در حال بارگذاری ...
یادداشت محمود فرهنگ برای دوره هشتم تئاتر صاحبدلان

از اجرای 7 اثر در سال به 45 اجرا رسیدیم

ایران تئاتر: محمود فرهنگ مسئول تئاتر دینی یادداشتی با عنوان «یادداشتی برای دوره هشتم ؛ نمایش‌های دینی که در سراسر کشور به اجرا رسیده است» با مروری بر ادوار مختلف تئاتر صاحبدلان در اختیار ایران تئاتر قرار داد. فرهنگ در این یادداشت به رشد اجرای تئاتر دینی از ۷ اثر درسال به ۴۵ اثر اشاره کرده است.

به گزارش ایران تئاتر در متن یادداشت محمود فرهنگ مسئول کانون تئاتر دینی آمده است:
از سال 89 این حرکت آغاز شد و در یک مقایسه ساده می‌توان به آمار مراجعه کرد که از سال 60 تا 89 به گواه آمار رسمی 209 نمایش با موضوعات دینی به صحنه رفته است و اگر تعداد آثار را تقسیم به این 29 سال کنیم به هرسال 2/7 می‌رسد یعنی کمی بیش از 7 نمایش در سال؛ اما این مجموعه کوچک «کانون تئاتر دینی» با توان اندک و بودجه اندک توانسته است از سال 89 تا امروز طی این 8 دوره 365 نمایش را در تهران و استان‌ها و البته بیشتر در استان‌ها کمک نماید که به صحنه بروند و اجرا در شهر خود و استان داشته باشند. نسبت این 365 نمایش به 8 سال کمی بیش از 45 نمایش در سال است که در مقایسه با آن سال‌ها توجه جدی برای تولید این ژانر از نمایش بوده است.
این مجموعه کوچک توانسته است در کنار تولید و اجرا بدون ریخت‌وپاش به برگزاری سمینار پرداخته و با بهره‌گیری از بیش از 100 کارشناس دلسوز و زبده و چاپ چندین مجموعه نمایشنامه‌های فاخر ازجمله «سلمان»، «مفرد مذکر غایب»، «ملاصدرا»، «اندلس تیغ برهنه»، «اپرای تن‌ها»، «این روبان سیاه که به قاب دنیاست» اقدام کند.
همچنین این دفتر در حال تولید یک پژوهش سترگ با بیش از 3700 صفحه با عنوان «ادبیات نمایشی ایمانگرای جهان» است. این اثر توسط دکتر ناظر زاده در حال تدوین و در حال ویراستاری است که می‌تواند ادامه راه روشن‌تر را در پیش تصویر کند. این 4 جلد کتاب می‌تواند در مسیر تئاتر دینی امیدوارکننده و راه گشا باشد.
در سال 89 تعداد 65 نمایش تولید و اجرا شد که سهم تهران بیش از 10 نمایش نبود.
 در سال 90 تعداد 76 نمایش به تولید رسید و سهم تهران شاید 15 نمایش بود که در چهارسو، سایه، مولوی، اداره تئاتر به اجرا رفتند.
 و در سال 91 تعداد 71 گروه آثار خود را به اجرا رساندند و سهم تهران بیش از 15 نمایش نبود.
 در سال 92 آثار به تولید رسیده 51 نمایش بودند که سهم تهران بیش از 10 نمایش نشد و نمایش سیاست خواجه در سالن اصلی تئاتر شهر به کارگردانی سید عظیم موسوی به اجرا رسید.
و در سال 93 تولید نمایش به 30 نمایش رسید که سهم تهران 9 نمایش بود.
در سال 94 تعداد 22 نمایش در تهران و استان‌ها به اجرا رسید.
در سال 95 از میان 300 گروه متقاضی 20 نمایش انتخاب شد که در 60 روز به اجرا رسیدند.
در سال 96 تعداد 44 نمایش به اجرا دست پیدا کردند که سهم تهران 9 نمایش بود.
در سال 97 تعداد 26 نمایش به اجرا رسیده که سهم تهران 3 نمایش بود و 16 مجلس شبیه‌خوانی.
اگرچه این راه سخت و حمایت‌های مادی محدود است اما گروه‌های استان‌ها از این روش که در شهر خود برای اجرا تلاش می‌کنند استقبال می‌کنند و با تولید این‌گونه نمایش‌ها و اجرای آن مخاطب خود را یافته و بدون اینکه نیاز باشد برای یک یا دو اجرا به تهران بیایند، چراغ تئاتر شهر خود را در استان خود و برای تماشاچی خود و گروه خود روشن نگه می‌دارند،
اگرچه این کمک‌های محدود بسیار ناچیز است اما گروه‌های تئاتر استان‌ها با مناعت طبع و قناعت و بزرگواری و صبر و حوصله‌ای که ستودنی است برای دریافت این کمک تا پایان سال و شاید سال دیگر صبوری کرده‌اند و این چراغ را روشن نگه‌داشته‌اند.
اگرچه در سال‌های نه‌چندان دور این حرکت و اجرای نمایش از مهرماه آغاز و تا قبل از جشنواره فجر ادامه داشت اما امیدواریم با حمایت معنوی و مادی و دل سوزی و توجه پدرانه به این ژانر در سال آینده مثل روال سال‌های گذشته ادامه یابد و از مهر آغاز و محرم و صفر و دیگر ماه‌ها را طی کنیم.
امیدوارم بتوانیم دست هنرمندان را برای تولید آثار خلاق و زیبا و ارزشمند در این ژانر باز بگذاریم تا انتخاب زمان محدود، ایشان را محدود نکند.
امیدوارم بتوانیم در اجرای نمایش دینی علاوه بر موضوعات عاشورایی موضوعات قرآنی، نبوی، علوی، فاطمی، رضوی، مهدوی، شخصیت‌های تأثیرگذار در تاریخ اسلام و تاریخ معاصر اسلام، مضامین قرآنی و پیامبران قرآنی دست آن‌ها باز باشد و بتوانند با تنوع موضوع و مضامین مخاطب خود را یافته و به اجرایی قوی و ارزشمند برسند. امید است که این‌گونه باشد.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با پیشکسوت تئاتر و نمایش خیابانی

محمود فرهنگ: از ظرفیت جشنواره‌های منطقه‌ای، برای آموزش بهره ببریم
گفت‌و‌گو با پیشکسوت تئاتر و نمایش خیابانی

محمود فرهنگ: از ظرفیت جشنواره‌های منطقه‌ای، برای آموزش بهره ببریم

محمود فرهنگ، هنرمند پیشکسوت نمایش خیابانی و داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس (شیراز)، براین باور است که باید از ظرفیت چنین رویدادهایی برای آموزش و ارتقای کیفی آثار هنرمندان شهرستان‌های سراسر کشور بهره برد.

|

نظرات کاربران