در حال بارگذاری ...
...

همان گروه‌هایی که درخواست افزایش کمک هزینه کردند، کارشان دکور نداشت!

محمد خزاعی، دبیر جشنواره تئاتر رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی سایت ایران تئاتر به بجنورد گفت:در این دوره جشنواره اقدامات جدیدی صورت گرفت که می‌توان آن را بعد از انقلاب منحصر به فرد دانست. یکی از این اقدامات ارائه کمک هزینه اجاره محل تمرین بود و دیگری اعلام مبلغ کمک هزینه به گروه‌ها. تا از پیش نسبت به هزینه وسایل اجرا، بلیت و حمل و نقل برنامه‌ریزی داشته باشند، که این موضوع صداقت دبیرخانه را نشان می‌دهد.

در روزهای نخست جشنواره تئاتر رضوی نمایش‌هایی روی صحنه رفت که دکور، صحنه آرایی و طراحی لباس در ‌آن‌ها بسیار ضعیف بود. از این گذشته فضای خالی سن در بین تمام کارها عمومیت داشت. این رویکرد عمومی برای مخاطبان جشنواره این تصور را ایجاد کرد که احتمالا مشکلات مالی جشنواره باعث ضعف کارها در این زمینه بوده است. گرچه به تدریج در روزهای بعد حضور طراح صحنه و لباس در اجراها محسوس بود و از سلیقه و دقت نظر گروه‌ها حکایت می‌کرد. همین امر زمینه‌ساز گفت‌وگوی ما با دبیر جشنواره تئاتر رضوی شد تا با او درباره تفاوت سطح کیفی نمایش‌ها در بخش فنی و اجرایی صحبت کنیم.
محمد خزاعی، دبیر جشنواره تئاتر رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی سایت ایران تئاتر به بجنورد درباره تفاوت سطح کیفی آثار اجرا شده در جشنواره گفت: هیات انتخاب جشنواره کیفیت کارها را به نسبت دیگر جشنواره‌های موضوعی خوب اعلام کرده بودند. حتی وقتی درباره نیاز به کارشناس پرسیدیم آنان از روند تولید آثار ابراز رضایت کردند.
تصورمان این بود که گروه‌هایی که توانسته‌اند ظرف یک ماه خود را آماده کنند در مدت 20 روز بعد از بازبینی به بلوغ می‌رسند اما در برخی از کارها روند روبه رشد دیده نشد. در عین حال در دو روز اخیر کارهایی با کیفیت به لحاظ ساختار، محتوا و مضمون دیده‌ایم.
وی با بیان این که در بخش داوری، طراحی صحنه نیز مورد قضاوت قرار می‌گیرد درباره بی‌توجهی برخی از گروه‌ها به طراحی صحنه و لباس توضیح داد: در این دوره جشنواره اقدامات جدیدی صورت گرفت که می‌توان آن را بعد از انقلاب منحصر به فرد دانست. یکی از این اقدامات ارائه کمک هزینه اجاره محل تمرین بود و دیگری اعلام مبلغ کمک هزینه به گروه‌ها. تا از پیش نسبت به هزینه وسایل اجرا، بلیت و حمل و نقل برنامه‌ریزی داشته باشند، که این موضوع صداقت دبیرخانه را نشان می‌دهد.
اقدام دیگر معرفی سالن‌های اجرا به کارگردانان بود تا دیگر مسائلی همچون ناآشنایی با سالن، صحنه و امکانات به وجود نیاید.
وی ادامه داد: حتی ماکت صحنه کار را ارائه کرده بودند و برخی به دلیل حجم دکور، درخواست افزایش کمک هزینه را داشته‌اند اما متاسفانه همان گروه‌ها کار را بدون دکور اجرا کردند.
خزاعی با نقد رویکرد اقتصادی شایع شده بین هنرمندان تئاتر گفت: هرگاه تئاتر کارکرد اقتصادی پیدا کند قافیه را باخته‌ایم. تئاتر هنر عشق و اعتقاد است و هر وقت به فکر کاسبی در آن افتاده‌ایم به جایی نرسیده‌ایم، چون این هنر درآمدی ندارد. کمک هزینه‌ها هم در حد هدیه‌ای به گروه هستند. اما اعتقاد دارم از آن جا که این جشنواره متعلق به امام رضا است، گروه‌ها حداقل برای اعتبار و آبروی خود باید سرمایه‌گذاری بیشتری می‌کردند.
وی تئاتر بی‌چیز را یک شیوه شناخته شده در تئاتر عنوان کرده و تصریح کرد: به بهانه تئاتر بی‌چیز گاه کاری انتخاب و اجرا می‌کنیم که به کلیت اثر ضربه می‌زند. باید بدانیم تماشاگر ما به بلوغ رسیده و کار را نقد می‌کند و اگر کم کاری کرده باشیم می‌فهمد.