اولویت اجرای عمومی نمایشها پرداختن به مضامین بومی و ملی است
حسین پارساریی رییس مرکز هنرهای نمایشی با حضور در استان گلستان در مراسم اختتامیه نخستین همایش تئاترهای کارگاهی این استان شرکت کرد. وی در گفتوگویی با سایت ایران تئاتر سیاستها و مواضع مرکز هنرهای نمایشی را در ارتباط با تئاتر شهرستانها توضیح داد که میخوانید: آیا کارگاههای شکل گرفته در استان گلستان به جز این استان در مناطق دیگری نیز برگزار شده است؟ بازده و برآیند این کلاسها چطور بوده و سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد درتداوم این دورههای آموزشی چیست؟ براساس سیاست و اصول مشترکی که در دستور کار مرکز هنرهای نمایشی بوده، بر مبنای تمرکز زدایی از تهران، توجه به اجرای عمومی آثار، توجه به امر آموزش و پرورش به ویژه به منظور ارتقاء آموزش هنرمندان شهرستانی اتفاقاتی در حال شکلگیری است که برگزاری کارگاههای متمرکز به همراه کار اجرایی و تئوریک یکی از این موارد است. مورد دیگر استمرار جریان اجرای عمومی وبزرگداشت تئاتر استانها و همچنین برگزاری جشنوارههای تئاتر منطقهای و در آخر هم معرفی توانمندیهای
حسین پارساریی رییس مرکز هنرهای نمایشی با حضور در استان گلستان در مراسم اختتامیه نخستین همایش تئاترهای کارگاهی این استان شرکت کرد.
وی در گفتوگویی با سایت ایران تئاتر سیاستها و مواضع مرکز هنرهای نمایشی را در ارتباط با تئاتر شهرستانها توضیح داد که میخوانید:
آیا کارگاههای شکل گرفته در استان گلستان به جز این استان در مناطق دیگری نیز برگزار شده است؟ بازده و برآیند این کلاسها چطور بوده و سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد درتداوم این دورههای آموزشی چیست؟
براساس سیاست و اصول مشترکی که در دستور کار مرکز هنرهای نمایشی بوده، بر مبنای تمرکز زدایی از تهران، توجه به اجرای عمومی آثار، توجه به امر آموزش و پرورش به ویژه به منظور ارتقاء آموزش هنرمندان شهرستانی اتفاقاتی در حال شکلگیری است که برگزاری کارگاههای متمرکز به همراه کار اجرایی و تئوریک یکی از این موارد است. مورد دیگر استمرار جریان اجرای عمومی وبزرگداشت تئاتر استانها و همچنین برگزاری جشنوارههای تئاتر منطقهای و در آخر هم معرفی توانمندیهای تئاتر شهرستان در پایتخت خواهد بود. در همین مسیر کارگاههای متمرکزی که در گرگان برگزار شد به عنوان یک نمونه از فعالیتهای آموزشی مرکز هنرهای نمایشی در 15 استان کشور در حال برگزاری است. استان گلستان به علت برخی ویژگیها جزو چند استان برتر آموزشی در این رویداد است. وجود استادان مجرب، مدیریت و میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و استعدادی که در هنرجویان استان گلستان وجود دارد دلیل این موفقیت بوده است. چشماندازی که آقایان سلیمی و تهرانی برای تداوم این کلاسها دارند، تشکیل کارگروههای نمایشنامهنویسی، بازیگری و کارگردانی است که منجر به تولید و اجرا میشود. انشاالله قرار است از بین 15 استان، استانهایی که در امر آموزش شاخص و برگزیده هستند، انتخاب شوند و برای ترم بعدی فعالیتهایشان را در سطوح تکمیلی ادامه دهند. قطعا گرگان هم یکی از آنهاست.
این ترم بعدی که ضمن صحبتهایتان اشاره کردید چه زمانی خواهد بود؟
ما به طور طبیعی باید امکانات، زمان و برنامه استان را هم در نظر بگیریم. در حال حاضر در آذر ماه اوج فعالیت هنرمندان استانی برای شرکت در جشنوارههای منطقهای است. بلافاصله دی ماه فستیوال فجر برگزار میشود که چنانچه استانی بتواند در همین فواصل کار آموزشی انجام دهد با وی همکاری میکنیم. در غیر این صورت از بعد از جشنواره تئاتر تا ابتدای سال 87 زمانی است که در اختیار این کار قرار داده میشود.
این بدان معنی است که شما برای آینده کار هنرهای نمایشی دراستان، تمهیداتی را در نظر دارید؟
شروع ترم بعدی زود هنگام، زمستان 86 و دیر هنگام، تابستان 87 خواهد بود که البته بستگی به برنامهریزی استانی نیز دارد.
هنرجویان از کیفیت کلاسها راضی بودند ولی با برنامهریزی آن مشکل داشتند، علت را چه میدانید؟
وقتی استاد پروازی باشد، قطعا این مشکلات نیز پیش خواهد آمد. به طور مثال دو مرتبه آقای سلیمی تا آسمان گرگان آمدند ولی متاسفانه هواپیما به علت نقص فنی به تهران بازگشت. ناچار زمینی سفر کردند. بخشی از این مسائل اجتناب ناپذیر است. البته بخشی هم قابل جبران و مسلما چون تجربه اول بوده این مشکلات به این صورت اتفاق افتاده است. انشاالله در آینده این معایب برطرف شده و شاهد رشد و شکوفایی تئاتر استان خواهیم بود.
این طور که مشخص است، سیاستهای کلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمرکز زدایی از تهران است، این امر تا چه صحت دارد؟
دقیقا، دستور کار تمام تولیداتی که به عنوان برگزیده تلقی میشوند، در شهرستانهاست. اگر در تهران کسی بتواند این کار را انجام دهد بسیار عالی است. اما این رویدادها در واقع با یک نیمچرخ 180 درجهای انجام میشود که باعث شده افق تازهای برای تئاتر در شهرستانها به وجود آید. البته ما هنوز به وقت نیاز داریم تا دستآوردهایمان به ثبات برسند. قطعا اتفاقاتی که در زمینه آموزش در حال شکلگیری است، بسیار موثر و مفید است.
شما برای تئاتریهای بومی، داخل استان چه برنامهای دارید زیرا به نظر میرسد اینگونه تئاتر در استان گلستان مقداری مهجور مانده است؟
نه این طور نیست، حداقل راجع به این استان. در این استان بومینویسان بسیار قوی داریم که در راس آنها هادی نامور است. از پارسال هم گفتم هر نمایشنامهای که بتواند معرف شاخصهای فرهنگی و بومی این منطقه باشد من بدون هیچ پیش شرطی میپذیرم. ما هم در سال 85 و هم در سال 86 ذکر کردیم از جمله اولویتهایمان پرداختن به مضامین بومی و ملی است که میتواند پاسداشت آئینها و در واقع نشانگر توانمندیهای هر استان باشد. در این زمینه بسیاری از دوستان کم توجهاند و بسیاری هم ترجیح میدهند با اشکال مدرن در عرصه نمایش ظاهر شوند. ما هنوز اولویتهایمان پا برجاست و همچنان در انتظار تولید آثاری هستیم که معرف شاخصهای فرهنگی همان منطقه باشد.
شاید منظورتان کارهای هنری با اشکال سنتی و سبقه مذهبی است؟
اساسا هر کاری که انجام دهیم آیین و مذهب در آن نقش دارد. ما نمیتوانیم آئین و تئاتر دینی که مخاطب به آن اعتقاد دارد را از آن جدا کنیم. زیرا خاستگاه تئاتر، مذهب و آئین است و اینکه با چه ساز و کاری مبتنی بر چه زیبایی شناختی بر صحنه بیاید کاری است که یک هنرمند تئاتر انجام میدهد که ما دو یا سه شخصیت بارز در همین استان داریم که پیشینه گرانقدری در این زمینه دارند. لذا این اولویت وجود دارد.
بازده این کارگاهها را با توجه به برنامه اختتامیهای که مشاهده کردید چگونه ارزیابی میکنید؟
میتوانم بگویم امروز حضور من در این مراسم و دیدن برخی تولیدات این بچهها باعث افتخار من بود و من احساس کردم که آن اتفاقی که باید، در حال شکلگیری است. اجازه بدهید نمره ندهیم چون بعدا برای کاهش یا جبرانش باید تلاش بکنیم. بگذارید این رویداد روند طبیعی خود را طی کند و نشانههای آموزشی با رشد و توسعه تئاتر استان با هم و کنار هم باشند.
فکر نمیکنید ارزیابی و دادن نمره به نوعی تعهدآور نیز باشد و به سعی و تلاش برای بهبود آن بینجامد؟
خیر، این گونه فکر نمیکنم. به نظر من علم اندوزی و اندیشهگری نیاز به دوراندیشی دارد. ممکن است. این نمرهها تشویق زودگذر و یا تنبیهی مقطعی برای استعدادهایی باشد که خاموشند و هنوز شکوفا نشدهاند.