یک کارگردان تئاتر اهل بجنورد: روند تربیت نیروی انسانی را درست طی نکردهایم
اگر بستر اصلی داستان یک درام، انسان و اتفاقات پیرامون او باشد، میتوانیم با مخاطب خود ارتباط برقرار کنیم.
نمایشهای موضوعی وقتی با مخاطب کاملترین ارتباط را برقرار میکنند که موضوع آن انسان و ارتباطهای انسانی باشد.
حسن عابدی کارگردان نمایش "گلایه نامه غریب" که از شهر بجنورد در جشنواره تئاتر رضوی حضور دارد، در گفتوگو با خبرنگار اعزامی سایت ایران تئاتر به بجنورد گفت: اگر بستر اصلی داستان یک درام، انسان و اتفاقات پیرامون او باشد، میتوانیم با مخاطب خود ارتباط برقرار کنیم.
وی جوهره اصلی تئاتر را نقد انسان و انسانیت دانسته و افزود: در تئاتر اشکال خوب یا بد ارتباط را بررسی میکنیم. اگر این مسئله را خوب بپرورانیم، توانستهایم تئاتر تولید کنیم. حال میخواهد بستر آن تاریخ باشد یا مذهب، سیاست و اجتماع.
وی درباره شکلگیری نمایشنامه "گلایه نامه غریب" گفت: پیش از هر کاری استخوانبندی انسانی کار را چیدهام، اگر این استخوانبندی درست تعریف شده باشد همه چیز در نمایش خوب اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به اینکه در شش ماه گذشته سه تولید کرده که روی صحنه رفته، گفت: من کارگردانی نیستم که فقط کار دینی تولید کنم. انسانها دغدغه من درتمام آثارم هستند. اعتقاد دارم هنرمند تئاتر چون از جهان شمولی آدمها صحبت میکند، نباید خود را در یک موضوع زندانی کند.
وی درباره توجه مردم شهر بجنورد به تئاتر گفت: مردم این شهر به سادگی هر موضوعی را نمیپذیرند. ادبیات مدرن در زندگی شهروندان موج میزند و گرچه شهر مهد اقوام و فرهنگها و آیینهای مختلف است، اما این امر باعث نشده تا مدعی تئاتر فولکلور باشد. گذشته تئاتر بجنورد از حال آن درخشانتر بوده و این سوال که چرا نتوانستهایم روند پیشرفت و تربیت نیروی انسانی را به خوبی طی کنیم، همچنان باقی است.
وی با اشاره به رشد قابل ملاحظه ساختار سازی فیزیکی و امکانات تئاتر در این استان، مشکل اساسی تئاتر بجنورد را نبودن کارشناسان مجرب در پستهای سازمانی بخشهای فرهنگی و نداشتن برنامهای پایهای و زیرساختی برای تربیت نیروی انسانی تئاتر عنوان کرد.