در حال بارگذاری ...
سیامک صفری در گفتگو با ایران تئاترعنوان کرد:

در «حراج تئاتر» با رپرتواری از پرسوناژها روبه‌رو هستیم

سیامک صفری در خصوص مجموعۀ «حراج تئاتر» به ایران تئاتر گفت: تماشاگران در هر نوبت از این اجراها رپرتواری از چند نمایش را شاهد خواهند بود که هر کدام توسط تنها یک بازیگر شکل می‌گیرد.

سیامک صفری در گفتگو با ایران تئاتر در خصوص مجموعه  اجراهایی با عنوان «حراج تئاتر» اظهار کرد: این مجموعه در حقیقت حاصل یک دوره کارگاهی است که از حدود یک ماه پیش آغاز کرده‌ام و مبنای این کارگاه به این شکل است که حاضرین در آن در واقع هم آموزش می‌بینند و همزمان آزمون حضور در صحنۀ تئاتر را پشت سر می‌گذارند.

این بازیگر مطرح تئاتر و سینما در خصوص ایده مرکزی این مجموعه نمایش‌ها بیان کرد: این مجموعه اجراها که «حراج تئاتر » نام گرفته، روزهای شنبه هر هفته در قالب رپرتواری از چند اثر نمایشی مختلف روی صحنه می‌رود. تماشاگران در هر نوبت از این اجراها رپرتواری از چند نمایش را شاهد خواهند بود که هر کدام توسط تنها یک بازیگر شکل می گیرد. بخشی از محتوای آموزشی در این دوره از کارگاه‌ها مرتبط با تنظیم نمایشنامه‌ها برای اجرای تک نفره است. در این دوره بخشی از تجربه‌های آموزشی در این مسیر شکل می‌گیرد که  بازیگران چگونه و از چه مسیری به محتوای متن‌ها ورود پیدا کنند تا بتوانند از این نمایش‌ها توسط تنها یک بازیگر اجرا می‌شود. برای مثال نمایشنامه « مرغ دریایی» چخوف به عنوان یکی از آثاری که در این مجموعه اجرا می‌شود، در اینجا از نقطه نظر « نینا» یکی از پرسوناژهای اصلی متن روایت می‌شود. دیگر متن‌هایی هم که در این مجموعه اجرا می‌شود نیز به همین ترتیب از زبان یکی از پرسوناژهای هر یک از نمایشنامه‌ها است که بازگو می‌شود.

صفری در ادامه سخنانش در ارتباط با نحوۀ تنظیم نمایشنامه‌ها برای اجرا در این مجموعه گفت: اساساً بخشی از بن مایه‌ها و روایت اصلی نمایشنامه‌ها را به عنوان یک پرسوناژ نمایشی به مخاطب انتقال دهند.

این هنرمند همچنین در خصوص متن‌هایی که برای اجرا دراین مجموعه در نظر گرفته شده بیان کرد: متن‌هایی که در این مجموعه اجراها مبنا قرار گرفته از جمله شاخص‌ترین و مهم‌ترین نمایشنامه‌ها از نمایشنامه نویسان برجسته جهان را شامل می‌شود.  مرغ دریایی، عشق لرزه، خانه برنارد آلبا، مهمانسرای دو دنیا، دروغ، خیانت و سوءتفاهم از نویسندگانی چون آنتوان چخوف، فدریکو گارسیا لورکا، اریک امانوئل اشمیت، هارولد پین‌تر و آلبر کامو تعدادی از این متن‌ها است که در این مجموعه اجراها مبنایی برای پرسوناژها قرار گرفته‌اند تا بازیگران براساس این متون قدرتمند، بتوانند به روایتی شخصی تر دست پیدا کنند. در حقیقت همه پرسوناژهایی که در این مجموعه روبه روی آن‌ها قرار می‌گیریم از پیش برای ما آشنا هستند. با این وجود هر یک از کاراکترهای نمایشی در این مجموعه، با حضور بر صحنه داستان و اتفاقاتی را که در آن اثر هنری برایشان رخ داده با تماشاگران در میان می‌گذارند.

این بازیگر تئاتر و سینما در خصوص شاخص‌های اجرای مجموعه حراج تئاتر اظهار کرد: مخاطب در اجراهای حراج تئاتر با دو تفاوت عمده در اجرای این متن‌ها روبه رو خواهد شد؛ یکی از این تفاوت‌ها همانطور که قبلاً اشاره کردم در قالب اجرای تک نفره آثار ظاهر می‌شود. تفاوت دیگر این است که تماشاگر در هر نوبت از این اجراها در حقیقت با رپرتواری از چند اثر شاخص ادبیات نمایشی روبه رو می‌شود. در این شکل از اجرا در حقیقت قاب‌هایی از چند اثر نمایشی برجسته جهان در یک مجموعه به مخاطب ارائه می‌شود.  منوچهر شجاع در خصوص صحنه این نمایش پیشنهاداتی را به عنوان مشاور مطرح کرده و جدیدی در حوزه صدا همکاری داشته است. در خصوص طراحی لباس هم باید به این نکته اشاره کنم که ما چندان به طراحی لباس بر اساس شخصیت فکر نکرده‌ایم. بیشتر نگاهمان این بوده که فردی که به عنوان شخصیت یک نمایش روی صحنه می‌آید یک بازیگر است. بر همین اساس لباس بازیگران متناسب با اجرا است و خیلی شخصیت‌پردازی در لباس‌ها نداریم.

صفری در بخش پایانی سخنانش با اشاره به ویژگی‌های شیوه بازیگری و روایت متن‌ها در این مجموعه بیان کرد: این ویژگی که بازیگران متن‌های نمایشی در قالب تنها پرسوناژ نمایش به ایفای نقش بپردازند و روایت را به صورت انفرادی پیش ببرند، اگرچه در کشور ما چندان سابقه ای ندارد، اما شیوه ای است که در دیگر نقاط جهان کاملاً شناخته شده است و در مدرسه‌های بازیگری دنبال می‌شود. در هر حال معتقدم؛ این شکل از تجربه روایت در ارتقای ارتباط بازیگر با متن و همینطور ارتباط با صحنه نتیجه خوبی داده که امیدوارم چنین تجربه‌هایی به غنای دریافت و ادراک ما از مقوله بازیگری کمک کند.

گفتنی است؛ در تازه‌ترین رپرتوار اجراهای حراج تئاتر، شنبه گذشته نمایش‌های خدای کشتار، مردبالشی، خرده جنایت‌های زن و شوهری،  داستان باغ وحش و حباب معلق به ترتیب از یاسمینا رضا، مارتین مکدونا،  اریک امانوئل اشمیت، ادوارد آلبی و وودی آلن به نمایش درآمد.

حراج تئاتر که از 27 مردادماه اجراهای خود را  آغاز کرده و و تا ۲۵ اسفندماه ادامه خواهد داشت، ساعت 20 روزهای شنبه در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌رود.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران