در حال بارگذاری ...
مروری بر نمایش ها و سوگواره های اربعین حسینی 1397:

ایام اربعین تئاتر تعطیل نیست

ایران تئاتر- علی رحیمی : «خاتون» در تئاتر شهر، «خورشید کاروان» در تالار وحدت، رسول در منطقه فرهنگی عباس آباد، «تنهاتر از مسیح» در بوستان ولایت، «آتش خودبرافروخته» و «آوای آب» در حوزه هنری، «تا رقیه» در پردیس تهران از جمله نمایش هایی است که در ایام اربعین روی صحنه هستند.

تئاتر مذهبی را باید وصله جداناشدنی تئاتر ایران بدانیم. تئاتری که به واسطه علاقه مندی و استقبال عموم مردم از دیرباز همواره مورد تاکید بوده و  در سالهای اخیر نیز با تعمیق بیشتری مدنظر قرار گرفته شده است.

برپایی جشنواره ها و برنامه های دینی و مذهبی، حضور گسترده هنرمندان حرفه ای و صاحب نام در حوزه تئاتر دینی، اجراهای عمومی متعدد و توجه به پژوهش و تحقیق در این عرصه از جمله اقداماتی است که در این سالها به منظور تحکیم ارتباط میان دین و هنر نمایش صورت گرفت است.

هم زمان با فرارسیدن ایام اربعین، فرصت را غنیمت شمردیم و به منظور آشنایی علاقه مندان به حوزه تئاتر با همایش ها، سوگواره ها و نمایش هایی که در این ایام در معرض دید عموم قرار می گیرند، مروری بر رخدادهای تئاتر این روزها می کنیم:

 

الف: گذری بر مهم ترین همایش های تئاتر اربعین

در کنار برنامه های متنوع و مقطعی که علاقه مندان و هنرمندان حوزه تئاتر به صورت خودجوش به منظور برگزاری هرچه باشکوه تر ایام اربعین در شهرهای مختلف به اجرا در می آورند، مسئولان حوزه نمایش نیز با برنامه ریزی دقیق و مدون برنامه هایی را برای این ایام مدنظر قرار داده اند که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

 

اجرای 26 اثر در هشتمین دوره همایش تئاتر صاحبدلان

مهم ترین برنامه اداره کل هنرهای نمایشی در اربعین بی شک برگزاری هشتمین دوره تئاتر صاحبدلان است که امسال با حضور با ۲۶ اثر در سراسر کشور برگزار شد.

در این همایش که ماه های محرم و صفر را پوشش می دهد، 11 اثر در بخش عاشورایی ، 5 اثر با موضوع قرآنی و مفاهیم و مضامین قرآنی، 4 اثر با موضوع دفاع مقدس، 3 اثر رضوی، 3اثر درباره شخصیت‌های تأثیرگذار در تاریخ معاصر اسلام و یک اثر هم درباره انقلاب به اجرا در می آیند.

در بحث گستره جغرافیایی کرمانشاه با 4اثر، تهران، لرستان و ایلام با 3اثر، همدان و اراک با 2اثر و اصفهان، ماهشهر، تربت، زنجان، مازندران و ساوه با یک اثر، در این جشنواره حضور دارند.

براساس اطلاعات به دست آمده از مجموعه کارهای حاضر در این همایش، آثار زیر هنوز در حال اجرا بوده و یا هنوز به اجرا نرفته اند:

- «کتل» به کارگردانی سعید ذبیحی از کرمانشاه تا 7 آبان در دو نوبت صبح و عصر در دبیرستان‌های شهید حدیدی، عبداللهی و صابری اجرا خواهد داشت.

- نمایش «نذری» به کارگردانی اکبر قهرمانی از نمایش‌های بخش خیابانی اجرا شده در پایتخت نیز تا 7 آبان در کانون‌های تئاتر بعثت، ابوذر، میثم و شریعتی اجراهایش را ادامه خواهد داد.

- «محرم-تعزیه-اربعین» به کارگردانی پژمان شاهوردی از بروجرد دیگر نمایش خیابانی این دوره است که تا 8 آبان در محوطه تئاتر خیابانی بروجرد اجرا خواهد شد.

- «آه سوزان کربلا» به کارگردانی ساسان قجر از زنجان نیز که اجراهایش را از 27 مهر در تالار هنر این شهر آغاز کرده تا 8 آبان ماه روی صحنه خواهد بود.

- نمایش «آژیرک‌های قرمز» به کارگردانی فواد ابراهیمیان از استان همدان هم تا 12 آبان ماه در تالار شهید آوینی تئاتر شهر همدان روی صحنه خواهد رفت.

- «پدرانه» به کارگردانی نعمت اسدی مرام از هرسین تا 15 آبان در آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر روی صحنه خواهد رفت.

- نمایش «قافله سالار» به نویسندگی حسین صفی و کارگردانی کیانوش بهروز پور کاری از گروه نمایشی سایه از 7  تا 17 آبان ساعت 17:30 در مجموعه تئاتر شهر همدان به روی صحنه می رود.

نمایش « دختری با سایه گسترده» به کارگردانی محسن متین وفا از شهرستان دماوند استان تهران نیز دیگر نمایشی است که در هشتمین دوره تئاتر صاحبدلان در 2 دور اجرا از 19 تا 23 آبان، همچنین از 1 تا 4 آذر در سالن آمفی تئاتر مسجد امام سجاد (ع) این شهر روی صحنه خواهد رفت.

گفتنی است از مجموعه تعزیه و شبیه‌خوانی، مجلسی به کارگردانی علاءالدین قاسمی از تهران از 12 تا 17 آبان در محوطه تئاتر شهر اجرا خواهد شد.

 

برگزاری سومین همایش بین المللی تئاتر مردمی «روایت راهیان»

سومین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» از ۲۸ مهرماه با اجرای گروهی از شهرستان رامشیر در مرز بین‌المللی شلمچه آغاز شد.

در این همایش که تا 8 آبان با حضور گروه‌های نمایشی از سراسر کشور در ایران و عراق در بخشهای «تعزیه»، «نقالی و پرده‌خوانی و مقتل‌خوانی» و «نمایش‌های موکبی و خیابانی» برگزار می‌شود ۸ گروه در مرزهای شلمچه و چذابه و ۱۵ گروه در عراق و در مسیر پیاده روی زائرین امام حسین(ع) به اجرای نمایش می پردازند.

گفتنی است این نمایش ها از استان‌های تهران، خوزستان، خراسان رضوی، مازندران، کرمان، آذربایجان شرقی، همدان، اردبیل، اصفهان و البرز انتخاب شده‌اند.

 

برگزاری مراسم نقالی و پرده‌خوانی حرم حضرت معصومه (س)

دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی حوزه هنری نیز هم زمان با این ایام برنامه‌های مراسم نقالی و پرده‌خوانی «عشاق» را در قالب 15اجرا از 26 مهرماه برگزار کرده است.

در این مراسم که تا 10 آبان ادامه دارد، اجراهای زیر در طی روزهای آتی انجام می گیرد:

- 7 آبان‌ماه مهدی چایانی، هلیا حیدری و محیا محمدجعفری در صحن جوادالائمه(ع) بعد از نماز مغرب و عشا به اجرای نقالی و پرده‌خوانی خواهند پرداخت.

- 10 آبان‌ماه مرشد ابولفضل ورمزیار، حسن بصیری و سارینا حیدری در صحن جوادالائمه (ع) حرم حضرت معصومه (س) بعد از نماز مغرب و عشا اجرای نقالی و پرده‌خوانی خواهند داشت

-16 آبان محمد معجونی، هومن پوراشرف و سارینا حیدری هنرنمایی خواهند کرد.

 

برگزاری دومین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی

هم زمان با راهپیمایی با شکوه اربعین حسینی(ع) ویژه زائرین کربلای معلی، دومین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی از 2 الی 6 آبان ماه 97 در پایانه مرزی چذابه در استان خوزستان برگزار شد.

در این سوگواره که در دو بخش تئاتر میدانی با موضوعات امام حسین (ع) و فرهنگ شهادت، کودک و فرهنگ عاشورا، پیاده روی اربعین و اقشار مختلف جامعه، تاثیر عاشورا بر فرهنگ اسلامی ایرانی، راهپیمایی بزرگ اربعین و موکب های حسینی، نهضت حسینی و فرهنگ شهادت و روحیه ی مقاومت، دفاع مقدس و مدافعان حرم، نهضت امام حسین (ع) و تاثیر آن بر سایر ملت ها و بخش تعزیه و آیین های نمایشی محرم شامل اجرای مجالس تعزیه و آیین های نمایشی مربوط به سوگواری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش برگزار شد، 8 اثر نمایشی در قالب تعزیه و تئاتر میدانی به مدت 5 روز در پایانه مرزی چذابه به روی صحنه رفتند.

 

ب: نمایش های که در ایام اربعین روی صحنه هستند

در کنار همایش ها و سوگواره ها، تماشاخانه ها و سالن های تئاتر نیز در ایام اربعین تعطیل نیستند و علاقه مندان می توانند در این ایام با مراجعه به سالن های تئاتر، از نمایش هایی که به کوشش اداره کل هنرهای نمایشی و سایر سازمانها و نهادهای ذیربط برای اسن ایام اختصاص یافته اند، دیدن نمایند.

در زیر به مهم ترین نمایش هایی که در ایام اربعین بر صحنه هستند، اشاره می کنیم:

 

در ایام اربعین سالن اصلی تئاتر شهر باز است

درب تالار اصلی تئاتر شهر در ایام تعطیلات اربعین به روی علاقه مندان باز است. در این نمایش که به نویسندگی و کارگردانی حسین عالم از 21 مهرماه  ساعت 20 به روی صحنه رفته است، کریم اکبری مبارکه، علی برجی، سیروس اسنقی، بهار ارجمند، عطیه غبیشاوی، کیمیا ملائی و میلاد محمدزاده ایفای نقش می کنند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «خرابه معروف شام در کنار قصر سبز یزید، مدتی از رفتن اسرا از شهر می‌گذرد و مسئولین حکومتی برای خرید آن خرابه به نزد آسیه پیرزن صاحب ویرانه می‌آیند. «آریحا» دختر کوچک نصرانی که یتیم است و نزد عمویش یوحنا که تاجر جوانی است به آنجا رفت ­و آمد دارد و با هم بازی خود در حجره‌ای مشغول بازی است. مأمورین حکومت در هنگام حضور در خرابه با حمیده یکی از غساله‌های شهر که همدم آسیه است و یوحنا برخورد می کنند و...

 

بزرگ ترین نمایش میدانی کشور در منطقه فرهنگی عباس آباد

بزرگ ترین نمایش میدانی کشور با عنوان «رسول» به کارگردانی سعید اسماعیلی و به‌همت منطقه فرهنگی گردشگری عباس آباد از 6 تا 17آبان ماه هرشب ساعت 19اجرا خواهد شد.

در این نمایش که در بوستان نوروز مجموعه فرهنگی و گردشگری عباس آباد به‌وسعت دوازده هزار مترمربع و با ظرفیتی معادل پنج هزار نفر میزبان علاقه‌مندان خواهد بود، حمیدرضا نعیمی، حبیب دهقان‌نسب، کاظم هژیرآزاد، مسعود رحیم‌پور، پژمان کاشفی، علی پاکزاد، رضا جهانی، سعید مردی، هاشم آذرهوا، بهزاد ابراهیمی و بهار کریم‌زاده نیز ایفای نقش می‌کنند.

نمایش «رسول» روایت دل باختگی خلاف کاری قدیمی به نام رسول دادخواه خیابانی به امام حسین (ع) است که در بستری دراماتیک در زمانه شخصیت اصلی  و رخدادهای صحرای کربلا روی صحنه می‌رود.

این نمایش محصول تازه‌ای از گروه نمایشی فصل شیدایی است که در سال‌های گذشته با محوریت دفاع مقدس در نقاط مختلف شهر تهران و در ۱۲ استان کشور به روی صحنه رفت و مخاطبان بسیاری در سراسر کشور داشته است.

 

خورشید کاروان به پله بیست و هشت رسید

نمایش خورشید کاروان محصول موسسه فرهنگی فدک در بیست و هشتیمن سال اجرای خود از یکم تا 17 آبان ماه در تالار وحدت به روی صحنه می رود.

در این نمایش که به نویسندگی مهدی متوسلی و کارگردانی محمود فرهنگ اجرا می شود، جلیل فرجاد، فرهاد بشارتی و کرامت رودساز ایفای نقش می نمایند.

«خورشید کاروان» روایت شبی است که کاروان اسرای کربلا در مسیر شام در دیر راهبی توقف می‌کنند. راهب نصرانی از مریدان امام حسین (ع) می‌شود و تمام ثروت خود را می‌دهد تا فقط یک شب تا سحر با سر مبارک سیدالشهدا(ع) هم کلام شود. راهب نصرانی با امام حسین (ع) نجوا می‌کند و...

 

تماشاخانه استاد مشایخی میزبان «تا رقیه»

نمایش «تا رقیه» اثر جدید گروه هنرىِ «وصال» از 6 تا 17آبان ماه در تماشاخانه استاد مشایخی پردیس تهران تا 17 آبان ماه، هرروز ساعت 19 پذیرای مخاطبان خود خواهد بود.

این نمایش به نویسندگی حمید فضل الله، کارگردانی پرسیا سلمانی و بازی ساجده لطفى، ماهک ثابت قدم، ستایش یعقوبى زاده، عاطفه حق شناس و پریسا سلمانى به اجرا در می آید و روای غربت مظلومیتی از مدینه به شام و تا خرمشهر است.

 

«تنهاتر از مسیح» در بوستان ولایت

نمایش بزرگ و میدانی «تنها تر از مسیح» از ۱۷ مهر در بوستان ولایت تهران به صحنه رفته است، تا 17 آبان ماه در دو نوبت 19 و 21 میزبان علاقه مندان است.

در این نمایش که در فضایی بیش از ۱۵۰۰۰ مترمربع اجرا می‌شود، بیش از ۴۰۰ عوامل و بازیگر حضور دارند و هر شب پذیرای حدود ۷۰۰۰ تماشاگر هستند.

نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» تازه‌ترین اثر سازمان اوج به مناسبت ایام اربعین ۹۷ است که به همت موسسه هنری رسانه‌ای سیمای ققنوس روی صحنه خواهد رفت و نوعی روضه‌خوانی هنری با محوریت مصائب آل الله در واقعه عاشورا است

 

آتش خودبرافروخته در حوزه هنری

نمایش «آتش خودبرافروخته» نوشته محمد رحمانی‌فرد و با کارگردانی و بازیگری حسام کلانتری از 7 تا 16 آبان ماه در تماشاخانه ماه روی صحنه خواهد رفت.

این نمایش تک شخصیتی که حسام کلانتری در کسوت بازیگر نیز ظاهر می شود، روایتگر داستان مردی است که واقعه کربلا جهانش را دگرگون کرده اما خودش دگرگون نشده است.

 

«آوای آب» بر صحنه مهر

نمایش «آوای آب» به کارگردانی آزیتا بابازاده از 6 الی 16 آبان‌ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری میزبان مخاطبان خود خواهد بود.
در این نمایش میثم محمدخانی، آزیتا بابازاده، محمد رسول جعفری، مارکا بهرامی، لیلا ترکمان، صابر آسیایی، رضا الهی، آناهیتا یاپیری‌ مطلق و سولماز قهرمانی ایفای نقش می کنند.

نمایش آوای آب راوی قصه مردی است که دچار بیماری شده و مدام صدایی شبیه شرشر آب در سرش می پیچد تا حدی که او را به جنون می رساند و ...

 

رهسپار خیمه ها در مرز چذابه

نمایش خیابانی «رهسپار خیمه‌ها» به نویسندگی و کارگردانی مصطفی بوعذار در قالب گروه تئاتر آئین مردم  تا ۷ آبان در پایانه مرزی چذابه به اجرا درمی‌آید.

در این تئاتر خیابانی که با حمایت موسسه بین المللی تقریب ادیان، اداره کل هنرهای نمایشی بنیاد شهید و امور ایثارگران و کانون تئاتر دینی مرکز هنرهای نمایشی روزانه در دو نوبت صبح و بعدازظهر اجرا می‌شود، اسحاق علیدادی، حسین شهنی، سعید عبدالهی و مصطفی بوعذار به عنوان بازیگر حضور دارند.

نمایش خیابانی رهسپار خیمه ها که چهارمین سال است به مناسبت اربعین حسینی در مرز چذابه به اجرا در می‌آید، با استفاده از عناصر تعزیه و موسیقی جنوبی و بهره گیری از هنرمندان با تجربه استان به موضوع شهدای مدافع حرم ومفاهیم عاشورایی  می‌پردازد.

گفتنی است این نمایش به صورت مستمر در یادمان های راهیان نور و رویداد های هنری کشور ارمنستان، نروژ و ترکیه نیز به اجرا درآمده بود.

 

نمایشهای رادیویی اربعین

علاوه بر اجراهای صحنه ای و خیابانی، رادیو جمهوری اسلامی ایران نیز برنامه های نمایشی خاصی را به این ایام اختصاص داده است.

محسن بناساز مدیر گروه دانش و هنر رادیو نمایش از پخش ۱۲ نمایش رادیویی به مناسبت اربعین حسینی از رادیو نمایش و سایر شبکه‌های رادیویی خبر داد.

با پای پیاده ، کمک حال ، دوستی تازه ، درکنار هم ، زائر، رفاقت ، خواب پدر، مسافر ، اشتباه محاسباتی، سوغاتی، دکتر احمد  و  نشان دوست  عناوین آثاری هستند که برای پخش از این شبکه رادیویی آماده شده اند.
 

 

 




نظرات کاربران