتصاد لاجرم از مسیر مشارکت با بخش غیردولتی میگذرد، لذا یکی از موضوعات مهم در برنامه ششم، توسعه مشارکت بخش غیردولتی در توسعه، مدیریت و تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای و زیرساختی می‌باشد.

تنها راه پایدار مقابله با تحریم‌ها، گذر از اقتصاد نفتی موجود به سوی اقتصادی با ارزش افزوده بالاست که اگر هم تحریم یا تغییری در شرایط انرژی جهان بوقوع پیوست، اقتصاد ایران با تکیه بر منابع درون‌زای خود به حیات ادامه دهد. بر این اساس ستاد فرماند‌هی اقتصاد مقاومتی در سال‌های 1395 و 1396 واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به بخش غیردولتی را هدف‌گذاری نمود که نتایج حاصله شاهد موفقیت نسبی این طرح بوده است و مقرر است در برنامه ششم توسعه این امر تقویت شده و به اهداف بلندتری دست یابیم.

تجربه جهانی حاکی از آن است که مشارکت بخش دولتی با بخش غیردولتی میتواند در اجرا و بهرهبرداری از پروژه‌های زیرساختی کارآیی بالایی داشته باشد، لذا بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش غیردولتی در پروژ‌ه‌های طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بر اساس یکی از روش‌های قراردادی مشارکت عمومی- خصوصی حسب نوع پروژه، در برنامه تهیه بودجه 1397 در اولویت قرار گرفته است.»

بر اساس جدول مقایسه پروژه‌های عمرانی استانی از حیث قابلیت مشارکت یا واگذاری به تفکیک امور و فصول بودجه‌ای، 3664 پروژه فرهنگی هنری در سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد 3447 به‌عنوان پروژه نیمه آماده و 217 پروژه جزو پروژه‌های قابل مشارکت یا واگذاری قرار دارد.

بر اساس اعلام این سازمان تعداد حدود 6 هزار پروژه ملی و 70 هزار پروژه استانی نیمه تمام در قالب توسعه مشارکت بخش عمومی با بخش خصوصی و تعاونی با تامین منابع مالی ویژه می‌تواند در اختیار سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.بخشی از طرح های ملی شامل واگذاری در فایل ضمیمه قابل رویت است .

ایران تئاتر بزودی از جزئیات وضعیت طرح های فرهنگی هنری بویژه طرح های مرتبط با هنرهای نمایشی گزارش می دهد .




نظرات کاربران