در حال بارگذاری ...
مرشد چایانی از اجرای نقالی خود در حرم حضرت معصومه (س) گفت

نقالی از آغاز قیام امام تا اربعین حسینی

مرشد چایانی، هنرمند نقال و پرده‌خوان چیره‌دست کشور، اربعین امسال را در حرم حضرت معصومه (س) به خدمت زائران خواهر امام هشتم (ع) پرداخت و این‌گونه خود را با زائران اربعین حسینی همراه کرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از حوزه هنری مرشد چایانی یکی از هنرمندان نقالی و پرده‌خوانی کشور است که در ایام اربعین امسال با حضور در حرم حضرت معصومه (ع) به گونه‌ای دیگر خود را با زائران اربعین حسینی همراه کرد.
چایانی در مورد این مراسم و اجرای خود گفت: طبق برنامه‌های مراسم نقالی و پرده‌خوانی عشاق که در صحن جواد‌الائمه (ع) در حال برگزاری است، بنده نیز یک شب با اجرای خود در خدمت زائران حرم حضرت معصومه (س) بودم. اجرای من پیرامون قیام اباعبدالله الحسین آغاز و در نهایت به اربعین حسینی ختم شد. چرا که در ایام اربعین قرار داشتیم و ما نیز از راه دور با زائران پیاده‌روی اربعین هم‌قدم شده‌ایم. به این ترتیب اربعین امسال را به اربعین سال 61 هجری قمری در یک اجرای نقالی ارتباط دادم. چرا که در سال 61 هجری قمری جابر بن عبداللّه انصاری به عنوان اولین زائر اربعین در کربلا حاضر شد. جابر بن عبداللّه انصاری، از صحابی پیامبر اسلام (ص) بود که دوران پنج امام معصوم را درک کرد. او پس از واقعه عاشورا، در اربعین امام حسین (ع) به کربلا آمد و به همین سبب از او به عنوان اولین زائر امام حسین (ع) یاد می‌شود.
مرشد چایانی در تشریح اهمیت شخصیت جابربن عبداللّه در دنیای اسلام و تشیع گفت: در واقعه کربلا و شهادت امام حسین علیه السلام، جابربن عبداللّه از پیرمردان مدینه، و نگران ذریه رسول خدا بود. امام حسین در مقام احتجاج با لشکریان عبیداللّه بن زیاد، جابر را از جمله شاهدان سخن خود معرفی کرده است. در اربعین شهادت امام حسین (ع)، جابر اولین زائر قبر امام بود که عطیه عوفی او را در این سفر همراهی می‌کرد. در این زمان جابر نابینا شده بود و با توجه به جایگاه رفیع او در بین مسلمانان به عنوان صحابی بزرگ پیامبر اکرم (ص) زیارت او حاوی پیام ویژه تایید قیام امام حسین علیه السلام و اهتمام به زیارت آن حضرت بوده است.
وی در ادامه با اشاره به تقارن حضور جابربن عبداللّه و اهل بیت (ع) در اربعین حسینی سال 61 هجری قمری گفت: همچنین در این اجرا به عزیمت اهل بیت از شام به کربلا در روز اربعین حسینی 61 هجری قمری نیز اشاره داشتم. چرا که این واقعه با زیارت جابربن عبداللّه متقارن بود. در روایات و تاریخ آمده است که در روز اربعین همان سالی که امام حسین (ع) شهید شد یعنی سال ۶۱ هجری، اهل بیت از شام به کربلا بازگشته‌اند، و در نصوص آمده است که آن بزرگواران هنگام بازگشت به کربلا و در آن روز دردناک با جابر بن عبدالله انصاری ـ صحابی بزرگوار- که بعد از شهادت امام حسین (ع) برای زیارت آن حضرت آمده بود، ملاقات کرده‌اند. این زیارت در آن سال نخست شهادت امام حسین (ع) اولین زیارت اربعین ایشان به شمار می‌آید.

چایانی در پایان گفت: استقبال بسیار خوبی از سوی زائران حرم حضرت معصومه (س) در صحن جواد‌الائمه با اجراهای مراسم نقالی و پرده‌خوانی عشاق شده است. اجراهای ما در خیمه‌ای گسترده و بزرگ انجام می‌شود که در کنار آن نمایشگاه عکسی از پیاده‌روی اربعین نیز برپا شده است. مردم با اجراهای ما به‌خوبی ارتباط برقرار کرده و همراهی مثال زدنی را داشتند.

گفتنی است، مراسم نقالی و پرده‌خوانی «عشاق» 26 مهر الی 16 آبان در قالب 15 اجرا هر شب در تاریخ‌های 26 مهر، 3،7،10 و 16 آبان ماه پس از نماز مغرب و عشا در صحن جوادالائمه (ع) حرم حضرت معصومه (س) از سوی دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با همکاری مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت (علیهم السلام) برگزار می‌شود.




نظرات کاربران