در حال بارگذاری ...
با حضور یک نمایش و یک کارگاه آموزشی از ایران

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بورسا با حضور هنرمندانی از ایران برگزار شد

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در شهر بورسای ترکیه با حضور نمایش «معجزه دوستی» نوشته و کارگردانی محمد برومند و کارگاه آموزشی ابراهیم شاکری به‌عنوان نمایندگانی از ایران از سی مهر لغایت ششم آبان ۹۷ (۲۲ تا ۲۸ اکتبر ۲۰۱۸) برگزار شد.

به گزارش اختصاصی خبرنگار ایران تئاتر در این جشنواره 21 نمایش از کشورهای ایران ، ترکیه ، اوکراین ، اوگاندا ، ژاپن ، مجارستان ، انگلستان ، دانمارک ، ایتالیا ، بلغارستان به صحنه رفتند. هم‌زمان هفت کارگاه آموزشی در دو سالن جداگانه برای علاقه‌مندان به زبان‌های ترکی و انگلیسی برپا شد.
پس از اعلام فراخوان جشنواره ، بیست گروه نمایش کودک و نوجوان از ایران برای حضور در این رویداد بین‌المللی آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند. دکتر احمد بیک (مدیرکل گردشگری بورسا ودبیر جشنواره های بین‌المللی تئاتراین شهر) ، خانم بیلکه سردار (دبیرکل اسیتژ) ، دکتر نهال کیومجو (عضو هیات علمی دانشگاه استانبول) ، استاد فائق ارتانر (کارگردان صاحب نام ترکیه) ، اقای هالوک یوچ (رئیس اسیتژ)، خانم ازکن جاکار ازدمیر (عضو هیات مدیره اسیتژ و استاد دانشگاه آنکارا) به‌عنوان شورای انتخاب آثاراز ایران نمایش «معجزه دوستی» کارکمپانی «سیمرغ» را برای حضور در این دوره از جشنواره دعوت کردند.
 نمایش «معجزه دوستی» نوشته وکار محمد برومند با هنرمندی داریوش نظافت غازانی ، دلارام کفاش زاده ، عسل اکبری نسب ، بهار رنجبر ، ملیکا یوسفی ، هلیا شاکری ، تارا عابدی و مریم خوشدل در اولین روز جشنواره در سالن «اکپینار» به صحنه رفت. مجید صانعی آهنگساز و منیره امیر یوسفی طراح وسازنده ماسک نمایش هستند.
«معجزه دوستی» بر پایه حرکت و موسیقی حکایت دوستی پرنده ومترسک است عشق مترسک به پرنده به او جانی دوباره می بخشد تا آنجا که به درخت چنارتبدیل می شود. نمایش معجزه دوستی توسط هنرمندان گروه سیمرغ پیش از این در جشنواره های بین‌المللی تئاتر در کشورهای هند ، اوکراین ، بوسنی ، تونس و نپال حضورداشته است.
گروه سیمرغ در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان بورسا دو اجرا داشت یک اجرا ویژه دانش آموزان واجرای دیگر برای خانواده ها و هنرمندان شرکت کننده در جشنواره که در مرکز فرهنگی آکپیناربه صحنه رفت.
ابراهیم شاکری دیگر هنرمند ایرانی دعوت شده به این جشنواره با برگزاری ورکشاپ با عنوان کتابهای پاپ آپ در تئاتر عروسکی تجربیات خود را با دانشجویان علاقمند ترکیه به اشتراک گذاشت.
در مراسم افتتاحیه از پرفسور «ازومهرنوتکو» تقدیر شد سپس نمایش «من سنباد هستم » کار هنرمندان گروه تئاتر شهرداری بورسا اجرا شد. در این نمایش حکایت سنباد یکی از قهرمانان هزار ویک شب که تاجر است و در شهر بورسا زندگی می کند به صحنه آمد سنباد از سفرش به آسیا ، آفریقا و دریاهای جنوب می گوید اوبا هیولاهای خیالی مبارزه کرده وپیروز می شود. در مراسم افتتاحیه این جشنواره از سخنرانی های طولانی معمول که در افتتاحیه ها شاهدیم خبری نبود و مراسم با شکوه و ساده در زمان حدود یک ساعت ونیم در سالن تئاتر دولتی این شهر برگزار شد.
اجرای باله «پری دریایی کوچک » بر اساس نوشته «هانس کریستن اندرسن » به کارگردانی «لاریسا نوروف » کار هنرمندان کشور «اوکران » یکی از بهترین آثار جشنواره بود.
خانم «یوکی » از کشور ژاپن نمایش خود را که سه دقیقه بود در هر اجرا فقط برای یک نفر اجرا می کرد. او در طول یک ساعت بیست بار نمایش خود را اجرا کرد و بیست نفر توانستند اثر این هنرمند ژاپنی را ببینند. قصه ساده و عروسک های کو چک اما اجرای صمیمی اورا مخاطبان دوست داشتند. شاید اگر چنین اجرایی توسط یک هنرمند ایرانی ودر ایران تجربه می شد کمتر کسی به آن توجه می کرد اما وقتی این نمایش سه دقیقه ای توسط یک هنرمند ژاپنی اجرا می شود به جشنواره های مختلف دعوت واز آن استقبال شود.
«بن سارکادی » هنرمند مجاری بصورت تک نفره نمایش «عروسک های نخی بوداپست » را به صحنه برد. او بیش از هر چیز قدرت عروسک گردانی اش را در جان بخشیدن به عروسک های نخی به رخ تماشاگر کشید.
از دیگر هنرمندان تک نفره این جشنواره می توان به «درو کولبی » از انگلستان اشاره کرد که با دستهایش عروسکهای سایه ای بسیاری خلق و تماشاگر را شگفت زده می کرد. دستان خلاق و توانای او بی نظیر است. در اولین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی جیگی جیگی که دوم تا دهم اردیبهشت ماه در مشهد برگزار شد قرار بود این هنرمند حضور یابد اما بدلیل عدم دریافت ویزا حضورش در ایران منتفی شد.
 نمایش اینجا ، اونجا ، همه جا از کشور بلغارستان یکی دیگر از تئاترهای زیبا وقدرتمند جشنواره امسال بود. «هرسیتنا ارسنوف » نویسنده وکارگردان نمایش و «الکساندرا انوا » و «ایولاانف » بازیگران وعروسک گردانها ی توانمند این نمایش بودند. دو هنرمند که با بازی زیبا و عروسک گردانی تکنیک های مختلف تئاتر عروسکی همه را مجذوب خود کردند.
هنرمندان جوان کشور اوگاندا اثر بی کلام خود را با مدد از موسیقی و حرکات موزون کشورشان با موضوع ظلم به مردم و سختی های کودکان ستم دیده افریقا اجرا کردند. بدنهای ورزیده و انعطاف بدنی آنها و کارگردانی هوشمندان کارگردان جوان اوگاندایی خانم «رابرت ماسیتوا » قابل تقدیر است.
بر خلاف آثار خارجی غیر ترک که اکثرا بی کلام بودند وبا مخاطب به خوبی ارتباط برقرار می کردند نمایش های تولید ترکیه بر پایه دیالوگ اجرا شد. گاه استفاده بیش از حد از دیالوگ و عدم حرکت و صحنه پردازی مورد انتقاد خود هنرمندان ترکیه در جلسات نقد وبررسی قرار می گرفت با این حال چند تئاتر اجرا شده هنرمندان ترکیه در این جشنواره قابل ستایش است که فهرست وار می توان به آنها اشاره کرد.
گروه تئاتر شهرداری شهر «اسکشیر» نمایش «فصل ها » را در جشنواره اجرا کرد. گروه با استفاده خلاقانه از عروسک های ساده و دکور زیبا در جذب مخاطب به ویژه خردسالان موفق بودند. «علی ایدوخان » کارگردان این نمایش اثر متفاوت دیگری با عنوان «سیمرغ » را در همین جشنواره اجرا کرد. نمایش «سیمرغ » به نویسندگی و کارگردانی: «علی ایدوخان » کار گروه تئاتر شهرداری آنتالیا بر اساس «منطق الطیر» «عطار » اجرا شد هرچند که متاسفانه در بروشورنمایش و کاتالوگ جشنواره ذکری از این مهم نشده بود. هر چقدر که نمایش اول «ایدوخان » خلاقانه و کودکانه بود نمایش دوم این کارگردان پر حرف ونامناسب برای کودکان و نوجوان بنظر می رسید. کارگردان نتوانسته بود به لایه های زیرین قصه منطق الطیر عطار نفوذ کند.
گروه تئاتر «تالار فارسی » با اجرای نمایش «یک قصه پر از شادی » به نویسندگی و کارگردانی «هچران چالی » از ترکیه به زیبایی توانستند حکایت گر خوبی برای قصه ای از مشرق زمین باشند. دوبازیگر این نمایش با استفاده آگاهانه از بدن ، بیان وتخیل خود تماشاگر را با روایتی شرقی همراه خود کردند تا همه با هم سفری را آغاز کنند در این سفر خیال انگیز با استفاده خلاقانه از طناب ها برای صحنه آرایی بازیگری که برای کودکش قصه می گوید واورا شاد می کند به درخواست فرزند به دور دنیا سفر می کند وبا قصه هایش به همه کودکان شادی هدیه می دهد.
جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان «بورسا » با حمایت مالی شهرداری این شهر و حمایت معنوی اسیتژ ترکیه برگزار گردید. یکی از ویژگی های این جشنواره حضور آثار خارجی قدرتمند بود. اکثرا بی کلام و با ترکیبی از حرکت و موسیقی تماشاگر را شگفت زده می کردند. دیگر آنکه ده سالن برای اجرای تئاتر و دو سالن برای برگزاری ورکشاپ همچنین سالن خود هتل برای برگزاری جلسات نقد وبررسی آثار اختصاص یافته بود. وجود این تعداد سالن تئاتر در شهر بورسا که جمعیتش حدود یک میلیون و هشتصد هزار نفر می باشد ستودنی است. این شهر تاریخی و بسیار زیبا هر ساله سه جشنواره بین‌المللی تئاتر ورقص برگزار می کند. همچنین موزه تخصصی تئاتر عروسکی سایه «قره گوز » در این شهر قرار دارد.




مطالب مرتبط

«عمو نوروز» به هند می‌رود

«عمو نوروز» به هند می‌رود

بیستمین جشنواره بین‌المللی رایان هند با حضور نمایش «عمو نوروز» نوشته و کار محمد برومند به‌عنوان نماینده ایران برگزار می‌شود.

|

نظرات کاربران