در حال بارگذاری ...
گپ‌وگفتی با کارگردان نمایش «خانه برناردا آلبا»

کارگردان وظیفه دارد اثر نوشتاری را به اثری تصویری تبدیل کند

فرشاد یاری،کارگردان نمایش‌های «سوکاریس»،«۱۲مرد خشمگین» و «گاس»،که سابقه تدریس در دانشگاه را نیز دارد، این روزها نمایش«خانه برناردا آلبا» نوشته فدریکوگارسیا لورکا را در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه برده است.

یاری در مورد سوابق کاری خود و فعالیت‌های هنری‌اش می‌گوید:«از سال71 به صورت حرفه‌ای تئاتر کار کردم و در دانشگاه آزاد اراک در مقطع کارشناسی در رشته بازیگری و در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد تهران در رشته کارگردانی فارغ‌التحصیل شدم. همچنین از سال80 به عنوان هیات علمی دانشگاه آزاد تنکابن فعال بودم و هر سال یک یا دو کار به صحنه می‌برم».

او درباره اجرای نمایشنامه «خانه برناردا آلبا» بیان داشت:«در بین سه‌گانه لورکا،«عروسی خون»،«یرما» و «خانه برناردا آلبا»، این متن را خیلی دوست داشتم و با توجه به نگاهی که لورکا به زن دارد، اجرای این اثر برایم جذاب‌تر بود. ابتدا علاقه‌مند بودم در یکی از استان‌ها ان را به صحنه ببرم، به این دلیل که خودم بزرگ‌شده استان گیلان هستم. در حال حاضر هم با هنرجویان گیلان این کار را آماده کردم».

یاری در مورد وفاداری به متن توضیح داد:«ما نمایشنامه صدصفحه‌ای لورکا را با دراماتورژی به نمایشنامه پنجاه صفحه‌ای تبدیل کردیم و زاویه دید دیگری برای قصه انتخاب کردیم. تاکید ما روی مادر و دختر کوچک،که انقلابی ایجاد می‌کنند، نیست. در واقع می‌خواستیم دختری را نشان دهیم که به دلایلی به سمت مرگ کشیده می‌شود و می‌خواستیم جامعه را از زاویه دیگری ببینیم».

این کارگردان و استاد دانشگاه در مورد ایده‌های طراحی اثر افزود:«اکثر آثاری که این روزها در تهران و به طبع آن در شهرستان‌ها اجرا می‌شوند، شکل ایستایی دارند و از نمایشنامه‌خوانی و نمایش رادیویی الهام گرفته‌اند و متاسفانه تعریف تئاتر از بین رفته. تماشاگر برای تماشای نشانه‌ها و شنیدن متن ادبی قوی به تئاتر می‌آیند.کارگردان وظیفه دارد اثر نوشتاری را به اثری تصویری تبدیل بکند تا مخاطب با نشانه‌ها، محتوای اثر نمایشی را بهتر درک بکند. تصویرسازی‌های نمایش در دل متن است و کارگردان وظیفه دارد این تصاویر جذاب را از دل متن استخراج کرده و نمایش بدهد».

فرشاد یاری در مورد اجرارفتن در سالن خصوصی و مزیت‌های تماشاخانه‌های دولتی گفت:«حقیقت این‌که ما در تماشاخانه‌های دولتی سهمی نداریم. اگر سالن دولتی باشد، برای ما هم خیلی بهتر است، چون در آن حالت هزینه سنگین سالن‌های خصوصی را پرداخت نمی‌کنیم. ما برای اجرای نمایش و زنده‌ماندن تئاتر مجبوریم به سالن‌های خصوصی برویم و کارمان را اجرا بکنیم».

کارگردان «خانه برناردا آلبا» در مورد تاثیر متن لورکا در این برهه زمانی افزود:«همه می‌دانیم امروز در تئاتر کشور ما، حضور چهره ها در اثر، تعیین‌کننده همه چیز شده. همان اتفاقی که در تالار وحدت رخ می‌دهد. وگرنه کسی به لورکا علاقه و تعصب خاصی ندارد! شاید هم علاقه‌مندانی باشند اما تعدادشان بسیار اندک است. مهم، رفتن و هزینه‌کردن برای تماشای یک چهره معروف در تئاتر است. من این کار را انجام دادم تا بچه‌های سایر شهرها غیر از تهران بتوانند خودی نشان بدهند. دوست دارم با گروه‌های سایر شهرستان‌ها هم کار بکنم».

فرشاد یاری در مورد اجرای این نمایش در جشنواره‌های مختلف اضافه کرد:«روابط‌عمومی گروه در تلاش است تا در یکی از بخش‌های جشنواره تئاتر فجر شرکت کنیم. همچنین قرار است در یکی از فستیوال‌های ترکیه حضور داشته باشیم. پس از اجرا در تهران، در گیلان هم به صحنه خواهیم رفت. تصمیم داریم در آذربایجان و استان مرکزی هم اجرایی داشته باشیم و در حال تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی هستیم. در هر صورت ما تلاش‌مان را می‌کنیم».

گفتنی است در نمایش «خانه برناردا آلبا»، شیرین سامی، بهاره سعیدی، مرسده جهانی، مرجان متقی، شبنم اسکندری، سارا مقربی، فاطمه رحمانی، ملیکا جعفری‌پور، مریم شعبانی و یوکابد موسوی ایفای نقش می‌کنند.

این اثر به نویسندگی فدریکو گارسیا لورکا،کارگردانی فرشاد یاری و تهیه‌کنندگی دکتر محمد قنبری و عیسی شبان، هر شب غیر از شنبه‌ها، ساعت16:30 در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.




نظرات کاربران