در حال بارگذاری ...

یادداشت حمید ابراهیمی به مناسبت حضورش در جشنواره تئاتر رضوی

مردم بجنورد می‌توانند چند تئاتر خوب ببینند، و این تاثیر ماندگاری در برقراری تئاتر در این شهر دارد. بنابراین تعامل هنرمندان هم مضاف بر علت می‌شود تا برگزاری یک جشنواره تئاتری از شکل صرفا معمولی خود فاصله بگیرد و به عنوان یک عنصر تاثیرگذار در برقراری تئاتر در جاهای مختلف موثر و مفید واقع شود.

جشنواره تئاتر رضوی هم مانند خیلی از جشنواره‌های دیگر یک جشنواره موضوعی است که در کشورمان از سالیان گذشته برگزار می‌شود. از آن‌جا که موضوع این جشنواره اختصاص به امام رضا(ع) دارد، من هم انگیزه پیدا کردم که در آن شرکت کنم و برای اولین بار است که با نمایش "خورشید شب" به نویسندگی و کارگردانی خودم در آن حضور دارم. این نمایش سه‌شنبه در دو نوبت اجرا می‌شود و درباره زندگی یک زن و مرد سارق است که به خانه پیرزنی دستبرد می‌زنند. پیرزن چشمان کم سویی دارد و این زن و مرد را به جای عروس و پسرش می‌گیرد. آن‌ها تحت تاثیر پیرزن قرار می‌گیرند و از آن‌جا که پسر پیرزن به او قول سفر به مشهد و زیارت امام رضا(ع) را داده است، این زن و مرد دزد که متحول شده‌اند درصدد برمی‌آیند که جای پسر پیرزن، این آرزو را عملی سازند.
احساس می‌کنم که جشنواره تئاتر رضوی با تمام جشنواره‌هایی که تا به حال شرکت کرده‌ام، کاملا متفاوت است. حال و هوای متفاوتی دارد و فکر می‌کنم که این جشنواره امسال به شکل خوبی برگزار شود. من امسال در جشنواره دفاع مقدس در سنندج حضور داشتم، وضعیت اسکان و کمک هزینه‌ها در آن‌جا اصلا خوب نبود، در اینجا هم فرق جزیی در این موارد دیده می‌شود، اما احساس خوبی برای حضور در بجنورد و جشنواره تئاتر رضوی دارم.
اینکه جشنواره تئاتر رضوی در شهری مانند بجنورد برگزار می‌شود، اتفاق جالبی است در صورتی که برنامه هدفمند داشته باشد. مثلا در این شهر سالن حافظ که پیش از این متعلق به یک مدرسه بوده، با امکانات نور و صدا تجهیز شده و می‌شنیدم که این امکانات صرفا برای محدوده برگزاری جشنواره نیست. بنابراین پس از این جوانان علاقه‌مند به تئاتر می‌توانند از این امکانات استفاده کنند. از سوی دیگر مردم بجنورد می‌توانند چند تئاتر خوب ببینند، و این تاثیر ماندگاری در برقراری تئاتر در این شهر دارد. بنابراین تعامل هنرمندان هم مضاف بر علت می‌شود تا برگزاری یک جشنواره تئاتری از شکل صرفا معمولی خود فاصله بگیرد و به عنوان یک عنصر تاثیرگذار در برقراری تئاتر در جاهای مختلف موثر و مفید واقع شود.
به نظرم پس از این جشنواره باید امکانی برای اجرای آثار برگزیده جشنواره‌ها در نظر گرفته شود. در ضمن اگر از ابتدا معلوم باشد که این نمایش‌ها صرفا برای یک جشنواره نخواهند بود و امکان اجرای عمومی دارند و منتقدان و مردم می‌توانند آن‌ها را ببینند، انگیزه بیشتری در زمان نگارش متن و تمرین‌‌ها برای قوی‌تر شدن آن از سوی عوامل اجرایی صورت خواهد گرفت. اما اتکای به حضور در یک جشنواره خواه ناخواه از سطح نمایش می‌کاهد.
خوشحالم که در بجنورد هستم و خوشحالم که مردم این شهر به دیدن نمایش‌ها می‌آیند و امیدوارم که ما هم بتوانیم اجرای مطلوبی را برای مردم این شهر فراهم کنیم.
حمید ابراهیمی نویسنده، کارگردان و بازیگر